+ Plus

GP Wegrace Barcelona, Catalonië

Marc Marquez had alle reden om blij te zijn. Niet alleen won de wereldkampioen de Grand Prix van Catalonië, ook zag hij zijn voorsprong in het klassement groeien van twaalf naar 37 punten. Dat had Marquez deels te danken aan zijn teamgenoot Jorge Lorenzo. Die kegelde al in de tweede ronde Marquez’ grootste concurrent Andrea Dovizioso uit de race. Ook Maverick Viñales en Valentino Rossi werden het slachtoffer van Lorenzo’s glijdende Repsol/Honda van de gecrashte Lorenzo.

Tien jaar geleden vond op het circuit van Barcelona één van de meest intense duels plaats die de MotoGP ooit heeft gezien. De tweestrijd tussen de teamgenoten Valentino Rossi en Jorge Lorenzo werd beslist door een een briljante inhaalactie van de ervaren Rossi, die zijn acht jaar jongere opponent versloeg. De 2019-editie van de Catalaanse grand prix zal de geschiedenis in gaan als de wedstrijd waarin Jorge Lorenzo zichzelf en drie andere grootheden met één mislukte uitremactie uitschakelde. Dat Marc Marquez zijn vierde race van het jaar won, dat Fabio Quartararo van het door Wilco Zeelenberg gemanagede Petronas Yamaha Sepang Racing Team na zijn tweede pole in vier races zeer verdiend zijn allereerste MotoGP-podium scoorde en dat Danilo Petrucci voor de derde maal op rij in de top 3 finishte; het waren feiten die ondersneeuwden door wat er in de tweede ronde in Bocht 10 gebeurde. Na een geweldige start vanaf de tiende startplaats had Lorenzo zich opgewerkt naar de vierde plaats achter Andrea Dovizioso, Maverick Viñales en teamgenoot Marquez. In de tiende bocht van de tweede ronde ging Lorenzo echter grandioos in de fout toen hij derde man Viñales binnendoor wilde steken op het moment dat Marquez juist Dovizioso van de eerste plaats had verdrongen. Lorenzo remde zich onderuit, knalde Dovizioso omver en ook Viñales en Rossi werden het slachtoffer van een enorme blunder van een vijfvoudig wereldkampioen die zijn beste race van het jaar wilde rijden. Terwijl de woede bij Viñales en Dovizioso in dikke plakken te snijden was, Rossi leek te berusten in het onomkeerbare en Lorenzo zich realiseerde dat hij diep door het stof moest, profiteerde Marquez maximaal van de clash die de Grand Prix van Catalonië in één bocht devalueerde. Marquez’ 25 punten werden er niet minder waard om.

In de week na de Grand Prix van Italië vloog Jorge Lorenzo voor topoverleg naar HRC in Japan. De eerste visuele gevolgen waren twee als vleugels ogende steunen op de tank van zijn machine. “Vorig jaar was dit het laatste stukje van de aanpassingen, nu is het het eerste stukje”, verwees Lorenzo naar de tankaanpassing waarmee hij vorig jaar in Mugello naar zijn eerste Ducati-overwinning was gereden. Waar de aanpassing voor diende wilde hij echter niet zeggen. Lorenzo trok een vergelijking met een marathonloper die zich door te kleine schoenen niet comfortabel voelde; ‘marathonloper’ Lorenzo struikelde een paar dagen later op jammerlijke wijze over zijn eigen voeten, en trapte daarbij anderen hard op de tenen. “Ik maakte direct na de start veel plaatsen goed en ik voelde me goed op de machine, beter dan het hele weekend”, begon Lorenzo zijn schuldbekentenis. “Met remmen won ik veel en bij de acceleratie uit de vorige bocht (Bocht 9) moest Maverick van het gas om Marc niet te raken. Daar maakte ik gebruik van om met zijn slipstream een inhaalactie voor te bereiden. Maar waarschijnlijk probeerde ik Maverick op het verkeerde moment in te halen, op de verkeerde plaats vooral.”
Bocht 10, in 2016 van een ronde doorlopende bocht veranderd in een hard rempunt met een knik naar links, was een verraderlijke plek, meende Lorenzo. “In de andere klassen zagen we er veel crashes en in 2016 werd ik er zelf door Iannone af gereden. Dus waarschijnlijk was ik te opgepompt, wetende dat ik me goed voelde en nog sneller kon. Ik remde niet idioot, ik zat min of meer op gelijke hoogte met Maverick. Het probleem was dat er te veel rijders bij elkaar zaten. Dovi zat er voor, en hij bereidde een goede exit voor en ik kwam dichter en dichter bij. Om hem niet te raken, moest ik nog dieper in de remmen. Op dat moment gleed de voorkant weg. Op een ander circuit, in een andere bocht was dit waarschijnlijk niet gebeurd. En als ik niet had geprobeerd om daar in te halen, was het ook niet gebeurd.”
Een zichtbaar balende Lorenzo overzag de gevolgen van zijn actie. “Veel erger dan mijn crash is natuurlijk dat door mij nog drie anderen onderuit zijn gegaan. Zij vechten voor het kampioenschap, ik niet. Het maakt niet uit als ik crash. Mijn start was goed, maar ik was liever alleen gevallen. Geen verontschuldiging is groot genoeg op dit moment, dat snap ik.”
Het zwaarst getroffen slachtoffer was zonder twijfel Andrea Dovizioso, die zijn achterstand op Marquez zag groeien van twaalf naar 37 punten. Dat Lorenzo hem had opgezocht om zich te verontschuldigen, veranderde niets aan de onverkwikkelijke kwestie, vond Dovizioso. “Hij kwam bij ons in de box, dat was goed”, aldus de Italiaan. “Maar we hadden een kans om te vechten en we weten hoe sterk Marc is.” Dovizioso wees op het karakter van de gewraakte bocht. “Daar kan het snel fout gaan. Een kleine fout kan daar al heel snel groot worden. Viñales remde, Jorge keek niet. Voor een kampioen als hij is is dit een hele grote fout met grote gevolgen, het is heel slecht voor mijn kampioenschap. Ik had zeker voor de tweede plaats mee kunnen doen, misschien wel voor de overwinning.” Hoewel Dovizioso rustig bleef, klonken in zijn woorden woede en frustratie door. “Die fout… Hij deed niet iets heel geks, maar hij was niet helder genoeg in zijn hoofd.”
Dovizioso meende dat Lorenzo’s actie een straf verdiende en vond de woedende Viñales aan zijn zijde. Dit seizoen werd de Yamaha-coureur in Argentinië al door Franco Morbidelli getorpedeerd en in Le Mans door Pecco Bagnaia. Bovendien werd Viñales na de kwalificatie op zaterdag zelf van de derde naar de zesde plaats op de grid teruggezet omdat hij onterecht in de veronderstelling verkeerde dat de sessie was afgevlagd en zwaaide en wheelies maakte toen Fabio Quartararo nog in een snelle ronde zat. “Ik verwacht dat de wedstrijdleiding hard optreedt, gisteren kwamen ze ook bij mij op bezoek”, sprak Viñales niet zonder cynisme. “Hij ruïneerde mijn race en die van Valentino en ook Andrea’s kansen op de titel. Ik vind dat hij de volgende race vanaf de laatste plaats moet starten.” Viñales verbaasde zich vooral over Lorenzo’s timing. “Hij had vier bochten kunnen wachten, dan had hij me op het rechte stuk gemakkelijk kunnen inhalen. In de warm up-ronde kwam hij me al heel raar voorbij, iets wat hij ook al had gedaan met Jack Miller in Mugello. Eerlijk gezegd, ik vind dit een ‘rookie mistake’. Ik heb geen begrip voor zijn situatie. Hij had de rem los kunnen laten, hij had rechtuit kunnen gaan.”
Valentino Rossi was opvallend meer clement. “Het is heel, heel, heel erg jammer”, vond de Italiaan die tot dan een sterk weekend kende. “Ik zat achter Petrucci, ik wilde er langs, maar ik zat er op het verkeerde moment. Ik zag de crash, probeerde de motor te ontwijken, maar ik viel. Mijn voet zat vast tussen twee motoren. Dit gebeurt, zo is racen. Over een penalty hoef ik niet wat te zeggen.”
Wel gaf Rossi zijn mening over de bocht waar het pandemonium plaatsvond. “Dat is als een supermarktparkeerplaats, geen racebocht.”

In teamgenoot Marc Marquez vond Lorenzo een bondgenoot. En toch had hij zich op zaterdagochtend nog enorm opgewonden over Lorenzo die de aanstormende Marquez ‘cruisend’ in de weg zat. “Als je de beelden ziet, denk je ‘wat doet hij nu’. Maar zo is het niet”, vond Marquez, die met een softe achterband in de openingsfase met succes druk zette. “Jorge zat op zijn lijn, Andrea en Maverick niet. En hij had een dubbele slipstream en die volle tank. Vorig jaar overkwam Zarco dat (met Marquez, red) in Australië en Iannone deed het in dezelfde bocht met Jorge in 2016. Naar mijn mening was hij niet de controle kwijt. Hij verloor de voorkant. Ze hadden pech.”
Ducati’s Sporting Director Paolo Ciabatti had enig begrip voor Lorenzo. “Wij kennen Jorge goed”, verwees Ciabatti naar de twee afgelopen seizoenen dat de Spanjaard het Ducati-rood vertegenwoordigde. “Het was slechts een fout, met grote gevolgen. Hij was helemaal gefocust op Viñales, zonder de hele situatie te overzien. Jorge is het seizoen slecht begonnen en een goed resultaat zou zijn huidige situatie kunnen verbeteren. Hij won hier met ons zijn tweede grand prix op Ducati, hij heeft hier mooie herinneringen. Met de nieuwe onderdelen had hij misschien gehoopt dat Barcelona het keerpunt zou zijn. Daarom had hij misschien niet de juiste focus. Dit was geen domme actie in de laatste ronde, dit gebeurde in de tweede ronde met nog 22 ronden te rijden. We zijn heel teleurgesteld, want we hadden hier een kans op het podium en misschien wel op de zege, maar we gaan niets tegen hem ondernemen. Wij accepteren wat de Stewards beslissen.”
In Barcelona werd een streep gehaald door Andrea Dovizioso’s plannen om Marquez blijvend onder druk te zetten. “Marc heeft nu een grote voorsprong en hij hoeft niet te pushen. Dat wilden wij juist en zo was het ook. Nu niet meer”, constateerde Dovizioso. Marquez zelf bezweerde dat het kampioenschap, twaalf wedstrijden voor het einde, nog niet is beslist. “Alles lijkt heel makkelijk, maar dat is het niet. Vandaag heb ik risico’s genomen (Marquez kwam in de eerste ronde al in botsing met Quartararo, red) en de voorkant was ik ook een paar keer kwijt. Het is nog niet over.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-