+ Plus

Eerste Test Honda NSS300 Forza

Best handig hoor, zo’n scooter voor stadstransport en woon-werk-kilometers. Daarvoor heeft Honda al de SH300i, een model met ‘doorstap’, maar daarnaast brengen de Japanners nu de ‘sit-in’ NSS300 Forza als een wat luxueuzere variant. NSS is een abbreviatie voor New Sport Scooter, 300 geeft het slagvolume aan en Forza is Italiaans voor ‘kracht’. Hoe ziet de Forza eruit als we deze door een Nederlandse bril bekijken? Bij het plaatsnemen op de Forza vallen de lage, relaxte zitpositie en de fraaie afwerking op. Het mooie en complete dashboard met zijn forse en analoge snelheidsmeter en toerenteller is het visitekaartje van dit luxemodel. Het gewone buizenstuur geeft zowaar een vleug motorfietsgevoel. Wel een scootergevoel geven de twee forse dashboardvakken, waarvan er ééntje met een 12-volt-aansluiting uitgerust is. Dit ding geeft best een bepaald verwengevoel. Genoeg gevoeld. Even het linker remhendel (stevig!) inknijpen, op de startknop drukken en er rest de bestuurder niets dan gas geven. Ik roffel de parkeerplaats af en al binnen honderd meter valt op dat de vering heel fraai aanvoelt. Best comfortabel, maar beslist niet deinerig. Bij het eerste stopmomentje blijkt de stabiliteit op lage snelheid ongekend goed. Surplace-activiteiten zijn niet alleen mogelijk, ze zijn direct een tweede natuur. In die mate zelfs, dat ik zowat vergeet mijn voeten aan de grond te zetten bij een stop. Vervolgens blijkt de automatische koppeling prachtig samen te werken met de continu variabele transmissie. De koppeling grijpt smeuïg aan, de transmissie jengelt niet direct naar een hoog toerental, zoals wel eens voorkomt bij dergelijke constructies, en tijdens afremmen is de transmissie dusdanig geprogrammeerd dat deze ‘terugschakelt’, vooral in het laatste stukje naar bijna stilstand. Manoeuvreren in krappe situaties gaat hierdoor prima en feitelijk is deze aandrijflijn voor een scooter vrijwel tot perfectie gegroeid. Iets minder euforisch ben ik over de leefruimte van de Forza. Met mijn 1.87 meter lichaamlengte zit ik net klem tussen de dashboardkastjes en de niet-verstelbare rugsteun. Doodzonde dat die steun niet versteld of verwijderd kan worden. Voor rijders kleiner dan 1.85 meter is dit geen probleem, maar nu geeft de rugsteun vibraties sterk door aan mijn billenwerk en gedurende een lange rit is dat geen plezante sensatie. Da’s jammer, omdat lange ritten zo goed mogelijk zijn met de N-SS. Het zadel is goed, een duo vindt een prima plek en het ruitje is niet groot en kwijt zich prima van zijn taak. Het neemt veel winddruk weg en dat zonder resonanties op hoge snelheid. À propos hoge snelheid: op een snelweg die over een heuvellandschap danst, blijkt de Forza heuvel af bij ruim 9.000 toeren de toerenbegrenzer in te lopen en dan rij je dik 150 km/uur. Als dan bochten en oneffenheden getrotseerd moeten worden, is iets beweging in het chassis bespeurbaar, maar dit is niet gevaarlijk en je begeeft je eigenlijk buiten het werkterrein van een scooter. Op een bochtig parcours stuurt de Forza neutraal en vertrouwenwekkend, zodanig zelfs dat op minirotondes het kuipwerk aan de grond komt. De Dunlop ScootSmart banden harmoniëren prima met de Forza. De remmen genereren zeer forse vertraging en vooral het linkerhendel levert met zijn gecombineerde bediening een enorme stopkracht. Het gecombineerde C-ABS regelt wielslip heel mooi af en het is goed dat ABS ook gemeengoed wordt op minder kostbare modellen. Ook prima is dat het oprichtmoment bij remmen in een bocht vrijwel ontbreekt. Een onbegrijpelijk minpunt is het ontbreken van een parkeerrem, want een scooter is niet ‘in de versnelling’ te parkeren. Ook bergop tikt de Forza moeiteloos 130 km/uur op de teller aan en blijkt de 26 pk vermogen ruim voldoende voor werkzaamheden buiten de stad en dat is nu precies waar de Forza op gericht is. Sterker nog: met deze scooter wil je zeker ook plezierritten en toertochten maken, waarbij de riante bergruimte onder het zadel en het vriendelijke brandstofverbruik beslist behulpzaam zijn. Die bergruimte slikt gemakkelijk twee integraalhelmen plus nog wat klein grut. Het maximale brandstofverbruik wat de boordcomputer toonde bedroeg 1 op 22,2 en bij een normale rijstijl schommelde het tussen 1 op 25 en 1 op 30. Met de tankinhoud van 11,5 liter kom je dan nog eens een eind! Om te onderstrepen dat gebruikskosten hoog op de prio-lijst stonden, geeft Honda een service-interval op van 12.000 kilometer. En verwennen is leuk, maar het moet wel betaalbaar blijven, nietwaar? MOTOPLUS CONCLUSIE De NSS300 Forza biedt gewoon nét wat meer. Naast forenzen en stadsritjes kun je hier ook plezierriten mee maken en sterker nog: de Forza nodigt daartoe uit. Naast de ritten die móeten, komen ook ritten die je wilt rijden. Het ding straalt een bepaalde luxe uit en ermee rijden voelt daadwerkelijk als scooteren in een warm bad. [beeld en bu’s] [FMI6228] Het gaat wat ver om je Easy Rider te voelen, maar toch…. [NSS300_091] Het mooie dashboard draagt bij aan de luxe uitstraling. [Honda_Forza_26] De remmen genereren een zeer forse vertraging. [Honda_Forza_38] Die bergruimte slikt gemakkelijk twee integraalhelmen plus nog wat klein grut. [beeld NSS300_084] TECHNISCHE GEGEVENS HONDA NSS300 FORZA MOTOR vloeistofgekoelde viertakt eencilinder, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en vier kleppen, benzine-injectie, geregelde katalysator, 380 watt dynamo, accu 12 V/11 Ah, centrifugaalkoppeling met CVT, riem. Boring x slag 72,0 x 68,5 mm Cilinderinhoud 279 cc Compressie 10,5 : 1 Max. vermogen 19 kW (26 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 26 Nm bij 5.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork Ø 35 mm, aluminium swingarm met stereo achterschokbrekers, schijfrem voor Ø 256 mm met tweezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm met enkelzuiger remklauw, C-ABS. Aluminium gietwielen 3.00 x 14; 4.00 x 13 Banden 120/70-14; 140/70-13 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.546 mm, balhoofdhoek 63°, naloop 89 mm, zithoogte 716 mm, rijklaar gewicht volgetankt 194 kg, tankinhoud 11,6 liter. Garantie 2 jaar Kleuren wit, zilver, zwart Service-intervallen elke 12.000 km Prijs NL € 5.799,- / B € 4.990,- INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nl INFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. +32 (0)53-72 51 11, www.honda.be

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-