+ Plus

Compacttest Honda Forza 350

Honda heeft haar scootersegment voor komend jaar eens flink onder handen genomen en ook de luxe middenklasse motorscooter Forza mocht zich op een update verheugen. Hij kreeg onder meer een grotere cilinderinhoud, meer vermogen en meer koppel. Waarin zich dat vertaalt? Meer rijplezier!

Op de hard bevochten Italiaanse motorscootermarkt vindt sinds enige tijd een behoorlijk verbale strijd plaats. ‘Geen enkele kracht kan onze Xmax 300 tegenhouden!’, twitterde Yamaha vorig jaar. Een weinig subtiele sneer naar de grootste concurrent, de Honda Forza 300, waarvan de naam letterlijk vertaalt ‘kracht’ betekent. ‘The force is with us’, postte Honda Italië vervolgens eind 2020, toen de Forza 300 met 3.733 verkochte units de verkoopranglijst aanvoerde. Om die voorsprong te behouden, en daarnaast op andere markten ook een meer prominente rol op te eisen, trakteerde Honda zijn middenklasse vlaggenschip niet alleen op een flink aangescherpt uiterlijk, maar werd ‘ie ook technisch behoorlijk aangepakt. De cilinderinhoud werd van 279 naar 330 cc opgekrikt, bovendien kreeg de eencilinder scherpere nokkenassen, een grotere gasklepdiameter, evenals grotere inlaatkleppen. Ten opzichte van zijn voorganger pronkt de nieuwe Forza 350 met 17% meer koppel en vermogen (31,5 newtonmeter en 29,2 pk om exact te zijn), terwijl het verbruik volgens Honda een zeer betamelijke 1 op 30,3 betreft. Dat zijn leuke cijfers.

 

Omdat de redelijk sportief georiënteerde motorscooter door zijn behoorlijke afmetingen rijklaar volgetankt een flinke 184 kilo in de weegschaal legt, zijn die extra paarden en newtonmeters overigens ook best welkom. Met een topsnelheid van 137 km/uur en een relatief bullig blok blijven er op de Nederlandse wegen genoeg reserves voorhanden om even snel in te halen, mocht de situatie daarom vragen, zelfs op de snelweg. Op de slingerende secundaire wegen komt de Forza 350 ook echt goed voor de dag. Beter dan in het drukke, vaak krappe stadsverkeer waar compactere scooters simpelweg in het voordeel zijn. De Honda blijft onder alle omstandigheden heel stabiel en laat zich zelfs door de krapste bochten heel ontspannen aan de hand nemen. De Pirelli Diablo scooterbanden genereren daarbij veel grip, wat het vertrouwen goed doet. Dat krijgt nog een extra boost trouwens door de tractiecontrole en de uitstekend te doseren remmen, uiteraard met ABS. Leuke extra, bij een noodstop wordt automatisch het alarmlicht ingeschakeld.

 

Ook op ergonomisch gebied is er weinig reden tot klagen. De zit is uiterst comfortabel en tevens ben je prima beschut tegen weer en wind. Ook langere rijders, aangezien de elektrisch verstelbare ruit nu over achttien centimeter naar boven of onderen kan worden versteld, vier centimeter meer dan voorheen. In Nederland wordt de nieuwe Forza 350 standaard geleverd met de Smart Topbox, die in de ‘smart key’ geïntegreerd is. Wanneer je bij de motorscooter in de buurt komt worden voertuig en topkoffer automatisch ontgrendeld. Loop je weg, dan gaan beide automatisch op slot, de smart key kan dus gewoon in de jaszak blijven. De in het oostelijk van Rome gelegen Atessa gebouwde Forza staat in de prijslijst voor € 7.698,-.

Lees meer over

Honda Yamaha Forza 350

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...