+ Plus

GP Wegrace Estoril, Portugal 2011

In de trainingen had hij nog niet meer dan zeven rondjes achter elkaar gereden, in de race bracht Dani Pedrosa 28 ronden tot een onverwacht glorieus einde. Nog amper hersteld van zijn schouderoperatie klopte de kleine Spanjaard de onverslaanbaar geachte Jorge Lorenzo in een rechtstreeks duel op het circuit van Estoril. Casey Stoner werd derde, terwijl Andrea Dovizioso Valentino Rossi op de streep de vierde plaats ontnam. Tekst Matthew Birt Foto’s Gold & Goose Ronden lang leek Dani Pedrosa al de kans te hebben gehad om aan het eind van het rechte stuk uit de slipstream te komen van Jorge Lorenzo, maar niet één keer bleek echt dat zijn Repsol/Honda meer topsnelheid had dan Lorenzo’s Yamaha. Maar vier ronden voor het einde kwam de doorbijtende Pedrosa van heel ver om toch voor het eerst in de race de leiding te pakken. “Ik had heel diep moeten gaan om Dani achter me te houden en misschien was hij aan het eind van de race juist wel fitter dan ik. Ik kon hem niet bijhouden”, gaf Lorenzo toe. De fysieke aanslag die de race had betekend was duidelijk van het gezicht van de uitblazende Pedrosa af te lezen. Het begin van de race had Pedrosa en Lorenzo beslist in de kaart gespeeld. De als tweede gestarte onstuimige Simoncelli zette een agressieve actie in ten opzichte van Stoner en toen zowel hij als de Australiër bijna uit het zadel werden geworpen, ontstond er een klein gaatje naar de twee leiders. Dat gat werd al in die eerste ronde groter toen Simoncelli na die eerste waarschuwing daadwerkelijk gelanceerd werd en uit de race lag. Stoner kreeg te kampen met een bijzonder lichamelijk probleem toen zijn Honda onverwacht een stap opzij zette. De Australiër ving de machine op, maar bij die reddingsactie raakte een zenuw in zijn rug bekneld. Even had Stoner overwogen om op te geven. “Het schoot in mijn rug tot in mijn been. De adem werd me afgesneden”, vertelde een moeilijk lopende Stoner. Lorenzo en Pedrosa reden ver weg van Stoner, die op zijn beurt op ruime afstand werd gevolgd door weer met chronische onderstuur kampende Valentino Rossi en Andrea Dovizioso. De Honda-coureur kwam kort voor de streep uit de slipstream van zijn landgenoot die genoegen moest nemen met de vijfde plaats. Pedrosa wachtte niet zo lang. Zijn dertiende MotoGP-zege – zijn eerste overwinning in Portugal – behaalde hij op heroïsche wijze. De 25-jarige Spanjaard had na afloop minuten nodig om bij te komen van de beproeving en kon zijn linkerarm nauwelijks optillen, maar de vreugde en opluchting was enorm. De operatie na de Spaanse Grand Prix – noodzakelijk na een niet goed uitgevoerde sleutelbeenoperatie in oktober – bleek de gehoopte verlichting te hebben gebracht. “Ik zat te wachten totdat mijn arm gevoelloos zou worden, maar het gebeurde niet”, glimlachte Pedrosa. “Dit betekent een ongelooflijke opluchting en niet alleen vanwege de overwinning, maar vooral vanwege mijn conditie. Het einde van de ellende leek niet in zicht. Alles leek goed totdat plotseling in Qatar het probleem weer de kop op stak. Daarom dacht ik dat het hier na een rondje of tien ook zou komen, maar ik hield de controle en de lichaamstemperatuur in mijn hand en dat was al een geweldig gevoel. Toen ik vorige maand geopereerd werd, wist ik niet of de gevoelloosheid echt weg zou blijven. Dat ik er oud mee kon worden, had ik wel gedacht. Dat ik er nog mee zou kunnen blijven racen, heb ik betwijfeld.” Voor het weekend kreeg Pedrosa bovendien te horen dat hij en Stoner binnenkort na de Grand Prix van Le Mans hun debuut kunnen maken op de nieuwe 2012-Honda V4 die onlangs in Japan door Tady Okada, Kousuke Akiyoshi en Shinichi Ito getest werd op Suzuka. Shuhei Nakamoto, de vice-president van HRC, liet weten dat het team nog op veel kleine probleempjes was gestuit tijdens de deels verregende test. “De machine is goed, maar we moeten nog goed kijken naar de levensduur van het blok en wat andere kleine dingen”, hield Nakamoto zich op de vlakte. “’Engine life’ is erg belangrijk met de huidige MotoGP-reglementen. Een blok moet minimaal 2000 kilometer mee kunnen en op dit moment komen we tot 1000 kilometer. Maar we maken ons daar geen zorgen over.” Nakamoto bevestigde dat de 1000-RCV door de maximale boring van 81 mm minder toeren maakt dan de huidige 800 cc-machine. Daarnaast zal de nieuwe MotoGP-fiets ook worden uitgerust met Honda’s veelbesproken nieuwe versnellingsbak die de coureurs dit jaar al voordelen oplevert. Het koppel van de 1000-V4 is volgens de HRC-topman duidelijk anders dan op de RC212V. “Maar onze testrijders waren het beste te spreken over het vermogen.” De verslagen Lorenzo leek vrede te hebben met het feit dat hij zijn vierde opeenvolgende pole in Estoril niet door een vierde overwinning op rij kon laten volgen. De wereldkampioen behield ook nog de leiding in het WK, hoewel die slonk tot vier punten. Volgens zijn crew chief Ramon Forcada was niet een gebrek aan vermogen de reden voor de nederlaag, maar een gebrek aan tractie. “De tractie van de Honda’s is beter”, constateerde de ervaren Spanjaard. “Dat zagen we vooral toen Dani aan Jorge voorbij ging en wegreed. Het belangrijkste is het beschikbare vermogen dat je kunt gebruiken en daarom moeten we ons focussen op de tractie. Het gaat om de combinatie tussen het chassis en de elektronica. Een beperkende factor in dit verhaal is de benzineconsumptie. Omdat de motoren maar 21 liter benzine mee mogen nemen, is het lastig om een goede vermogensafgifte te krijgen. Je kunt misschien tractie creëren door de achterband heel erg te laten spinnen, maar dan houdt die het geen hele race vol. We moeten dus werken aan bruikbaar vermogen en bruikbare tractie.” Lorenzo onderschreef de theorie van zijn crew chief. “Bij het uitkomen van de bochten was Dani stabieler. Onze machine bewoog meer dan de afgelopen jaren. We hebben geen slechte motor, maar hij moet beter”, aldus Lorenzo. De Spanjaard had zich niet alleen op de baan moeten verdedigen. Tijdens de zogenoemde “front row”-persconferentie van zaterdag kreeg hij het aan de stok met Marco Simoncelli die hij had beschuldigd van te gevaarlijk rijden. Als voorbeeld had polesitter Lorenzo eerder al hun clash in Valencia 2010 aangehaald. Een fout voorbeeld, vond de stoïcijnse Simoncelli, omdat hij op dat moment vóór Lorenzo had gereden. Na een zeer vermakelijk verbaal steekspel, waarbij Lorenzo ook Dovizioso en Aoyama aanhaalde, liet de wereldkampioen weten geen problemen te hebben met Simoncelli – totdat hij opnieuw voor problemen zou zorgen. “Nou, dan word ik vast gearresteerd”, wuifde de Italiaan tot grote hilariteit van de verzamelde pers de kritiek weg. Lorenzo was “not amused”. “Jullie lachen allemaal wel, maar dit is geen spelletje. Als je jezelf in gevaar wilt brengen, is dat aan jou. Als je andere rijders in gevaar brengt, wordt het een ander verhaal.” Ook Ben Spies en Casey Stoner schaarden zich na afloop van de race onder Simoncelli’s criticasters. In het verleden had Simoncelli ook aanvaringen met Hector Barbera en Alvaro Bautista. Spies, die vertelde de Italiaanse krullenbol een “moedige, super getalenteerde coureur” te vinden, vond dat hij zijn onstuimige gedrag op de baan zou moeten inperken. Simoncelli verweerde zichzelf op zijn kenmerkende wijze. “Ik rijd agressief en duik in een gaatje als ik er een zie”, vertelde de Honda-coureur. “Maar ik bestrijd dat ik niet correct rijd. Bautista en Barbera klaagden omdat ze me in de 250 cc niet konden verslaan en Dovizioso klaagt al sinds we samen reden in de minibikes.” In Estoril greep Simoncelli was zijn race al na een paar kilometer voorbij. “Ik weet zeker dat ik met Jorge en Dani mee had kunnen rijden”, was Simoncelli’s overtuiging. “Het was een stomme fout en daar kan ik alleen mezelf maar de schuld van geven.” De verbale aanvaring tussen Simoncelli en Lorenzo was niet de enige in Estoril. Ook Casey Stoner en Valentino Rossi vlogen elkaar in de haren, al gebeurde dat niet in een rechtstreeks hanengevecht. Stoner wekte Rossi’s woede op toen hij hem tijdens de trainingen leek te lokken als een hondje dat hem volgde. “Inmiddels weet iedereen al wel dat ik er niet van houd om gevolgd te worden”, aldus Stoner. “Dan ga ik van het gas. Misschien moet Valentino dat nog leren.” Stoner ontkende dat Rossi een soort obsessie voor hem begint te worden. “Ik krijg vragen over Rossi en ik beantwoord ze. Als ik dat niet doe, krijg ik te horen dat hij in mijn hoofd zit. Valentino is een groot kampioen, maar hij moet het ook kunnen toegeven als hij fouten maakt. De manier waarop hij reageerde op de gebeurtenissen in Jerez (waar Rossi Stoner omver reed, red.) heeft mij teleurgesteld. Het feit dat hij op mij reageert, geeft wel aan dat hij mij als een van zijn grootste concurrenten beschouwt.” Rossi reageerde geërgerd. “Het komt allemaal nog omdat ik hem in Laguna Seca in 2008 verslagen heb”, ging de Italiaan terug in het verleden. “Casey heeft slechte dingen over mijn team, over mij en mijn schouder gezegd. Hij praat over mijn schouder alsof hij de ‘schouderdokter’ van Melbourne Hospital is. Ik had verwacht dat hij me na mijn fout in Jerez zou hebben uitgescholden, maar hij begon over mijn schouder alsof hij mijn blessure niet serieus leek te nemen.” De irritaties bleken hoog te zitten bij Rossi. “Ik hoop voor hem dat hij in zijn carrière nooit zo’n fout maakt als ik in Jerez, want dan zal er ook altijd worden gezegd dat het een ‘rookie mistake’ was. Als hij denkt dat hij de snelste coureur ter wereld is, moet hij dat maar eens bewijzen.” 125 cc: Terol oppermachtig Nico Terol reed een foutloos weekend in Portugal. De Spanjaard domineerde alle trainingen en besliste de race al na een bliksemstart. Terol reed ogenschijnlijk met gemak naar zijn derde zege op rij, terwijl Sandro Cortese vanaf de tweede startplek diep moest gaan voor de tweede plaats. Dat werd hem iets makkelijker gemaakt toen Terols slecht gestarte teamgenoot Hector Faubel in de slotfase hard onderuit ging. Johann Zarco besliste de strijd om de derde plaats met de razendsnelle 16-jarige Maverick Vinales op de streep in zijn voordeel. Jasper Iwema kende weinig geluk in Estoril. Iwema trainde als twintigste en was in de race in de running voor de laatste WK-punten totdat hij aan de kant kwam te staan met een kapotte ketting. Moto2: Bradl zadelvast Vorig jaar won Stefan Bradl in Estoril zijn eerste Moto2-race. Afgelopen weekend won hij er zijn derde. De Duitser had op zaterdag Tom Lüthi nog van een vrijwel zeker ogende pole verdrongen en ook op zondag had Bradl de zaken beter voor elkaar dan de Zwitser. Lüthi passeerde Bradl, maar ging vervolgens in leidende positie onderuit. Daarna kreeg Bradl het aan de stok met de van ver gekomen WK-leider Andrea Iannone. Ook de Italiaan ging echter over de grens en finishte slechts als dertiende. In de slotronde rekende Bradl gedecideerd af met Julian Simon. De derde plaats was voor een zwaar geëmotioneerde Yuki Takahashi. Een week voor de Portugese GP kwam Takahashi’s jongere broer Koki om het leven bij een verkeersongeval in Japan. De Moto2-race werd andermaal gekenmerkt door veel crashes. Marc Marquez verremde zich en nam Scott Redding mee in zijn val, terwijl ook Kenan Sofuoglu en Jules een mooie klassering verloren zagen gaan door crashes.

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-