+ Plus

Interview Roel den Braven van Heroes Legend

“Het is alsof een Fransman binnenkort onze Elfstedentocht gaat organiseren. Eigenlijk heel bijzonder dus. Maar geweldig om zoiets op poten en met een groep door Afrika te trekken om samen aan te komen bij het Lac Rose,” aldus Roel den Braven over zijn Heroes Legend Rally van Parijs naar Dakar.In 2002 schreef Henk Verschuren zich in voor de beroemde Dakar-rally en op zoek naar een goede rallymotor kwam hij via via bij Roel den Braven van Belned terecht. Die had immers de drie rally-KTM’s te koop had staan waarmee Eric Verhoef in de voorgaande rally’s was uitgekomen. De koop werd gesloten en die eerste ontmoeting groeide uit tot een vriendschap tussen de twee Nederlandse zakenlui.Toen Henk dus het plan opvatte om in 2006 – het 25-jarig jubileumjaar van de befaamde Yamaha XT500 – de allereerste rally nog eens over te doen en met klassiekers naar Dakar te rijden, haakte Roel meteen in: de Heroes Legend was geboren. Henk: “Het begon met een geintje in de sportschool: of je de Dakar tegenwoordig nog met een echte XT500 zou kunnen winnen. Als iedereen op een XT500 van start gaat wel, riep ik. Dat idee bleef nog dagenlang door mijn hoofd spoken en toen ik er met Roel over sprak, besloten we zoiets te gaan organiseren. Roel vervolgt: “Maar we hadden natuurlijk geen idee hoe je zo een klassiekerrally van Parijs naar Dakar op poten moesten zetten, dus klopten we met ons idee aan bij de huidige Dakar-organisatie ASO. Die hadden echter geen interesse, maar Dakar-legende Hubert Auriol wel. Nadat die de Dakar een aantal keren had gewonnen, is hij wedstrijdleider van die mega-rally geworden. Maar in 2003 liep die samenwerking met ASO na negen jaar spaak. Auriol zag de Heroes Legend meteen zitten en met hem hadden we dus meteen alle kennis in huis voor de organisatie. Vanuit Nederland begonnen we dus met de hele papierwinkel, terwijl er vanuit Frankrijk een heel team aan de slag ging met de praktische kant van de rally: de routes, de bivouacs en de contacten met lokale autoriteiten, maar ook zaken als de catering onderweg en bijvoorbeeld de medische ondersteuning. In die hele groep zitten trouwens veel mensen die tot 2003 bij de echte Dakar-rally betrokken waren, maar stopten bij ASO toen Auriol daar wegging. De organisatie bleek echter veel meer werk dan we ons hadden voorgesteld. In de aanloop van de eerste rit in 2006 verdubbelde alles elke week: de tijd die we erin moesten stoppen, het aantal mensen dat ervoor aan het werk was en ook het benodigde budget. Toen kwamen we ook op een ‘point-of-no-return’ en wat begon als een éénmalig hobbyproject moest worden omgezet in een meerjarenplan. Maar Heroes Legend kon doorgaan en zo gingen we in 2006 met 72 mensen verdeeld over 24 XT’s en 24 jeeps op pad van Eiffeltoren in Parijs naar het Lac Rose bij Dakar in Senegal. Hoofddoelstelling was dat iedereen Senegal zou halen, het idee dat de Dakar-grondlegger Thierry Sabine ook ooit had, maar in die grote rally tegenwoordig totaal verloren is gegaan. De echte amateur is bij ons een held.”Op de deelnemerslijsten van de Heroes Legend zagen we – naast echte ‘amateurs’ – van meet af aan ook grote rallynamen; mensen die hun sporen al in de grote Dakar-rally hadden verdiend. Mannen als Henk Knuiman senior en Pierre Karsmakers, maar ook KTM-fabrieksrijder Frans Verhoeven en Eric Verhoef. Verkoelen: “Je ziet dat veel echte wedstrijdrijders de Heroes Legend aangrijpen om een keertje te kunnen genieten van de rit en van Afrika, zonder de stress van de wedstrijd en het overleven in de echte rally. Frans Verhoeven nam op die manier een aantal sponsors mee met ons, om hen op een leuke manier te laten kennis maken met zijn ‘werk’. En heel recent heeft veelvuldig Dakar-kampioen Stéphane Peterhansel (zes keer winnaar van het motorklassement en drie keer van het autoklassement, red) zich bij ons aangesloten. Eigenlijk wilde hij vorig jaar al met ons mee, maar toen kreeg hij een startverbod van zijn broodheer Mitshubishi. Maar in 2009 gaat hij de Heroes Legend samen met zijn vrouw Andrea Mayer (voormalig BMW fabrieksrijder in de Dakar…) rijden. En daar blijft het niet bij, want hij treedt toe tot de organisatie en wordt het nieuwe boegbeeld van onze amateurrally!” In een persbericht zegt Peterhansel daar zelf over: “De Heroes Legend is gemaakt voor de amateur, de echte liefhebber die moet werken met een haalbaar budget. Het geeft nieuwelingen en ervaren rijders de mogelijkheid zichzelf te overtreffen op weg naar het mythische Lac Rose. Met mijn betrokkenheid bij deze rally wil ik graag mijn passie voor Afrika met iedereen delen en voor velen die elk jaar weer aangestoken worden door die mooie beelden op tv hun eigen droom uit laten komen!” Na de derde rally in 2008 (waar 175 deelnemers aan mee deden en achter de schermen ongeveer 65 mensen betrokken waren bij de organisatie) besloot Hubert Auriol er vrij onverwacht mee te stoppen. Henk Verschuren: “Hubert zag zijn kans na de afgelasting van de de grote Dakar afgelopen jaar. Hij wilde de Heroes meteen ombuigen tot een echte wedstrijd, om zo in het gat te duiken wat ASO liet vallen. Er zit blijkbaar nogal wat oud zeer tussen Hubert en ASO en hij wilde dat gevecht aangaan met een echte wedstrijd in Afrika. Maar eerlijk gezegd zagen wij dat niet zitten, wij wilden vasthouden aan de Heroes Legend waarin meedoen belangrijker is dan winnen. Uiteindelijk scheidden onze wegen zich dus en is Hubert dus begonnen met zijn ‘Afrika-race’ die van 28 december tot 11 januari in Afrika wordt verreden, als tegenhanger van de grote Dakar-rally in Zuid-Amerika. Ja, die Franse ego’s zorgen voor een enorme strijd. Het liep dus anders dan we allemaal gedacht hadden, maar we dachten te verschillend over de toekomst. Uiteindelijk was de samenwerking voor beide partijen wel een win-win-situatie, want dankzij Hubert hebben wij een mooie start kunnen maken met de Heroes Legend en dankzij de Heroes Legend heeft Hubert de stap naar zijn eigen wedstrijdrally kunnen maken. Gelukkig bleef de rest van het Franse organisatieteam wel achter ons staan en die zijn op dit moment alweer hard aan het werk met de route voor 2009, zodat we 7 maart weer kunnen vertrekken bij de Eiffeltoren en op 21 maart aankomen in Dakar.” Toch is het wedstrijdelement ook in de Heroes Legend geslopen, want het is allang niet meer de oorspronkelijke klassiekerrally met een driemansteam rond een oude Yamaha XT500. Roel: “Gaandeweg bleek die basisgedachte te beperkt en moesten we ons ontwikkelen, zoals ook de echte Dakar heeft gedaan. Daarom zijn nu ook moderne machines welkom. Het idee blijft echter dat we iedereen graag in Dakar willen krijgen. We hebben nu echter klassementen voor klassieke en voor moderne machines. Door die totaal verschillende motoren en rijdersniveau is er wel een flink verschil ontstaan in rijsnelheid. Daarom zijn er in 2009 ook twee routes. Of eigenlijk drie. Je hebt mensen die met een relatief standaard all-road grotendeels over asfalt van bivouac naar bivouac rijden. Daarnaast zijn er de echte rallyrijders en die kunnen elke dag kiezen tussen een korte en een lange route. Zo is er voor elk nivo een passende route en komen de mindere goden niet in het donker binnen, terwijl de snellere jongens niet al om half drie ’s middags verveeld rondhangen in het bivouac.” Henk vervolgt: “Onze route’s zijn over het algemeen ook mooier zijn dan die van de echte Dakar-rally. Wij hebben namelijk geen vrachtwagens in de rally, waarvoor de route geschikt moet zijn. Daarom kunnen wij ook kiezen voor de smallere paadjes, bijvoorbeeld door de Atlas in Marokko. En dat is een wereld van verschil.”In maart volgend jaar vindt alweer de vierde Heroes Legend Rally plaats en daarmee is ook deze rally uitgegroeid tot een instituut. Een instituut waarvan het fundament in Raamsdonksveer ligt. Wat is de drive van Den Braven om naast zijn groothandel in beglazingsartikelen zoveel tijd, geld en energie in een hobby als de Heroes Legend-organisatie te steken? Den Braven: “Als sponsor van Eric Verhoef heb ik verschillende Dakars van dichtbij gevolgd. Het is zo mooi om met een groepje gelijkgestemde zielen door Afrika te trekken en in een Bivouac te overnachten. Dat gevoel probeer ik iedereen in de Heroes Legend ook te geven. Vorig jaar hadden we 175 deelnemers en dat is een mooie club. Het moet ook een dorp blijven en geen grote stad worden. Dat laat ik aan ASO over. Door onze kleinschaligheid kunnen we de goede dingen uit de oude Dakars behouden, maar wel met een moderne organisatie en medische voorzieningen er achter. Er zijn in de afgelopen drie jaar al 14 nationaliteiten met ons mee geweest. Dat geeft echt een heel goed gevoel. Net zoals zo’n reactie van Stéphane Peterhansel. In de Heroes Legend rally moet er niets, behalve genieten!”Meer info: www.heroeslegend.com (en er zijn nog een paar startplaatsen beschikbaar).[[streamer]]‘IN DE HEROES LEGEND RALLY MOET ER NIETS, BEHALVE GENIETEN!’[[Bilder]]Aufmacherbild als basis uber 2 SeitenDan das grosse Bild von die 3 Männer uber ca 2 oder 3 Spalten, den besten selectieren und bearbeiten.Weiter ein Streifen oder balken mit die andere 10 Bilder.In alle Bilde rein Zahl von 1 bis 10.Und dan ein Kasten mit die BU’s daneben.1. Stéphane Peterhansel is het nieuwe boegbeeld van de Heroes Legend.2. Voor klassieke motoren is een apart kalssement.3. Hubert Auriol en Roel den Braven verwelkomen Jos Bourgondiën aan de finish van de 2008-rally.4. Henk Verschuren (l) en rallyveteraan Henk Knuiman.5. In de Bivouac-Bivouac-rit wordt met standaard all-roads over relatief goede wegen en pistes gereden.6. Er zijn tijdens de rally achter de schermen zo’n 65 mensen bezig, zoals hier voor de catering van de deelnemers.7. Roel den Braven: “Wat een prachtig woord is het toch: Bivouac.”8. Elke ochtend voor vertrek een briefing voor de deelnemers.9. De amateurs zijn de helden van de Heroes Legend.10. Om de 200 kilometer heeft de organisatie een tankstop ingelast.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-