+ Plus

GP Wegrace Termas de Rio Hondo, Argentinië

De laatste keer dat een coureur de eerste drie MotoGP- of 500 cc-races vanaf pole position won, was 22 jaar voordat Marc Marquez werd geboren. Dat Marquez dat record uit 1971 van de Italiaanse legende wist te evenaren, is andermaal het bewijs dat de huidige wereldkampioen met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. De manier waarop hij heerst doet denken aan de tijden dat Mick Doohan en Valentino Rossi ook in Repsol/Honda-kleuren de wereld regeerden.

Na de Grand Prix van Argentinië is het kleine beetje twijfel dat er was definitief verdwenen. Marc Marquez is de alles bepalende MotoGP-coureur van het moment. De 21-jarige Spanjaard heeft bovendien met de RC213V de beste machine in handen, en gekoppeld aan zijn unieke talent is de combinatie Marquez-Honda RCV meer dan een maatje te groot voor de Yamaha-coureurs Jorge Lorenzo en Valentino Rossi maar ook voor Marquez’ teamgenoot Dani Pedrosa. In 2001 won Rossi ook de eerste drie 500 cc-race van het seizoen. Dat jaar won de Italiaan elf GP’s op weg naar de laatste 500 cc-wereldtitel in de geschiedenis. “Marc doet me een beetje denken aan mezelf”, sprak de als vierde gefinishte Rossi na afloop van de Argentijnse Grand Prix dan ook. “Het verschil is dat hij in zijn rookie-jaar de titel veroverde en dat lukte mij niet. Het is een andere tijd en de motoren zijn anders, maar hij doet het wel. Hij is nu als ik toen ik me heel sterk voelde.”
Het Yamaha-duo Rossi-Lorenzo lijkt niet bij machte om de heersende Marquez uit te dagen. Deels is ook de Yamaha M1 daar voor verantwoordelijk. Yamaha heeft belangrijk terrein verloren ten opzichte van HRC, en zowel Rossi als Lorenzo voeren de druk op bij Yamaha om snel met technische updates te komen. “Hij heeft duidelijk de beste machine, maar hij is ook de enige die het maximale uit de Honda haalt”, oordeelde Rossi. “Wat kan ik anders zeggen dan dat ik hoop dat hij het kalm aan gaat doen? Het wordt heel moeilijk om hem te verslaan. Dit jaar is hij nog sterker dan vorig seizoen en hij maakt ook geen fouten. We hebben de hulp nodig van Yamaha, want onze machine is minder.”
Bij het hard aanremmen en insturen van bochten verliest de Yamaha, maar ook accelereert de YZR-M1 minder snel dan Honda’s RCV. De nieuwe reglementen bepalen echter dat technische ontwikkeling van de blokken gedurende het seizoen verboden is voor Honda en Yamaha. “De Honda kan dieper een bocht in remmen en daar is Marquez heel sterk”, aldus Rossi. “Daardoor hebben ze dus een dubbel voordeel. De Honda-motor is erg goed, maar ons probleem is niet ons blok. Wij moeten er voor zorgen dat de banden beter functioneren bij hard remmen. Dat is naar mijn mening het grote voordeel van de Honda.”
Lorenzo ging op zes jaar geleden gebouwde Termas de Rio Hondo in ieder geval het gevecht nog aan. Hij leidde de race tot de zeventiende ronde, waarna de MotoGP-wereldkampioen langszij kwam alsof Lorenzo op een Moto2-machine zat. Twee ronden voor het einde bleek ook Pedrosa te sterk voor Lorenzo. De Yamaha-coureur sprak zijn bewondering uit voor Marquez. “Hij heeft meer vertrouwen dan vorig jaar en hij begrijpt de motor een stuk beter”, zag Lorenzo. “Zijn machine functioneert ook fantastisch. Dani heeft net zo’n fiets, maar elke race is Marc superieur.”
Net als teammaat Rossi vreest ook Lorenzo dat Marquez niet te verslaan zal zijn als Yamaha niet snel met uopdates komt. “Met onze machine kun je onmogelijk hard remmen”, beschreef Lorenzo. “We komen ook acceleratie en topsnelheid te kort en dat zijn dingen die door de ‘engine freeze’ moeilijk te verbeteren zijn. We kunnen alleen de elektronica en het chassis verbeteren. Het zijn dezelfde dingen die we vorig jaar al misten.”

Rossi en Lorenzo deelden niet alleen hun mening over concurrent Marquez, ook waren zij beiden zeer enthousiast over het Autodromo Termas de Rio Hondo. Het 4,8 kilometer lange circuit, zo’n 1100 kilometer van Buenos Aires zorgde vanwege het onverzorgde en smerige asfalt op vrijdag nog voor veel hoofdbrekens bij de rijders en de specialisten van Bridgestone, maar naarmate het weekend vorderde nam de grip toe. Het gevarieerde design met negen rechter bochten en vijf linker bochten en een recht stuk van 1076 meter, werd alom geprezen. “Het is één van de mooiste circuits op de kalender”, sprak winnaar Marquez na de eerste Argentijnse Grand Prix in vijftien jaar. Hoewel hij zei zich er minder op zijn gemak te voelen dan op het Circuit of the Americas, domineerde Marquez zoals hij wilde. Na een voorzichtig begin pakte hij op zaterdag zijn derde pole op rij van het seizoen, zo’n vijf seconden sneller dan de beste tijd uit de eerste vrije training, gezet door Lorenzo. De Yamaha-coureur kwalificeerde zich als tweede, voor Dani Pedrosa. Aleix Espargaro, Andrea Dovizioso en Valentino Rossi bezetten de tweede startrij. Van dit trio sloeg Rossi nog het beste figuur. Espargaro zat in alle trainingen in de top 4 met de Forward/Yamaha maar schoof onderuit in de openingsfase. Dovizioso opende sterk, maar werd daarna geremd door een motorprobleem waarbij hij olie verloor. Op vrijdag blies Dovizioso al een GP14-blok op, terwijl merkgenoot Andrea Iannone hard crashte toen zijn Ducati vastliep in de training.
De openingsfase van de race was veelbelovend met Lorenzo als vanouds als kopstarter. “Ik was heel gefocust op de lichten”, refereerde hij aan zijn valse start in Austin, Texas. In een bijzonder rommelige eerste paar ronden maakten veel rijders fouten, terwijl Marquez en Pedrosa wat terug vielen. Alvaro Bautista tikte de – volgens hem vroeg remmende – Aleix Espargaro aan en crashte, net als Danilo Petrucci. Na zijn derde crash in derde race meldde de gedesillusioneerde Bautista zich in tranen in zijn pitbox.
Al in de vierde van 25 ronden veroverde Marquez de tweede plaats toen tweede man Rossi wijd ging en de net gepasseerde Iannone en Marquez voorbij zag komen. Vanaf dat moment reed een zeer geduldige Marquez het gat naar leider Lorenzo dicht. Rossi’s plannen om mee te gaan werden gedwarsboomd door Stefan Bradl. Hij remde Rossi er uit, maar kon zelf evenmin zijn lijn houden. Het kostte een geïrriteerde Rossi twee plaatsen. “Ik had net als in Austin de snelheid om op het podium te finishen. Daar ben ik blij om, maar de fout die Bradl maakte, kostte mij veel tijd”, luidde Rossi’s lezing. “Zonder die fout had ik als tweede of derde kunnen finishen. Een fout kun je maken, dat hoort er bij. Ik weet ook niet of hij zich verremde of dat hij me echt wilde inhalen. Hij kwam in ieder geval sneller dan de voorgaande ronden op die rechter bocht af. Hij had geen ruimte en duwde mij naar de kant. Daardoor werd ik vierde en dat geeft toch een vieze smaak in de mond.”
Acht ronden later revancheerde Rossi zich, terwijl hij de derde rondetijd van de race reed achter Pedrosa en Marquez. Het LCR/Honda Team was desalniettemin blij dat Bradl voor de aanval had gekozen, nadat hij vorig jaar te veel respect zou hebben getoond voor de negenvoudig wereldkampioen. Dat viel niet goed bij Rossi, die 1,6 seconde achter Lorenzo finishte. “Ik kan er mee leven dat iemand mij er uit remt zonder dat ik van de baan wordt geduwd. Dit had niks met respect te maken. Dit was een fout en door Bradl liep ik een podium mis.”

Nadat Marquez kopman Lorenzo dertien ronden had geschaduwd, sloeg de wereldkampioen toe toen de druk van de opgeklommen Pedrosa te dreigend werd. Lorenzo had geen antwoord paraat. Zijn verre van indrukwekkende start had Marquez niet zenuwachtig gemaakt. “Ik had al wel verwacht dat de start niet zo goed zou zijn, omdat ik op een smerig deel stond”, vertelde hij na zijn 35e GP-zege in 99 starts. “De achterband spinde te veel en ik verloor wat plaatsen. Daarna ging ik wat wijd en daar was het erg glad. Daardoor werd ik ingehaald door veel rijders. Toen ik zag dat Jorge wegreed, begon ik wat meer te pushen. Ik reed het gaatje dicht en volgde hem een aantal ronden totdat ik merkte dat Dani dichterbij kwam. Daarom ging ik Jorge voorbij en hield ik het gat groot genoeg.”
Pedrosa stuurde in de slotfase voorbij Lorenzo en kampte met een dubbel gevoel. De nummer 2 in het WK voelde zich goed op de Honda, maar moest van te ver komen. “Het was jammer dat ik in het begin niet zo snel was. Na de chaos van de eerste ronden moest ik naar voren komen. Zelfs toen ik derde lag, duurde het nog een tijdje voordat ik in een goed ritme kwam. Toen dat lukte, kon ik Jorge passeren. Ik voelde me goed op de machine, maar ik zat met een dubbel gevoel, dat ik lang derde reed.”
Met een derde plaats pakte Lorenzo zijn eerste podium van het seizoen en daarme was de Spanjaard best tevreden. “Dit is misschien wel de mooiste derde plaats van mijn carrière na twee grote fouten”, aldus Lorenzo. “Ik vind ook dat ik kritiek heb gekregen die ik niet heb verdiend. Het klopt natuurlijk dat ik twee fouten heb gemaakt, maar de laatste seizoenen heb ik ook heel goede races gereden.” Lorenzo was aangenaam verrast dat hij de race zo lang zou leiden. “Maar Marc was te sterk. Ik probeerde om de tweede plaats veilig te stellen, maar ik was verrast door Dani. Hij was heel snel aan het eind.”

Komend weekend staat de eerste Europese Grand Prix op de kalender. Dani Pedrosa won vorig jaar de Spaanse Grand Prix in Jerez, terwijl Lorenzo zich in de laatste bocht de tweede plaats liet ontnemen door een alles-of-niets-actie van Marquez. Lorenzo heeft op het Andalusische circuit nog een rekening te vereffenen. “Ik heb laten zien dat ik kan vechten met deze twee jongens, zelfs als we niet het beste pakket hebben. Als het moment komt, zal ik er staan.”

Moto3: FENATI KLOPT MILLER
Valentino Rossi heeft zijn eerste overwinning als teambaas binnen. Dankzij Romano Fenati. De 18-jarige Fenati bedwong in een tumultueuze slotronde WK-leider Jack Miller en Alex Marquez. Livio Loi vierde zijn zeventiende verjaardag met een prachtige vierde plaats, 0,084 achter de derde man. Polesitter Miller was duidelijk ‘not amused’ door Fenati’s bikkelharde botstactiek. Fenati zette enkele bochten voor het einde eerst weinig vriendschappelijk Marquez aan de kant en in de een na laatste bocht duwde hij ook bruut leider Miller van diens lijn. De Australiër zag in de sprint naar de finish ook nog Marquez voorbij komen. Het leverde Fenati naast 25 punten ook één strafpunt van de wedstrijdleiding op vanwege ‘onverantwoord rijden dat gevaar veroorzaakte voor de andere rijders’, die vond dat Fenati’s acties om een bestraffing vroegen. Scott Deroue en Bryan Schouten reden beiden een voortreffelijke race. Deroue startte geweldig en reed zelfs in de punten, maar kwam na een bikkelhard gevecht uiteindelijk 0,5 seconden tekort voor het laatste WK-punt. Mahindra-coureur Schouten startte vanaf de 24e positie en reed in Deroues slipstream naar een hoopgevende achttiende plaats.

Moto2: RABAT ALLES ONDER CONTROLE
Gripproblemen achter op vrijdag en gripproblemen vóór op zaterdag konden Tito Rabat er niet van weerhouden om zijn tweede overwinning van het seizoen bij te schrijven. De Marc VDS-coureur was soeverein en leidde van start tot finish. Daarmee bouwde hij ook zijn voorsprong in de titelstrijd uit; teamgenoot Mika Kallio strandde op een zevende plaats, maar is na drie GP’s wel tweede in de tussenstand. Dat kwam mede doordat Maverick Viñales crashte en de zieke Tom Lüthi buiten de punten finishte. Xavier Simeon reed een ijzersterke race en pakte met een tweede plaats zijn eerste punten van het seizoen. Nadat Viñales in Amerika had gewonnen, veroverde zijn teamgenoot Luis Salom verrassend de laatste podiumplaats door Simone Corsi in de slotfase terug te wijzen. Ook de vanaf de zestiende startplaats gekomen Dominique Aegerter passeerde de Italiaan nog. De grote verliezer was Johann Zarco. Voor de tweede keer startte de Fransman naast Rabat vanaf de tweede plek en voor de derde keer op rij bleef hij – door bandenproblemen – buiten de punten. Zarco kreeg op zaterdag ook nog eens twee strafpunten nadat hij een andere rijder ten val bracht. Tweede man Simeon kreeg een strafpunt vanwege het negeren van de rode vlag in de kwalififcatie.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-