+ Plus

Eerste Test Indian Scout Sixty

Indian breidt haar modelpalet naar onderen uit met de Scout Sixty, een wat voordeliger zustermodel van de Scout. We ontvluchten onze natte winter voor een zonnige rit met de Sixty tussen Los Angeles en Las Vegas.

Als je het nieuws hebt gemist: Indian is aan het uitbreiden. Polaris, wereldwijd toonaangevend op het gebied van quads en snowmobiles en gezegend met een goedgevulde portemonnee, heeft het historische merk met de grote naam vier jaar geleden van de eeuwige jachtgronden naar de levenden teruggebracht. Sindsdien wedijveren de in Wisconsin residerende roodhuiden stevig met dat andere Amerikaanse merk uit Milwaukee. Op de gigantische Amerikaanse cruisermarkt zijn de indianen aanzienlijk gegroeid en ook in Europa neemt het marktaandeel gestaag toe.
Afgelopen jaar verscheen de Scout met deels een aluminium frame en een naar Amerikaanse begrippen bescheiden cilinderinhoud van 1.133 cc, vierklepstechniek, vloeistofkoeling en dik 100 pk vermogen. Een op moderne leest geschoeide cruiser met de blik ook op Europa gericht. En nu komt daar aan de onderzijde dus de Scout Sixty bij. Een iets kleinere boring brengt de longinhoud terug tot 999 cc, ofwel nagenoeg de Sixty cubic inches uit de typeaanduiding. Vermogen en koppel liggen met respectievelijk 78 pk en 89 Nm in cruiserland nog steeds boven het gemiddelde. Voeg daar, bij verder identiek gebleven techniek, een aantal zwart gespoten onderdelen in plaats van verchroomde en vijf versnellingen in plaats van zes aan toe en klaar is het nieuwe instapmodel.
In Amerika rijden we van Los Angeles door het schilderachtige San Bernardino National Park richting Death Valley, over een kaarsrechte weg honderd kilometer door de woestijn naar Las Vegas. De Scout Sixty rijdt, zoals te verwachten viel, eigenlijk net zo als een…Scout. Maar dan met twintig procent minder vermogen. Dat wil zeggen: het gaat hier om een frisse, verhoudingsgewijs wendbare en zeer vriendelijke motorfiets. De zitpositie is een gematigde interpretatie van de cruiser-standaard, alleen erg lange rijders zullen zich op de bedrieglijk compacte Indian misschien wat minder op hun plek voelen. Een drooggewicht van 246 kilo is niet opvallend weinig, maar door het lage zwaartepunt is de handling zo goed als het bij een motorfiets van dit kaliber maar kan zijn. De Sixty stuurt harmonieus in en is dankzij de opmerkelijk ruime mate van grondspeling ook leuk te rijden in de spaarzame bochten op dit traject. De voorvering doet zijn werk netjes, achter moeten stugge veren de bescheiden veerweg compenseren. Straf, maar niet heel comfortabel. De ABS-loze schijfremmen voor en achter (US-versie, in Europa is ABS standaard) vertragen krachtig en hebben een enorm goed drukpunt.

Ook het motorblok heeft een echt drukpunt. Vanuit de toerenkelder heeft de V-twin al lekker veel punch en marcheert vervolgens ook op aanstekelijke wijze door het middengebied. De vierklepper draait lichtvoetig en vrij en, in Amerika tenminste, met een lekkere robuuste sound. Gasrespons en lastwisselverhoudingen zijn absoluut voorbeeldig en de vijfversnellingsbak is er een van het soort dat echt plezier geeft bij het schakelen. Het motorblok presteert zelfs dusdanig aanstekelijk, dat je het ook wel eens in een sportiever chassis zou willen ervaren. Deze instap-Indian is wat pure prestaties betreft dus allesbehalve een trage instapper. Net als het zustermodel is de Scout Sixty eveneens een moderne en zeer goed functionerende motorfiets. Daarmee breekt dit model natuurlijk met het cruiser-cliché van ‘vroeger was alles beter’. De Scout Sixty is, en dat wordt onderstreept door de goede afwerking, gebouwd als een Honda en dat is een compliment. Voor een meerprijs van € 1.900,- is de vraag welke van de beide Scouts de meest zinvolle is, persoonlijke smaak en de hoogte van de spaarrekening even buiten beschouwing gelaten.
We genieten ter afsluiting liever nog even van de eindeloze wijdheid van de US of A. Een graadjes of twintig, felle woestijnzon, open helm en zonnebril en stoffige, droge lucht. De Interstate 15 tussen Barstow en Baker verdwijnt ergens ver achter de van warmte trillende horizon.

Wilt u meer informatie of wilt u een proefrit aanvragen?

Persoonlijke gegevens

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.