+ Plus

GP Wegrace Brno, Tsjechi

Misschien boekte Dani Pedrosa in Brno wel zijn belangrijkste MotoGP-overwinning sinds hij in 2006 zijn entree maakte. De Honda-coureur schaduwde Jorge Lorenzo lang, plaatste een geslaagde aanval, maar wist dat hij in de laatste ronde zijn schaduw andermaal voorbij zou zien komen. Dat gebeurde, maar Pedrosa counterde in een geweldige finale. De titelstrijd gaat nu definitief tussen de twee Spanjaarden nadat Casey Stoner zich op donderdag terugtrok. De zinderend spannende ontknoping van de MotoGP-race volgde op de persconferentie van donderdag waarin een nog met krukken lopende Casey Stoner verklaarde dat hij terug zou vliegen naar Australië om zich daar door zijn arts te laten opereren. “Hij was al niet erg blij dat ik Indianapolis had gereden en nadat hij de foto’s en scans van mijn enkel nog eens nader had bekeken, raadde hij me van harte af om te starten”, vertelde Stoner. “Weer een crash zou permanente schade kunnen betekenen.” Waaraan hij geholpen wordt, wist de wereldkampioen zelf niet eens exact. “Ik heb meer schade opgelopen dan je je kunt voorstellen. Gescheurde banden, kapot kraakbeen, stukjes van het bot, breukjes in het bot…” Stoner verklaarde beslist te willen starten in Phillip Island. Stoner won sinds 2007 alle Australische Grands Prix. “Het liefst kom ik daarvoor nog in Maleisië of Japan terug, maar ik weet niet of dat mogelijk is.” Zijn afscheid stelt de onfortuinlijke Honda-coureur, na Indy 39 punten achter Lorenzo derde in het WK, er niet om uit. “Ik ga niet voor een sprookjeseinde. Het is heel frustrerend dat dit gebeurd is in een jaar waarin toch al niet alles meezat. Maar ook als ik fit zou zijn geweest, weten we niet of ik de titel had kunnen behouden.” Ten Kate-coureur Jonathan Rea testte op maandag in Brno de Stoner/Honda. Rea, die vorig jaar in Sepang de 800 cc-Honda testte, zal Stoner waarschijnlijk in Misano en Aragon vervangen. Stoner was overigens niet de enige afwezige op de grid in Brno: Nicky Hayden bleef thuis met zijn in Indy gebroken middenhandsbeentjes. Ook zonder Stoners inbreng was de Grand Prix van Tsjechië een geweldig schouwspel dat maar liefst 25 seconden korter duurde dan de editie van 2011. Na een niet erg hoopgevende eerste dag knalde Lorenzo – “met de settings die we in 2011 hier tijdens mijn eerste test met de 1000 cc gebrukten”- naar een verpletterend polerecord. Cal Crutchlow veroverde als tweede op de grid zijn beste startplaats, Pedrosa sloot de eerste rij. Opmerkelijk was dat alle drie coureurs van de eerste rij in de trainingen crashten. Voor Pedrosa, dominant in de vrije trainingen, betekende zijn schuiver in de kwalificatie dat hij verder moest met zijn tweede machine die veel stijver aanvoelde en een ernstige vorm van chatter vertoonde. De race begon met drama nadat Lorenzo’s teamgenoot Ben Spies na een goede start plotseling van het gas ging. Al voordat hij de vierde versnelling had ingeschakeld, voelde de Amerikaanse pechvogel dat de koppeling van de M1 ernstig haperde. Spies liet de koppeling afkoelen en vocht zich terug van de veertiende naar de achtste plaats om vervolgens onderuit te gaan. Het was Spies’ derde DNF op rij. Vooraan sloegen kopstarter Lorenzo en Pedrosa meteen een gat met de Tech3-rijders Crutchlow en Andrea Dovizioso. De van de zesde plaats vertrokken Valentino Rossi moest het duo laten gaan en zag in de negende ronde ook Stefan Bradl en Alvaro Bautista voorbij komen. Rossi’s Ducati rookte vanaf het begin van de race vervaarlijk. “Er kwam olie uit de versnellingsbak op mijn voetsteun en op de achterrem”, legde Rossi uit. “Het grootste probleem was echter dat ik al heel vroeg in de wedstrijd achter grip verloor. Dat probleem kennen we al sinds de allereerste test. Het lijkt er op dat we de achterkant te zwaar belasten.” Vanaf de twaalfde van 22 ronden nam Pedrosa het initiatief over, zonder dat hij in staat bleek om Lorenzo te lossen. De Yamaha-coureur wachtte met zijn aanval tot in de laatste ronde. “Ik wist dat hij in het kleinste gaatje zou duiken”, vertelde Pedrosa later. “Toen we in een linker bocht stuurden, liet ik iets meer ruimte dan normaal en ‘boem’, hij was er al. Ik zag zijn stroomlijn naast mijn hoofd.” Een paar kilometer later beklom het Spaanse koppel de heuvel richting de laatste slingers en Pedrosa gebruikte het vermogen van zijn RCV om links langszij te komen. Lorenzo probeerde om buitenom de leiding te heroveren, maar ging wijd bij de een na laatste bocht. Pedrosa behield zijn lijn en stormde als leider het rechte stuk op en won zo – op zijn vaders verjaardag – zijn eerste MotoGP-race op Brno. Lorenzo volgde op 0,178 seconde en zag zijn voorsprong in het WK na twee opeenvolgende nederlagen slinken tot dertien punten. “Vandaag bleek hoe twee motoren met een ander karakter en twee coureurs met een verschillende rijstijl net zo hard kunnen gaan”, lachte Pedrosa na een van zijn beste zeges. “Jorge was sneller bij in de bochten, ik was sterk bij het ingaan van de bochten. Mijn machine draaide niet goed af en ik moest de achterkant laten spinnen om goed door de bochten te komen. Ik wist dat hij in de laatste ronde zou aanvallen, maar ik wist ook dat ik nog een kans zou krijgen. Ik was wel zenuwachtig in dat laatste deel, maar het pakte goed uit.” Ondanks zijn derde overwinning van het jaar had Pedrosa nog wel een verbeterpunt gezien. “Ik hoop toch dat we in de toekomst nog wat meer grip achter kunnen vinden.” Lorenzo, die daags na de wedstrijd een nieuw frame testte, repte na zijn elfde podiumfinish van het seizoen van ‘een mooie race’. “Het was erg moeilijk om Dani er uit te remmen”, had de WK-leider gemerkt. “Daarom moest ik goed nadenken waar ik hem kon passeren en dat was in een van de langzamere chicanes. Ik maakte daarna een heel klein foutje bij het opgaan van de heuvel. Ik gaf hem iets ruimte en hij gebruikte zijn acceleratie om op de goede lijn te blijven. Hij was zo snel in de laatste bocht dat ik hem niet meer kon passeren. Voor mij was het natuurlijk beter geweest om te winnen, voor het kampioenschap is dit mooi.” Twaalf jaar nadat Jeremy McWilliams in Donington op een Aprilia 500 cc-twin achter Valentino Rossi (die zijn eerste 500 cc-race won) en Kenny Roberts als derde finishte, stond er met Cal Crutchlow eindelijk weer eens een Brit op het podium in de belangrijkste Grand Prix-klasse. “Toen zat ik in mijn tweede jaar in de Aprilia SuperTeen Series met Chaz Davies en een zekere Casey Stoner. Die zette mij in mijn eerste race op een rondje. Dan ben ik toch van ver gekomen”, grinnikte de 26-jarige Crutchlow. “Het is 31 jaar geleden dat Barry Sheene (voor Boet van Dulmen en Jack Middelburg, red) de laatste Britse winnaar in de koningsklasse was en het zou geweldig zijn als ik er ook eentje zou kunnen winnen. Misschien is dat iets voor volgend jaar.” Toch had Crutchlow enige hoop gehad op een wonder. “Ik zag voor me hoe Dani en Jorge met elkaar in de slag gingen. Ik dacht ‘als dat mis gaat…’.” De genoegdoening dat hij zijn teammaat Dovizioso – ‘Cal was vandaag duidelijk beter’ – op een gecontroleerde achterstand had gehouden, was groot. “Het interesseert me niet wat mensen zeggen, maar Andrea zou mij met zijn ervaring op tien seconden moeten rijden. Er is zeker een last van mijn schouders gevallen. Andrea had al vijf podiums, maar de grootste druk kwam toch echt van mezelf.” Crutchlow schermde voor 2013 na het niet doorgaan van de verwachte Ducati-deal met onderhandelingen in het WK Superbike – ‘om er meer geld uit te halen’- en met het Gresini Team. De voormalige Supersport-wereldkampioen tekende op zaterdagochtend een eenjarige deal met het Tech3/Yamaha Team van Hervé Poncharal. Zijn teamgenoot wordt Moto2-coureur Bradley Smith die in 2011 al een seizoen tekende voor 2013 en 2014. Pitstop • Andrea Dovizioso rijdt in 2013 en 2014 op een Ducati. De Italiaan wilde niet meegaan in het doemdenken van veel volgers die hem op de catastrofale resultaten van Rossi en eerder ook Marco Melandri wezen. “We moeten afwachten tot ik met de machine heb gereden voordat ik kan zeggen wat er verbeterd moet worden”, was Dovizioso stellig. Op verhalen als zou Ducati’s nieuwe eigenaar Audi een interne revolutie in Bologna willen ontketenen, ging hij evenmin in. “Het maakt niet uit wat ze beloven. Als je gelooft wat ze zeggen, is dat genoeg om een beslissing te nemen.” Zijn huidige teambaas Poncharal is er van overtuigd dat niet het betere salaris de Italiaan over de streep had getrokken. “Sinds hij eind vorig jaar bij Yamaha kwam, heeft Andrea al aangegeven dat hij een fabrieksmachine wilde”, aldus de Fransman. “Dat hoefde nog niet eens in het fabrieksteam te zijn. . Maar dat bleek niet mogelijk en dat stemde hem bitter. Hij wil een stem hebben in de ontwikkeling, want hij vindt het prachtig om nauw samen te werken met engineers.” • Een delegatie van Suzuki onder leiding van Satoru Terada sprak in Brno met Dorna-baas Carmelo Ezpeleta. Terada bevestigde Suzuki’s intentie om er in 2014 weer bij te zijn. Ook zou men komend seizoen maximaal zes wild card-optredens overwegen met de nieuwe 1000 cc-viercilinder in lijn. Kevin Schwantz werd in Indianapolis al genoemd als belangrijke pion in het team, mét Ben Spies. “Dat is het eerst dat ik dat hoor”, hield Schwantz zich van de domme. “Ik ga geen mensen benaderen voor een team als ik zelf nog van niets weet.” Schwantz sprak tijdens een speciaal 50-jarig jubileum in maart in Suzuka voor het laatst met Suzuki over MotoGP-plannen. • In Indianapolis verklaarde Ben Spies nog dat hij een eventuele voortzetting van zijn carrière alleen denkbaar was in het WK Superbike. In Brno gaf de Amerikaan toe dat hij had gesproken met het Gresini Honda Team. “Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg hebben laten zien in de MotoGP”, lichtte Spies toe. “Ik wil niet over tien jaar denken dat ik dit paddock te vroeg de rug toegekeerd heb.” Hoewel ook Moto2-coureur Scott Redding, Superbike-coureur Jonathan Rea en Gresini’s huidige rijder Alvaro Bautista genoemd worden voor 2013, is het echter de vraag of de Italiaanse teambaas een sluitend budget voor het komende seizoen bijeen krijgt. Daarop volgden geruchten dat Lucio Cecchinello naast de door Ducati begeerde Stefan Bradl mogelijk Spies dankzij Red Bull-sponsoring zou inzetten als tweede rijder. Cecchinello ontkende. “Ik zie financieel geen mogelijkheden om mijn team uit te breiden.” • Valentino Rossi keert bij Yamaha terug op Yamaha’s voorwaarden. Dat vertelde racebaas Lin Jarvis. Dat betekent onder meer géén muur in de pitbox en een leidende rol in de ontwikkeling voor Yamaha’s nummer 1 Jorge Lorenzo. Jarvis vertelde ook dat de eerste toenaderingspogingen waren gekomen van Rossi zelf. “Hoewel het een paar maanden geleden nog ondenkbaar was dat hij terug zou keren, verraste het me niet dat hij ons benaderd”, vond Jarvis. “Hij is een racer en hij wil een competitieve machine. Voor hij bij ons vertrok eiste hij dat Jorge en hij niet in één team zouden rijden en dat was onacceptabel voor ons. Maar het is goed dat de populairste coureur in het kampioenschap op een goede machine zit.”Jarvis vertelde ook dat Yamaha het grootste deel van het daar voor beschikbare budget had besteed aan het contracteren van Lorenzo. “Daarna bleef er voor Valentino geen enorm bedrag over.” MOTO3: SPROOKJE VOOR FOLGER Aan het begin van dit seizoen leek Jonas Folger met lege handen te staan met slechts een rol als testrijder bij MZ in het verschiet. Op de valreep vond hij onderdak bij het krakkemikkige Ioda, waar hij vooral in beeld kwam als hij weer eens uitviel. Voor de Grand Prix van Indianapolis haalde Jorgre Martinez hem binnen als vervanger voor Alberto Moncayo. Folger, vorig jaar zesde in het 125 cc-kampioenschap dankzij onder meer een overwinning in Silverstone, pakte meteen de derde plaats. In Brno reed de 19-jarige Duitser op een natte, maar opdrogende baan in de openingsfase vol op de aanval. Dat loonde, want hij loste snel kopstarter Efren Vasquez af en bouwde een grote voorsprong op, genoeg om als de zesde winnaar van het jaar te worden gehuldigd. Luis Salom rekende in de slotfase af met WK-leider Sandro Cortese. Polesitter Maverick Viñales kwam net te kort voor het podium. Jasper Iwema startte ijzersterk van een slechte 27e plaats, maar viel al snel van de veertiende naar de 24e plaats terug. MOTO2: MARQUEZ NIET IN PANIEK Voor de tweede keer dit jaar mocht Marc Marquez niet van de eerste startrij vertrekken. De vierde startplaats bleek amper een beletsel te vormen, want de Spanjaard reed tactisch weer een meesterlijke wedstrijd. De sterk rijdende Tom Lüthi mocht zeventien ronden denken dat hij op weg was naar zijn tweede zege van het jaar, maar drie rondjes voor het eind kwam de beslissende aanval van Marquez. De WK-koploper sloeg vervolgens alle aanvallen af en constateerde aan de finish dat Pol Espargaro met de moed der wanhoop Andrea Iannone had verslagen in de strijd om de derde plaats. Espargaro kon zijn glanzende vorm van de kwalificatie geen vervolg geven en zag zijn achterstand op Marquez na diens zesde seizoenszege oplopen tot een alarmerende 48 punten. Bijschriften Bijna kuip aan kuip gaan Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa de laatste twee bochten in. Lorenzo moet zich gewonnen geven, omdat Pedrosa op zijn lijn kan blijven. Pedrosa_podium Grote blijdschap bij Pedrosa na zijn derde seizoenszege. In twee races maakte hij tien punten goed op Lorenzo. Start_motogp Vanaf pole schiet Lorenzo weg voor Cal Crutchlow (vrijwel verscholen) en Pedrosa. Spies (11), Dovizioso (4) en Rossi (46) volgen vanaf de tweede rij. Stoner Onder grote belangstelling maakte Casey Stoner zijn beslissing bekend om zich in Australië te laten opereren. Jonathan Rea vervangt hem in Misano en Aragon. Crutchlow_dovi Nadat hij eerst met een tweede startplaats al zijn kwalificatieplek had behaald, pakte Cal Crutchlow op zondag zijn eerste MotoGP-podium voor teammaat Dovizioso. Crutchlow_lorenzo Onder toeziend oog van Yamaha’s Lin Jarvis (links) en Wilco Zeelenberg en Lorenzo’s crewchief Ramon Forcada (rechts) feliciteren Crutchlow en Lorenzo elkaar. Rossi Al vanaf de eerste ronde rookte Rossi’s Ducati vervaarlijk. Hij moest later Stefan Bradl (6) en Alvaro Bautista (19) laten gaan en finishte als zevende. Spies Weer bleef Ben Spies niet verschoond van pech. Hij viel terug met koppelingsproblemen, maar werkte zich weer langs Toni Elias en Karel Abraham. En crashte. UITSLAGEN GP WEGRACE BRNO, TSJECHIË Moto3 1. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 2. Luis Salom (E), Kalex KTM; 3. Sandro Cortese (D), KTM; 4. Maverick Viñales (E), FTR Honda; 5. Alex Rins (E), Suter Honda; 6. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; 7. Danny Kent (GB), KTM; 8. Romano Fenati (I), FTR Honda; 9. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda; 10. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda; 11. Hector Faubel (E), Kalex KTM; 12. Alberto Moncayo (E), FTR Honda; 13. Adrian Martin (E), FTR Honda; 14. Arthur Sissis (AUS), KTM; 15. John McPhee (GB), KRP Honda; 24. Jasper Iwema (NL), FGR Honda. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 200 punten; 2. Maverick Viñales, 168; 3. Luis Salom, 149; 24. Jasper Iwema, 9 punten. Moto2 1. Marc Marquez (E), Suter; 2. Thomas Lüthi (CH), Suter; 3. Pol Espargaro (E), Kalex; 4. Andrea Iannone (I), Speed Up; 5. Simone Corsi (I), FTR; 6. Alex de Angelis (RSM), FTR; 7. Johann Zarco (F), Motobi; 8. Bradley Smith (GB), Tech 3; 9. Mika Kallio (SF), Kalex; 10. Esteve Rabat (E), Kalex; 11. Julian Simon (E), Suter; 12. Nicolas Terol (E), Suter; 13. Jordi Torres (E), Suter; 14. Dominique Aegerter (CH), Suter; 15. Axel Pons (E), Kalex. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 213 punten; 2. Pol Espargaro, 165; 3. Thomas Lüthi, 154. MotoGP 1. Dani Pedrosa (E), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 4. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 5. Stefan Bradl (D), Honda; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Valentino Rossi (I), Ducati; 8. Randy de Puniet (F), ART; 9. Karel Abraham (CZ), Ducati; 10. Aleix Espargaro (E), ART; 11. Toni Elias (E), Ducati; 12. Yonny Hernandez (COL), BQR; 13. Colin Edwards (USA), Suter; 14. Michele Pirro (I), FTR; 15. James Ellison (GB), ART. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 245 punten; 2. Dani Pedrosa, 232; 3. Casey Stoner, 186.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-