+ Plus

GP Wegrace Indianapolis, VS

De vlag prikken was lastig in de overvloed aan asfalt in Indianapolis. Maar Jorge Lorenzo confisqueerde weer een stukje wereld dat hij nu ook graag Lorenzo’s Land wil noemen. Als getooid met een “Captain America”-helm profiteerde hij van een misstap van Valentino Rossi. Na twee opeenvolgende racecrashes van Lorenzo was het nu de beurt aan Rossi, waardoor de spanning in het WK weer terug is. Alex de Angelis en Nicky Hayden haalden zeer verrassend het podium wel. Tekst Frank Weeink Foto’s Gold & GooseLORENZO GELOOFT ER WEER EEN BEETJE INHij had zijn filosofie bijgesteld, zei Jorge Lorenzo zaterdagmiddag na de kwalificatie. Hij had Dani Pedrosa naar diens tweede pole van het jaar zien rijden, maar had wel een niet overtuigende Valentino Rossi achter zich gehouden. Toch, na zijn crash in Brno dacht Lorenzo niet meer aan de wereldtitel, zei hij. Hij was toen gecrasht omdat hij voor de winst ging, nu wilde hij vooral finishen om de tweede plaats in het WK – achter de gedoodverfde kampioen Rossi – zeker te stellen. Vijftig punten achterstand was immers wel erg veel, vond Lorenzo. Een etmaal later draaide de 22-jarige Spanjaard al weer een beetje bij. “Voor deze race dacht ik dat het onmogelijk was, nu denk ik dat het moeilijk wordt, maar wel mogelijk is”, vertelde Lorenzo na zijn derde seizoenszege van 2009. Zaterdagmiddag baalde hij nog een beetje dat hij weer niet op de pole stond – “het rijden van één snelle ronde is toch één van mijn sterke punten” – maar Lorenzo had reden om tevreden te zijn. De feiten wezen het uit: hoewel Dani Pedrosa op de Honda in elke training de snelste was geweest, toonden de rondetijden aan dat Lorenzo toch echt over het beste ritme beschikte. Op zondag moest hij dat in de race maar bewijzen. Lorenzo zag eerst Dani Pedrosa crashen en raakte vervolgens bij de tiende doorkomst een beetje in de war. Hij had een ronde eerder Rossi van de leiding verdrongen en toen was er dat pitboard: “Ik dacht dat er +0 op stond, maar het bleek +6 te zijn. Toen snapte ik dat Valentino gecrasht was. Het is jammer voor Valentino en Dani, maar dat zij crashten is goed voor mij. Als je voor de wereldtitel wilt rijden, moet je tot op de grens gaan. Dan kun je crashen. Dat gebeurde mij de vorige twee races. Heel teleurstellend, maar vandaag was het helemaal anders.” Door Rossi’s crash – ook al weer diens derde racecrash van het jaar – was Lorenzo al bijna verzekerd van de zege, want hij was veel sneller dan de achtervolgers. “Het was moeilijk om bijna twintig ronden alleen te rijden. Lastig om geconcentreerd te blijven en ook een beetje saai. Sommige races was ik slecht weg, maar vandaag zat ik er vanaf het begin goed bij. Ik denk dat ik in de 1.39 had kunnen rijden als Valentino niet gevallen was. In het begin had ik moeite om Dani en Valentino bij te houden. Na vijf rondjes voelde ik me zeker genoeg om Valentino in te halen en om te proberen weg te rijden. Valentino was niet zo snel als in Brno en mijn inhaalactie hier was beter dan twee weken geleden….”Lorenzo refereerde aan de glorieuze jaren negentig van de vorige eeuw. “Toen zagen we gevechten met Wayne (Rainey), Kevin (Schwantz) en Eddie (Lawson). Die gevechten waren mooi om te zien. En soms crashten ze, omdat ze zo tot het uiterste gingen. Misschien komen die tijden wel terug. Het is mooi dat ik daar deel van uit kan maken.”[Opener: 258219]Terwijl Lorenzo leidt, vindt Rossi achterd de rug van de Spanjaard voor de derde maal dit seizoen zijn race-Waterloo. [Einsatz: 258341]Lorenzo heeft reden om weer een beetje het mannetje te zijn, want hij brengt de spanning in de titelstrijd een beetje terug.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-