+ Plus

GP Wegrace Australië en Maleisië

De strijd om de MotoGP-wereldtitel mag dan beslist zijn in het voordeel van Marc Marquez, dat wil nog niet zeggen dat de acteurs plichtmatig richting het einde van een memorabel seizoen rollen. De Australische Grand Prix bracht sensatie en spektakel, terwijl de Grand Prix van Maleisië een harde strijd opleverde met de top 3 in het kampioenschap in de hoofdrollen. Nadat hij in Phillip Island na een crash Valentino Rossi de zege in de schoot wierp, eiste Marquez in de Sepang de zege weer voor zich op.

 Na de Grand Prix van Aragon dacht iedereen dat het niet gekker kon in de MotoGP, maar de race op Phillip Island leverde eveneens bizarre taferelen op. Marc Marquez stormde op zaterdag naar zijn twaalfde pole van het jaar – een evenaring van het record van Casey Stoner uit 2011 – en leek de beste papieren te hebben voor de race. Vanwege het bijzondere karakter van Phillip Island, waar de linkerzijde van de banden zwaar belast wordt en de rechterzijde nauwelijks aan opwarmen toekomt, bood Bridgestone voor het eerst asymmetrische voorbanden aan (zie Pitstop). Marquez en Lorenzo startten agressief vanaf de eerste twee plekken op de grid, terwijl Rossi in de eerste ronde vanaf de achtste startplaats twee man pakte. Twee ronden later had hij zich voorbij het Tech3-duo Bradley Smith en Pol Espargaro gewerkt. De afstand naar kopman Marquez was groot, maar de Italiaan achterhaalde na tien ronden wel teamgenoot Lorenzo. Dani Pedrosa werd uit de wedstrijd geramd door Andrea Iannone en Stefan Bradl deed veel later in de race hetzelfde, in dezelfde Honda Corner, bij Aleix Espargaro. De twee Yamaha-mannen Rossi en Lorenzo wisselden meerdere malen van positie, in een duel dat om de tweede plaats ging. Tot in de achttiende ronde. Toen knalde tot zijn eigen verwondering en tot verbazing van velen de soevereine kopman Marquez hard onderuit, nog voordat hij de rechter MG in kon sturen. Voor het eerst sinds de Dutch TT van 2009 haalde geen Repsol/Honda de finish. Marquez’ valpartij bracht de onverminderd ‘hongerige’ Rossi in zijn 250e MotoGP-race op kop, een positie die hij ook niet meer af zou staan. De vertragende Lorenzo werd vijf ronden voor het einde bovendien gepasseerd door de sterke Cal Crutchlow. De Brit had als tweede getraind en voelde zich in tegenstelling tot zijn teamgenoot Andrea Dovizioso wel op zijn gemak op Phillip Island. Maar in de laatste ronde overkwam de safe lijkende Crutchlow hetzelfde wat twee ronden daarvoor ook met vierde man Pol Espargaro was gebeurd. De crashers Marquez, Espargaro en Crutchlow waren allen op de nieuwe asymmetrische voorband vertrokken.

Met een voorsprong van tien seconden op Lorenzo vierde Valentino Rossi – zestien jaar na zijn eerste overwinning op het circuit – zijn achtste Phillip Island-zege uitbundig. De onverwoestbare publiekslieveling tekende bovendien voor de vierde Yamaha-overwinning op rij. Daarnaast klom hij naar de tweede plaats in de tussenstand. “Ik was het hele weekend niet slecht, maar ik maakte een fout in de kwalificatie”, gaf Rossi toe. “En starten vanaf de achtste plaats in de MotoGP tegenwoordig, is niet goed. Ik zag dat Jorge en Marc wegreden. Zij hadden de pace. Toen ik derde lag, concentreerde ik me op Jorge, want Marc was wat sneller. Er waren een paar mooie inhaalacties, maar ik was iets sneller dan Jorge. De keus van de voorband zou cruciaal worden (Rossi en Lorenzo kozen voor de extra-softe, red.), wisten we. Met de supersoft zaten we op de limiet, maar we konden het wel een race volhouden. Toen ik de crash van Marc zag, wist ik dat de race gelopen was.” Teamgenoot Lorenzo had heel wat minder reden om tevreden te zijn. “Je doet er alles aan om een goede set-up te krijgen en dan krijg je zo’n band… Het was een ramp”, somberde de zwaar teleurgestelde Lorenzo. “De laatste vijf ronden waren een drama. Ik denk dat ik nog nooit met zoveel geluk tweede ben geworden.” Bridgestone liet weten dat er niets aan de voorband mankeerde, maar dat het een kwestie van rijstijl en set-up was. “Ja, zoals altijd”, schamperde Lorenzo. “Wat verwacht je dat ze zeggen?”|
Bradley Smith kreeg in de laatste ronde de derde plaats in de schoot geworpen na de crash van Crutchlow. Het was voor de Engelsman zijn eerste MotoGP-podium. Met Rossi, Lorenzo en Smith scoorde Yamaha de eerste 1-2-3 sinds de Franse Grand Prix van 2008. “Ik was veel te agressief in de eerste paar ronden en maakte allerlei fouten”, straalde de vaak bekritiseerde Smith. “Daarna leek het wel een Moto3-race, met zoveel rijders bij elkaar. Pol zag ik voor me vallen, maar de crash van Cal had ik niet gezien. Ik dacht uit mijn ooghoek te zien dat ik derde stond op een scherm, maar ik dacht ‘dat moet fout zijn’. Maar toen ik in de uitloopronde alleen Vale en Jorge voor me zag, realiseerde ik het me.”

De laatste keer dat er geen Honda in de top 5 van een Grand Prix was gefinisht was vier jaar geleden, ook in Phillip Island. In het bloedhete Maleisië zag het er toch weer anders uit. Marc Marquez vestigde met zijn dertiende pole van het seizoen een nieuw record – met ook een nieuw polerecord – en kreeg Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo naast zich op de eerste rij. Valentino Rossi startte vanaf de vijfde plaats en maakte zich zorgen over zijn raceritme. Tot de warm-up. Daarin lukte het de Phillip Island-winnaar en zijn team om door een veranderde gewichtsverdeling een machine klaar te zetten die ‘van de banden hield’, zoals Rossi het zelf zei, en van hem weer een geduchte podiumkandidaat maakte. De schuiver in de vierde vrije training – ook Marquez viel op zaterdag – speelde hem geen parten meer.
De race begon al met een incident in de eerste bocht, waarbij Lorenzo polesitter Marquez met een behoorlijke schouderduw richting de rand van het asfalt stuurde. Ook de Yamaha-coureur verloor terrein, maar al in die eerste ronde reed de volop risico nemende Lorenzo zich naar de kop van het veld voor Pedrosa, Andrea Dovizioso en Rossi. Pedrosa kon zijn 150e MotoGP-start niet opleuken met een mooi resultaat. Net voor het voltooien van de tweede ronde gleed de winnaar van 2013 en 2012 in de laatste bocht onderuit. Pedrosa stapte nog wel weer op, maar in de dertiende ronde crashte hij andermaal terwijl hij op de elfde plaats reed. Op dat moment bezette zijn teamgenoot Marquez de eerste plaats. De wereldkampioen had daarvoor wel ronden lang een hard gevecht moeten leveren met Lorenzo en Rossi. Rossi nam halverwege de race de leiding over van Lorenzo, maar een ronde later maakte de Italiaan een remfout en zag Marquez binnendoor glippen. Tot een paar ronden voor het eind bleef Rossi zijn veertien jaar jongere rivaal opjagen, waarbij de twee allebei hun eigen favoriete sectoren hadden. Lorenzo moest de kemphanen uiteindelijk laten gaan. In de laatste vier ronden moest ook Rossi het hoofd buigen. Lorenzo kwam nog weer wat dichterbij, maar miste de kracht om nog een daadwerkelijke bedreiging te vormen.
Marquez won in de sauna van Sepang – het was 36 graden tijdens de race – zijn twaalfde race van het seizoen. Hij evenaarde daarmee een zeventien jaar oud record van Mick Doohan. “Dit was vooral fysiek een heel zware wedstrijd”, vertelde Marquez, nadat hij vier races zonder zege was gebleven. “In de eerste bocht remde ik te laat en toen ik instuurde, raakte ik Jorge. De ronden daarna pushte ik heel hard en toen ik achter Jorge en Valentino zat, probeerde ik de banden en remmen wat rust te geven en ik kwam in mijn eigen tactische ritme. In Australië had ik een andere tactiek (Marquez wilde een groot gat slaan ten opzichte van de achtervolgers, red) maar die werkte niet zo goed. In de laatste ronden heb ik alles gegeven, maar het was heel erg warm in de helm. Maar ik ben erg blij dat ik dat record van Mick Doohan heb geëvenaard. In Valencia wil ik vrijuit rijden, honderd procent geven en winnen als ik kan. Als ik hier zou zijn gecrasht, was de druk in de laatste race zeker groter geweest.” Marquez’ recordzege bracht Honda ook voor het vierde opeenvolgende jaar de constructeurstitel

Valentino Rossi was terecht trots op zijn twaalfde podium van het jaar. “Vorig jaar was ik heel gefrustreerd, omdat ik niet mee kon komen met de topmannen op één van mijn favoriete circuits. In de trainingen lukte het me ook niet om maximaal te rijden, maar in de race lukte het wel. Ik heb heerlijk gereden. Ik dacht dat ik kon winnen, omdat Marc niet echt sneller leek, ook niet toen hij me voorbij kwam. Lichamelijk voelde ik me goed, maar Marc kon in de laatste ronden zijn hoge tempo vasthouden en ik moest het gas iets dichtdraaien. Als de banden minder worden, verliest de Honda alleen grip achter, maar wij krijgen daarnaast dan ook problemen met de voorkant. We krijgen dan last van chatter en we gaan wijd.” Rossi’s stemming had niet onder de nederlaag geleden. “Ik zit nu al op het dubbele aantal overwinningen en podiums van vorig jaar. Maar ik moet zeggen, de Phillip Island-strategie van Marc beviel me toch beter”, grijnsde Rossi.
Lorenzo legde de schuld bij zichzelf. “Ik denk dat ik niet fit genoeg was”, dacht hij zelf nadat hij ook nu zonder MotoGP-zege was gebleven in Sepang. “We hadden besloten om fysiek iets minder intensief te trainen, zodat ik niet al heel moe aan dit weekend zou beginnen. Dat was fout, ik had waarschijnlijk harder moeten werken. Ik had halverwege niet genoeg over, en met de harde voorband voelde de motor minder aan. Maar ik denk niet dat ik met de medium voorband vandaag sneller zou zijn geweest. Ook het antislip-rubber op de tank had losgelaten en dat was lastig met het remmen. Meer zat er vandaag niet in en ik ben niet blij.” Het uitvallen van Pedrosa verzekerde Lorenzo wel van minimaal de derde plaats in het kampioenschap. De strijd om de tweede plaats in het kampioenschap wordt pas beslist in de slotrace in Valencia. Bij Yamaha is er geen voorkeur voor een van beide rijders, benadrukten Lorenzo en Rossi. “Het was een fout om in 2010 te vertrekken bij Yamaha”, keek Rossi terug op zijn beslissing om voor Ducati te tekenen. “Ik wilde de nummer 1 zijn in het team en Yamaha behandelde ons gelijk. Dat wilde ik niet. Toen ik weer terugkeerde, was Jorge twee keer MotoGP-wereldkampioen geweest en Yamaha gaf ons weer een gelijke behandeling. We krijgen allebei de volledige steun.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-