+ Plus

Eerste Test Honda VT1300CX Fury

Wat is dat nu? Terwijl Honda’s enige en echte custombike in zijn Amerikaanse thuisland de bijnaam Fury meekreeg, moeten we het in Europa zonder die naam stellen. Bij ons heet deze prachtige machine gewoon heel kil VT1300CX. Jammer, want zo’n schoonheid verdient beter…Die naamskwestie is niet het enige mysterie rond Honda’s heuse chopper. Navraag leerde dat Honda wel wilde, maar niet mocht, omdat de naamrechten op de naam Fury in Europa niet vrij waren. En jaren geleden had Honda natuurlijk al eens hetzelfde met de Hornet, een naam die ook al in gebruik was bij een fietsenfabrikant. Maar Fury? Het enige dat wij ons nog kunnen herinneren was een Amerikaanse tv-serie met 114 afleveringen tussen 1955 en 1960. Hoofdrolspeler: een paard…Hoe dan ook Fury is het Engelse woord voor furie, razernij en woede. Mmm, met 58 pk uit 1.312 cc? Dat is zelfs nog minder dan Harley-Davidson uit zijn dikke stoterstangen-V-twins peurt. Daar zal die bijnaam Fury dus ook wel niet op slaan.Wat wel meteen opvalt zodra je de Honda start, is de zijdezachte loop. Hij slaat ook in de winterse kou meteen aan en draait ongelooflijk mooi rond. De dubbele balansassen elimineren elke vorm van vibratie uit de watergekoeld 52º V-twin met groot succes.De zithoogte is extreem laag, maar toch lijkt de verhouding een klein beetje zoek, want het stuur zit ondanks die lage zithoogte best ver weg. Korte mensen die een nieuwe VT1300CX overwegen doen er dus goed aan om toch eerst eens even te gaan passen.Bij normaal rijden valt het trouwens niet eens zo op dat de afstand tot het stuur best fors is. Dan ligt het stuur zelfs lekker in de hand en is er geen vuiltje aan de lucht. Dat vuiltje komt er pas zodra je probeert te keren of manoeuvreren met de VT: dan blijkt het een echt lange motor met een hoog gewicht van 311 kg. En bovendien draait het uiteinde van het stuur bovendien ver van je weg. Dat vraagt zelfs van ervaren rijders rijkunst en kunde. Maar ja: wie mooi wil zijn en op een echte ‘chopper’ wil rijden, moet die eigenschappen voor lief nemen. Het maakt de VT1300CX niet tot een allemansvriendje waarmee je onervaren rijders direct op pad zou willen sturen.Hoe de VT1300CX trouwens aan zo’n hoog gewicht komt is ook een raadsel, want het is opvallend dat vrijwel alle verchroomde deksels en kappen op deze Honda niet van stoer metaal zijn, maar van verchroomd kunststof. Tot en met de koplamp en de kleppendeksels aan toe. Natuurlijk, het kan, maar het past eigenlijk niet zo goed bij het karakter van zo’n ‘home-made-chopper’, die je bij wijze van spreken ook uit de werkplaats van de schreeuwende familie Teutul van Orange County Customs had kunnen komen. Dan verwacht je stoer vonkentrekkend staal, glimmend gepoetst chroom en onder luide vloeken gepolijst aluminium…Maar kunststof of niet, opvallen doet de VT1300CX als de beste. Je wordt regelmatig staande gehouden en bezorgd menigeen een nekhernia als je langs komt ploffen. Cooler zag er nog nimmer een Honda uit!Bovendien blijkt dat rijden kinderspel, zodra de wielen maar lekker blijven rollen. Dan is deze Honda bijzonder uitgebalanceerd en laat hij zich spelenderwijs berijden. De lange wielbasis blijkt geen probleem, je voelt alleen de enorm brede 200 mm achterband op slecht asfalt werken en richels nalopen. Tja, we zeiden het al eerder: wie mooi wil zijn…Het stuur is gelukkig niet te ver naar achteren doorgetrokken, zodat je in het zadel nog steeds heel licht voorover hangt. Dat spaart je rug, omdat de zithouding toch nog enigszins actief is. Vanuit de buddy heb je uitzicht over de schitterende druppelvormige tank, het kekke dashboard en de waanzinnige koplamp. Zo moeten zich ooit Fonda en Hopper ook gevoeld hebben, in de film Easy rider. Klasse hoe Honda dat gevoel veertig jaar na dato weer weet te vangen in een in serie geproduceerde machine.Juist door dat gevoel maak je je ook niet druk om de beperkte prestaties en acceleratietijden van 6,8 seconden van nul naar 100. Of de trage 14,5 seconden van nul naar 140. Who cares? Wel geslaagd is dat het blok zo magnifiek draait en al bij 2.000 toeren 100 Nm trekkracht genereert. En dat houdt hij vol tot ruim 3.500 tpm, dus maar liefst 1.500 toeren (van de rijdbare 3.000 tpm brede powerband) levert hij het maximum koppel! Voor wie deze getallen niets zeggen: je kunt bij het wegrijden dus zo snel mogelijk doorschakelen naar zijn vijf en de VT daar meestal in laten staan, heerlijk relaxed.Net als het motorblok werkt ook de versnellingsbak voorbeeldig. Een serieuze klak bij het verkeerslicht, zoals de meeste motoren wel kennen, zit er niet in op deze Honda. Het inschakelen van de eerste versnelling merk je eigenlijk alleen aan het dovende vrijstandslampje. Voor een vergelijkbare rust zorgen ook de uitlaatdempers, die de VT1300CX fluisterstil door het leven doen gaan. Menige kleinere custom doet meer van zich spreken qua uitlaatgeluid, maar daar zal de accessoirehandel zeker op in gaan spelen met open dempers, daar hoeft niemand zich zorgen over te maken. Voordeel van deze stille uitlaten is wel dat je nu zondagochtend vroeg op pad kunt, zonder je buren wakker te maken.Superkomfortabel is de CX niet, dat kan ook niet met de magere 95 mm veerweg achter. Maar die verstopte monoschokbreker mag best gezien worden: hij weet alle oneffenheden goed te filteren en voorkomt doorslaan. Op cruiser- en customgebied zijn er niet snel machines te noemen die beter geveerd zijn, maar alles blijft natuurlijk relatief. Opmerkelijk is trouwens Honda’s keuze voor een cardan in plaats van de doorsnee tandriem. Die cardan is mooi vormgegeven en lijkt het achterwiel bijna onzichtbaar aan te drijven. Wel bespeur je bij het gas afsluiten en weer openzetten iets van cardanreacties, maar die doen niets af aan de smeuïgheid van de aandrijflijn.Een perfect gecombineerd C-ABS-remsysteem zorgt voor de vertraging aan boord van de CX. Die remmen werken op zich prima en kunnen de kilo’s (mede door een stevige driezuiger-remklauw en een giga-remschijf van 336 mm in het voorwiel) goed de baas. De voorrem zou alleen een tikje meer gevoel mogen hebben, maar ook dat euvel is bekend bij machines waarvan het voorwiel gevoelsmatig meters ver voor je zit.In zijn geheel geeft de Honda VT1300CX een subliem en ontspannen rijgevoel. Je vergeet de tijd in het CX-zadel en laat de secundaire wegen heerlijk onder je wielen doorrollen op een machine die gezien mag worden. En dat laatste lijken alle omstanders en medeweggebruikers te beseffen: we hebben de laatste tijd niet meer zoveel bekijks gehad onderweg.Ondanks zijn beperkte prestaties mankeert het de VT1300CX dus niet aan show-potentie. Al moet er voor die bijna perfecte show wel behoorlijk in de buidel getast worden: de CX kost in Nederland € 16.690,- (in België is hij – voorlopig – nog niet leverbaar) en om toch weer even terug te gaan naar Amerika: voor dat geld heb je ook al menige dikke H-D, inclusief een Fat Bob en een Dyna Wide Glide. Misschien wat minder gelikt en minder technisch geperfectioneerd, maar wel motoren met naam…[KASTEN TECHNISCHE DATEN]Honda vt1300cxMOTOR vliestofgekoelde tweecilinder viertakt 52º V-motor met twee balansassen, bovenliggende nokkenas en drie kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, katalysator, 381 watt dynamo, 12V/11Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 89,5 x 104,3 mmCilinderinhoud 1.312 ccCompressie 9,2 : 1Max. vermogen 42,5 kW (58 pk) bij 4.250 tpmMax. koppel 107 Nm bij 2.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 45 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, schijfrem voor Ø 336 mm, driezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 296 mm, tweezuiger remklauw, deelintegraal remsysteem.Aluminium gietwielen 2.15 x 21; 6.25 x 18Bandenmaat 90/90R21; 200/50-18MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.805 mm, balhoofdhoek 58°, naloop 90 mm, veerweg v/a 130/95 mm; zithoogte 678 mm, rijklaar gewicht volgetankt 311 kg, max. belading 158 kg, tankinhoud 12,8 liter.Garantie twee jaarKleuren zwart en blauwPrijs NL € 16.690,- / B n.b.INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nl INFO BELGIЁ Honda Belgium NV, tel. 02-620 10 00, www.honda.be ________________________________________MOTOPLUS METINGENMOTOPLUS METINGEN Prestaties Topsnelheid km/uur* 165 km/uurAcceleratie 0 – 100 km/uur s 6,8 0 – 140 km/uur s 14,5Doortrekken 60 – 100 km/uur s 6,6 100 – 140 km/uur s 8,8 140 – 180 km/uur s Snelheidsmeterafwijking Aanwijzing 50/100 km/uur 45/93 km/uur Verbruik tijdens de test Secundaire weg 1 : 19,6 (5,1 liter op 100 km) Theoretische actieradius 251 km Soort benzine Euro-lv * Fabrieksopgave VERMOGENSGRAFIEKMax. vermogen (39,8 kW (54 pk) bij 4.300 tpm) Max. koppel (101 Nm bij 2.900 tpm)[in grafiek]Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmVermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE, maximale afwijking +/- 5%[KASTEN + UND -]+Motor: trillingsarm en zeer gecultiveerdRemmen: gecombineerd met ABSZitpositie: heerlijk laagRijwielgedeelte: uitgebalanceerd-Banden: De Dunlop’s zijn matig in de regen Draaicirkel: maar liefst 7,3 meterMaximum belading: slechts 158 kgAfwerking: nèt iets teveel verchroomd kunststof________________________________________[[BU’s]]De cockpit zit op het stuur en is in het donker oranje verlicht. Dat komt de afleesbaarheid helaas niet ten goede.Een gecombineerd remsysteem met driezuiger-remklauw en ABS. Toch had de voorrem wel iets meer gevoel mogen hebben.[[nur 1 BU bei hauptbild seite 42-43]]De VT1300CX heeft een schitterende look en lijkt zo uit de werkplaats van een Amerikaanse chopperbouwer te komen. Er was veel aandacht voor details, zoals bijvoorbeeld de uitlaten, de koplamp en de mooie wielen. Minder fraai zijn de remleidingen naar de voorrem.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.