+ Plus

Interview Henk Aalderink, burgemeester Bronkhorst

Het Gelderse Bronckhorst heeft met liefst zeven motorcross-, trial- en wegrace-accommodaties de meeste motorsportfaciliteiten van Nederland binnen haar gemeentegrenzen en ontving in 2008 de Henk Vink Trofee voor de organisatie van het EK Enduro. Met recht een echte motorgemeente dus, waar door een doordacht aanpak een verschijnsel als wild crossen ook nauwelijks voorkomt. Daarmee vervult Bronckhorst een voortrekkersrol voor veel andere gemeenten en een belangrijke factor binnen dat geheel is Burgemeester Henk Aalderink. Ja, als kind zag burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst Broer Dirkx nog crossen. In een knal oranje crossshirt in het zware zand van Bergharen. Als tiener haalde hij ook wel eens een bromfietscarburateur uit elkaar. En ja, met een half oog volgde hij ook de enduro-verrichtingen van Erwin Plekkenpol, een kind van de regio. Maar om nu te zeggen dat de eerste burger van Bronckhorst een fanatieke motorfanaat is, gaat misschien ook net wat te ver. Bovenal kijkt Henk Aalderink met het oog van een burgervader naar alles wat er op motorsportgebied binnen zijn gemeente gebeurd. Zo heeft het EK Trial dat volgend jaar op het splinternieuwe trialcomplex in Zelhem wordt verreden al zijn volle aandacht. “Als burgemeester is het mijn taak om te zorgen dat zoiets zich nu al gaat ontwikkelen. Dat gaat niet met geld, maar met een cultuur van mensen die allemaal wat doen”, verduidelijkt Aalderink. “We hebben in deze gemeente 1200 evenementen per jaar. Dat zijn er gemiddeld dus drie per dag. Bronckhorst telt als gemeente 37.000 inwoners en als ik de aller oudsten en de kleinste kinderen niet mee reken, betekent dit dat mensen 3 tot 4 dingen op vrijwillige basis doen. Ze zijn voorleesmoeder, spelen muziek of staan langs een sportveld. Dat is ons goud.” Datzelfde goud zag Aalderink tijdens het EK Enduro in zijn gemeente, in 2008. “Dat heeft een enorme indruk op me gemaakt. Dan zie je dat drie motorclubs, Vorden, Hengelo en Zelhem, de koppen bij elkaar steken en het samen organiseren. Alle boeren uit de omgeving deden mee en stelden hun land beschikbaar voor het parcours. Als je dan ’s avonds laat de Marseillaise hoort spelen voor de winnende Fransen, dan is er wel even sprake van een kippenvelmomentje hoor. En als je dan een dag later door de gemeente rijdt, zie je dat alles al weer is opgeruimd. Klaar! Over tot de orde van de dag. Dat is het mooi van een gebied als dit, hier kan dat dus allemaal nog. Maar daar heb je wel enorm veel vrijwilligers voor nodig. Als je die niet meer hebt, houdt het gewoon op.”De organisatie van dat EK leverde de gemeente Brockhorst in 2008 de Henk Vink Trofee op, die burgemeester Aalderink tijdens de KNMV Kampioenshuldiging in ontvangst mocht nemen. Maar misschien meer nog was die prijs een erkenning en blijk van waardering voor de wijze waarop er binnen de gemeente Bronckhorst met motorsport wordt omgegaan. Een proces waarbij burgemeester Aalderink als een ware bruggenbouwer partijen met elkaar aan tafel bracht als het ging om precaire onderwerpen als bijvoorbeeld wild crossen. Iets dat volgens Aalderink begint met het accepteren van elkaars belangen: “Kijk, je kunt twee dingen doen: of je vecht elkaar de tent uit of je zegt ‘jongens, laten we dat eens goed met elkaar regelen’. Daarvoor moet je gewoon erkennen dat ook motorcross een serieuze sport is, die je goed moet faciliteren. Motorrijders moeten dus hun sport kunnen hebben en aan de andere kant moet je ook groepen als wandelaars en fietsers tevreden houden. Dat zijn twee werelden waar een enorm kloof tussen gaapt. Bovendien is motorcross een groeiende sport, terwijl er steeds minder capaciteit is om daadwerkelijk legaal te kunnen rijden. En dan is de stap naar wild crossen snel gemaakt en dat willen wij als gemeente dan weer niet.” ? Wat is dan het plan van aanpak, aangezien er in Nederland eerder crossterreinen verdwijnen dan dat er nieuwe bij komen?! “Dan ga je eens kijken of er nog ruimte zit in de accommodaties die je binnen je gemeente hebt. Met andere woorden: zit er speelruimte in de lopende vergunning? Het aantal uren dat er op een bepaalde baan gereden mag worden, wordt beperkt door de geluidsproductie. Daardoor heb je simpel gezegd dus meer of minder capaciteit. Dan kan het dus zijn dat je geen nieuwe banen hoeft aan te leggen, maar dat je het aantal uren op bestaande banen kunt uitbreiden. Dat is een heel specifieke materie, waarin wij als gemeente de expertise hebben als het gaat om vergunningverlening en de KNMV als het gaat om geluid en geluidsmetingen. Dat zijn in mijn optiek dingen die het onderzoeken meer dan waard zijn. Dan wordt het tijd om de koppen bij elkaar te steken.” ? En wat rolt daar dan uit?! “Allereerst dat ontwikkelingen in de motorindustrie als geheel een grote rol spelen en dat geluidsreductie een enorme impact op de omgeving heeft. Pak me niet op de getalletjes, maar als je weet dat er voorheen 100 dB aan lawaai geproduceerd mag worden en nu 96 dB of minder, dan ontstaat er dus ruimte in de vergunning. Dat betekent dat je de openstelling per dag met bijvoorbeeld twee uur zou kunnen verlengen, even grof geschat hoor. Dan kan het uiteindelijk zomaar zijn dat je op een bepaalde accommodatie zo veel extra capaciteit hebt, dat je niet eens naar de ontwikkeling van een nieuw terrein hoeft te kijken. En dat is toch een manier waarmee je niet alleen de motorsporters in een bepaald gebied, maar ook andere natuurgebruikers tevreden kunt houden. Het nieuwe dealen noem ik dat.” ? Leg eens uit?! “Het is een manier van aanpak die recht doet aan de natuur, aan de motorsport en aan het feit dat je als betrokken partijen samen iets oplost. Vaak gaat het fout omdat partijen nooit goed met elkaar in gesprek zijn geweest en de mogelijkheden dus nooit goed hebben onderzocht. Voordat ik hier burgemeester werd, ben ik gedeputeerde geweest in de provincie Gelderland en ook in die hoedanigheid heb ik met veel milieuonderwerpen te maken gehad. Daar heb ik echt geleerd dat je aan de basis alle belangenpartijen bij elkaar moet halen voor een dialoog en niet meteen naar de rechter moet stappen om je gelijk te halen omdat de wet nu eenmaal iets voorschrijft. Dan heb je aan het eind van de rit alleen maar verliezers in een proces dat ook nog eens ontzettend veel geld heeft gekost. Dat betekent in dit geval dus dat de motorsport een tandje moet bijzetten, dat het milieu een tandje moet bijzetten en dat we dan onder de streep allemaal iets hebben.” ? Bruggen slaan dus?! “Dat is wel de kunst ja. Of het nu gaat om de bouw van een enorme vuilverbrandingsoven, buren die elkaar na twintig jaar de hersens in slaan of om een crossbaan, om tot een goede oplossing te komen, is het van belang om te kunnen analyseren wat de belangen van iedere specifieke groep zijn. Bij problemen ligt het echte probleem meestal niet op tafel, dat moet je dus boven tafel zien te halen. Dat zijn voor mij als bestuurder zeer interessante processen.”? En als er dan toch nog in het wild wordt gecrost? ! “Dan moet je als KNMV ook bereid zijn om je hard op te stellen en een licentie zonder pardon af te pakken. We hebben immers afspraken gemaakt om een ieder zijn of haar sport te laten beoefenen. Of het nu gaat om wandelen, mountainbiken of motorcrossen, iedereen is actief in die bosgebieden. ? Wordt deze aanpak ook al opgepakt door andere gemeenten?! “Ik weet dat ze ook bij gemeenten in Brabant al een soortgelijke voorzet hebben gemaakt. We hebben hier Gelderland ook al eens met een flink aantal gemeenten bij elkaar gezeten en dan krijg je al snel vragen en opmerkingen van ‘hoe heb jij dat nou gedaan?’ of ‘hé, je het een heel andere vergunning’. Kortom, ze hadden elkaar er nog nooit over gesproken en daar begint het natuurlijk mee. Maar als er uit zo’n ontmoeting een gemeenschappelijke deler rolt en als de KNMV hier en daar voor een stukje technische begeleiding kan zorgen, dan moet er hoe dan ook een vervolg aan kunnen worden gegeven.” ? Zijn afgestoten defensieterreinen nog interessant als het gaat om crossfaciliteiten?! “Daar zou zeker naar gekeken moeten worden. Je kunt wel zeggen we stoten het af en geven het aan, ik noem maar wat, Natuurmonumenten en die slaan er een hoog hek omheen zodat alle vogels er kunnen broeden, maar dat is net even te kort door de bocht. De natuur is van ons allemaal en dus moet je ook kijken of er misschien mogelijkheden zijn voor het beoefenen van motorsport. Maar dat is uiteindelijk een beslissing die in Den Haag wordt genomen en dat betekent dat je er als KNMV voor moet zorgen dat je bij de juiste partijen lobbywerk verricht. Je hebt dus een goed politiek netwerk nodig om dat te bewerkstelligen. Dat geldt ook voor mij als burgemeester. Als ik bijvoorbeeld in dit landelijk gebied bepaalde dingen wil, heb ik een aantal gevallen Europa nodig. En laat in Brussel nu Wim van de Camp zitten, de grootste motorfan in de politiek. Die nodig ik dan eens uit om in Hengelo naar de wegraces te komen kijken. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.” ? Over de Varsselring gesproken, hoe moeilijk is het om een dergelijk stratencircuit in stand te houden?! “Tja, er moet wel eens een boom wijken om de veiligheid te waarborgen. Doe je dat niet, dan is het ook hier afgelopen met racen. Dat zou jammer zijn omdat dit evenement een traditie in de streek is. Tegenwoordig kijken we vooral naar innovatie en vernieuwing, maar je moet binnen een gemeente ook je tradities in de gaten blijven houden. Als je het verleden niet kent, kun je immers niet praten over de toekomst. Dus in die zin blijven we als gemeente actief om dit evenement te kunnen blijven faciliteren.” ? Een andere trekpleister voor motorrijders binnen uw gemeente is het stadje Bronckhorst. Onlangs is er een proef geweest om de historische kern op zon- en feestdagen af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Hoe is het daarmee afgelopen?! “Die proef is mislukt. Er was veel overlast van motoren en auto’s die lukraak in de kern werden geparkeerd. In dat stadje heb je mensen die wonen er bij wijze van spreken al 160 jaar en je hebt mensen die wonen er 16 dagen. En die laatste trekken het eerst aan de bel als het om overlast gaat. Als er een groepje motorrijders komt dat de motor netjes in het stadje parkeert, koffie gaat drinken op een terras en vervolgens gewoon weer weg rijdt, is er niets aan de hand. Maar je hebt er altijd gasten tussen die in de kern eens flink aan het gas gaan trekken. En als je dan ieder half uur zo’n groepje hebt, is de lol er snel af. Begrijpelijk. Maar de proef is mislukt, want we krijgen de auto’s en motoren niet op de parkeerplaatsen buiten de kern.” ? In de gemeente Bronckhorst zijn behoorlijk wat wegen afgesloten voor motorfietsen. En dat in een motorvriendelijke gemeente als Bronckhorst. Wat is daar de reden van?! “De gemeente heeft 900 kilometer wegen, waaronder veel zandwegen. Een aantal is afgesloten om doorgaand verkeer, recreatie en toerisme te verhinderen. Maar er zijn er nog veel van die wegen open en om die te ontdekken, zou ik zeggen: kom naar Bronckhorst.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.