+ Plus

GP Wegrace Austin, VS

Twee jaar geleden won Marc Marquez vanaf pole position zijn eerste MotoGP-race op het toen splinternieuwe Circuit of the Americas. Vorig seizoen herhaalde hij dat kunstje en op 12 april voegde Marquez er zijn derde zege vanaf pole aan toe. Het Spaanse fenomeen won zijn laatste zes MotoGP-races in Amerika en was daarvoor ook nog eens twee keer succesvol in de Moto2. Andrea Dovizioso versloeg Valentino Rossi in de strijd om de tweede plaats. 

Zijn overwinning op zondag was er weer een om trots op te zijn, maar de meeste bewondering oogstte Marc Marquez misschien wel op zaterdagmiddag tijdens de kwalificatie. Met nog iets meer dan drie minuten op de klok lichtte een waarschuwingslichtje op op het dashboard van Marquez’ RCV. De wereldkampioen draaide acuut het gas dicht en zette de machine tegen de pitmuur alsof hij een fiets parkeerde. Marquez klauterde over de pitmuur, sprintte naar zijn pitcrew die zijn reservemachine snel rijklaar maakte. Marquez sprong meteen op de Honda, reed uithijgend naar het eind van de pitlane en begon aan 2 en een halve minuut die monden deed openvallen. Alsof hij een brommertje en niet een 260 pk sterk bokkend racebeest moest mennen, joeg de naar P7 teruggevallen Marquez de machine van bocht naar bocht. “De set-up was niet perfect”, grinnikte Marquez na afloop, nadat hij op onwaarschijnlijke wijze op zijn reservefiets alsnog 0,3 seconde sneller bleek te zijn geweest dan tweede man Andrea Dovizioso en de met bronchitis kampende Jorge Lorenzo. Het circuit van Austin past met zijn ‘stop & go’-karakter meer in het straatje van de Honda dan Qatar met zijn vloeiende bochten, gaf Marquez aan. Dovizioso volgde Marquez in zijn waanzinnige poleronde en sprak lachend zijn bewondering uit. Valentino Rossi kwalificeerde zich als vierde. De winnaar van de eerste Grand Prix bleek beter op zijn gemak dan tijdens de eerste twee optredens op het snelle Circuit of the Americas.
Dat Gigi Dall’Igna met de nieuwe GP15 eindelijk weer een competitieve Ducati heeft geconstrueerd bevestigde Dovizioso in Austin. Op het circuit waar hij vorig jaar met een derde plaats zijn eerste Ducati-podium behaalde, greep ‘Desmo Dovi’ meteen de kop en hield die vijf ronden vast. Toen was het Marquez die na een eerste mislukte inhaalpoging toch de leiding opeiste. Wegrijden leek aanvankelijk niet te lukken, maar toch bouwde de Spanjaard later een buffer van ruim vier seconden op. Rossi nam in de achtste ronde de tweede plaats over en trok ronden lang Dovizioso, de vanaf de tiende plaats gestarte Bradley Smith, Lorenzo en Andrea Iannone als een schaduw achter zich aan. Smit’s teamgenoot Pol Espargaro was al in  de eerste ronde van zijn Tech3/Yamaha gereden door een onstuimige Scott Redding. Espargaro vertelde na afloop niet te snappen waarom de Marc VDS-coureur in de eerste ronde al meende dat hij de race kon winnen. Het uitblijven van een excuus viel niet goed bij Espargaro en diens teambaas Hervé Poncharal.
In de tweede helft van de 21 ronden lange wedstrijd werd de groep uit elkaar getrokken en slaagde Dovizioso er zes ronden voor het einde in om de tweede plaats te heroveren op Rossi. Lorenzo stuurde nog eens drie doorkomsten later met een prachtige manoeuvre langs Iannone naar de vierde plaats. De Italiaan zette wel de snelste raceronde – zijn eerste in de MotoGP. “Maar ik sta niet op het podium”, gaf Iannone aan waar zijn prioriteit lag. Na zijn tegenvallende vijfde plaats in Qatar zette Marquez met weer een soeverein optreden een droomresultaat neer met zijn twintigste MotoGP-zege en zijn 46e Grand Prix-overwinning in totaal. De kampioen was weer terug. “Ik was niet weggeweest, hoor”, vond Marquez zelf. “In Qatar maakte ik een fout en het was belangrijk om dat hier recht te zien. Om te laten zien dat ik nog wel kan winnen.” Dat hij een goede start had gemaakt, stelde Marquez echter niet geheel gerust. “Ik hou twijfels over de koppeling. Als alles goed gaat, is de start ook goed. Maar soms doet hij gewoon niet wat ik wil.”  Marquez keek ook nog terug op zijn magistrale pole. “Zoveel adrenaline heb ik in de GP’s nog nooit gevoeld, maar een overwinning is toch nog altijd beter voor het lichaam.”

Vanwege de tweede en derde plaats van Andrea Dovizioso en Andrea Iannone in Qatar moesten de Ducati-rijders met twee liter benzine minder beginnen (van 24 naar 22). De regel gold ook voor het Pramac Ducati-duo Yonny Hernandez en Danilo Petrucci, maar niet voor Hector Barbera en Mike DiMeglio vanwege het feit dat zij gebruik maken van de ‘Open Class’-elektronica. Hoewel Dovizioso en Iannone voor het weekend nog lieten weten dat zij geen gevolgen vreesden, strandden zij wel beide in de uitloopronde met een lege tank. “Daar maak ik me geen zorgen over”, aldus Dovizioso. “We kunnen ons op dat vlak nog wel verbeteren.” De voormalig 125 cc-wereldkampioen was vooral blij dat hij op twee zeer verschillende circuits op het podium stond. “Dat is toch wel een speciaal gevoel. In het kampioenschap sta ik één punt achter Valentin en hier kon ik hem zelfs achter me houden. Dat is mooi. Ik heb de race perfect ingedeeld, want ik heb niet alle ronden voluit gereden om de voorband en ook mezelf te sparen. Hier kun je niet 21 ronden lang pushen. Marquez deed dat ook niet. Dit was voor ons het maximale en het is goed om te zien dat we nu bij de concurrentie kunnen blijven.”
Hoewel hij in een rechtstreeks duel was verslagen, keek Valentino Rossi terug op een geslaagde wedstrijd. Bovendien voert hij nog steeds de ranglijst aan. “Dat is na twee races niet zo belangrijk, want het seizoen is nog heel lang. Dit is één van de moeilijkste banen voor ons”, vertelde de 36-jarige Italiaan. “In de afgelopen twee jaar had ik hier veel problemen met de voorband, daarom koos ik nu ook (net als Marquez, red.) voor de harde optie voorband. Voor mij zou het een perfect weekend zijn geweest als ik Andrea achter me had kunnen houden, maar hij was gewoon beter. Dit was een goed resultaat. De layout in Argentinië ligt mij en de Yamaha beter.”
Jorge Lorenzo finishte net als in Qatar als vierde – meer was onmogelijk geweest, gaf de Spanjaard aan. “Ik had het ook in de race fysiek nog heel zwaar”, legde Lorenzo uit. “Ik heb vanwege de bronchitis twee dagen onder de antibiotica gezeten en dat heeft energie gevreten. Het was geen droom resultaat, maar het was ook niet de ramp van vorig jaar (toen Lorenzo te vroeg startte, red.). Ik weet zeker dat onze tijd nog wel komt.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-