+ Plus

Cultbike Yamaha FZR750R OW01

Eind jaren tachtig was er veel vraag naar snelle en exclusieve sportmotoren. Nadat Honda met de VFR750R RC30 op de markt kwam, kon Yamaha natuurlijk niet achterblijven. Ze schoven de FZR750R OW01 naar voren om hun eer te verdedigen. Een zonnige dag in de zomer van 1989 was het ideale moment om de even daarvoor gepresenteerde Yamaha FZR750R OW01 eens goed te vergelijken met de ‘big boy’ van die tijd, de Honda VFR750R, kortweg RC30 genoemd. De Honda moest het afleggen tegen zijn landgenoot, en ook de rest van de wereld moest buigen voor de prestaties die OW01 leverde. Vergeleken met de RC30, die met name voor wat betreft kwaliteit en afwerking veel overeenkomsten had met de OW01, had de Yamaha in standaard trim veel meer potentieel. Hij is standaard beter uitgerust voor hoge snelheden, etaleerde toekomstvisie met een 5,5 x 17 achterwiel en het koelvermogen was een stuk beter dan dat van de RC30. Ook wat de handelbaarheid betreft lieten de Yamaha-ingenieurs niets aan het toeval over om tenminste die van de RC30 te evenaren. Zo staat het cilinderblok van de OW01 vijf graden steiler dan in de FZ-modellen. Dit zorgt ervoor dat het gewicht meer wordt geconcentreerd rond het zwaartepunt van de machine. Anders dan bij latere basismachines voor het WK Superbike, bijvoorbeeld de YZF750SP, werd er niet bezuinigd op uitrusting en afwerking die nodig was om races te winnen, wat de OW01 tot een heel complete standaardmotor maakte. De OW01 is op elk gebied een zeer verfijnde motor. Mooie voorbeelden: de tweering-zuigers, de titanium drijfstangen of de Öhlins achterschokbreker. En alles is overduidelijk met liefde gemonteerd en afgewerkt. Het hevelsysteem van de schokbreker bestaat uit gesmede aluminium delen, de kettingspanning wordt met nauwkeurige prismalagers bijgesteld en zelfs kleinigheden als de veertjes van de uitlaatbochten zijn met de grootste zorg aangebracht. Dat dreef de prijs van een OW01 uiteraard op tot een adembenemend hoog bedrag, maar de Yamaha is echt een manifest van handwerk en ingenieurskunst, een ongekend luxeobject. Je moet er op rijden als je er een bezit, en als je er op rijdt moet je hem goed laten draven. Zo wil de snel en moeiteloos toeren draaiende krachtbron het en niet anders. Een Netjes onderhouden rijwielgedeelte is daarbij een onmisbare partner. Helaas zijn maar 500 exemplaren van deze enorm verfijnde Yamaha gebouwd. TECHNISCHE GEGEVENS Viercilinder viertakt lijnmotor, 749cc, 88,3 kW (121 pk) bij 12.000 tpm, 71 Nm bij 9000 tpm, zes versnellingen, aluminium brugframe, volgetankt gewicht 215 kg, voorband 120/70ZR17, achterband 170/60ZR17, tankinhoud 20 liter, topsnelheid 234 km/uur, 0-100 in 4,6 sec. MARKTSITUATIE Omdat er wereldwijd slechts 500 exemplaren zijn gebouwd, is de OW01 tegenwoordig zeer zeldzaam. Toch worden er hier en daar nog wel wat FZR750R OW01 machines aangeboden, met name op veilingsites. SPECIALISTEN De OW01 mag dan een exclusieve motorfiets zijn, maar het herbergt geen techniek waar je uitsluitend met gouden vingers aan mag zitten. In principe moet je er bij iedere officiële Yamaha-dealer mee terecht kunnen. [BU] In de collector van het uitlaatsysteem huist een kabelbediend Exup-systeem. In het geval van de OW01 bestaat het uit vier vlakschuiven.

Lees meer over

Honda Yamaha FZR750R OW01

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...