+ Plus

Fly & ride Cyprus met lezers-aanbieding

We mogen deze winter niet mopperen over het weer, maar toch liggen de winterdepressies als vanouds op de loer. Somberheid, prikkelbaarheid en vermoeidheid zijn slechts enkele symptomen. Je kunt ze bestrijden met een zogenaamde lichttherapie; na zo’n behandeling zit je een stuk beter in je lijf, dat is wetenschappelijk bewezen. MotoPlus stippelde een eigen licht-therapie uit op het eiland Cyprus. Dat daarbij motorrijden voorop staat spreekt natuurlijk vanzelf. Het licht overspoelt ons. Het kaatst van alle kanten op ons af: uit de wolken, vanaf zee en via de gepleisterde gebouwen. Daar steekt de Hollandse winterzon, die we gisteren met het vliegtuig achter ons lieten, maar povertjes bij af. De kustplaats Pafos stelt in het felle daglicht niet teleur. Zagen we gisteravond tijdens de transfer vanaf het vliegveld in het donker alleen nog maar vage vormen, nu knalt de zuidelijke sfeer er vol in. Palmen, citrusbomen, cactussen en andere onbenoembare vegetatie staan tussen de gekleurde blokkendozen van de huizen, hotels en vele bars, disco’s en restaurants, waarvan de reclames ook zonder het neonlicht van gisteravond oogverblindend werken. Het zonlicht geeft ons meteen energie, dus gaan we de benen strekken langs het strand. Zo belanden we in het pittoreske haventje van Pafos. Er dobberen kleurige bootjes op het heldere water, op de kade staan terrassen van restaurants zij aan zij. Vandaag is er veel volk op de been, er wordt iets gevierd. Onze aankomst natuurlijk! De verkopers van de markstalletjes onder de palmen behandelen ons inderdaad erg vriendelijk. De Grieks-orthodoxe priester wil best even zijn iconen en andere religieuze benodigdheden aan ons tonen, voor de foto moeten we van de marketentster bij het kraampje ernaast zelf ’n suikerspin maken. Leuke mensen hier, alsof het elke dag feest is. En waarom ook niet, met meer dan 300 dagen zon per jaar! Zoals hedendaagse toeristen wisten ook de Romeinen ooit al waar het goed toeven is. Vlak achter de haven van Pafos hadden zij een luxe villawijk waarvan alleen de fundamenten zijn overgebleven. Maar die zijn dubbel en dwars het bekijken waard, want ze zijn met prachtige mozaïeken versierd. Ontelbare kleurige steentjes schotelen ons drink- en eetgelagen, jachtpartijen en andere vermakelijkheden voor. Als bijna overal op Cyprus liggen bij Pafos de overblijfselen uit de Oudheid direct naast de winkels, restaurants en andere toeristische infrastructuur, waarbij die twee elkaar prima aanvullen. Langs de weg vanaf de haven staat een oude terpentijnboom, bovenop de catacomben van de heilige Solomonis. In de takken van die boom knopen pelgrims stukjes van hun kleding, in hoop op genezing van hun kwalen. Op Cyprus is het spectrum een stuk breder dan alleen het licht van de hedendaagse ratio. We stappen op onze huurmotoren en gaan storten ons in het verkeer. Links houden: da’s toch altijd weer eventjes omschakelen. We konden kiezen uit een relaxte custom of een stoere off-road en omdat nog nét niet alle wegen op Cyprus zijn geasfalteerd hebben we voor XT600’s gekozen. De langbenige Yamaha’s ploffen relaxed westwaarts langs de kust. Op de vruchtbare bodem gedijen palmen, bananenbomen, cactussen, bougainville en andere kleurige plantenweelde. De natuurlijke kleuren hebben concurrentie van gigantische billboards die toekomstige bouwprojecten aanprijzen, en kleurige wanden van de reeds gerealiseerde gebouwen. Storend vinden we dat niet, want Cyprus heeft daarnaast ook het oorspronkelijke karakter behouden. We roffelen langs Coral Bay, een roze strand waarachter de zee betoverend oplicht, en waar de infrastructuur zich net als in Pafos veelkleurig aan de toeristen presenteert. Zo buiten het hoogseizoen vinden we dat best te pruimen. Agios Georgios markeert de grens tussen de toeristische kuststreek en het onherbergzame gebied van het schiereiland Akamas. Na het vissershaventje met kerk, visrestaurant en benzinepomp is het met de moderne tijd gedaan. Asfalt gaat over in een onverharde weg: zo voelen we ons nog veel hechter met moeder aarde verbonden dan ooit op asfalt mogelijk is. Zo zien we de hele wereld in een heel ander licht, waarin veel meer mogelijk is. Hoewel Akamas tot natuurreservaat is uitgeroepen, mogen we er met de motoren over de stoffige paden doorheen rijden. We komen er nauwelijks andere voertuigen tegen, slechts zo nu en dan een 4X4. Als in de Afrikaanse woestijn wuiven we dan naar elkaar en slikken daarna elkaars stof. Lachen geblazen! Achter verlaten stranden schittert links de zon in zee, rechts lokt het binnenland. De motoren hobbelen langs ravijnen, steile hellingen waar de geur van frigano bedwelmend uit op stijgt. Als in de winter dit mengsel van struikgewas en wilde kruiden al zo geweldig ruikt, hoe moet het hier dan in de zomer zijn? De eerste kennismaking met het Cypriotische binnenland bevalt ons best. Motoren en berijders hebben een dikke stoflaag verzameld, als we bij Neo Chorio weer de beschaving binnenrijden, op de asfaltweg naar de kust. Het stof spoelen we uit de kelen op een terras aan zee, daarna lopen we over ‘n pad door weelderige natuur naar het Bad van Afrodite. Deze godin van de schoonheid, liefde en vruchtbaarheid is al duizenden jaren het boegbeeld van Cyprus. En hier in deze poel onder de rotsen zou zij hebben gebaad, al dan niet in gezelschap van een van haar minnaars. In de oudheid werd zo’n dame tot godin uitgeroepen, wij hebben daar tegenwoordig een heel andere benaming voor. Maar onze strenge normen en waarden smelten in het zonlicht van Cyprus als sneeuw voor de zon. Wie gunt die meid nou niet haar pleziertjes, poedelend in een natuurlijke jacuzzi, waar het water kabbelt en een heuse vijgenboom tussen de varens staat? Slechts enkele zonnestralen weten er door te dringen, wat het romantische plaatje completeert. Terug op de weg laten we de zonnebrillen weer zakken. We zijn de afgelopen kilometers duchtig door elkaar gerammeld, maar we voelen ons geweldig. Somberheid, moeheid, prikkelbaarheid en andere symptomen van winterdepressies zijn lichtjaren van ons verwijderd. Voor menselijk welbevinden is de intensiteit van het zonlicht belangrijker dan de buitentemperatuur. Het kunstlicht dat ons in Nederland door de winter moet helpen, heeft een lage intensiteit van licht, maximaal zo’n 500 lux. Volgens deze graadmeter kan de intensiteit van het daglicht in de zomer oplopen tot 100.000 lux. Dat haalt de zon op Cyprus ook makkelijk! Die overdosis luxen, gecombineerd met het lichamelijk werken op de motor en de frisse schone lucht geven ons een enorme energiestoot. De een zit breeduit te grijnzen in het zadel, de ander probeert de rijwind te overstemmen met een krachtig lied. In de bergen willen we rijden, naar de bergen zullen we gaan! De nietige motoren klauteren omhoog tussen de heuvels, met uitzicht op veel ongebruikt land, slechts hier en daar kleine akkertjes op ingestorte terrassen. Langs de weg staan, als variatie op Nederlandse praatpalen, altaartjes waarin olielampjes branden onder iconen en offerandes. Smeken verkeersdeelnemers daarmee hemelse bescherming af? Tot ver na de Middeleeuwen was het bergachtige binnenland van Cyprus nauwelijks begaanbaar. Daar trokken Grieks-orthodoxe gelovigen zich terug met hun iconen: weg van de kusten die door piraten, vreemde krijgsmachten en andere religies werden geteisterd. Zo ontstonden geïsoleerde kloostergemeenschappen als die van Moni Agiou Neofytou. Kluizenaar Neofytou trok zich hier in de twaalfde eeuw terug, om zich aan meditatie en schrijven te wijden. Hij hakte eigenhandig in de rotswand een grotwoning uit, met spartaanse slaapbank en werktafel en natuurlijk een kapel. De goedheiligman heeft er de helft van zijn leven doorgebracht, maar kreeg er toch niet de felbegeerde rust. Als in de Monty Python film “Life of Brian” kreeg Sint Neofytou ongewild een schare navolgelingen, die onder de rotswand een kerk stichtten en later een klooster. Neofytou hakte daarop hoger in de rots een nieuw onderkomen uit, alleen via een touwladder te bereiken die hij achter zich ophaalde. Zijn oorspronkelijke rotscel mogen we voor een nederige entreeprijs bekijken. Fotograferen verboden! Dat laten we ook wel uit ons hoofd, vanwege de levensgrote heiligenfiguren die op het pleisterwerk over ons buigen. Ze hebben een strenge blik in de ogen, die in het halfduister onnatuurlijk fel oplichten. Hetzelfde effect zien we in de kerk beneden, waar de iconen zelf licht lijken uit te stralen. Het vele goud- en zilverwerk heeft van zichzelf al een natuurlijke glans, die wordt versterkt doordat iconen traditioneel vanaf een donkere achtergrond als het ware naar het licht toe worden geschilderd. Na de beslotenheid van de rotscel en de kerk komt de ruimte langs de weg extra op ons over. De zon slaat een gat in de wolken, stralenbundels lichten hier en daar delen van de bergen en de donkerblauwe zee op. Geen schilder kan het mooier! Even later spoelen we in het zwembad van ons hotel het stof van ons af. De zon gaat met een spectaculaire lichtshow onder in zee. Cyprus heeft ons als een geslepen verleidster al meteen de eerste dag helemaal voor zich gewonnen. Twee voor de prijs van een, Cyprus heeft veel contrasten. Kust en binnenland zijn twee verschillende werelden. Resten van duizenden jaren oude beschavingen liggen vlak naast moderne infrastructuur. De afwisseling van de landschappen wordt door het zonlicht vele malen versterkt, en de meeste bezienswaardigheden zijn uit Pafos middels dagtrips op de motor goed te bereiken. Daarbij kunnen we kiezen uit stoere stofpaden en comfortabele asfaltwegen. Vandaag gaan we de zuidkust verkennen. We hebben ons de wat losse rijstijl van Cyprioten al na één dag eigen gemaakt. De dapper voortstampende XT’s geven ook in het woon- werkverkeer in Pafos geen krimp, ze schieten er als zonnestralen door de wolken doorheen. Ook ten oosten van Pafos rijden we door een weelderige vegetatie, zoals die hier vroeger in de tempeltuinen van Afrodite moet hebben gestaan. Uit de hele toen bekende wereld kwamen pelgrims hier hun licht opsteken, en raakten in de ban van de schoonheid van de godin en het eiland- die al in loop der tijd synoniem werden. Ook wij ontkomen niet deze betovering. Na Pissouri brengt de kustweg ons in een landschap zonder bebouwing, waar het zonlicht kliffen van witte kalkzandsteen uit de blauwgroene zee tilt. Bij een van die rotspartijen zou volgens de legende Afrodite rond 1200 voor Christus uit het schuim van de zee zijn geboren, en aan land zijn gekomen. Sindsdien lijkt er weinig aan het landschap te zijn veranderd. Alleen de weg is er gekomen. Hoog in de rotsen boven de zee, rijden we verder door een woestijnachtig landschap. Het licht wordt oogverblindend door de witte rotsen gereflecteerd. En dat in de winter: de Cypriotische zomerzon is volgens ons alleen met een lasbril te trotseren. Op de weg is het net zo rustig als in de bergen gisteren, want het meeste verkeer verkiest de parallelle snelweg boven de bochtige tweebaansweg die we daardoor zo’n beetje helemaal voor onszelf hebben. De paar voertuigen die we tegenkomen hebben de rode kentekenplaten van huurauto’s. Ze staan geparkeerd bij de uitzichtpunten en de bezienswaardigheden langs de kust. Of bij een combinatie van die twee, zoals Kourion op het punt waar de grillige rotsformaties het veld ruimen voor rechte stukken vlakland, tot aan de kust keurig in landbouwarealen opgedeeld. Op deze plek stond vroeger de antieke stad Curium, in de dertiende eeuw voor Christus gebouwd door de Grieken, en later door de Romeinen bewoond. We zien hier de geschiedenis van de Westerse beschaving in een heel ander licht. Ver voordat onze voorvaderen door de moerassen trokken, op jacht naar konijnen voor voedsel en kledij, floreerden in dit deel van de wereld al beschavingen van volkeren wiens naam wij vaak niet kennen. Hedendaags hoogtepunt van de overblijfselen van Curium is het amfitheater, met het spel van het licht op de zee als decor. Voordat we verder rijden laten we de XT’s nog even buitelen over het kiezelstrand beneden, en er is niemand die ons dat verbiedt. Ook vandaag is het feest! We passeren het kasteel van Kolossi, in een grijs verleden hoofdzetel van de kruisridders, die er hun landerijen, een suikerfabriek en wijngaarden uit bestierden. Daaraan herinnert buiten het kloeke bouwsel met metersdikke muren ook nog de zoete dessertwijn Kommandaria: de oudste genaamde wijn ter wereld. Oud en modern, vlak naast elkaar. Een paar kilometer verderop rijden we over de boulevard van de havenstad Limassol: een kilometerslange aaneenschakeling van horeca, banken en flatgebouwen. Daarna bij Larnaca vlak naast het internationale vliegveld langs een zoutmeer. Achter de roze en witte spiegeling van duizenden flamingo’s doemt een plaatje op uit duizend-en-een-nacht. In een echte oase, met palmbomen eromheen, staat Hala Sultan Tekka. Samen met Mekka, Medina en Jeruzalem een van de heiligste plekken voor islamieten. Hier ligt een tante van de profeet Mohammed begraven, als we onze laarzen uitdoen mogen we haar graf in de moskee bekijken. Verder westwaarts stuiten we opnieuw op minaretten. Het dorp Pyla is symbool voor vreedzaam samenwonen tussen Grieks-Cyprioten en Turks-Cyprioten: nazaten van verschillende volkeren die op Cyprus in het verleden hun beschaving brachten. Helaas is deze samenleving op de rest van Cyprus een einde gekomen, toen in de jaren zestig en zeventig de tegenstellingen verscherpten en het eiland in tweeën werd gedeeld (zie infokader). De Verenigde Naties controleren nu de scheidslijn tussen Noord-Cyprus en Zuid-Cyprus en presenteren Pyla graag als voorbeeld voor vreedzaam samenwonen. Naast Turkse minaretten ontvangen Griekse kerktorens hetzelfde zonlicht, net als het Turkse koffiehuis en de Griekse taveerne langs het slaperige pleintje, waar de witte wachttoren van de VN uitkijkt op twee gescheiden werelden, die elkaar als overal op Cyprus eigenlijk aanvullen. Cyprus heeft meer dan voldoende afwisseling om er dagenlang te toeren, zonder dat het gaat vervelen. Nog zoveel wegen te rijden, nog zoveel moois te zien. Het bruisende Agia Napa, vergelijkbaar met de lol aan de Costa do Sol. Het hoge Troodosgebergte, met z’n vele verborgen schatten van kleine dorpjes en orthodoxe kloosters. Alles badend in het licht dat elk spoor van moeheid, somberheid en prikkelbaarheid als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Ook zonder concrete klachten van winterdepressie kunnen we iedereen zulke heilzame motortochten in het Cypriotische zonlicht van harte aanbevelen. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen! [[auf jede Seite so eine Streamer plazieren]] [streamer 1] Winterdepressies smelten op Cyprus als sneeuw voor de zon [streamer 2] We konden kiezen uit een relaxte custom of een stoere off-road en omdat nog nét niet alle wegen op Cyprus zijn geasfalteerd hebben we voor XT600’s gekozen. [streamer 3] Langs de weg staan, als variatie op Nederlandse praatpalen, altaartjes waarin olielampjes branden. [streamer 4] Twee voor de prijs van een, Cyprus heeft veel contrasten. Kust en binnenland zijn twee verschillende werelden. Resten van duizenden jaren oude beschavingen liggen vlak naast moderne infrastructuur. [streamer 4] Voorkomen is beter dan genezen. Ook zonder concrete klachten van winterdepressie kunnen we iedereen dus een heilzame motortocht op Cyprus aanbevelen! [[INFOkasten seite 59]] INFO >Noord- en Zuid-Cyprus Cyprus is na Sicilië en Sardinië het grootste eiland in de Middellandse Zee. De oudste sporen van menselijke beschaving zijn zeker 10.000 jaar oud. Van oudsher strategisch gelegen tussen Afrika, Azië en Europa, heeft Cyprus in de loop der eeuwen vele volkeren over zich heen gekregen. Egyptenaren, Phoeniciërs, Grieken, Romeinen, Assyriërs, Perzen, Franken, kruisridders, Venetianen en Osmanen (Turken) heersten over het eiland, voordat het in 1878 onder Brits gezag kwam. In 1960 werd Cyprus een onafhankelijke staat. Door aanhoudende problemen tussen Grieks-Cypriotische en Turks-Cypriotische bewoners werd in 1964 een vredesmacht van de Verenigde Naties gestationeerd. In 1974 vond een staatsgreep plaats, gesteund door de generaalsjunta in Griekenland, die aansluiting van Cyprus bij Griekenland propageerde. Daarop viel Turkije het noordelijke deel binnen, dat zich in 1983 onafhankelijk verklaarde. Deze Turkse Republiek van Noord-Cyprus wordt alleen door Turkije erkend. Tot op de dag van vandaag is Cyprus daardoor in twee helften gedeeld via de Green Line, een 217 km lange strook gemilitariseerd niemandsland. >Het eiland Cyprus heeft een totale omtrek van 780 km, de langste afstand van west naar oost bedraagt 223 km. Grieks en Engels zijn officiële talen in het zuiden. Alleen de Republiek Zuid-Cyprus werd in 2004 deel van de Europese Unie, naar verwachting wordt daar op 1 januari 2008 ook de Euro wettig betaalmiddel. Nu betaal je er nog met de Cypriotische Pond, die weer in 100 cent is verdeeld. Zo’n Cypriotische Pond is ongeveer anderhalve euro waard. Overal staan geldautomaten en bij alle banken en wisselkantoren kun je probleemloos je Euro’s wisselen. > De beste reis-tijd Cyprus is een typische “hele jaar bestemming”, maar in de zomermaanden juli en augustus loopt de temperatuur wel op tot boven de veertig graden! Bovendien is het in het hoogseizoen drukker en duurder dan in het najaar, de winter en het voorjaar. In die periode is het weer – ondanks kans op een enkele regenbui – ook veel aangenamer om lekker motor te rijden. > Landkaarten en reisgidsen Buiten veel Engelstalige reisgidsen zijn ook Nederlandstalige uitgaven van Wat & Hoe, Dominicus en ANWB op de markt. Freytag & Berndt, Mairs en Reise Know How (op plastic gedrukt, dus scheur- en watervast) hebben iets gedetailleerdere landkaarten dan de gratis kaarten van Isropa en Cyprus Verkeersbureau, maar voor alle kaarten geldt dat de informatie erop niet geheel 100% accuraat is. Als je gebruik maakt van de reisaanbieding van Isropa, krijg je een mapje met onder meer het reisgidsje Cyprus van Marco Polo en een set landkaarten van het eiland. >Informatie ontvangen De Cypriotische Toeristen Organisatie zendt op aanvraag een pakket met brochures (en landkaarten) toe, dat zeer uitgebreide informatie bevat. Dat kun je aanvragen bij het verkeersburo: Cyprus Verkeersbureau Keizersgracht 635 1012DS Amsterdam Tel. 020 624 4358 Mail: cyprus.sun@wxs.nl www.visitcyprus.com [[extra kasten unten in INFO-kasten]] MOTOPLUS LEZERSREIS NAAR CYPRUS [[LOGO ISROPA REIZEN hinzu fugen ]]] In samenwerking met Isropa Reizen kan MotoPlus deze Fly & Ride reis naar Cyprus tegen een gereduceerd tarief aanbieden. Het betreft een 8-daagse reis, waarbij je naar Cyprus vliegt en ter plekke 6 dagen de beschikking hebt over een Yamaha XT600 of een Honda Shadow 750 (of vergelijkbare machines). De reis is inclusief: • Vlucht per lijndienst met Cyprus Airways: Amsterdam – Paphos – Amsterdam. • Luchthavenbelasting en brandstoftoeslag. • Transfer luchthaven Paphos naar Kefalos Beach en vice versa. • Lokale service van Isropa reisleiding. • 7 overnachtingen in Kefalos Beach o.b.v. Logies. Kefalos Beach is een modern viersterren appartementencomplex aan het strand van Pafos. Faciliteiten: receptie, lounge, twee bars, restaurant, poolbar, snackbar, mini-supermarkt, zwembad met zonneterras en ligbedden, tennisbanen, fitness, sauna, jacuzzi, stoombad, minigolf. De appartementen beschikken over een netjes ingerichte woon/slaapkamer, kitchenette, terras of balkon, airconditioning, telefoon, tv en kluisje. Schoonmaak, handdoeken en linnengoed zijn bij de prijs inbegrepen. • Speciaal voor de lezers van MotoPlus: een gratis diner in het restaurant van Kefalos Beach. • 6 etmalen motorhuur, naar keuze: Pakket A: een Yamaha XT600 (of gelijkwaardig). Pakket B: een Honda Shadow 750 (of gelijkwaardig). De motor wordt de dag na aankomst bij Kefalos Beach afgeleverd en de dag voor vertrek wordt de motor daar weer opgehaald. Het aantal kilometers is ongelimiteerd, onderhoud, service en WA-verzekering zijn inbegrepen. Vanwege de veiligheid en hygiëne is het verstandig je eigen helm en motorkleding mee te nemen. Plus je geldige rijbewijs natuurlijk. Niet inbegrepen in de reissom zijn: • Een all-risk-verzekering (CDW) welke lokaal betaald dient te worden (ongeveer 5 Cyp. Pond ofte wel € 7,50 per dag). • Benzine. • Eigen maaltijden, behalve één maal diner in Kefalos Beach. De prijs van Pakket A (met een Yamaha XT600) bedraagt vanaf € 680,- per persoon op basis van 1 motor en 2 personen in een appartement. Pakket B (met de Honda Shadow) kost vanaf € 713,- per persoon op basis van 1 motor en 2 personen in een appartement. Je kunt wekelijks op vrijdag of dinsdag in de periode 2 maart tot 31 oktober 2007 vertrekken. In het hoogseizoen kunnen de prijzen wel flink oplopen. Bel of mail daarom altijd even met Isropa Reizen (tel. 075-616 16 13 of info@isropa.nl o.v.v. MotoPlus) voor de actuele prijzen en beschikbaarheid. Isropa informeert je ook graag over afwijkende reisduur en/of kamertypes.

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-