+ Plus

Compacttest Suzuki B-King ABS

Een half jaar na de introductie van de B-King gaat Suzuki deze woeste machine ook leveren in een ABS-uitvoering. En dat is op een machine met een adembenemende acceleratie een welkome aanvulling.De B-King is in korte tijd uitgegroeid tot een waar hebbeding. Wat wil je: met zijn 184 pk is hij veruit de sterkste naked-bike op de markt. Wie zich nu afvraagt of dat wel zin heeft, kan beter een bladzijde omslaan. Wie nieuwsgierig is naar zoveel geweld, slaat zijn been met een ferme zwaai over de buddyseat en de daar onderuit priemende gigantische uitlaatdempers. Dempers die inmiddels al heel veel hebben los gemaakt en zelfs bijna voorkomen dat de B-King normaal wordt beoordeeld op zijn rijkwaliteiten. Want die blijken minstens zo verbluffend als zijn achteraanzicht: zodra je ermee op pad gaat legt hij namelijk een onverwachte wendbaarheid en makkelijk stuurgedrag aan de dag. Bokito op balletschoentjes, zeg maar…In MotoPlus nr. 21/2007 lieten we de Suzuki B-King nog in het strijdperk treden tegen de toch ook niet slecht bedeelde Triumph Rocket III en Yamaha MT01. Stilstaand ook machines die een enorme indruk maken, maar als de wielen eenmaal rollen en de snelheid oploopt, verbleken ze bij deze Suzuki die de pk’s uit de mouw schudt.De tot 184 pk ‘teruggetunede’ viercilinder in het vooronder (in de Hayabusa zelfs goed voor 197 pk!) zorgt ervoor dat je in het zadel het gevoel krijgt van een menselijke kanonskogel. Als aan een lang elastiek wordt je voortgetrokken, steeds sneller en steeds sneller. Daarbij is het pure vermogen slechts één ding: de enorm brede powerband is de andere. Hij trekt werkelijk van 2.000 tot 10.000 toeren als één vette dikke streep. Laat je de toerentellernaald nog hoger komen, dan merk je dat het vermogen licht afbouwt. Tja, dat krijg je met zo’n teruggetunede fiets hè…Door die immense powerband laat de B-King zich op een bochtige bergweg rijden als een automaat. Zet hem in drie en je hoeft je eigenlijk niet meer te bekommeren om de (overigens goed schakelende) versbellingsbak of koppeling. Gewoon stationair een haarspeldbocht doorrollen, het gas erop en enkele tientallen meters verder alweer dik 150 rijden. Als in een zucht. Zucht… Wat een souplesse.Niet alleen van het blok trouwens, ook van het rijwielgedeelte. Want de B-King is in de dagelijkse praktijk absoluut niet die bullebak zoals hij wil doen geloven met zijn imponerende voorkomen, zijn bizarre uitlaten en zijn megabrede tank. Zelfs het stevige gewicht van 239 kg en de vette 200/50ZR17-achterband kan niet voorkomen dat de B-King veel makkelijker rijdt en stuurt dan je verwacht.En mochten de omstandigheden wat slechter worden (lees: slecht weer of slecht asfalt), dan heb je altijd nog de mogelijkheid om middels een drukknop op de tank te kiezen voor de B-modus: dan wordt het blok geknepen tot 125 pk. Ook leuk, maar je mist dan het werkelijke ‘inzoom-effect’ van de ongetemde B-King: al je spieren aanspannen, kop tussen je schouders en gaan met die banaan. Je ziet de horizon dan naderbij komen alsof je hem inzoomt op je videocamera…Aan één streep trekt de B-King door tot zijn afgeregelde topsnelheid van 250 km/uur in zes. Al schijnt het dat hij in vijf wel door wil naar de 270… Wie dat trouwens probeert, hoeft de eerste weken niet meer naar de sportschool, want een paar tellen boven de 200 vraagt vele van je arm- en nekspieren. En van je rijkunst, want om zoveel power toch aan banden te kunnen leggen wordt er best veel van de bestuurder gevraagd. Om je het leven dus iets lichter te maken in de buddyseat is er nu dus de ABS-versie. Zodat je – mocht het trekken van een stoplichtsprintje uit de hand lopen – gewoon keihard kunt remmen, zonder dat gevaar voor blokkeren bestaat. Want dat gevaar bestaat op de normale B-King best, zeker wanneer je die rem er plotseling bij moet pakken, terwijl je nog volop aan het accelereren bent en er dus veel te weinig voorwieldruk aanwezig is om de remkracht van de dubbele 310 mm voorremmen met radiale vierzuigerklauwen over te brengen. Met zoveel rempotentie achter je voorremhendel is het zaak om altijd eerst even een tel soepel remdruk en dus wieldruk op te bouwen, voordat je echt keihard doorknijpt. Mooi gezegd, maar als die tegenliggende auto toch plotseling afdraait, of die trekker toch opeens uit die uitrit komt, heb jij wel wat anders aan je hoofd als ‘soepeltjes remdruk opbouwen’!En in dat geval kan het ABS dus een ware redding zijn. En de techniek is inmiddels zover voortgeschreden dat we uitspraken als “Ik rem zelf beter en harder dan welk ABS dan ook” gerust tot kroegpraat mogen rekenen. Stap maar eens op de B-King ABS om dat te ervaren. Tijdens remproeven haalden we een vertraging van maar liefst 9,7 m/s², wat betekent dat je vanaf 100 km/uur een remweg van net geen 40 meter hebt. Nog best veel zeg je? Wees gerust: dat is echt een mega-vertraging, die door maar heel erg weinig motorfietsen aan de dag wordt gelegd. Niet alleen qua acceleratie is de B-King dus voortaan een topper, ook qua vertraging schaart hij zich onder een heel select groepje machines die tegen de 1g aanschurken, een absolute topwaarde! Daarbij pakken de remmen – net zoals op de B-King zonder ABS – mooi aan en zijn ze goed doseerbaar. Ook regelt het ABS gevoelig af, alleen in het rempedaal voel je dat het ABS van de achterrem op oneffen asfalt al vrij vroeg begint te werken. Dat heeft echter weer alles te maken met de ontlasting van het achterwiel bij hard remmen. En het verandert niets aan het feit dat het ABS op de B-King de meerprijs van 1000 euro absoluut waard is.TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI B-KING ABSMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie Ø 44 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 81,0 x 65,0 mmCilinderinhoud 1.340 ccCompressie 12,5:1Max. vermogen 135 kW (184 pk) bij 9.500 tpmMax. koppel 146 Nm bij 7.200 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium twin-spar frame, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met linksysteem en monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 260 mm, eenzuiger-remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50×17; 6.00x17Banden 120/70ZR17; 200/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.525 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 107 mm, veerweg v/a 120/137 mm, zithoogte 805 mm, drooggewicht 239 kg, tankinhoud 16,5 liter.Garantie 2 jaarKleuren zwart en zilvergrijsPrijs NL € 15.853,- / B € 14.830,-INFO BV Nimag, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nlINFO BELGIË Suzuki Belgium-2Wheels, tel. 03/450 04 11, www.suzuki.be[BU bei grafik][Nur den Bremsgrafik verwenden, den balken ganz unten nicht verwenden]]REMVERTRAGINGVertragingsdiagramVertraging in m/s²TijdDe gemiddelde vertraging van 9,7 m/s² komt overeen met een remweg van 39,9 m vanaf 100 km/uurDe ABS-remmen van de B-King kunnen volledig overtuigen. Zowel wat werking als doseerbaarheid betreft staan ze op een torenhoog nivo. Met een gemiddelde vertraging van 9,7 m/s² overtreft de ABS-versie zelfs de B-King zonder ABS, waarmee we 9,5 m/s² realiseerden. Wel merk je dat het ABS op een oneffen wegdek vrij snel begint met het bijregelen van de achterrem.[[BU]][[Aufmacherbild Bremse ubernehmen aus Motorrad 7 seite 60, ohne BU]][bei bremsbild]Zet je schrap: met de B-King ABS kun je een ongelooflijke remvertraging halen.[bei cockpit aus Motorrad 7 seite 61]De ABS-uitvoering kost ongeveer 1000 euro meer dan de standaard B-King.

Lees meer over

Suzuki Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen