+ Plus

GP Wegrace Aragon, Spanje

Twee races op rij zag Jorge Lorenzo de achterstand op Valentino Rossi groeien tot 23 punten. In Aragon was Lorenzo echter ongenaakbaar. Waar hij vorig seizoen de overwinning in de schoot geworpen kreeg toen Marc Marquez en Dani Pedrosa voor hem crashten, reed de Yamaha-coureur dit jaar voor de zesde keer van start tot finish aan de leiding. Valentino Rossi werd in een rechtstreeks duel verslagen door Dani Pedrosa. Marc Marquez ging al in de tweede ronde onderuit.

In Misano showde Valentino Rossi een speciale helm met daarop een visje dat achterna gezeten werd door een aantal bloeddorstige soortgenoten. Het was zijn missie om de achtervolgers voor te blijven, vertelde Rossi destijds lachend. Rossi slaagde toen slechts deels in zijn opzet, want terwijl Marc Marquez veertien punten goed maakte op de WK-leider, leverde de gecrashte Jorge Lorenzo elf punten in. Bij aankomst in het parc fermé na een indrukwekkende race in Aragon plaatste Lorenzo zijn hand op zijn helm en bootste een jagende haai na. De boodschap was duidelijk. Negen punten maakte Lorenzo met zijn zesde seizoenszege goed op Rossi, en zelden reageerde de Spanjaard zo uitbundig na een overwinning. Als een volleerd tijdrijder, met de klok als enige onverbiddelijke tegenstander, reed Lorenzo 23 foutloze ronden met slechts een verval van 1,8 seconde. Lorenzo’s race werd aanmerkelijk vergemakkelijkt doordat zijn gevaarlijkste tegenstander Marc Marquez zichzelf al in de tweede ronde uitschakelde. Marquez zette op zaterdag een fantastisch polerecord, waarna hij bij een volgende poging zijn tijd verder aan te scherpen onderuit ging. Dat overkwam hem een dag later weer in de race – voor de vijfde keer in 2015. “Daardoor kon ik even wat rustiger ademhalen”, lachte Lorenzo. Makkelijk was zijn zestigste Grand Prix-overwinning echter bepaald niet geweest. “Dani (Pedrosa) zat tussen de twee en drie seconden en ik moest blijven pushen om dat gat zo groot te houden. Met Valentino achter hem was hij ook wel verplicht om maximaal door te gaan.”
Met nu 79 punten achterstand op Valentino Rossi weet Marquez dat een derde MotoGP-titel op rij nu echt vrijwel onhaalbaar is. De ergernis en woede spatte van de gefrustreerde Marquez af voor hij zijn fabrieks-Honda weer opraapte. “Het was helemaal mijn schuld”, realiseerde hij zich. “Misschien kwam het ook door het feit dat het een thuisrace was en dat ik niets te verliezen had. En de volle tank en de banden die misschien nog niet helemaal op temperatuur waren… Het was onnodig. Ik liep juist in op Jorge. Je kunt nooit zeggen dat ik hem had kunnen verslaan. Wel dat ik het gevoel had dat ik de snelheid er voor had. Als ik de volgende keer weer verlies bij de start (Marquez moest eerst voorbij de sterk gestarte Andrea Iannone, red.) moet ik proberen het beetje bij beetje goed te maken.”
Lorenzo zelf dacht dat zijn racetactiek aanzienlijk had bijgedragen tot Marquez’ crash. “Als gewoonlijk was ik goed weg en mijn strategie was om meteen zo hard mogelijk weg te rijden. Ik geloof dat die strategie werkte, want Marquez zat op de grens”, aldus een glunderende Lorenzo. “Maar ik had niet verwacht dat hij zou vallen. Nadat hij in de warm-up op een oude band de snelste ronde zette, wist ik dat hij tegen het eind van de race heel gevaarlijk zou zijn. Het zou lastig zijn geworden om hem te verslaan. Ik had het geluk aan mijn zijde.”
Met nog vier races te gaan haalde het Yamaha-fabrieksteam in Aragon de teamtitel binnen – en daar zal het in 2015 niet bij blijven. De strijd tussen Rossi en Lorenzo heeft weer aan spanning gewonnen, en in Aragon was te zien hoeveel waarde Rossi hechtte aan de vier extra punten die een tweede plaats oplevert. Hij kreeg echter Dani Pedrosa niet op de knieën.

Op donderdag sprak Lorenzo de vrees uit dat verder puntverlies in Aragon dodelijk zou zijn voor zijn pogingen om de 23 punten achterstand op teamgenoot Rossi goed te maken. De voorstelling op zondag kende de onmiskenbare handtekening van Lorenzo: snaarstrak, vlijmscherp en supersnel. Na afloop van weer een sterke race was hij emotioneel aangedaan, zei Lorenzo. “Ik heb twee races achter de rug waarin ik fouten heb gemaakt”, legde hij uit. “Ik vocht tegen negatieve gevoelens en met deze overwinning kan ik misschien die twee races naar de achtergrond dringen.”
Voor de tweede keer dit jaar is Lorenzo bezig om zijn achterstand op Rossi te verkleinen. Het maakt het kampioenschap extra interessant, meende de Spanjaard. “Natuurlijk wil ik de komende races nog meer goed maken, maar Marc zal weer sterk zijn in Japan, dus eenvoudig zal dat zeker niet worden.” Dat hij in Pedrosa een medestander in de strijd tegen Rossi had, kwam Lorenzo goed van pas. “Ik hoorde dat hij in de laatste ronden erg sterk reed. Ik moet hem eigenlijk bedanken, want die vier punten zijn erg belangrijk voor het kampioenschap.”
Pedrosa reed zijn beste wedstrijd van het seizoen en wist van geen wijken. De kleine Repsol/Honda-coureur profiteerde maximaal van de 5 kilometer topsnelheid van de Honda en ging het duel met Rossi met verve aan. Beide coureurs startten vanaf de tweede rij – Pedrosa als vijfde, Rossi als zesde – en reden vanaf de eerste ronde achter elkaar aan. Nadat ze zich allebei voorbij Andrea Iannone hadden weten te werken, ontstond een schitterend kat en muis-spel dat tot de finish duurde. Pedrosa’s Honda was superieur op de rechte stukken, terwijl Rossi’s Yamaha een zichtbaar voordeel in de bochten had. Met nog vijf ronden te rijden viel Rossi voor de eerste keer aan, maar Pedrosa counterde terstond. Nog vier keer probeerde Rossi het binnendoor of harder remmend, maar telkens had Pedrosa een antwoord paraat. De pakkende tweestrijd kreeg een bloedstollende ontknoping in de laatste ronde toen Rossi het voor de zesde keer probeerde. Nu had Pedrosa meer tijd nodig, en dit maal vertrouwde hij niet op het vermogen van zijn RCV, maar prikte hij zijn machine brutaal binnendoor bij Rossi. Die kwam zelfs even naast de kerbstones terecht en moest met zijn linkervoet opnieuw naar balans zoeken. Zelden was Pedrosa blijer met een tweede plaats, op 2,6 seconden achter Lorenzo. “Ik ben ontzettend blij met dit resultaat”, vertelde een breeduit lachende Pedrosa. “In het begin van de wedstrijd was het heel moeilijk toen we al meteen achterstand opliepen ten opzichte van Jorge. Maar de Ducati’s (van Iannone, red.) zijn zo sterk uit de bochten dat het heel moeilijk is om ze in te halen. Toen ik zag dat Marc gevallen was, heb ik het even iets rustiger aan gedaan. Dat kostte ook weer tijd. Daarna was Jorge weg en kreeg ik met Valentino te maken. Die staat er elke zondag gewoon. Hij zat heel lang achter me en ik kon hem ook horen. Ik wist ook niet waar hij sterker was, maar ik wist wel dat hij klaar was voor het gevecht. Vandaag was ik er ook klaar voor. Hij passeerde me, maar steeds kon ik terug komen. Hij verraste me ook een paar keer. Valentino is een meester in dit soort situaties. Hij kan met de motor spelen en zijn lijnen en rempunten veranderen. In een man tegen man-gevecht is hij zó sterk en zelfverzekerd. Normaal is dat een van mijn zwakste punten. Maar vandaag had ik een goed gevoel. En als derde finishen in zo’n race, na zo’n bikkelhard gevecht, zou ook niet goed zijn geweest.”
Dat beaamde de verslagen Valentin Rossi tot op zekere hoogte. ‘Als je zo’n gevecht verliest, voelt dat slecht”, gaf hij toe. “Toch ben ik tevreden, want het is een goed resultaat. Ik was sterk en kon rijden zoals ik wilde. Dit was zeker mijn beste race tot nu toe op Aragon. Ik was niet snel genoeg om Dani te verslaan en ik heb elk trucje geprobeerd. Jammer voor mijn kampioenschap. Ik had die extra punten heel graag willen hebben.” Rossi vertelde dat hij en zijn team in de laatste vrije training een fout hadden gemaakt. “We probeerden iets wat niet werkte. Dat kostte ons waardevolle tijd, en daarom besloten we om na de warm-up nog weer iets anders te doen. Daardoor kon ik in de race de strijd aan met Dani. De machine was in balans en al met al was het gewoon een goede race. Het was een gevecht op de grens, maar wel fair. Dani is iemand die je kunt vertrouwen. Ik heb negen punten ingeleverd op Jorge en dat betekent dat we ons moeten verbeteren. Jorge’s rijden grenst aan de perfectie, maar we zitten er bij, we zijn competitief. We gaan nu naar de andere kant van de wereld (Japan, Australië en Maleisië, red.) en daar is het ook steeds echt anders. Het zijn allemaal circuits waar ik graag op rijd.”

Andrea Iannone verdiende een eervolle vermelding in Aragon. Een week voor de Grand Prix kwam hij ten val tijdens een training, waarbij zijn linker schouder uit de kom geraakte. Met datzelfde pijnlijke euvel reed hij in Mugello naar een tweede plaats; in Aragon startte hij als derde en finishte met een van pijn vertrokken gezicht als vierde. Voor het eerst dat weekend liet hij voor de race pijnstillende injecties zetten. Hij bleef teamgenoot Andrea Dovizioso – vanaf een teleurstellende dertiende plaats gestart – 16,5 seconden voor. “In het dagelijks leven heb ik geen last van de schouder, maar het blijft pijnlijk op de motor”, aldus ‘Crazy Joe’. “Vooral met het aanremmen van bochten. Als het seizoen voorbij is, laat ik me opereren. Nu kan dat niet, want ik vecht voor de vierde plaats in het kampioenschap. Dat is belangrijker.”
Zelfs een derde plaats is niet onhaalbaar, want Iannone heeft slechts twaalf punten achterstand op Marc Marquez.
Met drie wedstrijden in drie weekenden gaat het kampioenschap een cruciale fase in en de strijd tussen Rossi en Lorenzo werd in Aragon verder aangescherpt. “Het was vandaag weer duidelijk te zien dat Jorge sneller is”, gaf de gevallen Marc Marquez zijn mening. “Maar Valentino haalt altijd het maximale uit een race. Normaal is Jorge sneller. Maar het kan ook regenen in Japan, Australië, Maleisië en Valencia.”

Moto3: OLIVEIRA BLIJFT KOEL
Niet vaak kende een Moto3-race een meer vervreemdend slot dan in Aragon. Miguel Oliveira won uiteindelijk zijn derde race van het seizoen en toonde vooral dat hij in staat is om koel te blijven onder verhitte omstandigheden. De Moto3-race telde in totaal zes koplopers, waaronder ook WK-leider Danny Kent en zijn grootste concurrent en polesitter Enea Bastianini. De wedstrijd leek zich aanvankelijk te ontwikkelen als een typische Moto3-race met een kopgroep van tien rijders. Op de rechte stukken speelden zich fascinerende slipstreamgevechten af, maar in de laatste twee ronden brak de kopgroep, toen Brad Binder en Oliveira het tempo gingen bepalen. Kent leek op een vijfde plaats naast het podium te finishen – totdat Bastianini in de laatste ronde een inschattingsfout maakte en tweede man Binder van zijn KTM tikte. Ook Bastianini crashte en dat bracht Kent onverwacht weer op podiumkoers. Twee bochten voor het einde eindigde ook voor Kent de race dramatisch toen hij tweede man Jorge Navarro wilde passeren. De achterkant van zijn Honda brak weg en de Brit vloog met een highsider van zijn fiets. Het was Kent eerste DNF in 2015, terwijl hij na Bastianini’s val juist goede zaken had kunnen doen. Achter Oliveira (44) en Navarro (9) schoof Romano Fenati (5), de winnaar van 2014, op naar de derde plaats. Navarro’s tweede plek was zijn eerste podium en was des te opmerkelijker omdat hij in de warm-up hard afstapte en pas later van de dokter groen licht kreeg. Livio Loi startte als vijftiende en streed in een grote groep om de elfde plaats. De Belg werd vijftiende, na wat hij zelf omschreef als ‘een slechte wedstrijd’.
Naast de crash was er ook goed nieuws omtrent Danny Kent. Hij start volgend jaar mét het Duitse team van de gebroeders Kiefer in de Moto2, waar hij Miguel Oliveira als teamgenoot krijgt. Kent wordt binnen Leopard Racing in de Moto3 vervangen door Fabio Quartararo. De Fransman startte in Aragon niet vanwege een in Misano opgelopen enkelbreuk.
Red Bull Rookies-kampioen Bo Bendsneyder kende geen gelukkige afsluiting van het seizoen. Bendsneyder crashte in de eerste race en werd met een pijnlijke pols in de laatste wedstrijd negende.

Moto2: RABAT GEEFT NIET OP
Of hij zijn wereldtitel met succes verdedigt, is nog maar zeer de vraag, maar Tito Rabat gaat in ieder geval de geschiedenis in als de winnaar van de honderdste Moto2-race. Na een scherp polerecord was de wedstrijd een gevecht tussen twee man, want Rabat vond in Alex Rins een sterke tegenstander. Rins, die dichtbij Motorland Aragon woont, verdrong kopstarter Rabat al in de eerste ronde, maar met nog acht ronden te rijden, meldde Rabat zich weer aan kop. Samen sloegen de twee een groot gat ten opzichte van Sam Lowes en Jonas Folger . Rins slaagde er in om in de laatste ronde de eerste plaats over te nemen. Het was van korte duur, want Rabat heroverde al snel de kop en behield een minimale voorsprong tot de streep. Het was Rabats tweede zege van het jaar. Op maandag testte hij ter voorbereiding op 2015 de Honda RC213V van het Marc VDS Racing Team. Lowes schudde met succes Folger af en stond voor het eerst sinds de Dutch TT weer eens op het podium. Johann Zarco had met een overwinning en een derde plaats van Rabat in Aragon wereldkampioen kunnen worden. De Fransman kwalificeerde zich als derde, miste echter het hele weekend de snelheid om voor het podium te gaan. “Ik had het gevoel alsof ik in elke bocht zou crashen en ik wilde het niet maar ik voelde de druk”, gaf hij toe. Zarco finishte in de slipstream van Tom Lüthi in een groepje van vier coureurs als zesde; zijn tweede finish naast het podium in 2015. De race werd ingekort, nadat Xavier Simeon Dominique Aegerter aan reed. De Zwitser had medische hulp nodig en in het ziekenhuis constateerden de artsen kleine breukjes in drie ruggenwervels, een gebroken rib, een gebroken middenhandsbeentje en onderarm en een gekneusde long. Simeon kon wel starten in de ingekorte race, maar crashte andermaal.

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-