+ Plus

GP Wegrace Assen, Nederland

Nicky Hayden noemde Casey Stoner tijdens de trainingen angstaanjagend snel. DeAustraliër reed tijdens de kwalifi catie naar zijn derde pole op rij, voor Dani Pedrosa enValentino Rossi. Die schakelde zich echter al in de eerste ronde uit door in de Strubbeneen zeldzame fout te maken en te crashen. In het danig uitgedunde MotoGP-veld kwamRossi nog terug tot de elfde plaats. Het podium was echter voor Stoner, Pedrosa en deverrassende Colin Edwards.De Dutch TT beloofde spektakel vanwege iets meer dan een tiende verschil tussen de drie mannen op de eerste startrij,maar de Nederlandse WK-race eindigde ineen fl inke anticlimax. Valentino Rossi verkeekzich na een matige start op de beschikbareruimte in de Strubben en remde vervolgens telaat. Niet alleen schakelde hij zichzelf uit vooreen topklassering, ook kegelde hij Randy dePuniet uit de race. Toen een kilometer verderook Alex de Angelis onherstelbaar in de foutging, werd het door de trainingscrashes vanLoris Capirossi en John Hopkins kwantitatieftoch al weinig imponerende MotoGP-veld nogverder uitgedund. Na 26 niet bijster interessanteronden fi nishte een Ducati-rijder alseerste – Casey Stoner – en als laatste – MarcoMelandri. Stoner reed een fenomenale enfoutloze wedstrijd en was niet minder dan25 seconden sneller dan Rossi’s winnendetijd van 2007. Daarnaast pakte hij twintigpunten terug op de Italiaan en vijf punten opde ijverig sprokkelende Pedrosa. Halverwegehet seizoen bedraagt Stoners achterstand29 punten op de nieuwe WK-leider Pedrosa.Titelprolongatie voor mens en machine indeze vorm is verre van een utopie. Maarhoe indrukwekkend Stoners voorstelling ookwas, het kleine veld, de sensationele fi nishvan Edwards en de uitrollende Nicky Haydenen zelfs de inhaalrace van Valentino Rossikonden niet verhullen dat de MotoGP-race inAssen hevig teleurstelde. Niet in het minstvanwege de slechts dertien fi nishers, herinnerendaan de magere 500 cc-periode aanhet begin van de jaren negentig van de vorigeeeuw. Een groter MotoGP-startveld is in 2009nog maar twijfelachtig, omdat Yamaha enHonda hebben aangegeven niet meer fi etsenzullen inzetten dan dit jaar en een derde machinebij Kawasaki en Suzuki (onder fabrieksparaplu)nog steeds geen groen licht heeftgekregen. Stoner gunde Dani Pedrosa geenmoment de kans om te denken aan een eersteMotoGP-zege op Assen en hield de Spanjaardop ruim elf seconden terwijl Edwards doorhet wegvallen van de benzinedruk bij Haydende derde plaats in de schoot kreeg geworpen,nog weer zes seconden achter Pedrosa.Stoner scoorde zijn derde GP-zege van hetseizoen zonder oog te hebben voor de groteverschillen. “Ik was vooral nerveus voor destart”, gaf het Ducati-icoon toe. “Ik wist datik kon winnen, want de trainingen waren goeden de machine was dat ook. De enige die hetdus kan verknoeien, ben je zelf. In de eerstezes ronden was ik dan ook echt zenuwachtig,ook vanwege de donkere wolken en dan weerblauwe hemel. En zou het weer beginnen tesputteren? Gelukkig was dat niet zo en kon ikalles onder controle houden.”De spanning was ver te zoeken in de strijd omde kop, maar Stoners optreden was magistraal.Niets in het gedrag van de Ducati toondedat de Australiër op een niet te temmenbeest onderweg was. De metamorfose die deDesmosedici na de Catalaanse GP onderging,zou mogelijk voor de ommekeer in het kampioenschapgaan zorgen. Net als in Doningtonwas herinnerde Stoner aan de alleenheerservan 2007, waardoor de pijnlijke optredens inSpanje, Portugal, Frankrijk en zelfs China –waar hij derde werd op een halve minuut – ineen ander tijdperk te hebben plaatsgevonden.De Ducati-coureur vertelde zelfs dat hij zichnog ingehouden had. “Vandaag ging het zógemakkelijk. Ik begon voorzichtig, maar iksloeg toch al gauw een gat. Als ik echt had

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-