+ Plus

Eerste test Honda CRF300 Rally

Met meer punch, een grotere tank en nog een trits updates stuurde Honda zijn kleinste allroad afgelopen jaar op avontuur. Noppenbanden, lange veerwegen en een sportieve HRC-jas stralen onvervalst offroad-ambitie uit. Begint de CRF300 Rally pas waar andere A2-allroads het vaak al opgeven

Vermogen in overvloed, veel elektronica en hightech, een gevechtsklaar gewicht ruim boven de 200 kilo en een primair op straatgebruik gerichte setting. Parameters die veel moderne allroads op het lijf zijn geschreven. Dat het ook anders kan, bewees Honda in 2017 al met de CRF250 Rally. Ontwikkeld als toegankelijke en makkelijk te beheersen ‘World Bike’, stonden eenvoud en terreingebruik op de voorgrond. Attractief verpakt in een sportieve jas van het fabrieksteam raakte dit pakket een gevoelige snaar bij reislustige offroad-fans. Honda’s mini-adventure onderscheidde zich met gemak van het geringe aantal concurrenten in het hoogpotige A2-segment. Toch was die eerste lichting niet helemaal vrij van kritiek. De met 25 pk en 23 Nm wat zwakke 250cc-eencilinder, een verhoudingsgewijs kleine tank en een hoog zadel lieten ruimte voor verbetering.

Dat zijn dan ook precies de punten die ze bij Honda aangepakt. Met nu 286 cc, gemodificeerde luchtinlaat, gewijzigde inlaatnokken en een nieuw uitlaatsysteem noteert de eenpitter op de vermogensbank 27,7 pk en 27 Nm. Geen reuzensprong, zeker niet, maar in combinatie met de nieuwe zesversnellingsbak en het vier kilo lagere gewicht zit er voelbaar meer leven in. De anti-hop-koppeling is eveneens nieuw, evenals een grotere tank. Om de voorheen al geprezen handling verder te verbeteren, werden swingarm en frame herzien en bovendien heeft de vering nu meer veerweg en is de grondspeling groter. Het nu in rubber gelagerde zadel is 15 millimeter lager. Andere wijzigingen: voetsteunen met rubbers, nieuw stuur, flexibele en daarmee breukvaste knipperlichten en een gemodificeerd dashboard. Is dat voldoende voor de door Honda beloofde wereldreiskwaliteiten?

Dat gaan we ontdekken, in het zadel! Eerste indruk? Ergens tussen bankstel en trampoline. Met een kleine 90 kilo rijdersgewicht zakt de Honda in stand al behoorlijk in zijn veerwegen. Zelfs naar allroad-maatstaven is de vering aan de zachte kant, wat doorslaan bij stevig gebruik en op slecht wegdek haast tot een zekerheidje maakt. Stelmogelijkheden los van de veervoorspanning? Helaas niet. Sportief rijden door wat ruiger terrein is, ook door het gebrek aan feedback, niet het visitekaartje van de CRF. Heeft ‘ie dan niets te zoeken in het terrein? Zeker niet, doe je het een tandje rustiger aan, dan is het comfortlevel ongekend hoog. De Honda laat zich dan spelenderwijs over wild kronkelende trails leiden en strijkt boomwortels, kleine stenen en ander ongemak met een flinke dosis zelfverzekerdheid glad. Zelfs op de steilste klimmen is de punch van het opvallend rustig en aangenaam draaiende blokje voldoende, zeker in combinatie met de korte overbrenging. Bovendien helpt de licht werkende en nauwkeurig te doseren koppeling bij het manoeuvreren in de kleine ruimte. Eigenlijk lijkt de Honda je continu toe te fluisteren: “Geen probleem, vriend, we kunnen dit de hele dag volhouden!”

Dit ontspannen, lichtvoetige karakter komt de CRF ook van pas op de overbruggingsetappe naar het volgende trail-avontuur. Op het verrassend comfortabele zadel schiet je ontspannen en met veel overzicht door het stadsverkeer. Effectieve windbescherming, stil afrollende IRC GP-21F/GP-22R noppenbanden en de lange zesde versnelling maken het mogelijk om zonder de zenuwen te krijgen mee te stromen in het snellere verkeer op buitenwegen.

Over snel gesproken: het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat de CRF op goed geasfalteerde wegen met breed uitwaaierende bochten niet alleen door zijn gebrek aan vermogen, maar ook door de vering, banden en remmen dynamische grenzen kent. Worden wegen en bochten smaller en krapper, dan voelt de Honda zich echter als die vis in het water. En dan houdt ‘ie het ook best een hele tijd uit, want met een verbruik van een 1 liter sap op 34 kilometer kom je op een theoretische actieradius van liefst 430 kilometer. Honda levert een geslaagde Euro5-update, en ben je wat kleiner en lichter van stuk, dan zul je niet echt problemen met de vering hebben. Integendeel zelfs!

MOTOPLUS-CONCLUSIE
Met effectieve upgrades is de CRF300 Rally stukken beter dan zijn voorganger, ook al blijft de niche waarin ‘ie verkeert dezelfde. Is het dan de perfecte A2-allroad voor iedereen? Nee. Maar deze Honda bespeelt de markt als een sympathiek pretpakketje en als verfrissend alternatief. De spagaat tussen efficiënte ‘commuter’ en gereedschap voor een offroad-avontuurtje is in ieder geval geslaagd.

Lees meer over

Honda CRF300 Rally

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-