+ Plus

Eerste Test MV Agusta Brutale 1078RR (2009)

Iets wat de naam Brutale draagt, hoort zich ook zo te presenteren. Vandaar dat MV Agusta zijn naked nu van het sterkste blok uit de schappen heeft voorzien. Opdat we maar niets te kort komen. Afgelopen zomer konden we daar in Italië al even kort aan ruiken, maar inmiddels hebben we het Italiaanse beest wat langer onder onze hoede gehad.Geen halve maatregelen daar in het Italiaanse Varese. Met het 1078-blok heeft de MV Agusta Brutale eindelijk het blok dat zijn naam eer aan doet en met zo’n krachtige naam is die transplantatie ook niet meer dan logisch. Dat het sterkste blok van de Italianen in Brutale-trim ‘slechts’ nog een gemeten 151 pk op stal heeft staan, is alleen een schijnbare tegenstrijdigheid. Daarover later meer. Het chassis is in principe een oude bekende en omarmde eerder al de 910- en 750-viercilinders. Maar doordat de voorste ophangpunten voor het blok excentrisch zijn te verstellen, past ook het hoger bouwende 1078-blok zonder problemen. Dat blok stamt uit de F4 1078 en levert in die trim een massieve 190 pk. Maar door de cilinderkop van de F4 1000R met kleinere kleppen en aangepaste nokkenassen te gebruiken, werd het vermogen voor gebruik in de naakte Brutale een stuk getemd.De zit is zoals we dat inmiddels van de Brutale gewend zijn: compact. De voetsteunen staan hoog, de hoek die de knieën maken is krap en het flinterdun gepolsterde zadel geeft weinig bewegingsruimte. De korte wielbasis, de compacte houding en de forse zithoogte geven je daarbij het gevoel op een kanonskogel te zitten. Een druk op de knop en de vierpitter wordt vol overgave wakker. Het rochelt, maalt en schraapt in de machtige machinekamer. Beestachtig, oorspronkelijk, archaïsch. Dit mechanische concert doet denken aan de legendarische MV’s uit de zeventiger jaren, waarbij enorme tandwielconstructies luidruchtig de nokkenassen aandreven. Maar deze oudgedienden hadden dan weer niet de ongemeen spectaculaire dynamiek die de Brutale wel heeft. Wat de brute vierpitter bij het openen van de gaskleppen voorschotelt is pure show, waar bij horen en zien je vergaat! Daarbij maakt het in feite niet uit in welke versnelling je rijdt. Bij iedere draai aan het gas stort het blok steeds een ware koppellawine over het achterwiel uit en dat is zelfs bij een miniem streepje gas al bovenmodaal. Bij 2500 toeren beschik je al over 80 Nm en niet veel later over 100 Nm, waarna het vanaf 5000 toeren in één streep door gaat naar een overweldigend maximum van 121 Nm. Deze krachtige karakteristiek geeft de Brutale een acceleratievermogen die zijn gelijke niet kent. In de spurt van 60 naar 140 km/uur is de MV de absolute referentie. Een R1 is in dit gebied geen partij en zelfs de Suzuki Hayabusa en de Triumph Rocket III moeten hier het antwoord schuldig blijven. Alleen Honda’s Fireblade kan het nog enigszins bijbenen. De Brutale heeft zo’n enorme voorwaartse drang, dat je bij gewoon alledaags gebruik eigenlijk nooit boven de 6000 toeren komt. Je begint je zelfs af te vragen waarom de toerenteller van de MV überhaupt tot in de vijf cijfers doorloopt. Wheelies in de tweede versnelling maakt de Italiaan op afroep. 6000 omwentelingen op de klok, gas open en hup, daar is de blauwe lucht al! Topvermogen is bijzaak, omdat de Brutale precies in het juiste toerengebied met zijn indrukwekkende kracht strooit. Zelfs in de zesde versnelling met een lage 1800 toeren op de klok door de stad sukkelen doet de MV haast achteloos. Zeer onderhoudend allemaal, veeleisend en bijzonder prikkelend ook. Maar toch ook nog steeds een stukje verwijderd van absolute perfectie. Er zijn nog duidelijk vibraties waarneembaar en gas, koppeling en versnellingsbak werken zeker niet super licht. Maar de grootste pretbederver is de gasrespons. Die is wel wezenlijk beter dan voorheen bij de 910 en de 750 oer-Brutale, maar overtuigend is het ook niet helemaal. De gasreactie voelt nog steeds licht vertraagd, waarna het vermogen er bij het eerste openen van de gaskleppen heel nadrukkelijk in komt. Niets voor mensen met een grove motoriek. En bij het abrupt sluiten van de gaskleppen ijlt de vierpitter ook nog wat na. Het injectiesysteem met zijn enkele gasklep en injector per inlaatkanaal heeft dus duidelijke grenzen. Daarnaast is de ontsteking niet optimaal, want de MV wil bij afremmen op de motor of wachtend voor een stoplicht nog wel eens afslaan. In ieder geval vraagt de Italiaan in druk stadsverkeer en ook in de file een fijngevoelige rechterhand. Maar daarbuiten blinkt het blok uit met zijn ronduit explosieve vermogensontplooiing, die je keer op keer knetterhard van bocht naar bocht kegelt. Een enorme kick! Ook omdat de lol zeker niet aan het eind van een recht stuk weg ophoudt, maar in de bocht gewoon doorgaat. Dat begint al met het aanremmen. De Brembo Monobloc remklauwen in het voorwiel zien er niet alleen imposant uit, zo remmen ze ook. Een enorm fijn te doseren en ongeëvenaarde beet, om de vingers bij af te likken. En ook bij de meest stevige remacties gaat de voorvork niet door de knieën. Die indrukwekkende 50 mm Marzocchi siert trouwens voor het eerst een Brutale en kent een asymmetrische opbouw, waarbij de ingaande demping via de linkerpoot kan worden versteld en de uitgaande demping via de rechterpoot. De vork spreekt heel mooi aan en geeft heel precieze feedback over de grip van de standaard Pirelli Supercorsa Pro’s. De afstelling van het rijwielgedeelte is behoorlijk aan de stugge kant, maar nog net niet oncomfortabel. Toch geven de veerelementen de staat van het wegdek heel gedecideerd en zorgvuldig door. Maar daarvoor moet de high speed ingaande demping van de Sachs achtervering wel ver opengedraaid zijn. De liefhebbers van een sportief en direct stuurgedrag komen in ieder geval volledig aan hun trekken. Voor en achter is de afstelling van de veerelementen mooi in balans en daarmee is de Brutale heel zeker en stabiel door snelle, brede bochten te jagen. Maar ook snel opeenvolgende bochtcombinaties rondt de exclusieve Italiaan heel precies en voor een dikke 1000 zelfs uitgesproken lichtvoetig. Toch hebben de korte wielbasis, de massieve voorvork gecombineerd met de imposante kroonplaat en het stijve frame ook een keerzijde: als je te agressief aan de slag gaat en ook nog eens op hobbelig wegdek, geeft de Brutale met stevige stuurbewegingen te kennen dat een stuurdemper in dit soort omstandigheden geen overbodige luxe was geweest. En eigenlijk zou dat kleinood gezien de bepaald niet kinderachtige aanschafprijs van de RR gewoon standaard moeten zijn. Aan de andere kant ligt die prijs op hetzelfde niveau als die van de Brutale 910R en dat is ook wat waard. +Vermogen in de kelder al indrukwekkend Rijwielgedeelte handelbaar, precies en stabielRemmen ankeren als de duivel-Uitlaatdempers dwingen de rechtervoet naar buitenTankoverloop loopt snel overSpiegels laten alleen de bovenarmen zien TECHNISCHE GEGEVENS MV AGUSTA BRUTALE 1078RRMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, ketting aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, 650 watt dynamo, 12 V/9 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop-functie, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 79,0 x 55,0 mmCilinderinhoud 1078 ccCompressie 13,0 : 1Max. vermogen 108 kW (147 pk) bij 10.950 tpmMax. koppel 115 Nm bij 7.800 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 50 mm, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, enkelzijdige aluminium swingarm met monovering en hevelsysteem, veervoorspanning, ingaande demping en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 210 mm met vierzuiger remklauw.Gesmede aluminium wielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17Banden in test Pirelli Supercorsa Pro MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1410 mm, balhoofdhoek 66°, naloop 102 mm, veerweg voor 130 mm, veerweg achter 120 mm, zithoogte* 830 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 210 kg, max. belading* 160 kg, tankinhoud 19,0 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren zwart/antraciet, wit/zwart, rood/zilverPrijs NL € 21.999,- / B € 18.999,-INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Motomondo BV, tel. 0184-657 171, www.motomondo.nl [MESSWERTE]MEETGEGEVENSTopsnelheid 252 km/uur*; 265 km/uur**Acceleratie0-100 km/uur 3,6 s0-140 km/uur 5,3 s0-200 km/uur 9,6 sDoortrekken60-100 km/uur 3,0 s100-140 km/uur 3,0 s140-180 km/uur 3,2 sTellerafwijkingEffectief (weergave 50/100) 49/99 km/uurBenzineverbruikSecundair 1 : 14,7Theoretische actieradius 279 km [Leistungsdiagramm]VERMOGENSGRAFIEK110,8 kW (151 pk) bij 10.100 tpm122 Nm bij 7.500 tpm* MotoPlus-metingen; **fabrieksopgave; grafiek: vermogen aan de krukas. Metingen op een Dynojet 150 vermogensbank, gecorrigeerd naar ECE, maximale afwijking +/- 5%.[Unterschriften][Details opener v.l.n.r.]Asymmetrisch opgebouwde Marzocchi-voorvork met de stelschroef voor de uitgaande demping op de rechter poot.Overzichtelijke cockpit met omslachtige bediening. Het rode gebied begint pas bij 12.000 toeren. Stelmechanisme voor de voetsteunen, die overigens erg kort zijn en weinig grip bieden. [Detailbilder Dritter Seite]Sachs monovering (links) met high- en lowspeed stelmogelijkheden voor de ingaande demping en Monobloc remklauwen (midden) met een krachtige beet. De Brutale heeft geen choke, maar wel een mechanisch hulpmiddeltje om het stationair toerental iets te verhogen (rechts).

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-