+ Plus

GP Wegrace Aragon, Spanje

De Grand Prix van Aragon had hij rood omrand op de kalender staan, vertelde Marc Marquez na afloop. In Aragon moest hij weer aanvallen en winnen. Die opzet slaagde ook daadwerkelijk. Marquez won zijn vierde race van het jaar en kwam dankzij zijn 54e Grand Prix-zege op gelijke hoogte met vijfvoudig wereldkampioen Mick Doohan. Met nog vier races te gaan, is Marquez zelf inmiddels dichtbij een vijfde titel. Jorge Lorenzo en Valentino Rossi finishten als tweede en derde.

Sinds de Grand Prix van Valencia in 2014 had Marc Marquez geen race meer in eigen land gewonnen. Maar na vijf Spaanse WK-races zonder zege was de 23-jarige Repsol/Honda-coureur in Aragon eindelijk weer eens de beste. En het was een belangrijke overwinning, vond hij zelf. “Want sinds Austin had ik geen race meer op een droge baan gewonnen”, legde Marquez uit. “En Valentino kwam ook steeds dichterbij. Dat moest stoppen, want anders zou hij nog gemotiveerder raken. Maar na deze race voel ik me weer goed op de motor. Ik had deze race met rood op de kalender gemarkeerd. Hier moest ik weer aanvallen en winnen. De voorsprong die ik heb is mooi, maar ook vandaag zagen we weer hoe makkelijk je er af kunt vallen.”
Marquez ontsnapte namelijk in de derde ronde ternauwernood aan een crash toen hij aan de kop van het veld het voorwiel weg voelde glijden. “Ik weet niet hoe ik overeind heb kunnen blijven en daarna ben ik rustig gebleven”, verbaasde hij zichzelf ook.
De Grand Prix van Aragon bood – ondanks een waanzinnig explosieve openingsronde – niet het spektakel dat in de afgelopen races in overvloed aanwezig was. Toch zette de trend dat races anno 2016 onvoorspelbaar zijn zich voort. “Je kunt dit jaar niet na tien ronden zeggen waar je zou kunnen finishen”, meende tweede man Jorge Lorenzo. “Je moet voorzichtig zijn als het goed gaat en vertrouwen hebben dat je nog terug kunt komen als het niet volgens plan loopt.” Hij haalde het voorbeeld van Dani Pedrosa aan. “Niemand had gedacht dat Dani in Misano zou kunnen winnen en hier dachten we dat hij samen met Marc zou vechten om de winst. Maar hij werd zesde op zeventien seconden.”
Een belangrijke reden daarvoor was, zoals vaker dit seizoen, de bandenkeus. Waar Marquez, Maverick Viñales en Cal Crutchlow kozen voor een harde voor- en achterband, vertrouwden Lorenzo, Valentino Rossi en ook Pedrosa op de combinatie medium-hard. Onder de Yamaha’s van Lorenzo en Rossi werkte die combi redelijk, Pedrosa kreeg het in de openingsfase niet voor elkaar om de harde achterband goed te laten functioneren. Een ernstige vibratie in de voorband later in de race bezegelde Pedrosa’s lot. Mensen van Michelin ontfermden zich over Pedrosa’s banden voor een nader onderzoek. Ook Andrea Dovizioso merkte het effect van een verkeerde bandenkeus. De Italiaan, door zijn collega’s getipt als de aanstaande negende winnaar van het seizoen, kon met zijn medium-medium-combinatie in het begin goed meekomen, daarna zakte hij dramatisch terug. Dovizioso – op de snelste machine van het veld, gemeten op 343,6 km/u – was de verpersoonlijking van de malaise bij Ducati: hij was de beste vertegenwoordiger van het merk uit Bologna, op een elfde plaats – nog achter het steeds sterker wordende Aprilia-duo Alvaro Bautista en Stefan Bradl. Dovizioso’s teamgenoot Andrea Iannone moest na de eerste training op vrijdag afhaken toen bleek dat zijn gekwetste ruggenwervel hem nog te veel pijn gaf. De ’s ochtends gearriveerde Michele Pirro stapte ’s middags op de GP16 en finishte op zondag 2,5 seconden achter Dovizioso als twaalfde.

Ondanks een crash en een pijnlijke schouder (zie Pitstop) bevestigde Marquez tijdens de kwalificatie zijn favorietenrol in Aragon. “De pole is hier belangrijk, want de eerste bocht is tricky”, herinnerde zich Marquez het jaar 2010 toen hij er daar afgereden werd. Op zaterdagmiddag veroverde hij zijn vierde pole op rij op het Spaanse circuit. Daarmee kwam zijn totaal op 64, een evenaring van het aantal dat Lorenzo sinds Misano achter zijn naam heeft. Lorenzo claimde achter Marquez en de weer sterk rijdende Maverick Viñales de derde startplaats. Terwijl Marquez en Viñales vertrouwen hadden in de race, maakte Lorenzo zich – weer – zorgen over de banden. “Zo gauw als we de medium voorband en de harde achterband gebruiken, hebben we het moeilijker dan de rest”, vertelde Lorenzo. “Met een softe achterband wist ik dat het mogelijk zou zijn om op de eerste rij te komen. Een groot probleem met onze motor dit jaar is dat als we geen ‘edge grip’ achter hebben, gaat de voorkant ook wijd. Hier hebben we geen edge grip achter, maar voor ook niet. Daarom heb ik hier meer problemen. Michelin heeft hier behoorlijk harde banden meegebracht en vooral met de lage temperaturen in de ochtend is het heel makkelijk om een foutje te maken. Voor ons zijn alle compounds eigenlijk te hard.” In de warm-up stapte Lorenzo tot overmaat van ramp nog eens hard af.
Achter Andrea Doviziozo en Cal Crutchlow (die ten val kwam in de kwalificatie) reed Valentino Rossi naar de zesde startplaats. Op vrijdag klaagde de Yamaha-rijder over het snelle verval van de Michelins, maar in de race was de negenvoudig wereldkampioen weer sterk op dreef. In de eerste ronde leek het alsof de Moto3-race net was gestart, toen Viñales, Marquez en Lorenzo elkaar de kop niet gunden. Suzuki’s Viñales verrichtte één rondje kopwerk, maar werd toen gepasseerd door Marquez. In de openingsronde had hij zich brutaal voorbij Lorenzo gewerkt. Verontschuldigend stak Marquez een hand op. “Ik had het niet goed ingeschat en het was de eerste inhaalpoging in die bocht”, verduidelijkte hij. “Gelukkig liep het goed af.” Net als een vervaarlijke slide over het voorwiel, die Marquez in de derde ronde terug wierp naar de vijfde positie. Weer meldde Viñales zich aan de leiding van een groep die een aantal ronden uit acht man bestond. In de negende van 23 ronden was Rossi de nieuwe kopman, terwijl ook Marquez zich weer had hersteld. Hij passeerde achtereenvolgens Dovizioso, Lorenzo en ook Viñales, om elf ronden voor het einde de beslissende aanval in te zetten op Rossi. De Italiaan verzette zich uit alle macht, maar kon de Repsol/Honda-kopman niet bijhouden. Met nog vijf ronden te rijden passeerde ook Lorenzo Rossi. In de voorlaatste ronde zag Rossi een counter helemaal verkeerd aflopen toen hij rechtuit moest sturen. “Ik wilde het nog eens proberen, maar ik maakte een fout”, gaf Rossi toe. “Ik moest wel rechtuit gaan, want anders waren we misschien allebei gevallen en dat was een ramp geweest. Ik had visioenen van Iannone in Barcelona (waar de Italiaan Lorenzo torpedeerde, red.) en van mezelf in de box met de Yamaha-leiding….”
Marquez reed 2,7 seconden voor Lorenzo naar zijn vierde overwinning in 2016, terwijl Rossi ondanks zijn fout nog voldoende voorsprong hield op vierde man Viñales. Vijfde man Crutchlow had de worstelende Pedrosa van zich af geschud. Aleix Espargaro zorgde – een seconde voor broer Pol – voor de tweede Suzuki in de top 7.

De afgelopen races hadden hem geleerd zich niet te vroeg rijk te rekenen, vertelde Marc Marquez na afloop. “Na de warm-up leek ik alles onder controle te hebben, maar zoals het dit jaar is, was het ook in deze race: elke keer kan het gevoel veranderen”, aldus Marquez. “Ik had niet hetzelfde gevoel als in de trainingen en toen had ik een ‘big moment’. Beetje bij beetje kon ik weer plaatsen goed maken en toen ik bij Valentino aankwam, heb ik het één rondje gewacht. Daarna heb ik aangevallen en kon ik een gaatje slaan. Genoeg om te winnen.”
Jorge Lorenzo voorzag zijn verhaal van een bijna filosofische insteek: “Soms kun je iets negatiefs omzetten in iets positiefs”, vertelde de nummer 3 in het WK. “Door de crash in de warm-up heb ik expres twee opwarmronden gereden om beide machines te testen. Ik voelde me oké met de harde achterband, in tegenstelling tot de trainingen. Met de softe achterband had ik dat gevoel niet, omdat hij meer bewoog met remmen en accelereren. Het is moeilijk om op het laatste moment zo’n beslissing te nemen, maar ik koos voor de harde achterband. Ik was snel vanaf het begin en ook constant. Eerst dacht ik dat ik zesde of zevende zou worden, maar in deze race werd ik positief verrast met een tweede plaats, heel dicht achter de winnaar. We zijn heel goed uit een moeilijke situatie gekomen.”
De bijna-crash van Marquez in de derde ronde had Rossi enige hoop gegeven. “Ik hoopte dat er iets met zijn voorband was”, grinnikte hij. “Toen ik leidde, was mijn tempo goed, maar het was jammer genoeg niet goed genoeg. We hebben het hele weekend geprobeerd om de motor beter te maken voor de tweede helft van de race, maar het plan heeft niet gewerkt. Hier op het podium staan is goed voor ons, want we hebben het hier altijd moeilijk. Natuurlijk was ik graag de snelste Yamaha-coureur geweest en had ik graag voor mijn teamgenoot gestaan, maar dat zat er niet in.”
Met een achterstand van nu 52 punten keek Rossi vooral naar de recente ontwikkeling van de Honda’s. “De laatste vier races hebben we drie Honda-overwinningen gezien. Ze hebben tijd nodig gehad om de goede setting te vinden voor de standaard ECU, maar nu zijn ze erg sterk. Hopelijk zijn we in de overzeese wedstrijden sterker. Op papier zijn we er goed. Hopelijk kunnen we voor de winst gaan.”

Danilo Petrucci zorgde in Aragon voor nogal wat ophef. Op zaterdag was de Pramac Ducati-coureur een deel van de film kwijt nadat hij was geraakt door de machine van Pol Espargaro. “Ik wist na die crash niet waar ik was, dat was me nog nog nooit overkomen. Ik reed daarna nog zes ronden, maar ik kon me er maar twee herinneren. Daar werd ik wel bang van”, vertelde Petrucci, die met een fikse hoofdpijn kampte. Enkele uren later kwalificeerde Petrucci zich voor zijn teamgenoot Scott Redding als negende voor de race. In de wedstrijd knalde hij teammaat Redding al in de eerste ronde van zijn machine. “Ik had remproblemen en ging steeds wijd”, vertelde Petrucci. “Ik raakte Scott maar licht, maar genoeg om hem naast de baan te drukken. Hij is erg kwaad en dat snap ik. Het spijt me heel erg.”
Wedstrijdleider Mike Webb bestrafte de Italiaan met een ‘ride through’-penalty. “Petrucci heeft dit jaar al een bepaalde geschiedenis ”, legde Webb uit. In Oostenrijk reed hij in duel om de elfde plaats Eugene Laverty van zijn machine.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-