+ Plus

GP Wegrace TT Assen

Na de Dutch TT van 2015 misstaat een nominatie als Drents cultureel erfgoed bepaald niet. Het nu al klassieke duel tussen Valentino Rossi en Marc Marquez werd er op sensationele wijze beslist. Op zijn 36e is hij nog lang niet versleten, bewees Valentino Rossi, met zijn 111e Grand Prix-zege. Marc Marquez voelde zich winnaar, maar finishte toch echt als tweede.

De persconferentie na de 85e Dutch TT bood af en toe bijna net zulke pakkende momenten als het zenuwslopende duel dat de twee grootmeesters even daar voor hadden uitgevochten. Het was een ‘gloves off’-gevecht op de baan, tijdens het nakaarten deden Valentino Rossi en Marc Marquez geen moeite om te benadrukken dat ze andere ideeën hadden over de controversiële finish van een briljante MotoGP-race. Of het bikkelharde, fysieke gevecht hun verstandhouding zou veranderen, luidde een voorspelbare vraag. “Naast de baan niet”, lachte de verslagen Marquez. Rossi antwoordde schouderophalend in soortgelijke bewoordingen. Toch vertelde de lichaamstaal van beide coureurs een ander verhaal. Terwijl Marquez nog eens zijn visie gaf op de gebeurtenissen in de GT Bocht, was duidelijk zichtbaar dat Rossi het licht gebogen hoofd schudde. Die reactie straalde meer uit dan een meningsverschil over de uitslag van de meest spectaculaire Grand Prix van het seizoen. Meer dan een meedogenloze ‘shoot out’ tussen twee straatvechters had de TT niet nodig om onvergetelijk te worden. En dat terwijl achter de eenzaam koersende vierde man Andrea Iannone een harde strijd om de vijfde plaats woedde tussen de met armproblemen kampende Pol Espargaro, Cal Crutchlow, Bradley Smith, de in de warm-up hard gevallen Dani Pedrosa en Aleix Espargaro. Ook Andrea Dovizioso behoorde lang tot die groep, tot een deel van zijn zitje afbrak en ernstige vibratie veroorzaakte. De Ducati-coureur zakte terug van de vijfde naar een teleurstellende twaalfde plaats. Weinig van de 97.150 toeschouwers letten er op. Het gevecht tussen de winnaar van 2013 en die van 2014 aan de kop absorbeerde alle aandacht.

Dat Rossi in Assen in topvorm verkeerde, bewees hij vooral tijdens de kwalificatie. Twee dagen eerder had hij nog gezegd nog steeds moeite te hebben met de in 2013 geïntroduceerde kwalificatie-opzet in de MotoGP. “Ik was al nooit fantastisch in het kwalificeren (Rossi noteerde tot Assen zestig poles in 320 GP-starts, FW) en deze opzet ligt mij nog minder. Een half uur trainen (FP4, FW), dan een half uur stoppen en dan weer een kwartiertje, dat is niet mijn manier. Geef mij maar een training van een uur. Hier geldt niet ‘hoe meer je riskeert, hoe harder je rijdt’.” Op vrijdag claimde hij vóór Marquez zijn eerste pole in Assen sinds 2009, een jaar waarin hij vervolgens ook de race won. De basis voor het extra vertrouwen dat Rossi etaleerde in Assen was twee weken eerder gelegd in Barcelona, en vervolgens had een nieuw frame de rest gedaan. “Het chassis stuurt makkelijker en moet meer grip geven als de banden slechter worden”, legde Rossi uit. “Ik twijfelde een beetje toen ik dat hoorde, want op dat gebied is de Yamaha al goed. Maar toch is het beter geworden.”
Marquez zette juist een stap in het verleden door met het in Barcelona geteste hybride-chassis (2014-frame en 2015-swingarm) te starten. “Het geeft mij min of meer het gevoel van vorig jaar”, aldus Marquez. “Ik kan meer fouten maken waar ik mee weg kom. Met het oude frame kan ik misschien nog steeds sneller zijn over één ronde, maar met dit ben ik constanter.”
Dat Bridgestone een ‘nieuwe’ oude band meebracht naar Assen, was niet in Jorge Lorenzo’s voordeel. De band gaf hem minder ‘edge grip’ en de winnaar van de laatste vier GP’s kwam niet verder dan de achtste startplaats – zijn slechtste sinds de dertiende van vorig jaar in Assen. Dat Rossi aangaf ‘weinig verschil’ te voelen was illustratief voor de positie waarin hij verkeerde. Dat hij en Espargaro nog wel 2.000 euro boete kregen, omdat ze te vroeg waren begonnen aan de kwalificatie, verstoorde Rossi’s humeur amper. Zijn eerste pole sinds Valencia 2014 – het was zelfs de eerste keer in 2015 dat Rossi vertrok van de voorste rij – was niet van groot mentaal belang, het was slechts een stuk makkelijker dan beginnen vanaf de derde startrij, vertelde de Italiaan.
Dat er in Assen twee coureurs met kop en schouders boven de concurrentie uitstaken, merkte Jorge Lorenzo al na een aantal ronden op zaterdag. Achter Rossi en Marquez kende de nummer 2 in het kampioenschap een raketstart vanaf de derde rij. “Na een ronde of drie kon ik niet meer meekomen”, besefte Lorenzo. “Ik verloor nog steeds in de sectoren met die snelle ‘chicanes’. Valentino was het hele weekend al snel, Marc verbeterde zich en ik niet.”
Marquez bewees dat hij bereid was om een gokje te wagen, omdat hij als enige koos voor een medium voorband, terwijl de rest de softe optie liet monteren. Bij het aanremmen van de Haarbocht en de GT was de regerende wereldkampioen sterker dan Rossi. En juist die GT zou zijn legendarische status als niet de mooiste, maar de belangrijkste bocht van het circuit volledig waarmaken.
In de twintigste van 26 fascinerende ronden remde Marquez zich voorbij Rossi bij het insteken van de eerste bocht, met nog twee en een halve ronde te rijden sloeg de Yamaha-coureur achterop het circuit in Mandeveen op schitterende wijze terug. Even leek hij met een persoonlijke snelste ronde een beslissend gaatje te slaan, maar dankzij een nieuw ronderecord kreeg Marquez toch weer de aansluiting. In de GT viel de beslissing toen de ultra laat remmende Marquez de binnenkant zocht en zich met een glijdende en kwispelende machine positioneerde om Rossi te passeren. Toen die instuurde, raakten de twee elkaar, en terwijl Marquez – tevergeefs – probeerde op het asfalt te blijven knalde Rossi vol door het zand van de GT, keek nog even opzij naar een zwaaiende Marquez en kwam als eerste over de finish. Het was de apotheose die paste bij een historisch duel.
Na een eeuwig durende uitloopronde, stuurde een uitzinnige Rossi na zijn derde seizoenszege het parc fermé binnen. Achttien jaar nadat hij Assen met een overwinning in de 125 cc-klasse op zijn kop had gezet, rolde na zijn negende Asser-zege een ovationeel applaus van de tribunes.
Na eerdere duels begroetten hij en Marquez elkaar meermaals in jolige stemming, tijdens de Dutch TT van 2015 werd Marquez duidelijk dat Rossi ook in twintigste Grand Prix-seizoen bereid is om tot het uiterste te gaan. Tot een gezamenlijke analyse van de gebeurtenissen kwam het niet in het parc fermé. “Ik zag dat hij boos was”, grinnikte Rossi. “Het leek me beter om niet zo veel te zeggen.” Marquez was ook kort van stof. “Ik feliciteerde hem en zei alleen ‘mooie laatste bocht’.”

Meteen bleek dat beiden een andere lezing hadden over de spectaculaire ontknoping van de 85e Dutch TT. “Ik was snel vanaf de start en pushte meteen om weg te komen”, begon een stralende Rossi. “Maar ik zat op de grens, de motor ook en ik riskeerde alles. Het was niet genoeg en ik begon me wat zorgen te maken. Marc kwam me een paar ronden voor het eind voorbij, maar ik wist dat ik op sommige plaatsen wat sneller was. De een na laatste ronde kon ik hem weer passeren, hoewel ik echt op de limiet zat. Bij de chicane kon ik echt niet later remmen en ik zag zijn band. Hij was te laat en ik had al ingestuurd. Hij raakte me achter mijn elleboog en daardoor werd ik naar buiten gedrukt. Mijn eerste reactie was om het gas open te draaien om te voorkomen dat ik zou vallen. De vorige keer dat we in rechtstreeks duel zaten tot in de laatste ronde om de winst, won hij. Het was dus belangrijk dat ik nu weer zou winnen. Dit is mijn versie.”
Die van Marquez klonk aanzienlijk anders. De Spanjaard vertelde vooral blij te zijn dat hij weer met plezier had gereden en dat weer terug was bij de top. De ‘showdown’ in de GT had hij zich anders voorgesteld. “Achter Vale wachtte ik rustig af en keek ik waar ik sneller was. Drie ronden voor het einde maakte ik een foutje, maar ik kon weer terugkomen”, vertelde de Spanjaard. “Ik wist heel precies hoe ik de laatste chicane wilde nemen, omdat ik er in de training en in de warm-up ook al op had geoefend. Voor mijn gevoel reed ik een perfecte laatste ronde, want ik reed 0,4 dicht en ook het insturen in de chicane was perfect. Ik had niet verwacht dat hij zou insturen.” Hoewel hij direct na de finish impliceerde dat Rossi het contact had gezocht, paste Marquez later zijn lezing iets aan. “Ik denk dat we geen van beiden contact wilden.”
Ondanks de bekende glimlach en de wat geforceerd aan doende positieve ‘spin’ over zijn terugkeer op het podium na vier races was Marquez teleurgesteld. “Ik wilde er in de eerste knik langs en dan de deur dichtgooien voor de tweede. Ik weet dat wat ik deed helemaal correct was. Ik bleef op de baan. Ik zat aan de binnenkant. Ik voel me de winnaar.” Op de vraag of hij van zins was om een protest in te dienen tegen Rossi antwoordde Marquez dat hij niet wist of zijn team dat wilde.
Rossi benadrukte dat hij vóór Marquez had gezeten. “Ik wil graag met Marc de beelden bekijken”, stelde hij voor. Dat gebeurde in bijzijn van wedstrijdleider Mike Webb en veiligheidsman Franco Uncini. Beiden bleven zoals verwacht bij hun opinie. “Cruciaal is dat beide rijders de intentie hadden gewoon de bocht te halen”, analyseerde Webb. “Geen van beide wilde de ander raken, geen van beide wilde door de grindbak. Als een van beiden was gecrasht – of allebei – dan hadden we er anders naar moeten kijken. Gelukkig was dat niet nodig.” Unaniem bestempelde de wedstrijdleiding het voorval als een ‘racing incident’, waardoor geen verdere actie werd ondernomen. Ook het Repsol Honda Team diende geen protest in. “Heel moeilijk te beoordelen”, vond Honda’s Livio Suppo. “Met eerdere incidenten als Laguna 2008 (waar Rossi Ducati-coureur Casey Stoner in het zand naast de Corkscrew passeerde, FW) wordt dit misschien inmiddels als normaal beschouwd”, gaf Suppo met een omweg zijn mening.
Marquez mag dan na de Nederlandse Grand Prix als vierde in de WK-stand inmiddels tegen een achterstand van 74 punten aankijken, na de TT is het wereldkampioenschap alleen maar interessanter geworden. “Ik heb niks meer te verliezen”, vond Marquez. “Ik ga voor overwinningen.”
Valentino Rossi gaat daarnaast ook nog voor de wereldtitel.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-