+ Plus

GP Wegrace Misano

Nog niet eerder won Dani Pedrosa twee MotoGP-races op rij. Het feit dat hem dat in Misano lukte, was slechts kortstondig reden voor vreugde. Terug in het parc fermé kreeg Pedrosa het nieuws te horen dat Shoya Tomizawa aan zijn verwondingen was bezweken. De Japanner crashte in de Moto2-race en werd door twee achterop komende rijders overreden. Enkele uren later overleed de 19-jarige Japanner. Bij de MotoGP-huldiging hingen de vlaggen halfstok. Voor Dani Pedrosa kon het contrast niet groter zijn na een foutloze voorstelling die hem zijn vierde overwinning van het jaar had opgeleverd. De Honda-coureur verzilverde zijn vierde pole van het seizoen pole op voorbeeldige wijze op zondag en kwam geen moment in gevaar. Een blije Pedrosa werd in het parc fermé opgevangen door zijn team en door Dorna-baas Carmelo Ezpeleta die hem vertelde over de dood van Tomizawa. “Ik had mijn helm nog op en mij werd verteld dat Shoya dood was. Ik wist niet hoe ik moest reageren”, zei Pedrosa een zeer geëmotioneerde na afloop. “Ik heb wel drie keer gevraagd of het echt waar was. Ik kon het niet geloven. Vreselijk dat dit soort dingen gebeurt.”Eerder dit seizoen had Pedrosa Moto2-topper Tomizawa een Repsol/Honda-scooter gegeven die hij vorig jaar in gebruik had gehad. “Hij was dan wel geen familie en ik kende hem maar een klein beetje. Maar hij was aardig, vriendelijk en een grappige jongen. Voor zijn familie is dit verschrikkelijk en het is moeilijk te bevatten. Ik ben als een wit stuk papier. Na zoiets is het winnen van een wedstrijd onbelangrijk.”Hoewel Pedrosa geen vreugde kon putten uit de vijftiende MotoGP-overwinning uit zijn carrière, was de race in Misano niets minder dan perfect. Het was voor Pedrosa bovendien zijn tweede dit jaar op Italiaanse bodem. In juni won hij namelijk ook al op grootse wijze de GP van Mugello. “De race was perfect, maar ik ga op dit moment niet denken aan het kampioenschap of iets dergelijks”, vertelde Pedrosa. De als tweede finishende Jorge Lorenzo roemde echter zijn landgenoot. Voor de tweede keer binnen een week had Lorenzo geen antwoord op de snelheid van Pedrosa en diens Repsol/Honda RC212V. “Dani rijdt momenteel geweldig”, meende Lorenzo na zijn twaalfde podium van het seizoen. “Mijn start was niet slecht, maar Dani was onverslaanbaar.”Derde man Valentino Rossi gaf toe dat Pedrosa en Lorenzo op dit moment te snel voor hem zijn. Twee ronden voor het einde klokte Rossi zijn snelste raceronde – na Pedrosa de een na snelste ronde van de race – maar de twee Spanjaarden bleven buiten bereik. Rossi bleef echter positief. “Ik ben blij met de uitslag”, aldus de 31-jarige Italiaan. “Dit was mijn beste race na mijn comeback in Duitsland. Een derde plaats is goed, en vooral met de manier waarop ik aan het eind kon rijden ben ik tevreden. Pedrosa en Lorenzo zijn nu nog sneller dan ik ben. Daarom zijn zij eerste en tweede en ik derde, maar ik kwam nog dichtbij. Ik moet sneller worden om ze te kunnen verslaan.”Na de weinig enerverende race werd echter vooral gesproken over het dodelijke ongeval van Tomizawa. Een week eerder kwam in Indianapolis het 13-jarige Amerikaanse talent Peter Lenz om het leven toen hij in de opwarmronde voor de Moriwaki 250-race ten val kwam en werd aangereden. Voor de start van de 125 cc-race werd een minuut stilte in acht genomen voor de jonge Amerikaan, waarbij ook Colin Edwards, een vriend van de familie, en Ben Spies aanwezig waren. Met Tomizawa verliest de MotoGP-wereld een van de meest interessante jonge en geliefde coureurs die dit jaar grote indruk maakte met zijn snelheid, agressiviteit en doorzettingsvermogen. Op zaterdagavond voor de race had de Japanner een nieuw contract ondertekend met zijn Technomag CIP Team. Na Misano zou hij voor een korte vakantie terugvliegen naar Japan.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-