+ Plus

GP Wegrace Silverstone, Groot-Brittannië

Marc Marquez won in Silverstone zijn elfde race van het jaar. Na zijn vierde plaats in Brno leek het dus tijdens de Britse Grand Prix weer ‘business as usual’ voor de 21-jarige wereldkampioen. Toch was dat niet zo. Marquez moest in de laatste ronde nog een duivelse list verzinnen om Jorge Lorenzo de hoop op zijn eerste overwinning van het jaar te ontnemen. Met een agressieve actie zette Marquez de sterk rijdende Lorenzo toch aan de kant. Valentino Rossi haalde ook het podium.

Marc Marquez gaf al daags na de voor hem minder geslaagde Tsjechische Grand Prix een duidelijk signaal af naar de concurrentie. De vierde plaats in Brno moest een uitzondering blijven en daarom moest de reden voor het tegenvallende resultaat worden achterhaald. Zoals vaak bleek het een combinatie van factoren te zijn, waarbij het niet optimaal benutten van de grip van de banden een belangrijke rol speelde. Ook in Silverstone was er een hoofdrol voor de banden. Terwijl Marquez in het koude en af en toe miezerige Silverstone vanaf de eerste vrije training de toon zette met snelle tijden, klaagden Jorge Lorenzo en Valentino Rossi over het door Bridgestone geleverde rubber. De twee Yamaha-mannen beklaagden zich over het feit dat de bandenfabrikant de banden mee had gebracht waarmee zij al tijdens de eerste wintertest in Sepang problemen hadden: geen edge-grip en daardoor onvoldoende bochtensnelheid; een belangrijk wapen van zowel Lorenzo als Rossi. Daarbij kwam dat het rubber de vele hobbels niet optimaal absorbeerde. Op deze manier achtte hij zich absoluut kansloos, jammerde Lorenzo, drievoudig Silverstone-winnaar in vier optredens. Op zaterdag vonden Lorenzo en Rossi toch bruikbare oplossingen, maar Marquez bleef de snelste. Ondanks een schuiver op zaterdagochtend. “Ik ging te hard de bocht in, wilde nog bijremmen maar gleed toch onderuit. Nu weet ik dat ik daar niet harder moet rijden”, vertelde een grijnzende Marquez na zijn tiende pole van het seizoen. Andrea Dovizioso zette zijn Ducati voor de derde opeenvolgende maal naast Marquez op de grid, nog net voor Lorenzo. Aleix Espargaro hield op de tweede rij Brno-winnaar Dani Pedrosa en Rossi achter zich. Lorenzo begon uitstekend aan de twintig ronden tellende race en kreeg meteen Marquez achter zich aan. Dovizioso toonde zich een stoorzender voor Rossi, de aanvankelijk sterke Espargaro en ook Pedrosa. Rossi had vier ronden nodig om voorbij zijn landgenoot op de Ducati te komen en leek even in staat om ook het gat naar Lorenzo en Marquez te verkleinen. Zover kwam het echter niet en de Italiaan moest zich concentreren op het verdedigen van de derde plaats tegen Pedrosa en Dovizioso. Zeven ronden voor het einde stuurde Marquez binnendoor bij Lorenzo en leek meteen weg te rijden. Een foutje twee ronden later degradeerde hem weer naar de tweede plaats achter Lorenzo. Twee doorkomsten werd de Yamaha-coureur als kopman genoteerd, daarna kwam Marquez toch weer langszij. Het was een zeer gewaagde actie van de wereldkampioen, wiens eerste aanval werd gepareerd door Lorenzo, maar direct daarna gooide hij de Repsol/Honda spectaculair aan de binnenkant over de kerbstones langs Lorenzo. Die moest corrigeren om een clash te voorkomen. De resterende drie ronden kreeg Lorenzo geen kans meer. Marquez pakte zijn elfde overwinning van het jaar met 0,7 seconde voorsprong op de moegestreden Lorenzo. Rossi werd op 8,5 seconde derde voor Pedrosa en de wat teleurgestelde Dovizioso. De drie podiumfinishers zorgden alle drie voor mijlpalen. Marquez passeerde met zijn 43e Grand Prix-zege Max Biaggi en Toni Mang in de ranglijst van GP-winnaars en bezet nu de elfde plaats in dat klassement. Bovendien evenaarde hij een negen jaar oud persoonlijk record van Rossi, die in 2005 ook elf races wist te winnen. Lorenzo scoorde zijn tachtigste MotoGP-podium in 114 races en Rossi mag zich met 246 starts (en 155 podiums) nu recordhouder noemen in de zwaarste klasse.

Marquez had zich verbaasd over het splijtende openingstempo van Lorenzo. “Ik had een andere wedstrijd verwacht, maar Jorge was erg sterk vanaf het begin”, vertelde hij. “Mijn ritme was hetzelfde als tijdens de laatste vrije trainingen en de warm-up. Maar hij was veel sterker. Beide Yamaha-rijders waren sterker dan eerder, maar gelukkig kon ik toch nog winnen. Dat was mooi na wat er in Brno was gebeurd.” In het begin van de race had Marquez wat reserves bewaard. Na Mugello kwam het in Silverstone pas voor de tweede keer dit seizoen tot een directe en spijkerharde confrontatie tussen Marquez en Lorenzo. “Ik had misschien iets sneller kunnen zijn, maar ik besloot om nog even te wachten. Ik wilde de banden sparen in het begin.” De beslissende inhaalactie bood gespreksstof, maar Marquez pleitte zichzelf vrij. ““Er was licht contact in de bocht daar voor, maar de laatste inhaalactie was zonder contact. Het was agressief, maar we raakten elkaar niet. Er was niets aan de hand. Vorig jaar passeerde Jorge mij in de laatste bocht en we raakten elkaar wel iets. Zo gaat het aan het eind van een race.” De geklopte Lorenzo betitelde de actie aanvankelijk als ‘niet unfair’. “Maar Marc is agressiever dan andere rijders en hij heeft een machine die hem in staat stelt om dat soort dingen te dingen”, vond Lorenzo. “Hij remt extreem laat en met onze machine zijn die lijnen onmogelijk, ondanks het feit dat we ons verbeterd hebben. Vorig jaar kon ik hem aan de binnenkant passeren, nu niet. Ook was de harde achterband niet ideaal voor ons.” Lorenzo was desalniettemin tevreden over zijn eigen optreden. “Vrijdag was het een ramp, want ik verloor 1,3 seconde per ronde op Marc. We hebben ons flink verbeterd en om dan nu 0,7 achter hem te finishen, is iets wat we niet hadden verwacht. In de warm-up hadden we weer een stapje kunnen zetten, waardoor ik onder hellingshoek wat meer vertrouwen had. Mijn start eindelijk ook eens goed en in die eerste ronden heb ik zo hard gepusht als ik kon. Maar die 0,2 of 0,3 die ik nodig had om een gaatje te slaan, had ik niet. Ik hoor de hem komen en toen de tractie minder werd, kwam ik ook niet goed meer uit de bochten. Maar ik ben erg trots op de manier waarop ik heb gereden.” Later gaf Lorenzo toe niet erg gecharmeerd te zijn van de manier waarop hij door Marquez aan de kant werd gezet. “Als je je machine overeind moet zetten om contact of een crash te vermijden, is het misschien toch wat over de grens. Maar de wedstrijdleiding staat dit soort inhaalacties toe en dan moet ik dat maar accepteren.” Rossi bleek niet in staat om zijn jongere tegenstanders bij te houden, maar wilde vooral kijken naar de positieve dingen. “Zoals mijn eerste podium hier en het eerste deel van de race”, noemde Rossi. “Ik was heel snel, maar mijn start was niet super. Ik verloor tijd met Dovi en vooral met Espargaro. Ik verloor op Jorge, die juist heel snel begon. Ik geloof dat ik de achterband te veel belast heb en ik verloor grip. Ik wilde graag bij Marc en Jorge blijven, maar ik moest het wat kalmer aan doen. Daarna kwam ik een mooi gevecht met Dani en Dovi en ik wilde op kop blijven rijden van dat groepje. De grip was niet optimaal, maar ik kon nog steeds wel hard de bocht insturen. Het is weer een podium, mijn achtste, en het gat naar Dani is niet zo groot. In Misano hoop ik wel competitiever te zijn.” Voor de vierde race op rij sneller was Lorenzo sneller dan teamgenoot Rossi. “We hadden beide op vrijdag vergelijkbare problemen en we hebben allebei ook goede oplossingen gevonden. Maar Silverstone is een circuit waar hij altijd erg sterk is en vooral het begin van zijn race was heel goed. Als je onze snelste ronden bekijkt, zit er weinig tussen (Rossi’s beste ronde was zelfs 0,023 sneller dan Lorenzo, red.), maar hij ging verstandiger met de banden om en hield aan het einde meer grip over.”

 Dani Pedrosa gaf toe na zijn matige start de snelheid te hebben gemist om vooraan mee te doen met Marquez en Lorenzo. Andrea Dovizioso reed een van zijn beste races van het jaar en finishte minder dan een seconde achter Rossi als vijfde. Toch was de Ducati-coureur – die in Aragon een substantiële update verwacht – niet geheel tevreden. “Het gat naar de kop is oké, maar ik kon in de laatste ronden niet meer echt vechten met Dani en Valentino”, stelde Dovizioso vast. “Dat ik zo lang bij hen kon blijven, kwam ook door het feit dat zij niet het perfecte gevoel hadden. Halverwege de race besefte ik dat zij niet dichter bij Marc en Jorge zouden komen en ik denk dat ze daarom het tempo iets drukten. Iedereen zat op de limiet met de voorband en ik zag dat Valentino de voorkant een paar helemaal kwijt was. Dani ook. Ik denk dat ze bang waren om te crashen. Ze wilden niet over de limiet gaan.” Toch heeft Ducati onder leiding van Gigi Dall’Igna duidelijke progressie geboekt, terwijl ook Dovizioso veel gemotiveerder is dan in de tweede helft van 2013. “Het gat is kleiner. Maar nog steeds zijn we niet goed genoeg. Marc en Jorge waren veel sterker. Hun niveau is erg hoog en ze reden vrijwel perfect. Wij hebben nog veel werk te doen. De laatste stap is de moeilijkste.”

 

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-