Lezerservaringen Flex Casco verzekering
Je hebt het in een van de vorige uitgaven van MotoPlus vast wel een keer voorbij zien komen, de Flex Casco verzekering van Direct Motor Verzekeren. Een nieuwe manier van verzekeren, waarbij je je motor met een speciale app per dag allrisk kunt verzekeren. Een uitkomst of zitten er nog haken en ogen aan? Een aantal MotoPlus-lezers nam voor ons de proef op de som.
Naam: Gert van Essen
Leeftijd: 51 jaar
Motor: BMW R1200GS
“Het concept van een allrisk-verzekering op die momenten dat je daadwerkelijk motor rijdt, spreekt me aan. In de basis betaal je een vast bedrag per maand voor beperkt casco. Het allrisk-deel is variabel. Het aan- en uitzetten van het allrisk-deel gaat via een app met een simpele button. Bij het aanzetten moet elke keer de locatie worden bepaald, waarna een foto van de zijkant van de motor in combinatie met het kenteken geüpload moet worden. Maar telkens een nieuwe foto moeten maken, die geüpload moet worden, vind ik omslachtig. Maar het zal ongetwijfeld met beveiliging te maken hebben.
Het minimum aantal dagen dat de verzekering aangezet moet worden is twee. Er moet dan ook voor twee dagen betaald worden. De app heeft de mogelijkheid om terug te kijken wanneer de verzekering is geactiveerd. Ook wordt een mailtje gestuurd. Dit is wel handig om het overzicht te houden. Ik heb zelf een keer de verzekering na een dag uitgezet en binnen de twee dagen opnieuw aangezet om spontaan nog een keer te kunnen rijden. Het bleek dat na het opnieuw aanzetten en binnen dezelfde dag uitzetten gerekend werd met twee nieuwe dagen. In feite reed ik dus twee dagen, maar moest ik vier dagen betalen. Dit vind ik niet logisch, je zou verwachten dat er voor twee dagen rijden twee dagen betaald moet worden. Misschien heb ik het niet goed geïnterpreteerd, maar ik vind dat er zo te veel gerekend en gepland moet worden om enerzijds de verzekering niet te vroeg uit te zetten maar ook niet te laat omdat je dan weer betaalt voor een extra dag. Mogelijk went dit bij langdurig gebruik. Of deze vorm van verzekeren interessant is, zal per individu verschillen. Op de site van Veldhuis Advies is het mogelijk om zelf een offerte op te stellen om de kosten te bepalen.”
Naam: Ton van Unen
Leeftijd: 54 jaar
Motor: BMW R1200RT
“Je liefste bezit precies zo verzekeren als op dat moment gewenst is, tegen een redelijke prijs. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Een maatwerk-verzekering dus, die je per dag kunt aanpassen. Dat is het proberen waard. De aanmelding is snel geregeld. Via een duidelijke website vul je de gegevens over je motor, jezelf en je verzekeringswensen in. Aan de rechterkant bouwt de premie zich op en voor je het weet, heb je op akkoord gedrukt en niet veel later is je aanvraag geaccepteerd. Dan ontvang je de nodige informatie in de mail en het verzoek om de bijbehorende app te downloaden.
In die app regel je wanneer je de dekking wilt verhogen of verlagen. Dat gaat eenvoudig. Als je een schuifje overhaalt, dan verschijnt een vervolgscherm waarin je je huidige locatie opgeeft, een foto maakt waar je motor in zijn geheel en met kenteken opstaat en de bevestiging stuurt. Een kind kan de was doen… Maar dan moet je dat wel doen vóórdat je start met je toerdag! Omdat het duidelijk nog niet in mijn systeem zit, kom ik er pas halverwege de dag achter dat ik nog niet ‘ge-upgrade’ heb. Maar met de smartphone en een internetverbinding gaat dat moeiteloos. De rest van de dag rij ik gevoelsmatig toch net even iets meer ontspannen. Eenmaal thuis zet ik het schuifje weer terug en vind ik deze dag in de app terug bij ‘geschiedenis’.
Dan even de kille cijfers. Een vrij compleet pakket voor mijn motor (opzittendenverzekering, vervangend vervoer en pechhulp) kost in de WA beperkt casco-variant ongeveer € 340,- per jaar. Als je de door jezelf veroorzaakte schades ook wilt verzekeren, de zogenaamde volledige casco-verzekering, dan kom je bijna op het dubbele uit (€ 660,- per jaar). In de Flex-variant betaal ik in de basis voor WA Beperkt Casco en elke keer als ik de dekking verhoog, kost me dat ongeveer € 5,- per dag, met een minimum van twee dagen. Zelf maak ik jaarlijks rond de tien eendaagse ritten en in de zomer zeven dagen aaneengesloten naar het buitenland. De kosten van een allrisk-dekking voor deze dagen bedragen € 135,-, waardoor het totaalbedrag voor deze vorm van verzekeren op € 475,- komt. Dat is € 185,- lager dan de volledige dekking het hele jaar door. Of anders geredeneerd: voor € 135,- per jaar ben je extra verzekerd. Eigenlijk best een goed idee!
Kan het beter? Ik heb wel een aantal suggesties. Waarom het flexen niet uitbreiden? Wel of geen opzittendenverzekering, pechhulp of vervangend vervoer zouden ook goede opties zijn om aan of uit te zetten. Verder vind ik het een redelijke tegenvaller dat als je één dag de dekking wilt verhogen, je voor twee dagen moet betalen. Tot slot zou ik graag aan het eind van de dag geattendeerd willen worden op het feit dat de verhoogde dekking nog aan staat. Want vergeetachtigheid kost in dit geval geld. Alles overziend vind ik de Flex Casco-variant voor mij als recreatieve rijder een goed alternatief voor mijn huidige verzekering. Nog even het vuiltje van de dubbele kosten voor één dag wegwerken en ik ben helemaal om!”