+ Plus

Eerste Test Benelli TRK502X

Met zijn zeer volwassen allroad uitstaling is de TRK502X van Benelli met recht een imposante verschijning. Dat het hierbij eigenlijk om een middenklasse-allroad gaat, zie je feitelijk alleen maar aan de cilinderinhoud van 500 cc. Daarmee produceert de paralleltwin 35 kW (48 pk). Hoe de TRK502X, de meer offroad-georiënteerde versie van de TRK502 – op de lange duur in de praktijk bevalt, gaan we dit jaar in een duurtest uitvinden. Nu, met de inrijperiode net achter de rug, een eerste test.

‘Benelli? Goh, dat merk ken ik nog van vroeger’, riep een oudere passant me toe, toen ik de TRK voor een koffietentje parkeerde. En dat kan kloppen: het Italiaanse merk uit Pesaro stamt al uit 1911 en in 1921 brachten ze hun eerste motorfiets uit. Hun geschiedenis kende vele pieken en dalen: in 1950 werden ze met hun Bialbero bijvoorbeeld 250 cc wegrace wereldkampioen en in de jaren zestig namen ze het met een legendarische 350 en 500 viercilinder – met Renzo Pasolini aan het stuur – op tegen de aanstormde Japanse fabrieken. In 1969 scoorden ze hun laatste wereldtitel, in de 250 cc met Cal Carruthers als rijder. In 1974 bracht Benelli de legendarische 750 Sei uit en in het begin van deze eeuw namen ze ook nog deel aan het WK Superbike met de Tornado 900 Tre. Toch kwamen ze in een neergaande spiraal terecht en in 2005 werd het Italiaanse merk overgenomen door het Chinese Qiang Jiang. En dat is helemaal niets om lacherig over te doen: QJ is namelijk ook eigenaar van Volvo en Lotus en heeft 10% van de aandelen Mercedes in handen. Serieuze jongens dus. Sinds die tijd wordt er achter de schermen ook weer hard gewerkt aan een nieuwe Benelli modellenlijn, onder meer door een R&D-afdeling die nog altijd in het Italiaanse Pesaro is gevestigd. Inmiddels werken daar ruim 50 mensen; de daadwerkelijk productie vind wel in China plaats, in Wenling, 500 km ten zuiden van Shanghai. Ondertussen verkopen ze de Leoncino, de 302 en de TRK502 en deze TRK502X in Europa en waarmee ze met name in hun oorspronkelijke thuisland Italië, echt voet aan de grond krijgen. Ze staan er zelfs stevig in de verkoop top-10. Nu de rest van Europa nog. Om dat voor elkaar te krijgen komen ze op korte termijn ook met zwaardere 750 cc modellen uit, die rond de 85 pk moeten gaan leveren.

Maar terug naar TRK502X. De ‘straatversie’ – dus zonder X in de type-aanduiding – van deze motor werd door ons vorig jaar in MotoPlus 1 al vergeleken met de Honda CB500X, deze TRK502X is een echte allroad rond het inmiddels bekende tweecilinderblok. Ten opzichte van de TRK502 rolt de avontuurlijkere X-versie op spaakwielen in plaats van gietwielen, is het 17 inch voorwiel ingeruild voor een 19 inch variant en staat de ø50 mm upside-down voorvork wat zachter afgesteld. De monoschokdemper aan de achterzijde kreeg bij de TRK502X meer slag (50 i.p.v. 45 mm) voor 150 mm veerweg, en is ook volledig instelbaar. Daar heb je overigens wel wat gereedschap voor nodig. De stelschroeven voor in- en uitgaande demping zitten namelijk verstopt onder een kapje dat eerst losgeschroefd moet worden, terwijl voor het veranderen van de veervoorspanning een haaksleutel nodig is. Niet state-of-the-art, maar wel functioneel.
Verder onderstreept Benelli de allroad-ambities met een hogere uitlaat, handkappen en carterbescherming. Ook de zithoogte is iets omhoog gegaan naar een nog steeds goed behapbare 840 mm. Ten opzichte van de TRK502 is de X ook uitgerust met nieuwe wave-disk remschijven. Al deze wijzigingen zorgen ervoor dat de machine nog statiger en volwassener oogt. Het kuipwerk sluit hier naadloos op aan. Dat Benelli zich daarbij duidelijk heeft laten inspireren op de design-keuzes van een aantal andere merken is geen straf, want alles is wel overgoten met een eigen sausje. Als het al iets doet, dan is het hoge verwachtingen scheppen.

En die hoge verwachtingen moeten wel meteen in het juiste kader geplaatst worden. Onwillekeurig ga je de Benelli TRK502X meteen vergelijken met andere ‘dikke’ allroads van 800 of zelfs 1000 cc. En alhoewel ook het uitlaatgeluid uit de strakke demper heel stoer klinkt, hebben we het nog wel steeds over een relatief simpele 500-twin met 35 kW (48 pk) en 46 Nm koppel. Dat vermogen maakt hem trouwens ook geschikt voor het A2-rijbewijs. Maar alhoewel het blok best lekker gretig is, staan de topprestaties niet in verhouding tot die van de echt grote jongens onder de allroads.
Aan de andere kant bewijst de in China geproduceerde lichte allroad dat het najagen van het puur vermogen alles behalve noodzakelijk is. De twee-in-lijn blinkt uit in souplesse. Onderin pakt hij dapper en gelijkmatig op, gevolgd door een goed gevuld middengebied. Ten noorden van de 7.000 tpm worden we zelfs verrast door een laatste eindspurt, al komen in dat gebied wel de voor de bestuurder wat minder prettige trillingen naar boven, die zich onder meer in de voetsteunen kenbaar maken. Een direct gevolg van de gekozen motorconfiguratie van de staande twin met zijn met zijn klassieke 360° krukas (de twee zuigers bewegen dus gelijktijdig op en neer), zoals vroeger ook de Yamaha XS650 had en de oude Engelse twins. Hoge toerentallen zijn zeg maar niet zo het ding van deze Benelli; iets dat vooral goed merkbaar is als je lange tijd achtereen boven de 150 op de snelweg gaat rijden. Op top loopt hij rond de 160 GPS-kilometers, de teller tikt dan de 170 aan. Maar dan zit je in de zesde versnelling al bijna in het rode gebied, dat bij 9.000 tpm begint. Blijf je onder de 6.000 toeren, waar ook het maximale koppel al bereikt is, dan rijdt de TRK502X een stuk prettiger.
Wat daar ook aan bijdraagt is het zeer comfortabele en ruime zadel èn de lekker rechte zithouding. Ook het niet overdreven grote windscherm volbrengt zijn taak met verve. In alles heeft de TRK502X een ruime zitplaats, alleen de uiteinden van het stuur staan iets naar binnen. Dat voelt initieel misschien wat gedrongen aan, maar blijkt in de praktijk prima te rijden. En het maakt de motor wat toegankelijker voor de kleinere motorrijders. Een puntje van aandacht is vooral voor hen wel het gewicht van deze allroad, want volgetankt weegt de Benelli volgens fabrieksopgave 235 kilo en het is daarmee voor een 500 niet bepaald een lichtgewicht te noemen. De surplus aan kilo’s zijn nu niet direct een sta in de weg, maar laten zich wel gelden bij het kortere draai en kapwerk, zeker op het onverharde pad. En dat offroad behoort echt tot de mogelijkheden van deze Chinees-Italiaanse alliantie, getuige ook de banden waar de Benelli standaard mee afgeleverd wordt: Metzeler Tourance.
Niets om over te klagen dus. Helaas weten de stoer ogende remmen op hun beurt niet echt te overtuigen. Zeker bij een wat pittigere rijstijl moet er flink in het remhendel geknepen worden voor de gewenste vertraging, we hopen dat dit nog wat beter wordt zodra de motor wat meer kilometers op de klok heeft staan. Of wellicht met het gebruik van andere remblokken. In het normale dagelijkse gebruik valt dit niet zo op, maar wel als je een stukje serieus aan het gassen bent met de Benelli; dan moet je soms alle zeilen bijzetten.
Kijkende naar de elektronische hulpsystemen, dan hoeven we bij de Benelli maar weinig punten te behandelen. Rijmodi, tractiecontrole, cruise control en elektronische vering zijn zaken die (nog) aan hem voorbij zijn gegaan. Stuk voor stuk leuke features, maar niet direct noodzakelijk bij een motor met 48 pk. Feitelijk is de Benelli alleen uitgerust met de bij Euro4 verplicht gestelde ABS. Dit keurig functionerende systeem is afkomstig van Bosch en kan voor een rit op het onverhard eenvoudig uitgeschakeld worden middels een knop op het stuur die je drie tellen ingedrukt moet houden. Heerlijk analoog dus, en weer eens wat anders dan ingewikkeld door een menu navigeren om de juiste instelling te vinden…
Aan die elektronica, en bijvoorbeeld ook aan het dashboard, zie je dat de Benelli vooral gebaseerd is op klassieke ‘recht-toe-recht-aan’ techniek. Het dashboard is prima met een grote analoge toerenteller en een relatief simpel LCD-scherm, waarop wel lekker veel info te vinden is. Naast snelheid, benzinevoorraad, tijd, versnellingsindicator en km-stand of een van de twee tripmeters zitten ook de duidelijke controlelampjes hier mooi gerangschikt. Op het dashboard zitten twee kleine knopjes, waarvan je met de ene de tripmeters wisselt en reset, terwijl de andere zorgt voor een omschakeling tussen kilometer per uur en miles per hour. Toch een beetje vreemd om deze keuze zo prominent op je dashboard te hebben, of je moet voor je woon-werk-verkeer regelmatig naar London pendelen… Wel handig is trouwens de USB-poort die Benelli onder een rubber afdekklepje in de kuiprand heeft zitten en waarmee je dus onderweg je telefoon kunt opladen.
Op het gebied van hardware heb je op de Benelli TRK502X ook geen klagen: hij is best rijkelijk bedeeld met handkappen, forse valbeugels, aluminium carterbescherming, grote ruit en bagagerek. Zoals het aan adventure betaamt is dat rek nog aan te vullen met een complete optionele kofferset en verder heeft Benelli ook een bredere ruit in het gamma. Niet onvermeld mag de keurige middenbok blijven. Hèhè, eindelijk weer eens een fabrikant die weet dat het smeren van een ketting met enkel een jiffystand een lastige klus is, die je met een middenbok juist bijna voor je plezier doet!
En heel praktijkgericht is ook het oliepeilglas en de 20 liter benzinetank. Gecombineerd met een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 20 mag je dus rekenen op een actieradius richting de 400 km. Wel even opletten bij het tanken trouwens: de TRK heeft een ouderwetse ‘losse’ tankdop (in kenmerkende Honda-styling), die onherroepelijk over straat rolt als je daar niet op bedacht bent.
Over één ding hebben we het tot dusver nog niet gehad, en dat is zijn prijs. Deze TRK502X kost € 8.099,- en dat maakt hem misschien nóg wel het meest interessant. Je koopt daarvoor immers wel een serieuze motor, waarop het prima rijden is op met name secundaire wegen. Ook past er prima een duopassagier achterop; op veel andere A2-motoren heeft die anno 2019 nauwelijks een fatsoenlijk plekje. Daarmee is deze Benelli TRK502X dus dé dikke allroad in de 500cc- en de A2-klasse. En in onze ogen in ieder geval een serieuze nieuwe speler op de markt.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.