+ Plus

Eerste Test Harley-Davidson XR1200X

Voor ‘a few dollars more’ krijgt de toch al behoorlijk Europese Harley-Davidson XR1200 een extra X achter de type-aanduiding. En een nog meer op de Europese wegen toegespitst rijwielgedeelte.De Harley-Davidson XR1200 staat te boek als een heuse Europese Harley. De machine was in eerste instantie afgelopen jaar namelijk niet eens leverbaar in Amerika zelf. Maar zoals met alles wordt het onbereikbare het meest begeert, dus werden er zowaar XR-en via het grijze circuit terug geïmporteerd naar de USA, zodat ook de Amerikaanse motorrijder kon genieten van de stoere machine met zijn genen uit de (Amerikaanse) dirttrack-wereld.Voor modeljaar 2010 zwichtte de fabriek onder de druk van de Amerikaanse dealers, zodat de XR daar nu ook in de showroom staat. En zelf in twee modellen, want naast de XR1200 is er nu ook een XR1200X. Met dank aan de rijders uit onze oude wereld, want de kritische Europese rijder – die zijn motorhobby doorgaans toch in een wat meer uptempo beleefd dan aan de andere kant van de grote plas – had ondertussen feilloos de zwakke punten van de gewone XR1200 blootgelegd. Het rijwielgedeelte kon niet helemaal waarmaken wat het stoere uiterlijk uitstraalde en op dat vlak werden er dus wat verbeteringen doorgevoerd. In de grote vergelijkingstest in MotoPlus 24-2009 bleek ook duidelijk dat de XR1200 juist op dit gebied flinke achterstand opliep ten opzichte van zijn vier concurrenten.Motorisch bleef de nieuwe XR1200X volledig ongewijzigd. De bekende luchtgekoelde 45º V-twin met een cilinderinhoud van 1200 cc levert dus 91 pk bij 7.000 tpm en een trekkracht van 100 Nm bij 3.700 tpm. Het blok moet het – zoals bekend – vooral hebben van zijn stoere middengebied, waarin hij trekkracht in overvloed levert.En ook qua uiterlijk schurkt de X heel dicht tegen de gewone XR aan: enkel de tot in de details doorgevoerde zwarte lakkleur maakt het onderscheid.Het grote verschil treffen we aan bij de vering. De X-variant heeft een volledig instelbare voorvork en twee volledig instelbare stereo-achterschokbrekers. Voor deze luxere – en naar eigen believen te regelen – vering betaal je 1.500 euro meer, maar die meerprijs loont zich echt. Het begint al met de nieuwe voorvork, die de slechte indruk van de vork van de standaard-XR meteen weet uit te wissen. Die was veel te zacht geveerd, waardoor hij bij elke heftige remactie – mede dankzij de agressief aangrijpende voorrem – onderin knalde.Ook de X-achterschokbrekers veren veel beter. Zonder veel minder comfortabel te zijn, voelt de X steviger aan en dat vertaald zich vooral in veel meer grondspeling in de bochten. Door de matige vering van de gewone XR wilde die in een bocht onderin zijn vering kruipen, waardoor de grondspeling in het gedrang kwam. Vooral als het asfalt niet biljartlaken-strak was, dan kwamen in rechterbochten de laag hangende uitlaten al snel tegen de straat. En dat euvel is bij de X duidelijk beter: ondanks dat de maten voor de statische zithoogte en grondspeling eigenlijk niet zijn veranderd, zakt deze minder ver in bij snel genomen bochten en worden ook oneffenheden beter verwerkt, waardoor ook bochten beter en sneller genomen kunnen worden, zonder dat je meteen iets aan de grond rijdt.Maar zelfs deze beduidend betere vering kan het complete stuurgedrag van de XR natuurlijk niet veranderen. Het is niet zo dat er nu meteen een flitsende machine staat: het rijgedrag blijft wat ‘Amerikaans’ en de machine verlangt duidelijke commando’s en een krachtige hand die hem in de goede richting dirigeert. Niet in de laatste plaats omdat je natuurlijk met een enorm brok motorfiets onderweg bent: droog brengt hij al 260 kilo op de schaal en dat vraagt toch om wat kracht van zijn bestuurder.Toch is het verschil tussen deze 1200X en de gewone versie – en eigenlijk alle andere Harley’s – best opmerkzaam. Je kunt er zowaar mee in de aanval, ook tijdens stoere remmanoeuvres. Als je de veervoorspanning iets opschroeft en ook de demping voor een paar klikken extra geeft ten opzichte van de basisinstelling, dan slaat de vork zelfs bij extreem hard remmen niet meer onderin en werkt ook veel beter samen met de ook wat beter doseerbare voorrem van de X. Het aanspreken van de voorrem blijft zijn achilleshiel: dat zou nog wat beter kunnen.Als je de vering iets opschroeft voor sportieve doeleinden, merk je wel dat het comfort toch wat afneemt: vooral op richels en kleine opeenvolgende oneffenheden heeft het wiel dan moeite de bodem te volgen.De zitpositie is lekker relaxed: sportiviteit is bij de Ami’s een ander begrip dan bij de Japanners! Maar niets mooier dan de XR1200X op een mooie strakke, bochtige secundaire weg de sporen te geven. Dan merk je de Europese invloeden in de X duidelijk en dan komt hij het beste tot zijn recht.[KASTEN TECHNISCHE DATEN]Harley-Davidson XR1200XMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45º V-motor, vier onderliggende tandwielaangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via stoerstangen, tuimelaars en hydraulische stoters, dry-sump-smering, benzine-injectie Ø 50 mm, katalysator, 405 watt dynamo, 12V/12Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriemaandrijving 68:28.Boring x slag 88,9 x 96,8 mmCilinderinhoud 1.202 ccCompressie 10,0 : 1Max. vermogen 67,0 kW (91 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 100 Nm bij 3.700 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, instelbare upside-down-voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met twee instelbare schokbrekers, dubbele schijfrem voor met vuirzuiger-remklauwen, Ø 292 mm, schijfrem achter Ø 260 mm, éénzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 5.50 x 17Bandenmaat 120/70ZR18; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.515 mm, balhoofdshoek 60,7°, naloop 130 mm, veerweg v/a 125/89 mm; zithoogte 795 mm, drooggewicht 260 kg, tankinhoud 13,3 liter.Garantie twee jaarKleuren zwartPrijs NL € 13.895,- / B € 12.395,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.nl of www.harley-davidson.be________________________________________[KASTEN + UND -]+Rijwielgedeelte: duidelijk verbeterdMotor: sterk middengebiedRemmen: beter doseerbaarZitpositie: cool en relaxedAfwerking: werd wat netter-Grondspeling: veel beter, maar nog steeds niet topVering: beter qua sturen, iets minder qua comfortStuurgedrag: nog steeds niet flitsend sportiefGewicht: blijft hoog________________________________________[[BU’s]]De nieuwe voorvork fungeert volgens het big-piston-principe: de stelknoppen voor ingaande en uitgaande demping zitten dus bovenop de vork, naast elkaar.De veervoorspanning van de voorvork is te verstellen met een inbusschroef onderop de vork.De nieuwe achterschokbrekers van de X zijn ook op alle gebieden instelbaar, de demping met handige stelknoppen, de vering met een haaksleutel.De afwerking is ook wat netter geworden, wat onder meer te zien is aan de mooiere bouten op de kroonplaat.

Lees meer over

Harley-Davidson XR1200

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-