+ Plus

GP Wegrace Sepang en Philip Island

Een week nadat hij in Maleisië op grootste wijze zijn allereerste regen-Grand Prix had gewonnen, ging Dani Pedrosa op Phillip Island onderuit terwijl hij het veld aanvoerde. Het maakte niet alleen de weg vrij voor Casey Stoners zesde opeenvolgende zege in de Australische Grand Prix, maar ook voor Jorge Lorenzo. Een tweede plaats was ruim voldoende voor diens tweede MotoGP-wereldtitel. Even was er de vrees dat Jorge Lorenzo ten onder zou gaan in de zondvloed van Sepang. Onder erbarmelijke omstandigheden wankelde de Yamaha-coureur letterlijk en het besluit om de MotoGP-race na veertien ronden te stoppen, begroette hij met een zucht van verlichting. Lang bleef onduidelijk of de wedstrijdleiding de rijders nog weer de baan op zou sturen, maar het gezond verstand zegevierde: racen met meer dan 250 pk sterke machines op een circuit waar plassen water ook op de rechte stukken voor levensgevaarlijke aquaplaning zorgden was simpelweg onverantwoord. Kort voordat de rode vlaggen werden gezwaaid, zag Lorenzo in een flits zijn kampioenskansen al bijna vervliegen toen hij bij het aanremmen van de laatste bocht voor start-finish zijn M1 bijna onderuit remde. Dani Pedrosa was op dat moment al zo ongeveer uit het zicht van de WK-leider verdwenen, terwijl Casey Stoner (die aanvankelijk zelfs twijfelde over zijn deelname: “een crash en meer schade aan mijn enkel betekent einde carrière voor mij”) met herwonnen vertrouwen op het punt stond om Lorenzo van de tweede plaats te verdringen. Zo ver kwam het niet. Pedrosa slechtte een psychologische barrière met zijn eerste overwinning in een regenrace en verkleinde middels zijn zesde zege van het jaar zijn achterstand op de hevig geschrokken Lorenzo tot 23 punten. In Phillip Island koos Pedrosa voor de aanval en zette kopstarter Lorenzo al in de eerste ronde aan de kant bij het aanremmen van de langzame Honda Corner; een ronde later schreef hij daar zelf het teleurstellende einde van het sprookje. “Ik ging te wijd in de bocht, had wat last van chatter en verloor de controle over de voorkant. Misschien was de voorband nog niet op temperatuur”, beschreef Pedrosa zijn crash feitelijk. “Ik heb nergens spijt van. Ik heb gedaan wat ik moest doen. Ik heb misschien minder geluk gehad dan Jorge, maar hij heeft de titel verdiend.” Lorenzo bekroonde zo’n tien seconden achter Stoner een foutloos seizoen met zijn vierde wereldtitel. De enige zwarte dag die de 25-jarige Spanjaard dit jaar kende, was een zonnige zaterdag in juni toen hij in Assen door een overijverige Alvaro Bautista werd getorpedeerd in de eerste bocht. Lorenzo beschikte niet over de beste machine van het veld – merkgenoot Cal Crutchlow verkondigde in Phillip Island nog maar eens dat Lorenzo het verschil maakte op de Yamaha – maar liet zijn concurrenten de fouten maken (Stoner in Duitsland en Indianapolis; Pedrosa na het veelbesproken startincident met Hector Barbera in Misano en de misser in Phillip Island) en voegde aan zijn tien (!) tweede plaatsen nog zes overwinningen toe. Pedrosa’s crash in Australië gaf Lorenzo een dubbel gevoel. “Ik voelde me het hele weekend goed op de tweede plaats, want Casey stond op een ander niveau”, loofde Lorenzo Stoner. “Ik wist dat Dani wat zou riskeren. Ik startte goed, maar Dani kwam voorbij, hoewel ik eerst dacht dat Casey het was. Ik zag hem de fout maken en toen werd het makkelijk. Een deel van mij wilde op veilig gaan, een ander deel wilde Casey onder druk zetten. Maar hij was te snel en een tweede plaats was ook niet slecht, want ik pakte de titel. Voor de tweede keer.” Toen hij in zijn ijver om Stoner bij te houden bijna zelf ook in de fout ging, veranderde Lorenzo zijn tactiek. “Het kampioenschap was belangrijker. Alleen wij weten hoe moeilijk het is om een wereldtitel te behalen. Hoe zwaar het is om tegen rijders als Dani en Casey en een fabriek als Honda te vechten. Het is zwaarder geweest dan veel mensen denken. We hadden veel betere kansen dan Dani, maar we wilden voorkomen dat de titel pas in Valencia zou worden beslist. Dat is gelukt, ook omdat we het team en ik dit jaar geen fouten hebben gemaakt. Ik denk dat ik de titel verdien.” De Lorenzo die in 2008 na twee kwartlitertitels de nieuwe teamgenoot werd van Valentino Rossi bij Yamaha was een andere persoon dan de dubbele MotoGP-kampioen van tegenwoordig. “Ik was snel, maar ik kende mijn grenzen niet en zou zo geen wereldkampioen worden. Daarom moest ik leren van mijn fouten en kijken hoe ik binnen mijn grenzen zou kunnen blijven. Daarom ben ik trots op de groei die ik heb doorgemaakt. Ik heb geprobeerd om mijn concentratie te verbeteren en om te anticiperen op hoe een motor gaat reageren, zoals wat er gebeurt als de voorkant wegglijdt of als je er met een highsider af gaat. Dat heeft me heel wat blessures gekost. Ik heb geprobeerd in alle situaties te herinneren wat er gebeurde en waar ik moeite mee had. Zo heb ik mezelf elk jaar verbeterd. Natuurlijk kan ik ook in de toekomst nog wel crashen, maar daar probeer ik het positieve dan uit te halen.” Lorenzo’s eerste MotoGP-titel in 2010 werd door critici maar matig gewaardeerd omdat Stoner kampte met een slecht handelbare Ducati, Pedrosa’s vorm bleef wisselen en omdat zijn teamgenoot Rossi in Mugello geblesseerd raakte. Dit seizoen overleefde Lorenzo de kapitale dreiging van Honda die hem tot op de randen van zijn fysieke en mentale kunnen bracht. Toen hij eenmaal een duidelijke puntenvoorsprong had opgebouwd, begon Lorenzo meer behouden te rijden. Teammanager Wilco Zeelenberg gelooft dat de druk om die voorsprong niet uit handen te geven voor Lorenzo als een dwangbuis voelde. “Ik denk dat Jorge in de laatste twee of drie wedstrijden op eieren reed”, dacht Zeelenberg. “Onder normale omstandigheden ben ik er van overtuigd dat hij een aantal van die races zou hebben gewonnen. Hij moest op safe gaan, want als je een fout maakt en zo punten inlevert, komt dat niet zo slim over. Hij gebruikte zijn talent om te begrijpen dat een tweede plaats nog steeds goed is. Veel mensen zeiden dat hij moest blijven pushen. Dan zou Dani zijn vertrouwen wel verliezen. Dat is makkelijk gezegd. Maar in die situatie had Jorge veel te verliezen. Hij wilde winnen, maar hij wilde ook geen risico’s nemen. Zo kun je geen races winnen. Nu de last van zijn schouder is gevallen, zullen we in Valencia zien waar we staan.” Een verrassende crash in de kwalificatie zorgde even voor een mentaal tikje bij Casey Stoner, maar de held van het thuispubliek zette snel de knop weer om, pakte zijn vijfde pole op rij in Phillip Island en gaf het volk met een onbetwiste overwinning waar het voor kwam. Hoewel hij nog steeds duidelijk mank loopt na zijn enkelkwetsuur, is Stoners suprematie op Phillip Island onomwonden. Het snelle, vloeiende circuit lijkt ontworpen voor de thuisheld, die meer dan terecht, na Wayne Gardner en Mick Doohan, nu een eigen Stoner Corner heeft op Phillip Island. De manier waarop de tweevoudige wereldkampioen zwarte strepen trekkend de supersnelle vijfde versnellingsbocht (ruim 255 km/uur) richting de Honda Corner neemt, blijft een lust voor het oog. “Ik kan me geen beter afscheid hier in Australië voorstellen”, vertelde de opgetogen Stoner. De opluchting dat hij voor zijn afscheid in ieder geval nog één keer – en voor de 45e keer totaal – zou winnen, iets wat hij bij zijn comeback in Japan nog ernstig betwijfelde, zorgde voor genoegdoening. “Dit was er absoluut eentje die ik wilde winnen en dat is me gelukt. Het lukt je niet snel om gezette doelen te halen, maar ik heb het geluk gehad dat me dat in mijn carrière een paar keer gelukt is.” Spijt van zijn aanstaande afscheid heeft hij echter niet. “Ik zal het echte racen missen en ik heb zo veel respect voor Jorge en Dani, met wie ik al die jaren heb geracet. We hebben elkaar jaren uitgedaagd en opgejaagd. Er zullen momenten zijn dat ik binnenin me iets mis, maar ik kan nog altijd kijken en af en toe eens een race bezoeken. Ik zeg nooit nooit, maar op dit moment denk ik geen seconde aan terugkomen.” Hij was geen emotioneel mens, wilde Stoner nog eens kwijt, maar in de laatste paar ronden had hij de toejuichingen van het publiek bewust waargenomen. “Heel speciaal. Geweldig om te zien.” Bijna vijftien seconden achter Stoner pakte Cal Crutchlow knap en onverwacht de laatste podiumplaats. Op vrijdag had de afgelopen maandag 27 jaar geworden Brit nog getwijfeld of hij vanwege een ernstige aanval van koorts en bronchitis de Australische Grand Prix niet beter kon laten schieten. Crutchlows tweede GP-podium kwam na twee puntloze optredens in Japan (lege tank) en Maleisië (crash). Andrea Dovizioso kon zijn teamgenoot niet bijhouden, maar rekende in een spannende strijd wel af met Alvaro Bautista en Stefan Bradl. Valentino Rossi had vooraf de hoop met de Spanjaard en de Duitser mee te kunnen, maar de Italiaan moest zich tevreden stellen met het feit dat hij teammaat Nicky Hayden had verslagen; een week eerder was de volgorde nog omgekeerd toen Hayden in het natte Sepang als vierde werd afgevlagd, voor Rossi die door een fout terrein had verloren. Rossi, die in Australië weer kampte met onderstuur en crashte in de warm-up, kijkt uit naar zijn hereniging met de Yamaha. “Ik kan nauwelijks wachten om de machine te proberen”, wilde Rossi wel toegeven. “Het frustrerende is dat we met de Ducati nog zo ongeveer dezelfde problemen hadden als tijdens de eerste test in 2010 na de GP in Valencia.” Eén prominente deelnemer zal bij de eerste 2013-wintertest ontbreken. Pechvogel Ben Spies ging in het duivelse waterballet in Sepang hard onderuit (zijn vijftiende crash van het seizoen) en blesseerde zijn rechter schouder zo ernstig dat operatief ingrijpen noodzakelijk was. Spies wacht een herstelperiode van tien tot twaalf weken. Moto3: CORTESE WARE KAMPIOEN Bij aanvang van de eerste training op Sepang werd het plotseling duidelijk dat Sandro Cortese zonder een meter te hebben gereden plotseling een stuk dichter bij de eerste Moto3-wereldtitel was gekomen. Een woedende Maverick Viñales zette zijn eigen team als ‘een tweede divisie ploeg’ in de hoek, beschuldigde het team er van dat afspraken niet werden nagekomen en vertrok op zaterdag met zijn vader naar huis – zijn vers getekende tweejarige contract klaar voor de papierversnipperaar. Thuis in Spanje raadde een nieuwe advocaat hem aan om direct op het vliegtuig naar Australië te stappen. Een zich in excuses uitputtende Viñales werd koeltjes begroet en zijn crash in de race paste perfect in het groezelige plaatje. Cortese had toen allang op zeer overtuigende manier de titel naar zich toegetrokken door in Sepang in de laatste bocht thuisrijder en polesetter Zulfahmi Khairuddin van de winst af te houden. Luis Salom finishte door een foute bandenkeus als vierde achter Jonas Folger. De 22-jarige Cortese, volgend jaar actief in de Moto2 op een Kalex, reed in Phillip Island bevrijd van alle druk naar zijn vijfde overwinning van het jaar voor Miguel Oliveira en de verbluffende thuisrijder Arthur Sissis. Luis Salom, Jonas Folger en Louis Rossi verloren hun kans op een goede klassering door een jumpstart. Moto2: MARQUEZ MET UITSTEL Marc Marquez had op het kletsnatte Sepang de wereldtitel al binnen handbereik toen ook hij het slachtoffer werd van de verraderlijke omstandigheden. Marquez reed ruim voor de met de regen worstelende Pol Espargaro, maar diens bescheiden elfde plaats zorgde wel voor een weekje uitstel. In Phillip Island verkeerde Espargaro weliswaar in blinkende vorm, maar de 19-jarige Marquez kon het zich veroorloven om de verrassende Anthony West zijn tweede opeenvolgende tweede plaats te gunnen. Marquez kende een opmerkelijk seizoen nadat hij vorig jaar in Maleisië na een trainingscrash ernstige zichtproblemen kreeg die zelfs tot een operatie leidden. “Ik maakte me zorgen en werd nerveus en elke morgen als ik wakker werd, vroeg ik me af of ik wel goed kon zien”, vertelde Marquez over die moeilijke periode die hem ook in de wintertesten aan de kant hield. “Ik heb wanhopige momenten gekend, maar ik denk ook dat ik er mentaal sterker door ben geworden. De doktoren zeiden zelfs dat er een kleine kans was dat ik zou moeten stoppen.” Maar Marquez vierde zijn race-comeback met een overwinning in Qatar, voegde er nog eens zeven aan toe en manifesteerde zich in races én ook in trainingen als een meedogenloze – en soms roekeloze – tegenstander. Met zijn 19 jaar en 247 dagen is hij achter Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo de twee na jongste wereldkampioen ooit in de middelste GP-klasse. Volgend jaar treft hij zijn landgenoten in de MotoGP. Alex de Angelis won in Sepang de Moto2-race voor de regenspecialisten West en Gino Rea. In Australië, waar hij de afgelopen twee jaren de beste was, liep hij in de kwalificatie een ernstige vingerblessure waardoor hij de race moest laten schieten. Pitstop • Marc Marquez (foto) wordt volgend jaar in de MotoGP vergezeld door een groot deel van zijn technische crew onder leiding van chefmonteur Santi Hernandez. In een soort supervisierol blijft Cristian Gabbarini voor het Repsol/Honda Team behouden. De technische steun en toeverlaat van Casey Stoner werd in verband gebracht met een terugkeer naar Ducati, waar hij met zijn mensen zou gaan werken met Andrea Dovizioso. "Deze motoren staan op zo’n hoog niveau en zijn zo ingewikkeld dat het onmogelijk is om ze door een onervaren technicus te laten beheren", aldus Honda’s Livio Suppo. "Cristian wordt een soort chefmonteur die de crewchief terzijde staat. Het is belangrijk voor een jonge rijder als Marc om ervaren mensen om zich heen te hebben.Hij zal veel moeten leren en moet daarnaast nog eens om gaan met de druk van jonge opkomende MotoGP-rijder. Het is een status om jaloers op te zijn, maar een positie die veel druk met zich mee zal brengen als je in misschien wel het beste MotoGP-team in de paddock belandt." • Casey Stoner (foto) bleek ook met een miljoenenaanbod niet te vermurwen om een nieuw contract bij Honda te tekenen. HRC’s Shuhei Nakamoto bood de Australiër ruim 6 ton per wedstrijd voor 2013, maar Stoner wees het aanbod af. “Als hij ja gezegd had, was hij Honda’s best betaalde werknemer ooit geweest, beter dan al onze voormalige Formule 1-coureurs, zoals Jenson Button”, vertelde Nakamoto. “Toen ik het bij Honda voorstelde, vroeg men mij of ik gek was geworden. Ik kreeg uiteindelijk toestemming nadat ik veel had moeten doen om iedereen te overtuigen. Maar Casey wilde niet. Hij zei dat hij zijn passie verloren had en dat het niet om het geld ging. Ik geloof hem.” • Massimo Meregalli gelooft niet dat Valentino Rossi nog iets te bewijzen heeft als hij na de race in Valencia terugkeert naar Yamaha. “Een rijder van 34 zal niet hetzelfde riskeren als een jonge coureur van 23, maar hij kan het met zijn ervaring goed maken”, meent Yamaha’s teammanager. “Elke keer als het mogelijk was in de afgelopen twee seizoenen, hebben we gezien waartoe hij in staat was.” Vrees dat de animositeit tussen Rossi en wereldkampioen Jorge Lorenzo weer oplaait, heeft Meregalli niet. “Ze zijn allebei veranderd en de ervaring van de vorige keer zal ze hebben geholpen. Er komt ook geen muur in de pitbox.” • Michele Pirro (foto) maakte bekend dat hij een contract heeft getekend om volgend jaar voor Ducati als testrijder aan de slag te gaan. De Italiaan hoopt op twee of drie wild card-optredens. Ryuichi Kiyonari wordt nu genoemd als Pirro’s vervanger bij Gresini/Honda. De drievoudige Britse Superbike-kampioen en voormalige Ten Kate/Honda-rijder, die nu nog uitsluitend in Japan actief is, zou mogelijk ook betrokken worden bij de ontwikkeling van de RC213V-productiemachine – mocht Honda daadwerkelijk besluiten om de racer op de markt te brengen. “Dat is een mogelijke optie”, hield Livio Suppo zich namens Honda op de vlakte. “Als het project doorgaat, is het omwille van de communicatie misschien beter om daar een Japanner bij te betrekken.” • (RESERVEBERICHT)Yamaha pleit bij Dorna’s Carmelo Ezpeleta voor uniforme Superbike-regels overal ter wereld. Dat gaf racebaas Lin Jarvis aan in Australië. Nu Dorna ook het WK Superbike gaat beheren, grijpt Yamaha de mogelijkheid aan om te praten over de talrijke verschillende nationale reglementen. “We willen met de MotoGP en het WK Superbike twee sterke kampioenschappen zien die elk sterk zijn in hun segment. Maar al die verschillende reglementen in de landen maakt het lastiger om kits te leveren die overal gebruikt kunnen worden. Bovendien beperkt het de inschrijving van wild cards”, zegt Jarvis. “Met uniforme reglementen en lagere kosten zou het voor ons een veel eenvoudiger stap zijn om terug te keren naar het WK Superbike.” UITSLAGEN GP WEGRACE SEPANG, MALEISIË Moto3 1. Sandro Cortese (D), KTM; 2. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 3. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 4. Luis Salom (E), Kalex KTM; 5. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda; 6. Danny Kent (GB), KTM; 7. Alex Rins (E), Suter Honda; 8. Efren Vazquez (E), FTR Honda; 9. Niklas Ajo (SF), KTM; 10. Adrian Martin (E), FTR Honda; 11. Arthur Sissis (AUS), KTM; 12. Brad Binder (RSA), Kalex KTM; 13. Jack Miller (AUS), Honda; 14. Alex Marquez (E), Suter Honda; 15. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda. Moto2 1. Alex de Angelis (RSM), FTR; 2. Anthony West (AUS), Speed Up; 3. Gino Rea (GB), Suter; 4. Hafizh Syahrin (MAL), FTR; 5. Julian Simon (E), Suter; 6. Andrea Iannone (I), Speed Up; 7. Mika Kallio (SF), Kalex; 8. Bradley Smith (GB), Tech 3; 9. Dominique Aegerter (CH), Suter; 10. Esteve Rabat (E), Kalex; 11. Pol Espargaro (E), Kalex; 12. Scott Redding (GB), Kalex; 13. Toni Elias (E), Kalex; 14. Axel Pons (E), Kalex; 15. Ricard Cardus (E), AJR. MotoGP 1. Dani Pedrosa (E), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Casey Stoner (AUS), Honda; 4. Nicky Hayden (USA), Ducati; 5. Valentino Rossi (I), Ducati; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Hector Barbera (E), Ducati; 8. Aleix Espargaro (E), ART; 9. James Ellison (GB), ART; 10. Karel Abraham (CZ), Ducati; 11. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter; 12. Michele Pirro (I), FTR; 13. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 14. Roberto Rolfo (I), ART; DNF Stefan Bradl (D), Honda. UITSLAGEN GP WEGRACE PHILIP ISLAND, AUSTRALIË Moto3 1. Sandro Cortese (D), KTM; 2. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda; 3. Arthur Sissis (AUS), KTM; 4. Alex Rins (E), Suter Honda; 5. Danny Kent (GB), KTM; 6. Romano Fenati (I), FTR Honda; 7. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda; 8. Efren Vazquez (E), FTR Honda; 9. Alex Marquez (E), Suter Honda; 10. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 11. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 12. Adrian Martin (E), FTR Honda; 13. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; 14. Brad Binder (RSA), Kalex KTM; 15. Luis Salom (E), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 305 punten; 2. Luis Salom, 208; 3. Maverick Viñales, 199. Moto2 1. Pol Espargaro (E), Kalex;2. Anthony West (AUS), Speed Up; 3. Marc Marquez (E), Suter; 4. Scott Redding (GB), Kalex; 5. Dominique Aegerter (CH), Suter; 6. Johann Zarco (F), Motobi; 7. Simone Corsi (I), FTR; 8. Esteve Rabat (E), Kalex; 9. Randy Krummenacher (CH), Kalex; 10. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 11. Jordi Torres (E), Suter; 12. Bradley Smith (GB), Tech 3; 13. Toni Elias (E), Kalex; 14. Xavier Simeon (BEL), Tech 3; 15. Mike di Meglio (F), Kalex. WK Tussenstand: 1.Marc Marquez, 299 punten; 2. Pol Espargaro, 260; 3. Andrea Iannone, 188. MotoGP 1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 4. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 5. Alvaro Bautista (E), Honda; 6. Stefan Bradl (D), Honda; 7. Valentino Rossi (I), Ducati; 8. Nicky Hayden (USA), Ducati; 9. Karel Abraham (CZ), Ducati; 10. Aleix Espargaro (E), ART; 11. Randy de Puniet (F), ART; 12. Hector Barbera (E), Ducati; 13. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter; 14. Michele Pirro (I), FTR; 15. Ivan Silva (E), BQR. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 350 punte

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-