+ Plus

GP Wegrace Indianapolis en Brno

Ook Marc Marquez is te verslaan. Dat toonde Dani Pedrosa in Brno aan. De regerende wereldkampioen was in Indianapolis nog de beste, maar zeven dagen later miste Marquez zelfs het podium. Jorge Lorenzo en Valentino Rossi hielden de Repsol/Honda-coureur ook nog achter zich. De elfde overwinning op rij waar iedereen op zat te wachten, bleef dus uit. Het overschaduwde bijna Dani Pedrosa’s perfecte optreden. Voor Pedrosa was het zijn eerste zege sinds Maleisië 2013.

De openingsfase van de Indy Grand Prix was sensationeel. Niet alleen omdat Valentino Rossi van de tweede rij in de eerste ronde kopstarter Andrea Dovizioso te grazen nam, maar vooral omdat een viermans kopgroep met 180+ kilo zware machines gooide alsof het Moto3-brommers waren. Rossi, Dovizioso, polesitter Marc Marquez en Jorge Lorenzo intimideerden elkaar ronden lang met bijna fysiek geweld. Dovizioso kon vanwege zijn ‘Open Class’-voordelen vertrouwen op de softere compound achterband, maar de Ducati-coureur had al voorspeld dat hij na een ronde of zeven problemen verwachtte. Het verval zette iets later in dan voorspeld. De onderlinge inhaalacties van Rossi, Lorenzo en Marquez gaven Dovizioso weer kortstondig de aansluiting. Al heel even had Marquez het veld aangevoerd na een botsing tussen Rossi en Dovizioso, maar een zeer fanatieke Rossi was toen meteen weer voorbij Lorenzo en Marquez geflitst. In de elfde ronde moest hij wel plaatsmaken na een briljante passeermanoeuvre van Marquez. “Ik zat achter Valentino op het rechte stuk en ik kon niet uit zijn slipstream komen”, vertelde de WK-leider. “Jorge haalde mij bij het ingaan van de eerste bocht juist in. Toen we de tweede bocht instuurden, probeerde ik Jorge weer in te halen, maar ik zag ook dat Valentino ook iets wijd ging en zo kwam ik aan de leiding.”

Rossi kon Lorenzo nog vier ronden achter zich houden, maar daarna kwam de Spanjaard prachtig binnendoor. Rossi zag teamgenoot Lorenzo bijna vijf seconden wegrijden. Nog weer 1,8 seconden voor Lorenzo vinkte Marquez zijn tiende zege op rij af – en zijn vijfde achtereenvolgende in Amerika. “Mijn start was niet zo goed en de asfalttemperatuur (46 graden tegen 35 op zaterdagmiddag, red) was hoger dan eerder”, vertelde de Honda-coureur. “Het gevoel was nog niet zo goed en daarom deed ik het wat kalmer aan. Maar toen zag ik dat Jorge ook meer begon te pushen en ik wist dat dat het moment was om aan te vallen. Ik kwam op kop en kon een gaatje slaan en dat was net genoeg voor de winst. Maar de Yamaha’s leken hier sterker dan eerder.”

Dat was zeker ook te danken aan de wijzigingen in het infield van de Indianapolis Motor Speedway, dat drie cruciale punten gewijzigd was. Het circuit was vloeiender – een voordeel voor de Yamaha’s. De laatste chicane kreeg een natuurlijker verloop, waardoor het ongeveer vijftig meter langere rechte stuk ook een hogere topsnelheid mogelijk maakte. Dani Pedrosa, in de race vanaf de achtste startplaats te langzaam voor het podium, werd zaterdagmiddag geklokt op maar liefst 349 km/uur.

Lorenzo hield een gemengd gevoel over aan zijn vierde podium in tien races. “De eerste bochten waren niet goed”, vond Lorenzo zelf, zesde na de eerste ronde. “Het is al lang geleden dat ik van ver terug moest komen. De machine werd steeds beter gedurende de race en mijn vertrouwen groeide ook. Toen Marc Valentino aanviel, was ik misschien toch wat te laat. Mijn pace was ongeveer gelijk, maar niet goed genoeg om Marc hier te verslaan. Maar ik word sneller.”

Rossi keek wel terug op een geslaagde race; de Italiaan behaalde zijn zesde podium, net zoveel als in heel 2013. “Die eerste paar ronden waren erg mooi en mijn ritme was ook goed”, analyseerde Rossi. “Ik wist ook dat Marc het hele weekend al iets sneller was. Toen hij me inhaalde, wilde ik mee om een gaatje te slaan ten opzichte van Jorge. Maar vandaag was Jorge sneller dan ik. Indianapolis is een van mijn slechtste circuits (na zijn overwinning in 2008 stond Rossi er nooit meer op het podium, red.) en daarom ben ik wel erg tevreden met deze derde plaats en de race.”

 

“Steeds denk ik als ik ergens kom ‘hier zou het wel eens moeilijk kunnen worden’. Maar steeds gaat het goed”, zei Marquez in Indianapolis. Maar in Brno ging het fout. De Spanjaard haalde voor het eerst in zijn MotoGP-carrière na een racefinish niet het podium – en daar zag het op zaterdag nog helemaal niet naar uit toen hij zijn negende pole had veroverd. Verrassend was het duo dat naast em op de eerste startrij stond: Andrea Dovizioso en – op zaterdag keurig in Marquez’ slipstream meegereden – Andrea Iannone. Pedrosa en Lorenzo vertrokken als vijfde en zesde. Net als in Indy knalde het vuurwerk volop in de openingsfase. Iannone mocht voor het eerst een rondje lang een MotoGP-race leiden, maar daarna werd hij gepasseerd door Lorenzo en Pedrosa. Lorenzo had met een razendsnelle tijd in de warm-up al aangetoond een kanshebber voor de overwinning te zijn, maar zijn pogingen om weg te rijden bij Pedrosa strandden. In de zesde van 22 ronden nam Pedrosa de leiding over en bouwde meteen aan een voorsprong. Op dat moment bezette Marquez de derde plaats voor Rossi en geen moment maakte de klassementsleider de indruk zich te sparen voor de tweede helft van de race. In tegendeel, in de dertiende ronde zag hij een verbeten Rossi voorhbij komen en Marquez was niet in staat de zevenvoudig Brno-winnaar bij te houden. Rossi reed zijn 245e MotoGP-race, evenaarde daarmee Alex Barros, en lag ondanks een zware crash (en een gehavende linker pink) in de laatste vrije training op koers voor zijn 154e MotoGP-podium.

In de laatste ronden werd het nog spannend toen Lorenzo – hij reed als enige topper met een softe compound voorband – het tempo opschroefde en Pedrosa naderde tot op 0,4 seconde. Voor Pedrosa kwam de finishvlag net op tijd, maar het deed niets af aan zijn foutloze optreden. Met derde man Rossi op 5,2 seconden, stonden er drie coureurs op het podium die in Brno alle drie races in de 125, de 250 en de MotoGP wonnen. Marquez werd op zeker vierde, ruim voor de spijkerhard strijdende Iannone en Dovizioso.

“Jorge sloeg meteen een gat en ik wist dat ik zo snel mogelijk voorbij de Ducati’s moest komen. Toen dat lukte, kon ik ook aansluiten bij hem en hem ook passeren. Mijn ritme was erg goed en de machine voelde ook goed aan”, vertelde Pedrosa. “Beide Yamaha’s lieten in de training niet zien wat ze in de race konden. Aan het eind had ik wat last van chatter aan de voorkant, maar ik kon het gaatje houden. Ik ben vooral blij dat ik gewonnen heb en het mooiste was de gezichten van de mensen van mijn team. ”

Set-up veranderingen na de warm-up hadden Lorenzo het gevoel gegeven dat hij hier kon winnen.  “Ik was gefocust op een goede start”, aldus Lorenzo. Maar na een rondje of vier kreeg ik problemen met de remmen en toen moest ik Dani laten gaan. Misschien had ik iets agressiever moeten rijden, maar in die fase reed ik niet heel sterk. Dani was toen vooral met het remmen veel beter. In de laatste ronden kwam ik nog weer dichtbij en met één rondje meer had ik misschien nog kunnen winnen. Maar Dani reed geïnspireerd en als hij dat is, is hij erg moeilijk te verslaan. Maar kijk naar Marc: vorige week leek hij onverslaanbaar en nu wordt hij vierde. In Indy werd Dani vierde en hier wint hij. We moeten dus hard blijven werken.”

Derde man Rossi was tevreden na zijn ‘beste sessie’ van het weekend. “Ik maakte me zorgen omdat ik in de warm-up veel pijn had en de motor was moeilijk te rijden vanwege gebrek aan grip”, vertelde Rossi. “Maar in de race was de ‘setting’ van de vinger en de machine beter. In de eerste ronden was ik niet agressief genoeg met het remmen. Daardoor verloor ik ook de aansluiting met Jorge en Dani. Maar eindelijk kon ik Marc eens verslaan. Het leek alsof hij vandaag de setting niet perfect voor elkaar had. Eindelijk.”

 

Vierde man Marquez oogde bijna opgelucht na de race. “In ieder geval krijg ik nu niet langer de vraag of ik denk dat ik alle races kan winnen”, grijnsde de wereldkampioen. Marquez vertelde dat de set-up niet optimaal was geweest. Toen het podium buiten bereik bleek, had hij het tempo wat laten zakken. “De anderen waren sneller, maar ik had het moeilijker dan verwacht”, gaf Marquez toe. “Ik verloor vooral met acceleratie, omdat de achterband te veel spinde. Ik probeerde het met remmen goed te maken, totdat ik een paar keer bijna over de grens ging. De machine bewoog te veel en ik belastte de voorband te extreem. Toen zei ik tegen mezelf ‘oké, zo kan ik geen hele race rijden’. Al had ik iets meer gepusht, dan nog had het podium er niet in gezeten. Ik heb alle mappings geprobeerd in de race, maar het leverde te weinig op.”

Jorge Lorenzo was duidelijk na de Tsjechische Grand Prix: deze ene ‘zwaluw’, de eerste nederlaag van Marquez, maakte nog geen zomer. “Er moet al iets heel geks gebeuren om te voorkomen dat Marc weer wereldkampioen wordt. Wij werken aan de ontwikkeling van de Yamaha,om te zorgen dat we volgend jaar voor het kampioenschap kunnen gaan.”

Rossi zag het toch wat anders. “Voor mij is het kampioenschap officieel weer helemaal open”, aldus Rossi, met een vette knipoog. “Marc staat nog geen honderd punten voor….”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-