+ Plus

Eerste Test Honda CBR250R

Lichte scooters zitten er genoeg in Honda’s line-up, maar het was al even geleden dat er een vlieggewicht motorfiets in het programma van de Japanners zat. Maar vooruitlopend op de aanstaande veranderingen in de rijbewijswetgeving in 2013 staat er dit jaar weer bij de dealer: de nieuwe CBR250R. Een korte kennismaking, ofwel hoe volwassen kerels weer pubers worden. Het kinstuk van mijn helm ligt strak op de tank, de blik stevig gefocust op de nummerplaat van mijn voorligger. Onder me stampt en bromt de 250 cc éénpitter monotoon en stoïcijns voor zich uit, terwijl de naald van de toerenteller zenuwachtig tegen het rode gebied aanhikt. De digitale snelheidsmeter sprokkelt aarzelend de laatste kilometers snelheid bij elkaar. 153, 154…155…156…en jawel, 157 km/uur! Uit de slipstream nu! Langzaam schuift het voorwiel van mijn CBR250R langs het achterwiel van mijn voorligger en decimeter voor decimeter kom ik langszij. Yes, de victorie in dit slipstreamduel lonkt! Tot er tot mijn stomme verbazing uit mijn eigen slipstream een ‘R’ tevoorschijn piept met een ruim twintig kilo lichtere rijder in het zadel en me voorbij schiet alsof ik stil sta. Meteen doemt ook weer een rotonde op, waarna het gevecht om de kilometers en het beste sleepje opnieuw begint. Stik!Afijn, geef een stelletje volwassen kerels een sportief gelijnde 250 cc ééncilinder en het worden op slag weer van die opgewonden puberale standjes die een jaar of twintig terug (of meer in sommige gevallen) de fietspaden onveilig maakten met Honda MB5’jes, MTX-en of een gepensioneerde Yamaha FS1. Maar let wel, Honda’s nieuwe CBR250R acteert wel een paar categorieën hoger dan de fietspadracertjes van weleer. Dat wordt bijvoorbeeld al nadrukkelijk onderstreept door de topsnelheid van tegen de 160 km/uur, die je – dat dan weer wel – helemaal weggedoken achter het kuipruitje kunt bereiken. Die snelheid wordt er uit geperst door een 250 cc éénpitter die Honda nieuw ontwikkelde en wordt gebouwd in Thailand en India. Azië is natuurlijk een enorme en nog steeds groeiende afzetmarkt voor dit soort lichte modellen, maar met het oog op de aanstaande veranderingen in de rijbewijswetgeving in 2013 begint een lichtgewicht als de CBR250R ook voor de Nederlandse markt weer interessant te worden. De nieuwe richtlijn schrijft namelijk voor dat je als 18-jarige met een A1-rijbewijs moet beginnen op een 125 cc met maximaal 11 kW (15 pk) vermogen, waarna je op je 20e de overstap kunt maken naar het A2-rijbewijs en op een motor met een maximum vermogen van 35 kW (48 pk) mag stappen. Je kunt in deze fase ook kiezen voor een teruggetunede machine, maar deze mag in originele staat dan weer niet sterker zijn 70 kW (95 pk). Vanaf je 24e (of 22e bij bezit van A1 of A2) ben je dan eindelijk vrij om te kiezen wat je wilt, maar voor het zover is ben je natuurlijk behoorlijk beperkt in je mogelijkheden. En dan komt bij Honda deze ‘R’ in beeld schuiven met zijn 19,4 kW (26 pk) vermogen. Zoals gezegd haalt de CBR dat vermogen uit een enkele cilinder. Enigszins opmerkelijk, aangezien er in deze inhoudsklasse doorgaans voor een twin wordt gekozen. Daarmee doe je uiteraard concessies aan het vermogen, maar doordat het aantal draaiende delen zo tot een minimum wordt beperkt, is de CBR250R volgens Honda bijvoorbeeld enorm zuinig en vallen ook de onderhoudskosten flink lager uit. Zo claimt Honda onder ideale omstandigheden een verbruik van liefst 1 op 27, wat zou betekenen dat je met de 13 liter tankinhoud maar liefst 350 kilometer ver zou komen. Dat hebben we tijdens het korte testritje niet kunnen staven, maar het klinkt in ieder geval veelbelovend. Even voor de referentie: een vergelijkbare Kawasaki Ninja 250R is met 33 pk een stukje sterker, maar kost bijna € 1.000,- extra, en dan heb je geen ABS. Om lekker op te schieten moet je de CBR250R flink toeren voeden, maar die draait de eenpitter dan ook gretig. Eenmaal op gang kun je lekker meekomen met het verkeer, al moet je wel flink met de linkervoet in de weer om even vlot in te halen. Schakelen doet de zesbak in ieder geval precies en licht. Wel voel je het blok continu werken. Heel hinderlijk is het niet, aanwezig wel. Daarnaast is de gasrespons niet helemaal zuiver bij volledig sluiten en vervolgens weer langzaam openen van het gas. Het gaat in ieder geval allemaal wel een paar stappen makkelijker en vlotter dan in het zadel van de slechts 13,2 pk sterke CBR125R, die we ook even kort reden maar die vooralsnog niet naar Nederland komt. Die stuurde met zijn smalle bandjes ook aanzienlijk nerveuzer dan zijn 250-broer, die op het eveneens niet al te brede IRC-rubber absoluut geen slecht figuur sloeg. Gecombineerd met het lage rijklaargewicht van 165 kilo (met C-ABS) en de korte wielbasis van 1.369 millimeter zorgen de smalle banden voor een nadrukkelijk licht stuurkarakter, wat de CBR250R tot een echte gooi- en smijtmachine maakt. Daar zijn de eenvoudige vering, met achter een behoorlijk korte veerweg, en het stalen frame tot op zekere hoogte aardig tegen opgewassen, maar als ik mijn 86 kilo gewicht wat al te enthousiast verplaats komt er aardig wat beweging in het rijwielgedeelte. En ook bij hard remmen wil de voorvork enthousiast duiken, wat voor enige onrust zorgt. Remmen doet de CBR250R evenwel prima met zijn enkele schijf en C-ABS remsysteem. Daar is de kwartliter standaard niet van voorzien, maar de € 600,- meerprijs hiervoor is zeker een overweging waard. Daarmee heb je een aardig complete machine met daarnaast een modern en informatief dashboard en een lekker sportief lijnenspel. Net echt, en daar valt ook wat voor te zeggen als je straks twee jaar verplicht in het zadel van 35 kW-machine moet bivakkeren voor je aan het grote werk mag beginnen. Kun je in ieder geval nog even blijven slipstreamen met je maten. [beeld: CBR250R ym11 Statics14]TECHNISCHE GEGEVENS HONDA CBR250RMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen, klepbediening via stoterbussen, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, accu 12 V/6 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 76,0 x 55,0 mmCilinderinhoud 250 ccCompressie 10,7 : 1Max. vermogen 19,4 kW (26 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 23,8 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 37 mm, stalen swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, schijfrem voor Ø 296 mm met dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 2.75 x 17; 4.00 x 17Banden 110/70-17; 140/70-17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.369 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 95 mm, veerweg v/a 130/104 mm, zithoogte 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt 165 kg (161 kg non-ABS), tankinhoud 13,0 liter.Garantie 2 jaarService-intervallen elke 12.000 kmKleuren wit/blauw/rood, zwartPrijs NL € 4.199,- / B € 3.990,-Prijs met ABS NL € 4.790,- / B € 4.490,-INFO NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nl INFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. +32 (0)53-72 51 11, www.honda.be [BU’s][CBR250 YM11_10439, opening geen bijschrift][CBR250R ym11 Details 02]Best een knap infocentrum De naald van de toerenteller bivakkeert veelal bovenin. [CBR250R ym11 Details 09]Ook de CBR250R wordt leverbaar met Honda’s C-ABS. [CBR250R ym11 Details 07]De uitlaat is niet het meest esthetische onderdeel van de 250R, de wielen mogen er daarentegen zijn. [Indien plek: CBR250R ym11 Statics05]Naast Honda’s bekende Tricolore-uitvoering is zwart de andere kleuroptie.

Lees meer over

Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...