+ Plus

Eerste Test Honda GL1800 GoldWing

Na de komst van de BMW K1600GT/GTL kon Honda natuurlijk niet achterblijven en waardeerde het haar eigen luxeschip, de GoldWing, voor 2012 op. In Amerika is dit ‘2012-model’ al sinds mei dit jaar leverbaar en dat is ook de plek waar we kennismaken met deze nieuwste versie van Honda’s toermastodont.Het is drukkend warm en zwoel in Knoxville. Het weer? Of zou het komen door de enorme zwerm GoldWings die zich in de kleine stad in Tennessee heeft verzameld voor het grootste GoldWing-treffen van Amerika? Het is in ieder geval een passend decor voor de introductie van de 2012-versie van de 1800. Overigens is het meer een update dan een echt nieuw model, want motorblok, aandrijflijn, rijwielgedeelte en remmen bleven ongewijzigd. Na tien jaar was het weer eens hoog tijd voor een nieuw laagje make-up. Two-tone lak met meer vloeiende lijnen en drie nieuwe kleurvarianten – blauw, zwart en wit – moeten de forse vlakken van de toerkolos wat meer breken en wat spannender maken. Verder blijven de noviteiten aardig binnen de grenzen (zie ook kader). Een van 1,2 naar 2,8 liter vergroot opbergvak boven de tankdop slikt nu probleemloos zonnebril, gas en portemonnee weg. Dan moet je wel de versie zonder airbag nemen, want het bagagevak komt te vervallen op de € 3.000,- duurdere versie met plofzak. Maar ook dan blijft er nog ruim 150 liter bagageruimte over in de topkoffer en de grotere zijkoffers. Afneembaar zijn de koffers helaas niet. Wel kunnen ze met een afstandsbediening worden geopend. Op het LCD-scherm in de cockpit kun je bovendien zien of een van de koffers niet goed is afgesloten. Gemak dient de mens, nietwaar? Op- en afbokken en de reus in loodrechte positie brengen, kost meer mentale dan fysieke kracht, wat maar eens onderstreept hoe uitgebalanceerd deze gigant is. Goed, tijd om plaats te nemen op het zadel met zijn uitgesproken lendenwervelsteun en bijzonder comfortabel polster. Door de smalle taille kunnen ook de kleinere kapiteins onder ons de 421 kilo zware Airbag-variant nog redelijk makkelijk baas. Daarbij zit je koninklijk soeverein in het GoldWing-zadel. Binnen handbereik vind je maar liefst 55 schakelaars, knoppen en draaiknoppen in de cockpit en op de beide armaturen. Een daarvan is de belangrijkste: de startknop. ‘Vroummmm’. De lokroep van de zescilinder wakkert het verlangen naar asfalt heerlijk aan, zonder daarbij ook maar een moment opdringerig te worden. Kalmpjes, maar onmiskenbaar een zespitter. Onovertroffen zijn de draai-eigenschappen van het blok. Dit is zonder twijfel het meest zacht en soepel draaiende blok op de huidige markt. Zo ‘smooth’ en compleet vrij van vibraties, alsof de in lengterichting liggende krukas in boter is gelagerd. Als een crèmelaagje op een verse kop espresso. De koppeling laat zich vederlicht bedienen en heel fijn doseren. Cardanreacties zijn voelbaar, maar worden nooit storend. De zesbak laat zich heel nauwkeurig schakelen, maar voelt af en toe ook een tikje hakerig. Zes versnellingen? Ja, net als voorheen heeft de GoldWing vijf voorwaartse versnellingen en een achteruit. En die laatste is reuze handig als je je bijvoorbeeld eens verkijkt bij het in- of uitparkeren. Vrij als een turbine draait de zescilinder zijn toeren. Hij gaat er energiek vandoor, maar dat is ook niet zo moeilijk als er bij amper 2.000 toeren al een dikke 140 Nm koppel voorhanden is. Een machtig gevoel, haast als een in metaal gegoten gelatenheid. Die innerlijke rust brengt de GoldWing ook een op een over op de bemanning. Cool en in alle opzichten Amerikaans. Overigens: het ‘nieuwe’ model is de eerste GoldWing sinds 1982 die niet langer in de Verenigde Staten, maar gewoon weer ‘thuis’ in Japan wordt geproduceerd.Behoedzame modificaties aan de stroomlijn beloven nog meer bescherming tegen de elementen. Een goed idee, bij 36° Celsius? Desalniettemin blijf je ongelooflijk droog bij een plotselinge regenbui. Om de ruit te verstellen, moet je net als voorheen de mechanische vergrendeling openen om de ruit handmatig omhoog of omlaag te schuiven. Omstandig? Ja, maar met elektromotor had de hele voorpartij opnieuw ontworpen moeten worden. In de nieuw ontworpen achterpartij moeten nieuwe luchtdoorlaten de doorstroom optimaliseren en vervelende wervelingen minimaliseren. Het verbeterde audiosysteem met zes surround speakers klinkt enorm goed. Zelfs als de snelheid in de driecijferige getallen klimt, blijft het geluid goed verstaanbaar. Yeah, it’s a Rock ‘ Roll Ride! Letterlijk, want de weg met de geweldige naam ‘Dragon’s Tail’ maakt zijn naam helemaal waar. Liefst 318 bochten op bijna achttien kilometer. Steeds weer krassen de voetsteunen weer nieuwe handtekeningen in het asfalt. De GoldWing is echt enorm wendbaar. Zelfs als we als heetgebakerde Europeanen weer eens overdrijven en de onderkuip en de voorste valbeugels het asfalt toucheren, blijft de Honda onverstoorbaar op koers. Het lage zwaartepunt van het blok, dat een dragend onderdeel vormt van het aluminium frame, maakt dat de GoldWing een enorm goede handling heeft. Oneffenheden in het wegdek worden door het slagschip met een haast koninklijke waardigheid genomen. Korte, harde en snel op elkaar volgende hobbels maken echter wel duidelijk waar de grenzen van de 45 millimeter voorvork liggen. Die verhardt zich en spreekt merkbaar slechter aan. En dat ondanks het licht gemodificeerde binnenwerk en nieuwe shims, die juist voor een soepeler aanspreekgedrag zouden moeten zorgen. De achterschokbreker is gekoppeld aan de standaard aanwezige compressor, waardoor de veervoorspanning met een druk op de knop elektrohydraulisch is te verstellen, inclusief memory-functie. Met wat minder voorspanning glijdt de enkelzijdige swingarm in ieder geval met duidelijk meer gevoel over het asfalt. Keerzijde is dat de kont dan meer de neiging heeft om na te wippen over hobbels. De nieuwste generatie GoldWing mag wat harder remmen. Even licht knijpen in het hendel en vier van deze voorste remzuigers en de middelste van de drie remzuigers achter worden aan het werk gezet, heel transparant allemaal. Met een voet op het rempedaal worden de resterende vier remzuigers geactiveerd. Zo worden bij iedere remmanoeuvre alle remklauwen gebruikt. Maar ondanks de aanwezigheid van dit Dual-CBS-systeem blijft het remtechniek van tien jaar terug, met dito prestaties. Ook de maximum belading is met 190 kilo aan de krappe kant voor toerfiets van het kaliber GoldWing. Wie alvast van de ‘nieuwe’ GoldWing wil proeven, moet nog even geduld hebben. Vermoedelijk komt de nieuwe kolos, waarvan de prijs nog niet bekend is, pas in december naar Europa. DIT IS ER NIEUW AAN DE 2012-GOLDWING* Lak, koplamp- en achterlichtdesign* Surround audiosysteem met 80 Watt en iPod/UBS-aansluiting (CD-wisselaar vervalt)* Modern, verbeterd navigatiesysteem met helder beeldscherm (airbag-versie)* Windprotectie en aerodynamica verbeterd* Zijkoffers met 3,5 liter meer inhoud, groter bergvak in tankconsole (versie zonder airbag)* Productie naar Japan verplaatst.MODELGESCHIEDENISIn een tijdsbestek van 36 jaar heeft Honda ongeveer 650.000 GoldWings gefabriceerd, waarvan 160.000 met het 1.800-blok. In 1975 zette Honda met de GL1000 de eerste toerdroom op wielen op de markt. Kenmerken: viercilinder boxerblok, 999 cc, 82 pk vermogen, 80 Nm koppel en 295 kilo gewicht. De machine zette destijds nieuwe maatstaven, want het was de eerste Japanse productiemotor met cardanaandrijving en de eerste Japanse viertakt met waterkoeling.Andere opvallende highlights waren de drie remschijven, een onder het zadel gepositioneerde benzinetank en de door tandriemen aangedreven bovenliggende nokkenassen. In 1980 ging de GoldWing nog meer op de grote toer met de van topkuip en kingsize zadel voorziene 1100 ‘Interstate’-uitvoering. De koffers waren ook standaard. Met de langere wielbasis, luchtondersteunde vering en een optionele stereo-installatie richtte Honda zich nadrukkelijk op de Amerikaanse markt. En als gevolg daarvan werd de complete productie in 1982 naar het land van de onbegrensde mogelijkheden verplaatst, waar het tot 2010 bleef. In 1984 verscheen de nogmaals versterkte GL1200 met onderhoudsvrije hydrostoters. In 1988 werd feitelijk de basis gelegd voor de huidige GoldWing met de GL1500 met zescilinder boxerblok. Ook het prototype, de M1, uit 1971 had een zescilinderblok met ongeveer 1.500 cc inhoud. Tien jaar terug, in 2011, verscheen de aanzienlijk verbeterde GL1800 met injectie, een veel stabieler rijwielgedeelte en ABS. Na een kleine update werd deze GL1800 in 2007 de eerste productiemotor met een airbag. [BU’s bij kader, van boven naar beneden]Het prototype, de M1, uit 1972 had koffers, zes cilinders en een longinhoud van 1.470 cc.1975Het eerste productiemodel had een 1.000 cc viercilinder boxerblok en opende de weg naar een compleet nieuwe dimensie. 1980De 1.100-uitvoering had meer punch en was er ook als Interstate-uitvoering met kuip en koffers.1984Nog meer koppel bij lagere toerentallen, de GL1200 in een notendopje. 1988Met de GL1500 ging ook een zijdezacht lopende zescilinder-boxer in productie.2001Een compleet nieuwe ontwikkeling met verbeterd rijwielgedeelte en ABS: de GL1800.TECHNISCHE GEGEVENS HONDA GOLDWINGMOTOR vloeistofgekoelde zescilinder viertakt boxermotor, een bovenliggende kettingaangedreven nokkenas per cilinderrij en twee kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 40 mm, geregelde katalysator, 1.100 watt dynamo, 12 V/18 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak met achteruit, cardan.Boring x slag 74,0 x 71,0 mmCilinderinhoud 1.832 ccMax. vermogen 87,0 kW (118 pk) bij 5.500 tpmMax. Koppel 167 Nm bij 4.000 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 45 mm , enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning elektronisch instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm met driezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 316 mm met driezuiger remklauw, volintegraal remsysteem met ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 5.00 x 16Bandenmaat 130/70HR18; 180/60HR16MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.690 mm, balhoofdhoek 61,0°, naloop 109 mm, veerweg v/a 140/105 mm, rijklaar gewicht volgetankt 413 (421)* kg, max. belading 190 kg, tankinhoud 25 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren blauw, zwart, witPrijs n.n.b.*(incl. airbag en navigatie)INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, www.honda.nl INFO BELGIË Honda België, www.honda.be [BU’S][p. 18]Vloeiende lijnen in het tweekleurige lakwerk maken de GoldWing wat sierlijker en lijken als een golf over de zescilinder te bewegen. Een korte stop bij Chattanooga Choo Choo (foto rechts).[details. P. 19]55 schakelaars verdeeld over de complete voorpartij, daar mag je wel een cursus voor volgen. De ventilatieklep in de ruit is bijzonder effectief.In Amerika zijn de gecombineerde remmen met driezuiger remklauwen ook zonder ABS leverbaar. Ze zouden alleen wel iets krachtiger toe mogen bijten. Niet te overklassen is de gigantische bergruimte. Nieuw: modern gelijnde achterlichtpartij.

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-