+ Plus

GP Wegrace Jerez Spanje

Nee, het was onmogelijk dat hij zo zou kunnen winnen. Valentino Rossi was op zaterdagavond zeer stellig in zijn bewering. Zijn vierde plaats in de kwalificatie vormde geen basis voor een mogelijke eerste seizoenszege. En dat terwijl hij het weekend zo goed was begonnen op vrijdag. In de warm up moest het team met oplossingen komen. Die kwamen er. Rossi zette de Spaanse GP naar zijn hand, terwijl favoriet Jorge Lorenzo diep door het stof ging. De opluchting was Valentino Rossi van zijn gezicht te lezen. Niet alleen vanwege die achtste zege in Jerez. Of vanwege de eerste hoofdprijs van het seizoen met de WK-leiding als bonus. Het zal ook niet ter ere van zijn 64e podium voor Yamaha wat hem op gelijke hoogte brengt met Wayne Rainey, die andere Yamaha-legende. Het moet zijn gekomen door de rustgevende gedachte dat hij een club achter zich heeft staan die uit de meest benarde – of zelfs ogenschijnlijk hopeloze – situaties een ontsnappingsact weet te creëren. “Na de training van zaterdag hebben we heel lang met elkaar gepraat. Voor de warm up hadden we iets verzonnen om me een beter gevoel aan de voorkant te geven”, legde Rossi uit. “Dat had te maken met elektronica en geometrie. Na de warm up (waarin Rossi de snelste was geweest, FW) hebben we nog iets veranderd en het werkte allemaal. Zonder Jerry (Burgess, zijn crew chief, FW) en de rest van het team had ik hier vandaag niet kunnen winnen.” De Italiaan benadrukte nog weer eens de bijzondere positie die Jerry Burgess, eerder de grote man achter de wereldkampioenen Wayne Gardner en Mick Doohan, in zijn carrière inneemt. “De 122 overwinningen van Agostini kan ik misschien nog wel verbeteren, maar Jerry haal ik zeker niet in.”Zelfs een Rossi in de underdogrol mag je nooit onderschatten, bewees de Italiaan in Jerez. Vanaf de vierde plaats baande de Yamaha-coureur zich behoedzaam een weg naar voren. De in de kwalificatie indrukwekkende Jorge Lorenzo moest er als eerste aan geloven. “Ik was verrast dat Jorge zo langzaam was”, sprak Rossi klare taal. “In de tijdtraining was hij zo snel. “Jorge moet als een diesel op gang komen. Maar ik zat achter hem en dacht ‘f**k, daar voor rijden ze weg’. Ik moest er dus wel snel voorbij om Pedrosa en Stoner niet te laten ontsnappen. Die twee zijn goede starters en zijn onwaarschijnlijk snel vanaf de eerste ronde.”Stoner moest als eerste wijken voor de dadendrang van de wereldkampioen, maar uit beleefdheid ging dat niet. “Casey is een harde rijder. Ik passeerde hem, maar hij kwam meteen terug. Zo’n gevecht is leuk. De tweede keer lukte het wel, maar toen begon een moeilijke fase. Als Dani leidt, is het moeilijk om hem in te halen. Vorig jaar joeg ik 27 ronden tevergeefs achter hem aan.” Tien ronden voor het eind zat Rossi echter toch aan het wiel van de Spanjaard en zijn eerste aanval was beslissend. “De laatste tien ronden had ik een beter gevoel. Ik ben heel trots dat ik vandaag heb kunnen winnen.” Rossi is de derde winnaar én WK-leider in drie races; volgens illustratief voor de fase waarin de MotoGP momenteel verkeert. “Het gaat tussen vier man. Casey was heel snel in Qatar, Jorge was ijzersterk in Motegi. Dani was goed in Motegi, maar reed hier nog beter. En kijk naar Jorge: als het niet allemaal klopt in deze klasse, wordt het moeilijk.”Hoewel Pedrosa op 2,7 seconden beslag legde op de tweede plaats ziet Rossi Stoner – op ruim tien seconden derde – als zijn gevaarlijkste tegenstander. “De Ducati is heel snel en Casey is een agressieve en snelle rijder. En er komen nu ook circuits aan waar de Ducati goed is.” Ondanks zijn knappe overwinning vond Rossi een waarschuwing derhalve op zijn plaats. “Sinds februari heb ik eigenlijk deze problemen met de voorkant met deze machine. Vandaag vonden we een oplossing. Maar ik weet niet of die oplossing overal werkt.”(SPREAD 2)Vreugde en verdriet in het Spaanse kampKoning Juan Carlos probeerde vorig jaar nog een tot mislukken gedoemde actie. Op het podium na de door Dani Pedrosa gewonnen MotoGP-race wilde hij dat Pedrosa en Lorenzo elkaar voor de ogen van het Spaanse volk de hand schudden. Het geforceerde toneelstukje deed potsierlijk aan en tussen de twee zal het nooit goed komen. Dat Lorenzo en Pedrosa de eerste twee startplaatsen confisqueerden leek garant te staan voor een bloedstollend Spaans duel. Hun ritme en constante tijden was immers op zaterdag ook beduidend beter geweest dan dat van Casey Stoner en Valentino Rossi. Het duel kwam er niet. Omdat Pedrosa te snel weg was en omdat Lorenzo van kansloos was met een setting die in de hogere temperaturen op zondag niet werkte. In een wanhopige jacht op de derde plaats van Stoner crashte de voormalige WK-lijstaanvoerder ook nog vier ronden voor tijd. “Dat mijn afstelling niet werkte was een grotere teleurstelling dan de val”, vertelde een ernstig in zijn trots gekrenkte Lorenzo. Hij deelt nu in het WK de derde plaats met rivaal Pedrosa. Die was weliswaar verslagen door Valentino Rossi, maar was toch onmiskenbaar de morele winnaar. “Ik heb mijn best gedaan en vanaf het begin gepusht”, benadrukte de Repsol/Honda-coureur. “Ik wist dat de Yamaha en Valentino hier heel snel zouden zijn. Dit was een goed resultaat waarop ik niet had gerekend. Ik heb veel ronden geleid en na Qatar kan ik niet geloven dat ik nu in drie races al twee keer op het podium heb gestaan.”Dat hij tegen de eerste de beste aanval van Rossi echter geen verweer had, vond Pedrosa niet zo gek. “Dat is normaal. Ik kom van nergens”, herinnerde hij aan de moeizame winter die in het teken stond van revalidatie en de daaropvolgende zware crash tijdens de MotoGP-test in Qatar. “Ik heb een half jaar problemen gehad. Niet kunnen fietsen, niet kunnen testen. Dan is het logisch dat je niet nu al het maximale kunt geven. Elke training hebben we eigenlijk nog problemen met onze machine en ik wil zo veel mogelijk pushen om hem te verbeteren. Maar momenteel lijkt dat niet zo gemakkelijk.” Op een verre van uitgebalanceerde RC212V werd Pedrosa echter fraai tweede. Zijn rivaal Lorenzo werd daags voor de race nog eens gevraagd naar de interesse van Honda voor 2010. “Ik heb met Yamaha gesproken en de bedoeling is dat we samen verder gaan”, sprak Lorenzo voorspelbare woorden. Hij toonde zich ook realist. “Als je wint, wil iedereen je hebben.” Op zondag won Lorenzo niet in Jerez. Er was minstens één Spanjaard die dat niet erg vond. Casey Stoner: “Het zat ons even mee”Casey Stoner was zeer gelukkig met zijn allereerste podium in Jerez en vierde dat met een uitbundige wheelie als een overwinning. De derde plaats viel voor de Australiër in de categorie “niet verwacht, alleen gehoopt”, zoals hij zelf zei. Toen immers de wind op zaterdag zeer venijnig de kop opstak, was Ducati-coureur Stoner het meest prominente slachtoffer. Want de stroomlijn van de GP9 mag dan verkleind zijn, nog steeds is de kuip van de Ducati meer dan gemiddeld windgevoelig. Op zondag trad Stoner dan ook aan met een stroomlijn die aan de bovenzijde op wijze was voorzien van een groot aantal gaten. “Die gaten móesten gewoon”, was Stoner duidelijk. “Ook in de warm up was de setting bepaald niet ideaal en had ik veel last van een spinnende achterband. Maar de voorkant had het nog steeds zwaar, hoewel de wind niet zo sterk was als op zaterdag. Ik weet zeker dat de gaten hebben geholpen, ook met het omgooien van de machine. Ik wilde ze eigenlijk aan de zijkant van de stroomlijn, omdat je daar de meeste oppervlakte hebt. Maar dat ging niet.” Het was geen simpele beslissing geweest om de boormachine ter hand te nemen, tekende Stoner. “Het kan het benzineverbruik beïnvloeden, de aerodynamica en ook de koeling. Op een 125 of 250 trek je onderweg gewoon een stuk tape van de radiateur. Met deze machines gaat dat niet zo maar. De voorkant bleef gevoelig. Vaker dan me lief was kreeg ik vandaag het gevoel dat het voorwiel onder me weg wilde klappen. Toen Valentino me passeerde, kon ik maar kort tegenstand bieden. Later kreeg ik door dat Lorenzo dichterbij kwam. Ik heb even gedacht om hem maar te laten passeren en op zeker te gaan. Maar hij crashte. Het zat ons even mee.”Stoner was zeer tevreden met zijn derde plaats, vooral ook omdat het circuit een obsessie voor hem en Ducati leek te worden. “We wisten dat we het moeilijk zouden krijgen in Motegi en Jerez. Omdat de voorkant hier zo vaak wegbrak, was het hier fysiek een heel zwaar. Toen ik afstapte had ik gewoon pijnlijke ribben en nieren. Mijn kneesliders had ik ook anders geplakt om het glijden op te vangen. Maar nu kunnen we zeggen dat het eigenlijk beter is gegaan dan verwacht. Deze derde plaats is voor mij dan ook zeker zo belangrijk als de winst in Qatar. En er komen nu ook circuits aan die gunstig voor ons zijn.”Pitstop• Vanaf de volgende GP worden de trainingssessies van de MotoGP verlengd van 45 naar 60 minuten. Aanvankelijk werd gesproken over een gelimiteerd aantal ronden, maar die beperking werd niet opgenomen. De rijders toonden zich ingenomen met de eerste regelaanpassing van het jaar. “Dit is het beste nieuws dat ik vandaag heb gehoord”, zei de veelgeplaagde Nicky Hayden. Valentino Rossi plaatste nog een kanttekening. “Ik had liever vier sessies van drie kwartier gehad, maar drie keer een uur is in ieder geval beter dan dat het was”, meende de wereldkampioen. Casey Stoner ondersteunde Rossi’s mening. “Ik zie ook liever een extra sessie op vrijdagmorgen”, liet de Australiër weten. “Iedereen is er toch al en doet niks. Als er problemen zijn met de machine of met het weer zoals in Motegi, ziet je al diep in de problemen. Bovendien vind ik het voor het publiek beter. Voor mijn gevoel was er op de eerste dag een kleinere opkomst.” Stoner wees nog op een ander gevolg van de ingekrompen trainingstijd. “Het gevaar bestaat dat in de races de rijders veel meer uit elkaar liggen, omdat je minder tijd hebt om de machine af te stellen.” De 125 en 250 cc-coureurs krijgen alleen op vrijdag een langere training van een uur vanaf de volgende GP. • Valentino Rossi krijgt niet zijn zin als het gaat om een extra bandencompound in het Bridgestone-aanbod. De Italiaan en zijn overige collega’s zullen het twee compounds moeten doen, liet Bridgestone zeer duidelijk weten. “Uiteindelijk zal de keus die we hier hebben ook wel de beste keus zijn, maar ik blijf er bij dat drie compounds beter zijn”, hield Rossi voet bij stuk. Stoner zag het anders en koos daarvoor harde woorden. “Er zijn mensen die zeggen dat dat de veiligheid ten goede zou komen”, begon Stoner. “Dat is pure ‘bull crap’. De regels die dit jaar gemaakt zijn, zijn er voor een reden. Iedereen had het over bezuinigingen toen we aan het jaar begonnen. Die doe je teniet als je weer een extra compound zou moeten maken. En we zijn nou twee races onderweg: waarom zou je dan al weer de regels veranderen? Het is niet goed dat er in deze sport een paar mensen zijn die er voor kunnen zorgen dat regels aangepast worden.” • In Jerez werd tijdens de vrije training getest met verschillende kleuren velgbiezen om aan te geven dat de rijders een zachte compound gebruiken. Op vrijdag reden enkele teams met groene biezen, op zaterdagochtend met rood. “Het was om te kijken hoe het werkt”, aldus Tom Tremayne van Bridgestone. “We weten niet of we er mee verder gaan. Daarover moeten we nog in gesprek met Dorna en de teams. Het is vooral om het duidelijker te maken voor de toeschouwers. Verf op de banden zoals in de Formule 1 is moeilijker, omdat de barcode op de band staat en omdat het schoonmaken het rubber aantast.” Tremayne vertelde dat de teams er weinig problemen mee hebben, maar dat sommige sponsors minder gecharmeerd zijn van het idee. Zo heeft Repsol bezwaar tegen groen op hun oranje velgen: groen is namelijk de kleur van … BP.(SPREAD 3)Ten Kate ziet wel wat in de Moto2Honda wordt de motorenleverancier voor de Moto2-klasse. Dat werd zaterdags in Jerez bekendgemaakt door de GP-commissie die bestaat uit vertegenwoordigers van Dorna, de IRTA, de FIM en de MSMA, de club van constructeurs. Hoewel geen officiële mededelingen werden gedaan waarom het Honda-voorstel de voorkeur kreeg boven dat van Yamaha, lekte uit dat Yamaha met een 600 cc-viertakt blok wilde komen dat sterk tegen een standaard krachbron aanleunt. Honda wil volgens bronnen het CBR 600-blok slechts als basis gebruiken voor een motor die “meer dan 150 pk levert”, aldus het persbericht. Hoewel nog steeds officiële berichten ontbreken, is duidelijk dat de grid volgend jaar kan bestaan uit een mengeling van 600 cc-viertakten in prototype chassis en 250 cc-tweetakten. De Moto2-klasse moet betaalbaar racen mogelijk maken, wat onder meer moet worden bereikt door het feit dat Dorna de blokken zonder kosten aan de deelnemende teams levert. Tuning aan de vooraf verzegelde blokken is niet mogelijk en het onderhoud zal door de teams reglementair worden uitbesteed. In dat kader werd in Spanje een mogelijke betrokkenheid van het Nederlandse Ten Kate Team genoemd. Op zich geen onlogische gedachte, omdat het team uit Nieuwleusen al sinds 2002 het WK Supersport domineert en een rijke ervaring heeft met de Honda’s 600 cc-viercilinders. Gerrit ten Kate toont zich geïnteresseerd, maar hield vol dat er al keiharde afspraken zijn gemaakt betreffende tuning en servicing. “We zijn een tijdje geleden al wel gepolst, maar toen was ook nog sprake van Kawasaki”, aldus de teambaas. “Ik wil op zich wel meedoen. Ik denk dat wij een groep mensen bij elkaar hebben die zo’n grote hoeveelheid blokken wel kan maken zonder dat er grote onderlinge verschillen zijn. Voor ons zou het goede business zijn en het is ook weer een nieuwe ontwikkeling. Je moet altijd vooruit denken.”Teammanager Ronald ten Kate ontkent dat het team in een lastig parket komt te opzichte van Superbike-promoter Flammini. “Dit wordt een klasse die is goedgekeurd door de FIM, dus ik zie geen problemen”, aldus Ten Kate. “Blokken met 150 pk aan de krukas zijn goed te bouwen. De marge onderling moet dan niet groter zijn dan een pk of twee. Wij zitten met onze blokken al boven de 140 achterwiel-pk’s. We zullen voor zo’n opdracht wel twee of drie man moeten reserveren. Het is ook even afwachten hoe vaak zo’n blok bij ons terug komt, bijvoorbeeld na drie of vier GP’s. Daar moet je wel een heel schema voor maken, omdat we ook servicen voor Supersport-klanten.”Een cassettebak moet zorgen voor meer versnellingsbakmogelijkheden. De CBR heeft standaard geen dergelijke bak. “Die is goed te maken”, beaamt Ten Kate. “Maar dat is wel iets wat de constructeur zelf moet doen.” Een verzoek tot samenwerking in het Moto2-project met Honda trekt Ten Kate wel. “Dat zijn voor een tuningsbedrijf als wij de krenten in de pap.”De Moto2-klasse kan op concrete belangstelling rekenen van Hervé Poncharals Tech 3 team en het Pramac Team, terwijl ook Lucio Cecchinello, Fausto Gresini en Cirano Mularoni (Scot) geïnteresseerd lijken. In Zwitserland bouwde Eskil Suter al een complete machine, in Spanje presenteerde enkele maanden geleden het Blusens Team een Moto2-fiets en tijdens de GP van Japan onthulde Moriwaki hun wapen. Bestaande 250-teams krijgen voorrang bij de inschrijving. Omdat de klasse volgend jaar al van start lijkt te gaan, is haast geboden in de ontwikkeling van rijwielgedeeltes, maar zeker is ook duidelijkheid in het definitieve reglement vereist. “Momenteel zitten we nog wel met veel technische vragen, bijvoorbeeld over reserveblokken”, zegt ook Mike Trimby van de IRTA. Trimby verwacht “in totaal tussen de 30 en 32 motoren op de grid in 2010”. De Brit meent dat er rond september een blok klaar moet liggen, terwijl geïnteresseerde framebouwers binnen afzienbare tijd de beschikking moeten krijgen over driedimensionale tekeningen waarbij uit wordt gegaan van de bestaande maten van het CBR-blok. In tegenstelling tot de MotoGP lijkt de Moto2 open voor bandenfabrikanten. “Zo ziet het er nu nog uit”, aldus Trimby. “Wij zien de Moto2 uit kostenoverwegingen juist als een klasse die gebaat zou zijn bij één bandenfabrikant.” Voetjes van de steunIn Jerez werd door steeds meer coureurs opvallend vaak een voet van de voetsteun genomen tijdens het aanremmen van bochten. Valentino Rossi begon ooit met de zonderling ogende acties, maar de Italiaan blijkt onbedoeld trendsetter. “Nu doen ook Stoner, Pedrosa en De Puniet het”, had Rossi gemerkt. “Misschien had ik een euro moeten vragen voor elke keer dat iemand het doet! Het gaat bij mij heel natuurlijk. Ik neem niet de beslissing om de voet van de steun te nemen. Ik weet niet waarom ik het doe. Het lijkt wel alsof ik er harder door kan remmen.” In Jerez, een circuit met meer rechter- dan linkerbochten nam de Italiaan ook regelmatig zijn rechtervoet van de steun, waardoor de achterrem niet gebruikt kan worden.Casey Stoner bevestigde Rossi’s lezing. “Het gaat onbewust. Ik heb het er met mijn team veel over, maar ik weet ook niet waarom ik het doe. Ik weet wel dát ik het doe. Met het remmen lijkt die voet een beetje nutteloos op de steun. Alles is op zo’n moment gespannen en het gaat als het ware vanzelf.”(rechte Seite – Kästen 125 und 250)125 cc: Smith jubileert met overwinningBradley Smith reed in Jerez zijn vijftigste GP. De 18-jarige Brit vierde dat bescheiden jubileum op de best mogelijke wijze: met zijn eerste overwinning. De broodmagere pupil van Randy Mamola kwalificeerde zich in Jerez achter teammaat Julian Simon, maar voor WK-leider Andrea Iannone. Die twee belagers misten de start en gingen in hun haast om naar voren te komen beiden jammerlijk in de fout. Het zorgde er voor dat de jongeling uit Oxford in een zetel naar zijn eerste zege kon koersen, ondanks een haperende versnellingsbak in de slotfase. Smith nam ook de leiding over in het WK. De strijd om de tweede plaats bood veel spektakel met hoofdrollen voor enkele thuisrijders en een groot Duits talent. Jonas Folger had zich eigenlijk niet gekwalificeerd, maar de racedirectie liet de 15-jarige teamgenoot van Iannone toch toe, vanwege een goed optreden in de vrije trainingen. Folger stormde van een 35e plaats naar de vierde, maar ging toen onderuit. Zijn val hinderde Pol Espargaro, die vervolgens kansloos was voor het podium. In de laatste bocht viel de beslissing over de tweede plaats. De tot dan onopvallende Sergio Gadea kwam uit de slipstream van lichtgewicht Marc Marquez en klopte zijn jonge landgenoot nipt. Danny Webb zette een achtste trainingstijd om in een eveneens achtste eindklassering. Zijn DeGraaf GP-teammaat Randy Krummenacher bleef buiten de punten. Jasper Iwema finishte als 24e. “Het ging redelijk”, vond Iwema. “Bij de start kwam ik een beetje in de knoei. Ik reed wel op de grens om bij een groepje te blijven en toen begon ik foutjes te maken. Maar echt ontevreden ben ik niet.”250 cc: Aoyama verpest Spaans feestjeDe 250 cc-klasse leek het domein te zijn van Gilera en Aprilia. Maar in Jerez werden de Italiaanse merken – die in feite één zijn – volkomen verrast door een superieur rijdende Hiroshi Aoyama. De Japanner werd een week eerder nog in eigen huis geklopt door Alvaro Bautista; in Jerez kwam de zeer zoete revanche. Aoyama toonde zich geen moment onder de indruk van de acties van wereldkampioen Marco Simoncelli en thuisheld Alvaro Bautista. Aoyama nam risico’s en dreef zijn tegenstanders tot wanhoop met uitremacties die lang niet altijd geslaagd waren. Zijn lef en doorzettingsvermogen werden na 26 ronden wel maximaal beloond. Terwijl Simoncelli door een foutje afgehaakt was en ternauwernood het duel met Hector Barbera om de derde plaats in zijn voordeel besliste, passeerde Aoyama enkele bochten voor het einde de gedoodverfde winnaar Bautista. Bij het aanremmen van de laatste bocht kwam de Spanjaard terug, maar door wijd te bocht in te gaan creëerde Aoyama bij het uitkomen juist meer snelheid. Hij troefde zo Bautista brutaal en totaal onverwacht af. Het was Honda’s eerste 250 cc-zege sinds de GP van Donington in 2007 en Aoyama had al “droog” gestaan sinds de race in Maleisië van datzelfde jaar. De winst kwam terecht bij een man die door het onverwachte vertrek van KTM eind 2008 plotseling zonder zitje zat. Het Scot Team bracht uiteindelijk redding – met een kansloos geachte Honda RSW. Aoyama, de derde GP-winnaar in even zoveel races, is ook plotseling koploper in het WK, vier punten voor Bautista. (SPREAD 4)Circuit JerezLengte 4.423 meterBreedte 11 meterRechter bochten achtLinker bochten vijfLangste rechte eind 600 meterTopsnelheid 2009 Toni Elias, 277,3 km/uPitstop• Jorge Lorenzo uitte in Jerez zijn bedenkingen over de invulling van de GP-kalender van 2009. De coureurs reden eerst hun ronden in Qatar en Motegi voordat de menigte op het Europese vasteland werd gezocht. Voor het laatst werd in 2003 twee maal overzee gestart voordat de Europese campagne zijn aanvang nam. “Iedereen die in de eerste twee races weinig heeft gescoord, zegt dat het seizoen nu begint”, lachte Lorenzo. “Maar het is belangrijk dat je het maximale uit de kalender haalt. Dan moet je proberen de regenkansen zo veel mogelijk uit te bannen. Dat betekent dat je de kalender misschien moet aanpassen.” In het verleden bleek dat races in april in Motegi een grotere kans op regen kennen dan later in het seizoen. Een seizoensstart in Jerez lijkt onhaalbaar, omdat de organisatie in Qatar bij Dorna het “eerste recht” heeft bedongen. • Paul Denning kon in Jerez opgelucht ademhalen. Het voornemen dat fabrieksteams volgend jaar geen rookies kunnen contracteren zal niet van toepassing zijn voor fabrieken die geen satellietteam hebben. De Rizla/Suzuki-teammanager beklaagde zich eerder ernstig over de plannen die Suzuki als “kleine” fabriek zouden benadelen.• Terwijl iedereen al in maart lovend was over het nieuwe biljartachtige asfalt in Jerez, wees Andrea Dovizioso op de nadelen die hem troffen. De nieuweling in het Repsol/Honda Team werd al in de eerste twee races geplaagd door extreme bandenslijtage, omdat de balans van de RCV niet klopt. “Jerez is een circuit waar de slijtage nog hoger is dan in Motegi”, aldus Dovizioso. “Daarom zal het hier zeker niet makkelijker zijn. En nu de hobbels van vorig jaar weg zijn, gaat het harder en dus slijten de banden ook harder. Ik heb geen probleem met het nieuwe asfalt. De motor wel.” Dovizioso en teamgenoot Dani Pedrosa hadden in Jerez hetzelfde pakket waarmee ze in Motegi startten. “Ik weet niet wanneer we nieuwe spullen krijgen. Maar ik weet wel dat men bij Honda hard werkt. Het probleem is dat we op alle vlakken moeten verbeteren, dat maakt het zo moeilijk.”• Sete Gibernau werd donderdags voor de race nog even herinnerd aan de veelbesproken finish van de GP van Jerez in 2005. De Spanjaard werd toen in de laatste bocht ruw aan de kant gezet door een zeer vastbesloten Valentino Rossi. Toen de Italiaan de vraag kreeg of hij een dergelijke actie weer zou uitvoeren als het tussen hem en zijn teamgenoot Lorenzo zou gaan, antwoordde hij onomwonden met “ja”. Vervolgens werd Gibernau gevraagd of hij in dergelijke situatie advies zou hebben voor zijn ruim veertien jaar jongere landgenoot Lorenzo. Het advies was kort. “Bidden.” MotoGP TelegramRonde 1: Vanaf plek twee start Pedrosa fenomenaal en krijgt Stoner, Lorenzo en Rossi achter zich aan. Hayden is hekkensluiter. Ronde 2: Rossi passeert Lorenzo en jaagt op razendsnelle Pedrosa en Stoner. Dovizioso wijst Edwards terug naar de zevende plaats. Ronde 5: Terwijl Rossi zijn achterstand op Stoner verkleint, wint Dovizioso weer een plek te koste van de sterk rijdende De Puniet. Ronde 6: Stoner stribbelt even tegen, maar moet dan Rossi laten gaan. Om de zevende plaats woedt er een mooi gevecht tussen Capirossi, Edwards en Melandri. Ronde 8: Dovizioso verremt zich en valt van de vijfde terug naar de zestiende plaats. Ronde 14: Aan de kop geen wijzigingen, maar Edwards komt naar de vijfde plaats. Voor twee rondjes… Ronde 18: Ronden lang blijft de afstand tussen de koplopers bijna hetzelfde, maar in ronde 18 valt de beslissing: Rossi pakt de kop en Pedrosa heeft geen antwoord. Ronde 24: Lorenzo komt dichterbij Stoner, maar crasht en verspeelt kans op podium. Ronde 27: Rossi wint soeverein, maar de verrassingen komen na het podium met vierde man De Puniet en vijfde man Melandri. Knap. MotoGP-rapport1. Valentino Rossi Opende sterk, maar raakte het spoor bijster op zaterdag. Kon niet rijden zoals hij wilde en miste vertrouwen. Hoe anders was dat na weer zo’n wonderlijke warm up.2. Dani Pedrosa Tiende in de eerste training, de snelste in de tweede vrije training en de kwalificatie. Sterk maar met twijfels. Onterecht, zo bleek op zondag.3. Casey Stoner Technische problemen op de eerste dag, veel last van de wind in de kwalificatie. Onverwacht op de eerste rij, “onverwacht op podium”. 4. Randy de Puniet Andere mapping zorgde voor betere vermogensafgifte én knappe vijfde startplaats. Gecontroleerde race met “beste motor van dit seizoen”. Zeer terecht zeer tevreden.5. Marco Melandri Trainde zonder druk en grote problemen als elfde. Weer een verrassend sterke race waarin hij fabrieks-Yamaha’s en Suzuki’s knap achter zich liet.6. Loris Capirossi Was tevreden met zesde startplaats. Probleem met band op de grid. Nieuwe bracht geen afdoende oplossing. Gegoochel met mapping evenmin. Was “a bit upset”. 7. Colin Edwards Voor de eerste maal problemen met Bridgestone-voorband. Vertrok als zevende, maar setting met hogere temperaturen niet goed genoeg. Kon niet vloeiend rijden. 8. Andrea Dovizioso Niet tevreden met achtste startplaats, problemen in de snelle bochten. Lag vijfde toen hij een dure fout maakte. Van plaats zestien terug gekomen, maar niet blij. 9. Toni Elias Zwakke eerste dag, redelijke tweede. Zei dat hij vanaf negende plek beter moest starten dan in vorige GP’s. Had zelf beter verwacht, maar had te weinig tractie. 10. Chris Vermeulen Teleurgesteld over tiende plek op grid. Kon “laatste stapje” niet zetten. Wilde top 5, maar stelde – ook zichzelf – weer teleur. Reden: gripproblemen aan de voorzijde. 11. Sete Gibernau Vond meer tractie en een beter insturende machine, maar toch niet verder dan twaalfde startplaats. Elfde in solide, maar weinig enerverende race.12. Yuki Takahashi Dertiende startplaats beste plek tot nu toe. Goede start, even negende, maar toen wierpen bandenproblemen hem terug. Was tevreden met beste MotoGP-resultaat. 13. James Toseland Gefrustreerd over veertiende startpositie. Loste ene probleem op, creëerde het volgende. Verliest te veel in de tijdtraining. 14. Alex de Angelis Twee crashes op zaterdag. Zonder veel vertrouwen en met een pijnlijk been de race in. Veertiende plaats was “damage control” voor grieperige De Angelis. 15. Nicky Hayden Hoopgevend tiende in de tweede vrije training. ’s Middags was daar weer die supergevoelige Ducati. Zestiende startplek. Soft compound in race was wanhoopsdaad. 16. Niccolo Canepa Anoniem hekkensluiter in de training. Moet vertrouwen – en snelheid – kweken. Daarom ook een zachte compound achterband. En toch geen punten. DNFJorge Lorenzo Zeer overtuigende pole na aarzelende openingsdag. Race liep uit op grote deceptie door setting die niet werkte door hogere temperaturen. Crashte ook nog eens. Mika Kallio In maart in Jerez zesde, nu als zeventiende aan de race begonnen. Vonden geen goede settings. Startte goed, maar stond na acht ronden met een achterremprobleem.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-