+ Plus

GP Wegrace Estoril, Portugal 2012

Casey Stoner kan nu ook Estoril schrappen van zijn ’to do’-lijstje. Nadat hij eerder voor de eerste maal een MotoGP-race won in Jerez, maakte hij met een degelijke zege in Portugal het cirkeltje rond. Er staat nu geen GP-circuit meer op de kalender waar Stoner nog geen race heeft gewonnen. Net als in Spanje kwam de meeste tegenstand van Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa. Dat Estoril op de valreep nog een plaats kreeg in de planning van 2012, werd door menigeen gezien als een soort uitstel van executie. Het in 1972 gebouwde circuit doet in weinig denken aan de moderne banen van tegenwoordig en biedt voor de coureurs veel listige uitdagingen. Het wisselvallige weer is er daar een van en ook dat speelde weer een belangrijke rol tijdens de 2012-editie. Ook indirect, want nieuw asfalt in het cruciale laatste deel van het circuit bleek lang vocht vast te houden, iets wat Jorge Lorenzo deed verzuchten dat de situatie met het oude asfalt vorig jaar nog beter was. Tot opluchting van alle rijders bleef het op de wedstrijddag droog en bood het circuit, ondanks een stevige wind en een waterig zonnetje, een kleurige aanblik. Daarvoor zorgden ook de 48.950 toeschouwers, die profiteerden van een sympathieke maatregel van de organisatie door in het in economisch zeer zwaar weer verkerende Portugal de ticketprijzen op ‘Oost-Europees’ niveau te houden: een weekendkaart kostte 20 euro, voor een staanplaats voor zondag diende slechts 2 euro afgetikt te worden. Hoewel de MotoGP-race de spanning miste van de wedstrijd in Spanje, was de Portugese Grand Prix beslist het aanzien waard. Casey Stoner pakte zijn eerste Portugese pole, met naast zich teamgenoot Dani Pedrosa en Cal Crutchlow als beste Yamaha-coureur. Lorenzo, van 2008 tot en met vorig jaar telkens de snelste tijdens de kwalificaties, moest genoegen nemen met een vierde startpositie. Maar op zondag bleek de ex-wereldkampioen wel degelijk klaar voor het gevecht. Stoner pakte in de eerste bocht meteen de leiding en door een angstaanjagende ‘wobble’ bij Pedrosa stootte Lorenzo meteen door naar de tweede positie. Na amper een kilometer mocht dan het podium van de race toen al vast staan, de onderliggende spanning bleef aanwezig. Stoner probeerde een gaatje te slaan ten opzichte van zijn achtervolgers, maar verder dan anderhalve seconde raakte hij niet buiten beeld. Tijdens de warm up was Stoner nog eens 0,4 seconde onder zijn eigen pole-tijd gedoken. “Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de motor beter zou zijn”, gaf de regerend wereldkampioen toe. “Maar als alles zo goed gaat, is het vaak anders in de race. Het hoge tempo van de warm up kun je dan niet vasthouden. Maar ik had genoeg vertrouwen. Rond de tweede derde ronde, had ik heel veel last van chatter. In de laatste bocht vloog ik er bijna een keer af en wat ik ook probeerde, veel beter werd het niet. Ik wist niet of ik moest blijven pushen en moest hopen dat de motor beter zou worden.” Door tijdens de race de mappings te veranderen en zijn lijnen aan te passen, hoopte Stoner de problemen te verminderen. Veel hielp het echter niet, want de chatter bleef het tempo drukken. Lorenzo verhoogde het tempo, verbeterde Pedrosa’s drie jaar oude ronderecord – en reed ook sneller dan Stoners pole – en kwam tot aan het achterwiel. “De machine was veel beter dan in de trainingen en daardoor had ik veel meer vertrouwen”, vertelde de op vrijdag 25 jaar geworden Spanjaard. “Bij de start had ik de koppeling er uitgebrand. Op het rechte stuk reed ik vol in vijf en dan slipte de koppeling en dat kostte me veel tijd. Toch verloor ik minder dan ik verwachtte en ik zat te bidden dat de koppeling beter zou worden. Dat gebeurde vanaf de derde ronde, ongeveer. Vanaf dat moment kon ik dichter bij Casey komen, maar ik zat op mijn limiet en ik had veel kracht verspeeld in het begin. De enige plek waar ik hem kon passeren was de chicane, maar ik heb veel respect voor Casey en ik wilde ons beide niet met een of andere dwaze actie in gevaar brengen.” De laatste tien ronden keerde Stoners vertrouwen terug. “Ik had minder last van chatter en opgepompte onderarmen, ik kon weer remmen waar ik wilde zonder wijd te gaan en ook in de bochten had ik weer iets meer snelheid.” Stoner reed de race gecontroleerd uit en schreef zo 1,4 seconde voor Lorenzo zijn 42e GP-zege bij waardoor de Honda-coureur nu op de ‘all time’-ranglijst nu de achtste plaats deelt met Max Biaggi en Toni Mang. Lorenzo was tevreden met zijn tweede plaats na moeizame trainingen. Zijn keuze voor de nieuwe Bridgestone-voorband – de bandenfabrikant introduceerde die in Jerez – bleek een grote stap voorwaarts, merkte hij. “Ik probeerde de harde compound achter in de kwalificatie. Die leek constanter, maar het duurde lang voordat die goed opgewarmd was”, aldus Lorenzo. “Voor de race gebruikte ik de nieuwe voorband en dat voelde een stuk beter dan de band op zaterdag. Voor de Honda-coureurs werkt de oude band misschien beter (Stoner en Pedrosa kozen voor die optie, FW), maar de nieuwe werkt duidelijk beter voor ons. We hadden tijdens de trainingen veel problemen met het ingaan van bochten, maar dat was tijdens de race opgelost.” Net als in Jerez verloor derde man Pedrosa te veel in de openingsronden. Aan de finish bedroeg zijn achterstand op teammaat Stoner 3,6 seconden. “Vanaf de eerste ronde verloor ik bijna anderhalve seconde”, constateerde Pedrosa na zijn honderdste GP-podium. “Ik verloor heel veel in de bochten. Alles wat ik met laat remmen goedmaakte, verloor ik in de bochten. Steeds als ik pushte, voelde ik dat ik op de grens zat. Ik voelde me niet op mijn gemak. Aan het eind had ik net als Casey veel chatter. Ik moest ook de mapping veranderen, omdat de voor- en achterkant veel stuiterden. Ik probeerde Casey en Jorge te volgen, maar het was erg moeilijk.” Ook Stoner klaagde over ernstige chatter waardoor ook zijn onderarmen weer begonnen op te spelen. “Na ronde 5,6 kregen we net als de vorige races meer chatter en ik kreeg ook meer last van mijn armen. Toen dat minder werd, ging het met mijn armen ook beter. De twee hebben dus met elkaar te maken.” Stoner loofde de balans, het chassis en het blok van de Honda RC213V, maar het vinden van een oplossing voor de chatterproblematiek heeft voor hem een hoge prioriteit. “Bij het ingaan van de bochten en bij maximale hellingshoek begint het en als we dan op het gas gaan, begint de achterkant te stuiteren”, gaf de nieuwe WK-leider zijn analyse. “Het gaat dus van voor naar achter. De Honda is eerste machine waarmee ik ooit achter chatter heb gehad. Als het gebeurt, raakt de elektronica ook in de war, want die denkt dan dat de band spint. Dan grijpt de elektronica in door niet het maximale vermogen te geven. Het is een vicieuze cirkel en als we die kunnen doorbreken, kunnen we uit bochten iets meer drive en tractie hebben. Als we alleen chatter voor zouden hebben, zou het iets minder problematisch zijn. We moeten hier flink op inzetten, want we hebben op dit vlak het hele jaar geen progressie geboekt.” Pedrosa beaamde de remmende werking van de chatter. “Soms heb je het in de training, maar dan valt het niet te voorspellen wanneer en hoelang je er in de race last van gaat hebben”, viel de Spanjaard Stoner bij. Lorenzo dacht er duidelijk het zijne van. “Ik heb ook last van chatter, maar ik heb nog andere, grotere problemen.” Andrea Dovizioso versloeg voor het eerst in drie wedstrijden zijn teamgenoot Cal Crutchlow in een pakkend duel om de vierde plaats. De Italiaan reed halverwege de race ongeveer dezelfde tijden als derde man Pedrosa, maar had door zijn zevende startplaats in de openingsfase te veel tijd nodig om naar voren te komen. Crutchlow kon door een gebrek aan grip en een niet perfecte set-up dit keer geen vuist maken. Wel finishte het Tech3 Yamaha-duo ver voor achtste man Ben Spies. De Amerikaan finishte weliswaar voor de eerste keer in Estoril, maar door enkele grove fouten in het begin zakte hij ver terug. Het gevecht met ‘rookie’ Stefan Bradl besliste hij in zijn voordeel. Zo’n zeven seconden voor Spies kwam Valentino Rossi – achter de eenzaam rond rijdende Alvaro Bautista – als zevende en dit jaar voor het eerst als best geklasseerde Ducati-coureur binnen. En hoewel hij vorig jaar nog twee plaatsen hoger finishte, was Rossi positief gestemd over de nieuwe ‘lang en laag’-set-up en de uitkomst van de wedstrijd. “Het was in ieder geval een heel stuk beter dan de vorige races”, vond de als negende gestarte Italiaan. “Ik kon wat rijders inhalen en ik kon constant de tijden rijden die ik verwacht. Op zaterdag heb ik uitgebreid gesproken met Felippo (Prezioso, Ducati’s technische baas, FW) en ik verlies nog steeds omdat ik niet het vermogen erop kan zetten zoals het hoort. We zijn nog met wat motortechnische dingen bezig, maar ik zal tot Barcelona of misschien Silverstone met deze blokken verder moeten. Misschien kunnen we voor de tijd nog wat vinden.” Zowel de Ducati-coureurs Hayden en Rossi (nieuw motoronderdelen en nieuwe elektronica) als de Yamaha-mannen Lorenzo en Spies (nieuw blok) als de Repsol/Honda-rijders Stoner en Pedrosa (tackelen van de chatterproblemen) benadrukten het belang van de test op de maandag na de race. Het weer zorgde echter voor een flinke streep door de rekening, want rond de middag werd de test gecanceld vanwege zware regenval. Moto2: Marquez wint Spaans onderonsje Een week voor de GP in Estoril werd Marc Marquez geklopt door zijn landgenoot Pol Espargaro. Ook in Portugal kwam het tot een bikkelhard duel tussen de twee Spanjaarden, waarbij het fysieke contact niet werd geschuwd. Tom Lüthi verrichtte het meeste kopwerk, maar de Zwitser bleek in de slotfase te veel te hebben geëist van zijn achterband. Lüthi werd veilig derde voor de knap rijdende Johann Zarco, terwijl Andrea Iannone zich na een fout eerder in de race goed terugkwam naar de vijfde positie. Marquez en Espargaro maakten onderling uit wie de race zou winnen. Espargaro viel in de laatste ronde als eerste aan, maar Marquez counterde meteen. Ook na een tweede aanval van Espargaro sloeg hij gedecideerd terug. Toen Espargaro bij een derde poging bij het aanremmen van de chicane bijna onderuit ging (foto), was de race beslist. Espargaro bleef overeind, maar keek aan de streep tegen twee seconden achterstand aan. Moto3: Cortese troeft Viñales af De derde race van het jaar leverde ook de derde winnaar op. Polesitter Sandro Cortese (11) zorgde voor de eerste KTM-zege in de Moto3-klasse. Daar voor moest de Duitser wel tot het uiterste gaan. Samen met Maverick Viñales (25) reed hij weg van de onderling duellerende Luis Salom (39) en Zulfahmi Khairuddin. Viñales moest het afleggen tegen de hogere topsnelheid van Cortese, maar de KTM-coureur hield zich duidelijk in. Tot de laatste ronde. Net als in de Moto2 was het een adembenemend duel op het scherp van de snede, waarin een groepje achterblijvers ook een belangrijke rol speelde. Cortese gaf geen duimbreed toe en werd met 0,055 voorsprong als winnaar afgevlagd. De teleurgestelde Viñales beklaagde zich na afloop met woord en daad bij Cortese, waarbij hij de Duitser van onsportief rijgedrag beschuldigde. Die lachte de klachten weg. Cortese nam de leiding in het WK over van Romano Fenati die in botsing kwam met Louis Rossi en crashte. Ook Jasper Iwema ging rijdend op een 21e plaats over de grens en zag het einde niet. De FGR/Honda-coureur blesseerde op vrijdag nek, schouder en ribben na een highsider. Pitstop • Scott Deroue zorgde in Estoril voor een prachtig Nederlands succes. De 16-jarige Deroue won op zaterdag door slim slipstreamen de eerste Red Bull Rookies-race van het weekend. Deroue (95) voerde een groep van vijf rijders aan en gaf al te kennen dat hij ook op zondag voor de winst zou gaan. Dat lukte zowaar dankzij een vergelijkbare tactiek. In Jerez pakte Deroue in slechts één race punten met een tiende positie, maar zijn prestaties in Portugal brachten hem na vier van de vijftien races de leiding in het klassement op voor de Duitsers Philipp Oettl en Florian Alt. • Casey Stoner reageerde in Estoril op de geruchten dat hij op korte termijn zijn carrière zal beëindigen. “Ik heb altijd gezegd dat ik niet tot ver in de 30 door ga, maar ik heb geen idee waar dit vandaan komt”, aldus Stoner. En tegen een journalist: “Je moet niet alles geloven wat je schrijft. Ik stop wanneer ik denk dat het moment gekomen is. Ik ben hier niet om het geld, maar om plezier te hebben in het racen.” Stoner is al in onderhandeling met Honda over een mogelijke contractverlenging, waarbij de tweevoudig wereldkampioen heeft aangegeven dat zijn voorkeur uitgaat naar een eenjarige overeenkomst, terwijl Honda Stoner wil vastleggen voor twee seizoenen. “Soms is twee jaar goed, maar één jaar is een betere optie. Ik teken waar ik achter sta en niet omdat een fabrikant iets dicteert.” • Colin Edwards miste de GP van Portugal nadat hij tijdens de kwalificatie was getorpedeerd door Randy de Puniet. De Amerikaan zag De Puniet aankomen en gaf keurig ruimte. Bij het aanremmen verloor de Puniet echter de controle over de voorkant van zijn ART en smakte tegen het asfalt, waarbij hij ook Edwards meenam. De veteraan brak zijn linkersleutelbeen. “Ik was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats”, reageerde Edwards. “En ik was nog wel op weg naar de pole…” Edwards werd op maandag in Barcelona geopereerd door de bekende dokter Mir die de Amerikaan ook vorig jaar onder handen nam toen hij in Barcelona zijn rechter sleutelbeen brak. De Puniet reed als dertiende de race uit na een pijnstillende injectie vanwege een gekneusde ribbenkast. • Het circuit van Estoril heeft een lang recht stuk van 986 meter en net als eerder in Qatar waren de snelheidsverschillen tussen de prototypes en CRT-machines groot. Hector Barbera zette in de kwalificatietraining een nieuw topsnelheidsrecord van 335,9 km/u en Randy de Puniet beschikte met de ART van het team van Jorge Martinez over de snelste CRT-machine. De Fransman werd geklokt op 317,1 km/u. Danilo Petrucci stond andermaal als laatste op de lijst: zijn Ioda TR003, voorzien van een volgens Petrucci standaard 185 pk sterk Aprilia RSV4-blok, liet een top van 294,8 km/u noteren. “Rijden in de MotoGP is voor mij een droom. Ik had wel verwacht dat het een ‘uphill battle’ zou zijn, maar niet dat ik een muur tegen zou komen”, lachte de 21-jarige Italiaan voorafgaand aan het weekend. Op zondag pakte hij zijn eerste WK-punt. • Nicky Hayden kampte tijdens de race met een bizar en potentieel gevaarlijk probleem. Haydens elektronica sloeg op hol en gaf verkeerde informatie door, waardoor de vermogensafgifte in elke bocht anders was dan hij behoorde te zijn. “De motor wist niet waar hij was”, vertelde een balende Hayden na zijn teleurstellende elfde plaats. “In bocht 1 dacht de motor dat hij in bocht 9 was en op het rechte stuk achter de pits kreeg ik de rondetijden door. Dat klopte niet. Het grootste probleem was het ontbreken van ‘engine braking’ op het moment dat ik het nodig had. Maar ook op het rechte stuk had ik niet alle vermogen. Het was onmogelijk om te rijden.” • Twee jaar geleden werd in de MotoGP de zogenoemde ‘Rookie Rule’ in het leven geroepen die voorkomt dat nieuwkomers in de MotoGP direct een plaats krijgen in een fabrieksteam. Satellietteams zouden zo met een interessante debutanten potentiële sponsors kunnen lokken. Superbike-wereldkampioen Ben Spies belandde door de ‘Rookie Rule’ in 2010 bij Tech3/Yamaha en Marco Simoncelli bij Team Gresini. Daar kreeg de betreurde Italiaan echter wel de beschikking over fabrieksmateriaal. Naar verluidt zou Honda graag van de regel af willen nu de door Repsol gesteunde Marc Marquez zich aandient. Of Honda’s verzoek kans maakt, is twijfelachtig. Marquez (foto) zelf hield zich wijselijk op de vlakte. “Ik concentreer me op dit jaar”, aldus de leider in de Moto2-tussenstand. • Het Pramac Racing Team maakte in Estoril bekend dat de Amerikaan Kenny Noyes aangesteld is als reserverijder. De Amerikaan reed de afgelopen twee seizoenen zonder veel succes in de Moto2-klasse en viel dit jaar op het laatst buiten de boot. De bijna 33-jarige Noyes, nu actief in het Spaanse Moto2-kampioenschap, zal in actie komen als eerste rijder Hector Barbera door blessures in het Ducati-fabrieksteam door zou schuiven. UITSLAGEN ESTORIL, PORTUGAL Moto3 1. Sandro Cortese (D), KTM; 2. Maverick Viñales (E), FTR Honda; 3. Luis Salom (E), Kalex KTM; 4. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 5. Efren Vazquez (E), FTR Honda; 6. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 7. Alex Rins (E), Suter Honda; 8. Danny Kent (GB), KTM; 9. Alexis Masbou (F), Honda; 10. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; 11. Brad Binder (RSA), Kalex KTM; 12. Hector Faubel (E), Kalex KTM; 13. Arthur Sissis (AUS), KTM; 14. Alberto Moncayo (E), Kalex KTM; 15. Alex Marquez (E), Suter Honda. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 57 punten; 2. Maverick Viñales, 55; 3. Luis Salom, 49. Moto2 1. Marc Marquez (E), Suter; 2. Pol Espargaro (E), Kalex; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Johann Zarco (F), Motobi; 5. Andrea Iannone (I), Speed Up; 6. Alex De Angelis (RSM), Suter; 7. Toni Elias (E), Suter; 8. Julian Simon (E), Suter; 9. Mika Kallio (SF), Kalex; 10. Bradley Smith (GB), Tech 3; 11. Scott Redding (GB), Kalex; 12. Dominique Aegerter (CH), Suter; 13. Xavier Simeon (B), Tech 3; 14. Claudio Corti (I), Kalex; 15. Ricard Cardus (E), AJR. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 70 punten; 2. Pol Espargaro, 61; 3. Thomas Lüthi, 43. MotoGP 1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Dani Pedrosa (E), Honda; 4. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 5. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Valentino Rossi (I), Ducati; 8. Ben Spies (USA), Yamaha; 9. Stefan Bradl (D), Honda; 10. Hector Barbera (E), Ducati; 11. Nicky Hayden (USA), Ducati; 12. Aleix Espargaro (E), ART; 13. Randy de Puniet (F), ART; 14. Michele Pirro (I), FTR; 15. Danilo Petrucci (I), Ioda. WK Tussenstand: 1. Casey Stoner, 66; 2. Jorge Lorenzo, 65; 3. Dani Pedrosa, 52. bijschriften 400272 (overzicht) Casey Stoner leidt voor Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa. Net als een week eerder in Jerez waren zij ook de sterkste rijders in Portugal. 400146 (stoner podium) Stoner won voor het eerst een MotoGP-race in Estoril. Er is nu geen GP-circuit meer op de kalender waar de Australiër zonder zege is. 400139 Na de eerste bocht krijgt Pedrosa (26) het even Spaans benauwd als hij de controle bijna kwijt is. Lorenzo en Stoner flitsen voorbij, de rest volgt. 400302 (coureurs van achteren) Ben Spies kende na een aantal grote fouten weer een teleurstellende race, terwijl Valentino Rossi redelijk tevreden was. Stefan Bradl hield Hector Barbera makkelijk achter zich. 400279 Andrea Dovizioso hield voor het eerst dit seizoen teamgenoot Cal Crutchlow achter zich in het gevecht om de vierde plaats. 398437 De Ducati-praatgroep met de drie prominente leden Valentino Rossi, Jerry Burgess en Felippo Prezioso was redelijk opgetogen na de Portugese GP. 400251 De teamgenoten Randy de Puniet en Aleix Espargaro vochten onderling uit wie de beste CRT-rijder was. Espargaro (41) hield de niet fitte Fransman achter zich en werd twaalfde.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-