+ Plus

Evert ten Napel – Uit het blote bolletje

Op de lagere school in mijn geboortedorp Klazienaveen was aardrijkskunde mijn favoriete vak. Dat kwam mede doordat ik er behoorlijk goed in was. Als de meester 100 steden, dorpen, kanalen of rivieren op de grote kaart aanwees had ik er bijna altijd 98/99 of soms alle 100 goed.

Als motorrijder heb ik daar jarenlang veel voordeel aan gehad. Ik stond er binnen onze club om bekend om ritten uit mijn hoofd voor te rijden. Meestal reden we richting het Oosten, daar komen immers volgens de Bijbel de Wijzen vandaan. Vanuit de Veluwe ging het dan moeiteloos via mooie binnenweggetjes richting de Posbank en vandaar via het pontje van Bronkhorst of Olburgen naar de Achterhoek. Soms ook koersten we via het Vierhouterbos, Emst en Oene naar het pontje van Wijhe of Olst en dan richting Salland of Twente. “Heb je het hele land in je hoofd?”, kreeg ik vaak te horen. “Nee hoor”, antwoordde ik steevast: “ik was vroeger op school gewoon goed in aardrijkskunde.”
Jaren terug bezweek ik onder druk van mijn motormakkers om eens langs Notter te gaan en ook een Garmin Zumo aan te schaffen. Ik kreeg keurig uitleg hoe het ding werkte, kocht er ook een On Route Motorkaart bij, tikte het pittige bedrag af en ik had ook navigatie op de motor. In Notter werd ook uitgelegd hoe je zelf routes kon maken via Basecamp en of Mapsource. Ik snapte er na enkele minuten niets van, maar deed net alsof om niet al te dom over te komen.
Steeds probeer ik het weer, soms lukt het, vaak ook niet. Dan is het weer een GPX- en dan weer een GPD-bestand. Gelukkig zijn de anderen er wel bekwaam in en dus rij ik meestal achteraan. Behalve wanneer ik als voorrijder zelf een rit uitzet. Meestal nog gewoon uit mijn hoofd. Tot ik eind december besloot een oliebollenrit te organiseren voor de dapperen van onze club, die hun tweewieler niet in het vet zetten gedurende de wintermaanden. Liefst twintig enthousiastelingen meldden zich voor de koffie en oliebollen en ik besloot eens de On Route Motorkaart te gebruiken. Ik tikte als vertrekpunt Ermelo in en als aankomst Dwingeloo en was benieuwd naar de route. Die voerde ons tot mijn verassing via de Flevopolder en Noordwest Overijssel naar het prachtige brinkdorp Dwingeloo. “Uit je hoofd zeker”, vroegen de anderen tijdens de lunch. “Nee, deze keer heb ik de On Route Motorkaart gevolgd en zie, een zeer verassende route.” Verbazing alom, want die eigenwijze Evert, die altijd uit zijn blote kop routes bedacht, ging ineens overstag en maakte gebruik van de moderne navigatie.
Op de terugweg toch maar een route uit mijn hoofd gereden. Van de grote kaart op de lagere school van Klazienaveen herinnerde ik me feilloos dat je via Ruinerwold, De Wijk, Punthorst, Nieuwleusen, Hasselt, Zwolle, Nunspeet en langs het prachtige natuurgebied de Stakenberg ook weer eindpunt Ermelo kon bereiken. En het klopte! En toch ga ik dit jaar en hopelijk nog vele jaren vaker de On Route Motorkaart gebruiken.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...