+ Plus

Interview Andy Han: Kawasaki zescilinder

Twee keer kwam hij wel heel erg in de verleiding om het ding aan de kant te zetten. De Wegenwacht meldde hem zelfs na zijn zoveelste pechtelefoontje dat ze hem niet meer op zouden komen halen. “’U zit aan uw maximum’, zeiden ze.” En toch staat de zeer extraverte Kawasaki Z1500 nog steeds in de garage van Andy Han. Een klassiek voorbeeld van een haat-liefde verhouding, van “niet met, maar ook niet zonder”. Nu wil Han niet meer zonder.Een jaar of vijftien was ‘ie. Met zijnvader deed hij boodschappen in Amsterdam,vanuit Bussum. Samen belandden ze aan deStadhouderskade, daar waar toen nog Kawasaki-importeur Bruinsma was gevestigd. AndyHan zag er zijn eerste Kawasaki Z1300. “’Diemotor is sterker en sneller dan mijn auto’, zeim’n vader tegen me. Zoiets maakt indruk als jeop zo’n leeftijd bent”, lacht Han, zo’n dertig jaarlater. “De eerste keer dat ik een Z1300 hoorde,is me altijd bijgebleven. Ik dacht meteen ‘als ikóóit het geld heb…’”Het voornemen bleef door geldgebrek slechtsaan de oppervlakte sluimeren. Het gevoel bleefechter altijd. “D’r reed zo’n groep jongens metvan die Kawa’s door Amsterdam toen ik portierwas. Gewéldig gewoon! Later heb ik er zelf ookéén gekocht. Zóveel mooier dan een HondaCBX1000. Jaaaa!” Eerst kwam er een Z900,later een 1000 en vervolgens ging die langgekoesterdewens pas in 1992 in vervulling meteen exemplaar uit 1979. Han wist wel dat dieZ1300 niet moest blijven zoals hij ooit ergens ineen showroom had staan blinken. “Iets zo uit dewinkel spreekt me niet aan.” Het begon met eenachterwiel. “En dan sla je door, hè…”Het is puzzelwerk geweest, zegt hij. En zoalshet ongeoefende puzzelaars met puzzels kangaan, de stukjes wilden wel eens door de kamervliegen. Ergernis, wanhoop, ongebreideldewoede toch ook wel, ja. En hoge kosten. Man,wát een kosten! “Bij 80.000 gulden ben ik langgeleden gestopt met optellen”, zegt Han meteen wrange glimlach. “Ik heb nog wel ergensnota’s liggen… Maar dat krijg je, hè, als je allesmoet laten doen.”In feite is de Z1500 zoals hij er nu staat eenweerspiegeling van Han zelf. Met enige zelfkenniszegt hij dat hij grillig is; de Kawa beweesmeer dan vijftien jaar over een eigen wil tebeschikken en niet van uitgezette lijntjes te houden.Han is een voormalig Nederlands kampioenbodybuilding; de Z1500 beschikt eveneens overeen brede schouderpartij en kan desgewenst despieren nog wel laten rollen. En dan het geluid:het is aangenaam luisteren naar de Kawasaki enzijn eigenaar. Het enige verschil: het alter egoop wielen is aardig wat luidruchtiger.

Lees meer over

Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-