+ Plus

GP Wegrace Sachsenring, Duitsland

Voor de Duitse Grand Prix had Marc Marquez zich twee doelen gesteld: aanvallen op de Sachsenring en gaan voor 25 punten. Die doelstelling was begrijpelijk, want de regerende wereldkampioen was de afgelopen zeven jaar telkens de beste geweest op het kortste circuit van het jaar. Marquez won ook dit keer, voor de verrassende thuisheld Jonas Folger en Dani Pedrosa.

De Sachsenring mag na acht opeenvolgende overwinningen en twaalf zeges in totaal wel betiteld worden als een Honda-circuit. Valentino Rossi, in 2009 de laatste niet-Honda-winnaar, wist na de trainingen al dat het voor hem lastig zou worden om het Marquez en Pedrosa – toch ook een viervoudig MotoGP-winnaar op de Sachsenring – bij te houden. Terwijl Marquez net als in de voorgaande zeven jaren vanaf pole startte, moest Rossi vanaf de negende plaats komen en Maverick Vinales zelfs vanaf de elfde positie. De twee Yamaha-mannen worstelden in de natte kwalificatie met een gebrek aan acceleratie en waren maar al te blij dat het op zondag droog bleef. Maar ook in die omstandigheden was Marquez superieur. De Spanjaard pakte na de start de kop en en voerde slechts vijf ronden het veld niet aan. Hoewel hij aanvankelijk dacht dat teamgenoot Pedrosa zijn grootste tegenstander zou worden, kwam de meeste dreiging van thuisfavoriet Jonas Folger. De 23-jarige MotoGP-rookie was – net als in Barcelona – de snelste in de warm-up en vocht zich vanaf de vijfde startplaats knap naar voren. Hij overleefde in de tweede bocht nog maar net een harde aanval van Danilo Petrucci – hij verlengde zijn contract met Pramac Racing met een jaar – en begon het vervolgens Pedrosa en ook Marquez lastig te maken. De Duitser was ook de enige andere leider in de race – tot verrassing van Marquez, die in de voorlaatste ronde een beslissend gaatje sloeg. “Voor de race dacht ik alles onder controle te hebben en ik dacht dat Dani mijn gevaarlijkste tegenstander zou zijn”, gaf Marquez toe. “Maar Jonas was de verrassing. Na een paar ronden dacht ik ‘wat doe jij eigenlijk hier’. Elke keer als ik versnelde, had hij een antwoord. Ik wist toen dat hij er tot het einde bij zou blijven. In de laatste paar ronden heb ik extra gepusht, omdat ik dacht: een Duitser achter me in de Duitse Grand Prix…” Marquez droeg zijn pas tweede overwinning van het jaar op aan Nicky Hayden. Bovendien nam hij de leiding in de tussenstand over van Andrea Dovizioso.

Folger reed zonder twijfel de race van zijn leven en deed wat teamgenoot Johann Zarco in Le Mans deed voor eigen publiek: een prachtige thuisrace afsluiten met een tweede plaats, op slechts 3 seconden van Marquez. Folger was ook de tiende rijder die dit jaar het podium haalde. Daarnaast reed de Tech3 Yamaha-coureur voor de tweede keer dit jaar de snelste raceronde. Enigszins beduusd analyseerde Folger zijn race. “Het is voor mij de eerste keer dat ik in zo’n situatie zit. Toen Petrucci me raakte, had ik geluk dat ik er op bleef zitten, maar ik wist na de warm-up dat we de pace hadden”, aldus de nummer 7 in de tussenstand, één plaats achter teammaat Zarco. “Ik was sterk in de derde sector en haalde Marc in. Toen hij me weer voorbijkwam, heb ik veel geleerd over lijnen en banden. Ik wist zeker dat ik hem in de laatste ronde nog wilde aanvallen, maar ik maakte een foutje en ging wijd. Ik probeerde nog terug te komen, maar ging er bijna een paar keer af en vond het toen wel goed.” Gedragen door het luidruchtige Duitse publiek genoot Folger van zijn eerste MotoGP-podium. “Ik heb de ambitie om de beste Duitser in de MotoGP te worden”, was hij duidelijk. “Mensen zeiden dat ik misschien op het podium zou kunnen komen, hoewel ik niks verwachtte. Maar als ik door die fout niet nog wat extra had moeten pushen en daardoor ook mijn banden nog extra moest belasten, had ik misschien nog een kans gehad tegen Marc.”
In tegenstelling tot Assen bewees Pedrosa zowel op de natte als droge baan snel te zijn. Marquez en Folger moest hij echter laten gaan. “Van veel grip ging ik naar veel spinnen”, vatte Pedrosa zijn race samen. “Ik verloor te veel in de linker bochten.”

Na dertig ronden behield Pedrosa slechts een marge van 2,7 seconden op vierde man Maverick Vinales. Na een teleurstellende tiende plaats in Barcelona en de crash van Assen realiseerde de Yamaha-fabriekscoureur dat hij bovenal belangrijke punten moest scoren. Voor de derde keer dit seizoen finishte echter minimaal één Tech3/Yamaha-rijder voor het fabrieksduo. Elf ronden voor het einde passeerde Vinales brutaal teammaat Rossi – “het moest” – en stelde de vierde plaats veilig. “Realistisch gezien was vanaf de elfde startplaats een derde plaats het hoogst haalbare geweest”, vond Vinales. “Marquez en Folger waren te snel. Ik ben in ieder geval blij dat ik zoveel plaatsen heb gewonnen. Ik verloor te veel tijd in het verkeer. In het begin was het ook lastig om met de volle tank de bochtensnelheid hoog te houden, maar de machine en de banden waren goed.”
Hoewel hij na negen GP’s slechts vijf punten achter leider Marquez staat, was Vinales vooral teleurgesteld. “We hebben teveel punten verloren. In Assen had ik kunnen winnen. In de eerste paar races kregen we de bevestiging dat we konden winnen, de laatste paar races waren het bewijs dat we nog moeten leren. Vooral ik, want het team is ervaren genoeg.” Vinales noemde ook andere verbeterpunten. “Het lijkt erop dat we meer vermogen nodig hebben. Ik hoop ook dat Michelin met dezelfde banden blijft komen, zodat we onze elektronica daar beter op kunnen afstellen.”
Ook Valentino Rossi meende dat een derde plaats voor hem het hoogst haalbare zou zijn geweest. De winnaar van de Dutch TT verloor echter ook punten op teamgenoot Vinales. “Ik ben niet blij”, gaf hij dan ook toe. “Ik wil elke race op het podium staan. Maar als je ziet hoe moeilijk dit weekend is verlopen, dan is een vijfde plaats nog niet zo slecht. Met het ‘oude’ 2017-chassis zou dit niet mogelijk zijn geweest. Wij hadden geluk dat het droog was. In de regen zou het net zo’n drama zijn geweest als in Jerez en Barcelona. Maar met dit nieuwe chassis (waarmee Rossi ook won, FW) voel ik me in ieder geval beter.” Toch voelde Rossi de tekortkomingen. “De Tech3-rijders zijn goed, maar wij moeten voor de satellietrijders eindigen. Maar wij hadden hier veel problemen met de linkerkant van de band. De Honda belast de band minder, het hele seizoen al. Vorig jaar was dat voor ons heel anders.”

Waar Valentino Rossi zijn keus voor de medium achterband omschreef als ‘een goede gok’, pakte Andrea Dovizioso’s beslissing om een softe achterband te kiezen volledig verkeerd uit. De Italiaan moest de groep die streed om de vierde plaats laten gaan en finishte achter Alvaro Bautista op de één jaar oude Ducati als achtste. Daarmee was hij koploper-af. Zijn Ducati-teamgenoot Jorge Lorenzo kende een nog catastrofaler einde van een wisselvallig weekend. Hij koos vanaf de zesde startplaats voor softe compounds achter én voor en moest die keuze na een sterke openingsfase berouwen. Lorenzo zakte van de derde terug naar de elfde plaats, een paar seconden achter de als vierde gestarte Cal Crutchlow (hij kampte met een oververhitte voorband) maar voor Danilo Petrucci. Die moest het tempo drukken vanwege een versleten achterband.
Vorig jaar voerde Marc Marquez na negen wedstrijden het kampioenschap aan met 170 punten, 48 voor tweede man Jorge Lorenzo. Door het bizarre seizoensverloop, waarin de top 14 van de tussenstand al miniumaal één maal door een crash niet tot scoren kwam, bedraagt Marquez’ puntenaantal dit jaar slechts 129, vijf meer dan Vinales en zes meer dan derde man Dovizioso. Valentino Rossi bezet de vierde plaats met ook maar tien punten te overbruggen. “Drie races geleden stond ik nog 37 punten achter”, verbaasde ook Marquez zich. “Maar daarna kreeg ik een berichtje van Santi (Hernandez, zijn crewchief, FW) en die zei dat ik me geen zorgen moest maken, dat ik na de Sachsenring de leider in het kampioenschap zou zijn. Vijf rijders binnen 25 punten… Alles staat zo dicht bij elkaar. En op het ene circuit zal het makkelijker gaan dan het andere.”

Moto3: MIR WINT WEER
Joan Mir bewees op de Sachsenring weer zijn tactische meesterschap. De Spaanse leider in het wereldkampioenschap vocht rondenlang met Romano Fenati en Marcos Ramirez om de winst en speelde het spel het best. Mir won zo zijn vijfde race van het seizoen, vóór Fenati en Ramirez. Voor de laatste was het zijn eerste GP-podium. Bo Bendsneyder startte als achtste, maar verloor in de openingsfase een aantal posities. De Rotterdammer, die net als zeventien van de 31 rijders 500 euro boete kreeg vanwege te langzaam rijden op de racelijn in de kwalificatie, finishte uiteindelijk in een grote groep net achter maatje Livio Loi als achtste.

Moto2: MORBIDELLI VERDEDIGT ZICH
De race winnen terwijl je twee grootste concurrenten crashen; Franco Morbidelli pakte zijn zesde zege van het seizoen, nadat Tom Lüthi en Alex Marquez hard onderuit gingen terwijl ze samen met Morbidelli de kopgroep vormden. Makkelijk kreeg de Italiaan het echter niet, want Miguel Oliveira reed het gat naar de kopman dicht en pakte in de een na laatste ronde de leiding. Morbidelli sloeg echter meteen terug. Opgejaagd door Simone Corsi en Mattia Pasini haaldde Francesco Bagnaia nog bijna de kopmannen in. De Moto2-rookie noteerde zijn derde podium van het jaar.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...