+ Plus

GP Wegrace Mugello, Itali

Slechts zelden zorgen overwinningen in de MotoGP dit jaar voor de meeste aandacht, maar Jorge Lorenzo’s zege tijdens de Grand Prix van Italië verdiende respect. De regerende kampioen liep met zijn tweede seizoenszege vijf punten in op tweede man en WK-leider Dani Pedrosa. Het waren echter andermaal Marc Marquez en thuisheld Valentino Rossi die voor de meeste gespreksstof zorgden. Marquez crashte drie ronden voor het eind, Rossi’s race was al in de derde bocht voorbij na een botsing met Alvaro Bautista.
Op zaterdagmiddag toonde Jorge Lorenzo zich twee maal verrast. De eerste keer was toen zijn eerste vliegende ronde in de kwalificatie meteen een verbetering van het polerecord opleverde. De tweede keer was de verrassing minder aangenaam. Dani Pedrosa had zich even daarvoor nog zitten ergeren aan rijders die hem probeerden te volgen tijdens een weer zinderende kwalificatie, maar zette toen alle irritatie om in snelheid die hem zijn eerste pole van het jaar bracht. Een verschil van bijna dag en nacht vergeleken met het zeer matige optreden van de Honda’s op de koude openingsdag toen Jorge Lorenzo en Cal Crutchlow voor een Yamaha 1-2-3 zorgden. De hogere asfalttemperaturen deden dat beeld kantelen. Toch wist Pedrosa dat een overwinning lastig zou worden, omdat Lorenzo’s onafgebroken reeks van snelle ronden voor hem weinig goeds voorspelden. Die vrees werd bewaarheid. In de eerste bocht stak Lorenzo de te bruusk remmende Pedrosa brutaal binnendoor voorbij en stond daarna de leiding niet meer af. Ronden bleven Pedrosa en de vanaf de zesde plaats vertrokken Marc Marquez pushen, maar Lorenzo maakte geen fout en scoorde een puntgave hattrick op Mugello. “Dit hadden we echt nodig na twee teleurstellende races”, aldus Lorenzo. “We wisten ook dat de hogere temperaturen voor ons een probleem zouden kunnen zijn. Maar de warm-up ging erg goed (daarin was Lorenzo slechts 0,2 langzamer dan in de kwalificatie, red) en hoewel we wisten dat die tijden in de race moeilijk zouden worden, zag het er goed uit. In het begin was ik wat voorzichtig vanwege het stuurgedrag met de volle tank, maar uiteindelijk kon ik een paar tienden versnellen en dat bleek cruciaal. Ik wist dat ik Dani zo snel mogelijk voorbij moest gaan. Ik was wat te agressief in die eerste bocht en daarvoor heb ik mijn excuses aangeboden, maar gelukkig raakten we elkaar niet. Maar het moest.” Lorenzo was vooral opgelucht na een knappe zege, maar keek nog wel even terug op de slecht verlopen Franse Grand Prix waar hij slechts zevende werd. “Zonder de problemen in Le Mans hadden we misschien op dezelfde hoogte kunnen staan als Dani, maar we staan twaalf punten achter. We moeten de machine verder verbeteren, omdat er banen komen die beter zijn voor de Honda’s. Als het warmer is, krijgen wij achter problemen en vervolgens wordt dan ook de voorkant te zwaar belast. Over het vermogen heb ik weinig te klagen.” Pedrosa vertelde ondanks zijn eerste pole van het jaar het hele weekend te hebben geworsteld met de set-up. Het ontbrak Pedrosa aan ‘edge-grip’ waardoor hij te weinig drive had uit bochten en pas laat op het gas kon. “Ik kon Jorge lang bijhouden, maar daarna werd de grip minder en had ik moeite om mijn lijn te houden”, vertelde Pedrosa. “Bovendien had ik nog met Marc te maken. Hij kwam me voorbij en dat ik toch nog twintig punten kan pakken is goed voor mijn kansen.” Dankzij een crash van Marc Marquez schoof Cal Crutchlow op naar een fraaie derde plaats, op maar een seconde achter Pedrosa. “De start kostte me tijd”, aldus de als vierde gestarte Brit. “Dovizioso ging als een waanzinnige van start. Hij kwam met een wheelie (een elektronisch probleem, volgens Dovizioso, red.) mijn kant op en ik verloor tijd. Terwijl het misschien wel mijn beste start van het jaar was. De eerste drie waren al snel weg, maar nadat de tank wat leger werd en mijn vertrouwen groeide waren mijn tijden tot het einde race constant. Ik denk dat ik ook dichter bij Dani had kunnen zitten, maar ik ben blij met de derde plaats. Na mijn crash in de kwalificatie (door hooikoorts traanden Crutchlow’s ogen zo erg dat hij tegen de curbstones knalde en viel, red.) heb ik weer laten zien dat ik er altijd voor blijf vechten.” Stefan Bradl hield de weer van de eerste rij vertrokken Andrea Dovizioso net achter zich en met champagne onthaald vanwege zijn vierde plaats. Nicky Hayden moest de twee in de slotfase laten gaan. Ondanks zijn crash drie ronden voor het einde zorgde Marc Marquez voor de grootste ‘headlines’ van het weekend in Mugello. De 20-jarige rookie kwam vrijdagochtend onschuldig ten val, maar liet iedereen ’s middags schrikken toen hij op het rechte stuk, richting de eerste bocht, de controle over zijn Repsol/Honda verloor en zwaar crashte. Latere data wezen uit dat Marquez op dat moment 320 km/u had gereden en bij 280 vrijwillig afstapte toen de betonnen muur steeds dichterbij kwam. Op miraculeuze wijze bleef de Spanjaard grotendeels ongedeerd; een grote pleister op zijn kin was het enige zichtbare bewijs dat hij een verwonding had opgelopen. Daarnaast liep hij een scheurtje op in zijn schouder en was hij bont en blauw over zijn hele lijf. “Tot dat heuveltje gaat het op het rechte stuk bergopwaarts en daarna duik je naar beneden”, legde Marquez de ijzingwekkende crash uit. “Maar er zijn daar ook wat hobbeltjes en je voorwiel zweeft dan iets boven het asfalt. Ik remde op hetzelfde punt, maar iets harder dan normaal. Toen nog iets meer en vervolgens blokkeerde het voorwiel. Ik liet de rem los, maar toen de voorband weer grip kreeg, ging ik richting het gras. Omdat ik recht op de muur af kwam, sprong ik er af. Toen ik crashte, was het wel een angstig moment omdat mijn vizier was verdwenen. Daardoor kreeg ik allemaal grind in mijn gezicht. Ik checkte eerst of ik mijn benen kon bewegen. Daarna merkte ik dat mijn schouder erg pijnlijk was en dat ook mijn gezicht zeer deed. De helm drukte in mijn gezicht en dat was wel even angstaanjagend. Het belangrijkste was dat ik weer kon rijden.” Een derde vrij onschuldige val op zaterdagochtend deed weinig met hem, maar Marquez gaf toe dat het moeilijk was geweest om na zo’n intimiderende crash weer het vertrouwen te vinden. De eerste paar ronden was hij bij het aanremmen voor de eerste bocht wat afwachtend geweest, vertelde de coureur. “Het was moeilijk, maar ook vervelend was dat we veel tijd hadden verspeeld die we hadden kunnen gebruiken voor de set-up. In de derde vrije training had ik het moeilijk en verloor ik op het rechte stuk 0,3 tot 0,4 seconde ten opzichte van Dani. ’s Middags ging het beter en was ik blij met de zesde startplaats.” Aanvankelijke twijfels over zijn kansen in een race over 23 ronden konden snel overboord toen Marquez direct na de start vanaf de tweede startrij naar de derde plaats doorstootte en zich daar zonder veel moeite leek te kunnen handhaven. Na lang Pedrosa te hebben gevolgd, stak Marquez vijf ronden voor het einde zijn teamgenoot fraai voorbij. Langer dan twee ronden duurde de luxe van een tweede plaats echter niet toen hij in een derde versnellingsbocht voor- en achterwiel weg voelde glijden. Marquez’ lichaamstaal verraadde frustratie. “Ik ben heel erg teleurgesteld”, vertelde hij later. “Na alle problemen die we hadden gehad, had ik een podium voor het grijpen. In het begin voelde ik me achter Jorge en Dani vermoeid, maar later ging het zo goed. Toen Dani iets vertraagde, kwam me dat goed uit, want ik probeerde energie te sparen tot het eind van de race omdat ik last had van mijn arm en mijn rechter been. In die laatste ronden had ik wat over en besloot ik Dani te passeren. Daarna maakte ik die fout.” Het was Marquez’ vierde crash in drie dagen; zijn totaal in vijf raceweekenden kwam daarmee op zeven. Daarmee is de rookie de coureur met de meeste valpartijen achter zijn naam. “Vier crashes hier is te veel”, vond hij zelf ook. “Toch heb ik dit weekend veel geleerd. Mugello is een van de meest technische circuit en rijdend achter Jorge en Dani heb ik aardig wat opgestoken. Ik worstelde niet zo zeer met de set-up, maar meer met mijn eigen rijstijl. Ik had veel moeite met het omgooien van de machine en vooral in de laatste bocht zag ik dat Dani en Jorge andere lijnen pakten. Daar heb ik van geleerd.” Andermaal stelde Valentino Rossi teleur in de kwalificaties. De negenvoudig winnaar in Mugello startte vanaf de zevende plaats en kwam bovendien – in de derde versnelling – slecht weg. In de derde bocht kwam hij in aanraking met de naar binnen sturende Alvaro Bautista. Gezamenlijk stormden zij richting de antiek aandoende strobalen. Rossi legde zijn Yamaha plat, Bautista lag toen al onderuit. De wedstrijdleiding bekeek de beelden tezamen met beide rijders uitgebreid vanuit verschillende hoeken en oordeelde dat het om een race-incident ging. De coureurs deelden die mening. “Jammer dat het gebeurde, want in de warm-up voelde ik me erg goed”, betreurde Rossi het vroege afscheid. “Ik weet zeker dat ik hier een goed ritme had gehad en dat ik voor het podium had kunnen gaan.” Rossi vertelde dat Bautista’s voorband zijn voet had geraakt. “Ik zat een halve machine voor hem aan de binnenkant. Toen hij zag dat er nog iemand aan de buitenkant zat, zal hij gedacht hebben ‘f**k, ik ben te langzaam’ en hij gaf gas, niet weten dat ik daar zat. Het was een flinke impact.” Na zijn veelbelovende Yamaha-comeback in Qatar is het bergafwaarts gegaan met Rossi’s prestaties. “Ik heb ook pech gehad. In Le Mans maakte ik zelf een fout, maar dit was niet mijn schuld. Jorge is sneller dan ik, maar ik denk dat ik vanaf Barcelona weer goed kan presteren.” De door de chauvinistische Italiaanse fans weggehoonde Bautista was vooral teleurgesteld over het verspelen van de eigen kansen. “Wat moet ik verder nog zeggen? We hebben de beelden samen bekeken en waren het er over eens dat het een race-incident was en dat we geen beiden schuldig zijn. Dat soort dingen gebeurt, maar het geeft wel een nare smaak.” MOTO3: SALOM DE SLIMSTE Luis Salom was na de kwalificatie vol vertrouwen over de race. Vanaf de vijfde startplaats zou hij snel genoeg zijn om mee te gaan met polesitter Jonas Folger, WK-leider Maverick Viñales en Alex Rins. Dat had de Spanjaard goed ingeschat. Salom leek zich ogenschijnlijk niet druk te maken in het begin van de race, terwijl Folger, Viñales, Rins, diens teamgenoot Alex Marquez en Mahindra-coureur Miguel Oliveira elkaar dwars zaten aan de kop. Salom speelde lange tijd verstoppertje, maar plaatste toch af en toe op het rechte stuk ook een aantal verrassingsaanvallen. De zes man sterke kopgroep maakte van de Moto3-race een geweldig spektakelstuk – totdat Salom de tijd voor de beslissende aanval rijp achtte. Vijf ronden voor het eind eiste hij de kop op, en hoewel Viñales even terugsloeg, was Salom de sterkste en slimste van het stel. De KTM-coureur won zijn tweede race van het jaar en was blij dat Rins in de strijd om de tweede plaats Viñales net achter zich hield. Jasper Iwema reed een zeer sterke eerste helft. Iwema vocht zich vanaf de negentiende startplaats naar dde kop van een grote groep die om de achtste plaats vocht. Halverwege kwam echter de man met de hamer langs en die tikte Iwema terug. Kampend met ernstige concentratieproblemen – een souvenirtje van zijn crash in Amerika – veroverde Iwema nog net een puntje – mede dankzij teamgenoot Jakub Kornfeil die in de laatste bocht onderuit gleed. Moto2: REDDING GROOTS Een flinke crash op zaterdagochtend vernielde zijn machine, maar het zelfvertrouwen van Scott Redding bleef onaangetast. De 20-jarige Brit pakte op een nieuw opgebouwde machine zijn tweede pole van het jaar en reed vervolgens een ijzersterke wedstrijd op zondag. Takaaki Nakagami moest na een aantal ronden wijken voor Redding en die leek op weg naar een comfortabele tweede zege op rij. Nico Terol hengelde de WK-leider echter binnen en nam de eerste plaats over. Voor korte tijd echter maar, want na een rustpauze heroverde Redding de kop en liep weg van Terol en de sterk rijdende Johan Zarco. Redding deed uitermate goede zaken, omdat Tito Rabat na een uitstapje door het grind niet verder kwam dan de dertiende plaats. Diens teamgenoot Pol Espargaro herwon een kleine beetje van het verloren zelfvertrouwen terug door in de slotfase nog Mika Kallio van de vierde plaats te verdringen. Nakagami had lang die plaats in handen, maar crashte voor de tweede wedstrijd op rij. Redding leidt met niet minder dan 43 punten voorsprong op Terol. Pitstop • Ben Spies meldde zich weer in Mugello nadat hij de GP’s van Spanje en Frankrijk had laten schieten vanwege zijn nog niet volledig herstelde schouderblessure en een pijnlijke spierblessure in zijn borst, als gevolg van die nog niet herstelde schouderkwetsuur. Maar op zaterdag trok de Amerikaan zich al weer terug. “Ik kwam op vrijdag uit de laatste chicane en kreeg een tankslapper”, vertelde de geplaagde Spies. “Niet heel bijzonder, maar ik kon het gas niet loslaten en ik hield me met één arm vast. Toen ik weer kon remmen, was ik veel te laat en blokkeerde de voorkant bijna. Dat had veel slechter kunnen aflopen. Ik wil niet dat zoiets in de race gebeurt met iemand tien meter voor me. Ik kan niet snel genoeg reageren; het is te gevaarlijk.” Spies ontkent dat het seizoen voor hem al voorbij is. “Een datum wil ik er niet aan plakken, maar ik hoop toch in Indianapolis weer terug te kunnen komen. Maar alleen als de rechter schouder net zo sterk is als de linker. Ik wil mijn schouder niet voor de rest van mijn leven verpesten. Je kunt hier helemaal van herstellen en ik maak me daar ook geen zorgen over, maar als je het verpest, kost het je anderhalf jaar. Dat wil ik niet.” Spies tekende eind vorig jaar een tweejarige deal met Ducati. “Ik heb me nog nooit zo gesteund gevoeld door een fabriek als nu. Daarom wil ik laten zien waarom de fabriek me gehaald heeft.” • Pas als de nieuwe Suzuki MotoGP-machine zich in de post-race test in Barcelona en vervolgens in Aragon meldt in de rechtstreekse confrontatie met Honda, Yamaha en Ducati is er meer duidelijkheid over het niveau van de vier in lijn. Dat zegt Davide Brivio die voor de fabriek het testteam runt. Randy de Puniet testte na de GP van Frankrijk twee dagen in Motegi en was onder de indruk van de machine. “Maar het doel is niet om de machine helemaal klaar te hebben in Barcelona”, vertelde Brivio. “Het is belangrijk om te zien waar we staan en wat er gedaan moet worden. De concurrentie is erg sterk en vooral op elektronica-gebied is er de laatste jaren veel gebeurd.” Een mogelijke start tijdens de Grand Prix van Japan in oktober ligt niet in de planning, volgens Brivio. • Niet geheel verrassend staat Cal Crutchlow op de Suzuki-wenslijst – mocht de fabriek daadwerkelijk terugkeren in de MotoGP. Hoewel de nummer 4 in het kampioenschap blijft zeggen dat Yamaha zijn prioriteit heeft voor 2014 gaf hij ook aan dat hij geen plek in een team naast Pol Espargaro wil hebben als die met steun van de fabriek wordt binnengehaald. Crutchlow wenst identiek materiaal als het fabrieksteam met Jorge Lorenzo en Valentino Rossi, maar Yamaha’s Lin Jarvis liet al weten dat de Japanners volgend jaar geen drie fabrieksmachines gaat inzetten. Ook Nicky Hayden, Aleix Espargaro (op de ART knap achtste in Mugello) en Aprilia-Superbike rijder Eugene Laverty worden aan Suzuki gelinkt. “Suzuki heeft nog geen strategie voor wat betreft de rijderskeuze”, aldus Davide Brivio. “Persoonlijk vind ik Cal erg interessant. Ik zeg niet dat Suzuki al interesse heeft getoond, maar als de fabriek mee gaat doen in 2014 moet hij wel bekeken worden. Ik hoop dat de beslissing over een comeback zo snel mogelijk komt, want de stoelendans is al weer begonnen en daar moeten we ons dan wel in mengen.” • HRC’s vice-president Shuhei Nakamoto vertelde in Mugello dat de nieuwe Honda RC213V-productieracer met testrijder Kousuke Akiyoshi een succesvolle ‘shakedown test’ had ondergaan in Motegi. “Het was beter dan ik had verwacht”, zei Nakamoto. “De levensduur van het blok moet nog beter en ook de olie- en watertemperatuur lopen nog te hoog op, maar het vermogen was erg goed.” Honda wil maximaal vijf machines verkopen voor 2014 en het doel is om een machine te produceren die per ronde binnen vijf procent van de fabrieks-RCV’s kan zitten. “Het verschil tijdens de test was nu al minder dan vijf procent en de topsnelheid was slechts 7 kilometer lager.” Het verhaal dat Hiroshi Aoyma vanaf de GP van Brno met de productieracer zou starten deed Nakamoto af als ‘slechts een gerucht’. Plannen voor een wild card-optreden met Akiyoshi in Motegi ontkende Nakamoto eveneens. “Misschien kan Casey (Stoner) het doen”, grapte de Japanner. “Misschien kan hij met onze productieracer nog winnen!” Meteen voegde Nakamoto er aan toe dat de gestopte Australiër ‘MotoGP haat en niet geïnteresseerd is in geld’. Wild card-optredens in Motegi en in Phillip Island met Stoner op een Honda zijn volgens Nakamoto onzin. • Niet alleen Marc Marquez (zie hoofdverhaal) crashte tijdens de trainingen in Mugello, ook Cal Crutchlow, Andrea Dovizioso (nekproblemen) en Bradley Smith kwamen hard ten val. De laatste liep misschien wel de zwaarste blessure op. Smith, die eerder dit jaar al aangaf dat hij zijn stijl niet eerder zo had moeten aanpassen als voor zijn switch naar de MotoGP, vloog op vrijdag met een highsider van zijn Tech3/Yamaha en kwam met zijn linker hand onder de machine terecht. Smith liep een breuk in het schippersbotje op en zijn pink werd ernstig gehavend en een zeer diepe vleeswond maakte een chirurgische ingreep (huidtransplantatie) noodzakelijk. Die vond echter pas plaats na het weekend. Van Smith’s handschoen werden de pink en ringvinger aan elkaar verbonden voor extra steun. Op zondagochtend stapte de toch al lijdende Smith in de warm-up spectaculair af. Toch startte de taaie MotoGP-nieuwkomer en evenaarde ondanks opgepompte onderarmen (overbelasting van de nog gezonde rechterarm) met een negende plaats zijn beste prestatie van Le Mans. UITSLAGEN GP WEGRACE MUGELLO, ITALIË MOTO3 1. Luis Salom (E), KTM; 2. Alex Rins (E), KTM; 3. Maverick Viñales (E), KTM; 4. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 5. Alex Marquez (E), KTM; 6. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 7. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 8. Niklas Ajo (SF), KTM; 9. Eric Granado (BRA), Kalex KTM; 10. Jack Miller (AUS), FTR Honda; 11. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 12. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 13. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 14. Brad Binder (RSA), Suter Honda; 15. Jasper Iwema (NL), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Maverick Viñales, 106 punten; 2. Luis Salom, 102; 3. Alex Rins, 81; 21. Jasper Iwema, 6. MOTO2 1. Scott Redding (GB), Kalex; 2. Nicolas Terol (E), Suter; 3. Johann Zarco (F), Suter; 4. Pol Espargaro (E), Kalex; 5. Mika Kallio (SF), Kalex; 6. Jordi Torres (E), Suter; 7. Simone Corsi (I), Speed Up; 8. Alex de Angelis (RSM), Speed Up; 9. Thomas Lüthi (CH), Suter; 10. Dominique Aegerter (CH), Suter; 11. Toni Elias (E), Kalex; 12. Marcel Schrotter (D), Kalex; 13. Esteve Rabat (E), Kalex; 14. Sandro Cortese (D), Kalex; 15. Randy Krummenacher (CH), Suter. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 101 punten; 2. Nicolas Terol, 58 punten; 3. Mika Kallio, 58. MOTOGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 4. Stefan Bradl (D), Honda; 5. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 6. Nicky Hayden (USA), Ducati; 7. Michele Pirro (I), Ducati; 8. Aleix Espargaro (E), ART; 9. Bradley Smith (GB), Yamaha; 10. Hector Barbera (E), FTR; 11. Randy de Puniet (F), ART; 12. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter; 13. Andrea Iannone (I), Ducati; 14. Colin Edwards (USA), FTR Kawasaki; 15. Karel Abraham (CZ), ART. WK Tussenstand: 1. Dani Pedrosa, 103 punten; 2. Jorge Lorenzo, 91; 3. Marc Marquez, 77. Bijschriften Opener Bij de start is polesitter Dani Pedrosa nog sneller weg dan Jorge Lorenzo, maar in de eerste bocht straft de wereldkampioen een klein foutje van zijn landgenoot hard af. Lorenzo_crutchlow Twee blije mannen in het parc ferme. Cal Crutchlow pakte zijn tweede podium op rij, Lorenzo won voor het derde opeenvolgende jaar in Mugello. Lorenzo Ronden lang zat de Repsol/Honda-tandem van Pedrosa en Marquez te pushen bij Lorenzo. Tot die een tussensprint een gaatje sloeg. Crash_dovi Andrea Dovizioso ging op vrijdag hard onderuit en liep een pijnlijke nek op die hem parten speelde. Hij kwalificeerde zich desondanks knap als derde. Marquez Het gehavende gezicht van Marc Marquez. De rookie crashte in drie dagen vier keer. Te veel, vond hij zelf ook. Crutchlow Een crash op zaterdag, een podium op zondag: Cal Crutchlow toonde weer karakter en naderde tweede man Pedrosa tot op een seconde. Bradl Stefan Bradl’s vierde plaats voor Andrea Dovizioso (4) en Nicky Hayden (69) werd door zijn team met champagne begroet. Smith Andrea Iannone leidt een groepje dat vecht om de zevende plaats. Hij maakt een foutje, Ducati-testrijder Michele Pirro, Bradley Smith en Hector Barbera komen voorbij. Rossi Toch nog op het podium. Na lang en luidruchtig aandringen sprak Valentino Rossi zijn fans nog toe op het podium. Zijn race was al in de derde bocht voorbij.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-