+ Plus

GP Wegrace Aragon, Portugal

Na bijna een jaar weet Casey Stoner weer wat het is om te winnen. Op het nieuwe Motorland Aragon reed de Ducati-coureur een magnifieke wedstrijd nadat hij op zaterdag ook eindelijk weer eens een pole position pakte. Dani Pedrosa moest tevreden zijn met een tweede plaats en Nicky Hayden dompelde Jorge Lorenzo en zijn crew in diepe rouw door de Spanjaard in de laatste ronde van de derde plaats te verdringen. Valentino Rossi werd slechts zesde. Het waren kleine wijzigingen met zeer grote gevolgen die voor Stoners eerste GP-zege sinds vorig jaar in Maleisië zorgden. Zijn team kortte de swingarm van de Ducati met 12 mm in en schoof de zitpositie van de coureur één centimeter naar voren door met het zitje en de clip ons te experimenteren. De Ducati GP10 veranderde in een machine die zich plotseling goed gedroeg bij hard remmen en bovendien aan de voorzijde stabiel en vertrouwd aanvoelde in de bochten. Na in de laatste elf races uitsluitend overwinningen te hebben gezien voor Jorge Lorenzo (acht) en Dani Pedrosa (drie) leek de knappe prestatie van de bijna 25-jarige Stoner onverwacht. De manier echter waarop de Australiër de race naar zijn hand zette, herinnerde aan de wijze waarop hij in 2007 met overmacht de titel pakte. Toch leek het daar kort voor de race nog niet op. Stoner crashte nog op zondagochtend tijdens de warm up en maakte op de grid een geïrriteerde indruk. De opwinding bleek onterecht. Terwijl Jorge Lorenzo en Valentino Rossi het nieuwe circuit van Aragon verkenden op een Yamaha R1 en Stoners teamgenoot Nicky Hayden met een Moto2-machine had rondgereden, trad de Australiër zelf de baan blanco tegemoet. In tegenstelling tot veel collega’s was Stoner niet laaiend enthousiast over de lay out van het door Hermann Tilke ontworpen circuit. Snel was hij desalniettemin wel. “Door de set up-veranderingen groeide Casey’s het zelfvertrouwen ook weer met het remmen. Hij is nu ook beter in de bocht met de rem nog steeds iets ingeknepen en we hebben achter dus meer grip”, legde teammanager Vitto Guarescchi uit. Na zijn rampzalige crash in de eerste race van het jaar in Qatar lukte het Stoner geen enkele race meer om daadwerkelijk mee te doen in de strijd om de overwinning. Een tweede plaats in Laguna Seca was zijn beste prestatie, maar de vijfde positie in Misano was weer zwaar teleurstellend. Stoner zei zelf dat hij gedwongen was om de set up-veranderingen door te voeren om een gebrek aan flexibiliteit in zijn linker pols te compenseren. In 2008 onderging de ex-wereldkampioen een operatie die zijn carrière redde. “Ik kijk al een tijdje naar mijn zitpositie en het feit dat ik niet zo veel gewicht op de voorkant kan brengen”, aldus de opgeluchte winnaar. “Dat komt omdat ik sinds die operatie niet zo veel beweging in die pols heb. We hebben dus mijn zitpositie iets naar voren gebracht zonder dat de grip er achter slechter door werd. Door de kortere swingarm hebben we meer grip achter zonder dat het mij meer kracht kost om de voorkant te belasten.”Stoner slaagde er maar matig in om zijn opluchting en blijdschap te verbergen na veertien races niet te hebben gewonnen. Hij gaf toe dat het lange wachten had geleid tot frustratie, maar dat hij er nooit aan had getwijfeld dat hij voor zijn vertrek naar Honda nog zou kunnen winnen met de Ducati. Hij ontkende dat zijn 21e MotoGP-zege een enorme mentale boost was. “Mentaal verandert er niks”, vertelde de winnaar. Ik ben al het hele jaar dezelfde persoon en dezelfde coureur. Mensen zeggen dat nu ik terug ben, maar ik heb nooit afscheid genomen. Het lukte me alleen niet om te winnen. We hebben nu eindelijk de set up zodat hij werkt en dat is alles. Natuurlijk was het frustrerend en ik moest voor elke race weer de knop omzetten en er weer net zo veel energie in steken. Het lukte gewoon eerder niet. Misano was mijn slechtste race van het jaar, dus het was fijn om na die wedstrijd zo terug te komen. Dit was een grote stap voo

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-