+ Plus

Eerste Test Husqvarna TE250

Sind Husqvarna onder de BMW-vlag valt, waait er een frisse wind bij ’s werelds oudste motorfabrikant. Zo verhuisde men naar een nieuw fabriekspand in het Italiaans Varese en werd er vaart gezet achter de TE250. Diens codenaam Xlight geeft al aan waar het bij dit model om draait: hij bezit ‘0% vet’, wat resulteert in een superlaag rijklaar gewicht van 106 kilo.De nieuwe TE250 zat al wat langer in de pen bij Husqvarna en kon met het BMW-geld in hoog tempo worden ontwikkeld tot een productiemodel. Daarbij werd de nieuwe 250 cc ééncilinder-viertakt de afgelopen maanden in het kader van de testen al volop ingezet in EK-motorcrossen en WK-enduro’s. En met succes, want de Franse fabrieksrijder Antoine Meo won telkens beide dagen van de laatste drie enduro-WK’s met zijn nieuwe TE250. En ook in de motorcross bleek de Xlight van meet af aan zijn mannetje te staan. Belangrijke opstekers voor Husqvarna dus, want het merk met zo’n grote hisorie dreigt de laatste jaren toch volledig onder te sneeuwen, onder meer door het Oranje Oostenrijkse noppengeweld en de steeds actievere Japanse fabrieken.Voor de nieuwe kwartliter nam Husqvarna rigoureuze stappen: de machine werd totaal nieuw ontwikkeld. En geen enkele kwartliter heeft een zo licht motorblok (slechts 22 kilo) of zo een korte slag (50,9 millimeter), bij een boring van 79 mm. De TC250-crossuitvoering is daarbij uitgerust met enkel een kickstarter en een 39 mm Keihin-carburateur, waar de TE250 enduromotor ook een elektrische starter en benzine-injectie meekreeg.Vooral die elektrische starter is natuurlijk verwennerij. En gemeengoed in de endurowereld, want aantrappen daar doen de endurorijders niet meer aan: een korte druk op de knop is voldoende om het blokje braaf te laten snorren. En al in de eerste paar bochten wordt duidelijk dat Husqvarna met deze TE250 een volledig nieuw tijdperk betreedt. De van oudsher duidelijk op het voorwiel gerichte zit en de vaak als wat traag ervaren stuureigenschappen maken op de nieuwe Husky plaats voor een wonderlijk energieke handelbaarheid, wat onder meer te danken is aan de duidelijk actievere zit en de ingekorte wielbasis te opzichte van de vorige TE250. Die was in de loop der jaren verworden tot een probleemloze allemansvriend, waarmee het zetten van snelle tijden op de steeds heftigere enduroproeven echter lastig was. En dat is met de nieuweling dus totaal anders: dat blijkt een superhandelbare, flitsende machine met een stuurgedrag dat op dit moment door geen enkel ander enduromerk kan worden geëvenaard. Een wereld van verschil met zijn voorganger dus, ook al omdat de vering nu op een beduidend hoger peil staat.Het grootste deel van deze zevenmijlslaarzenstap voorwaarts komt echter op het conto van het nieuwe motorblokje, dat werkelijk ongelooflijk compact is geconstrueerd. Compacter dan wat dan ook: het lijkt bijna een tweetakt. Kijk maar eens naar de ruimte boven de cilinder: zo wordt het wisselen van de bougie weer een eenvoudig klusje…De ééncilinder draait erg gretig toeren en presenteert zich als meer dan daadkrachtig, al voelt hij in verhouding met de concurrentie laag in toeren wat terughoudend aan. Het is dus zaak om veel te schakelen om de TE250 goed op toeren te houden, zodat de snelheid erin blijft. Verbazingwekkend is daarbij dat het injectieblok van de TE-enduro eigenlijk helemaal niet onder doet voor het met een carburateur uitgeruste blok van de TC-crosser. Gevoelsmatig lijkt de injectiefiets in het middengebied zelfs over meer pit te bezittenDe Husqvarna-technici hebben waarschijnlijk flink overuren gemaakt het afgelopen jaar, maar het resultaat is er dan ook naar: de nieuwe TE250 is een enorme stap voorwaarts en blijkt een uitermate uitgebalanceerd totaalpakket van een hypermodern, licht en compact motorblokje en een zeer wendbaar rijwielgedeelte. Precies wat de hardcore endurorijder anno 2010 nodig heeft!________________________________________HUSQVARNA TE250Vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, twee ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, boring x slag 79,0 x 50,9, cilinderinhoud 249,5 cc, compressie 13,6 : 1, wet-sump smering, zesversnellingsbak, ketting, stalen wiegframe, bandenmaat 90/90R21 en 120/90R18, wielbasis 1.470 mm, zithoogte 950 mm, gewicht rijklaar met volle tank 106 kg, tankinhoud 7 liter. Prijs NL € 9.599,- / B € 8.599,-INFO (NL + B) Motomondo BV, tel. 0031 (0)184-65 71 71, www.motomondo.nl________________________________________[UNTERSCHRIFT]De TE250 is een Husvarna van een nieuwe generatie met een supercompact en hypermodern motorblok, benzine-injectie en een zeer laag totaalgewicht.

Lees meer over

BMW Husqvarna TE250

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-