+ Plus

Compacttest Energica Ego

Twee jaren terug kwamen we de Energica Ego al op de EICMA van Milaan tegen. Rond het Italiaanse Modena konden we kort op pad met het prototype van deze elektrische superbike.

Ze roken niet, drinken niet en maken geen lawaai – elektrische voertuigen zijn zo uitgekiend en geciviliseerd dat het de rebelse motorrijder vaak tegen de borst stuit. Een kleine Italiaanse fabrikant wil daar verandering in brengen, want met de elektrische sportfiets Ego wil Energica uit Modena een maximale rijsensatie bieden. Of dat in de praktijk ook zo is, ontdekken we in het zadel van het prototype.

De Ego ziet er uit als het gebruikelijke superbike-recept, van de Marzocchi voorvork tot de Öhlins achterschokbreker en van de radiaal gemonteerde Brembo stoppers tot de Pirelli Diablo Rosso banden. De volle stroomlijn en de wulpse ‘tank’ verbergen het zware lithium-accupakket. Optisch lijkt alles dus volledig normaal. Maar dan komt het: geen versnellingsbak, geen koppeling – en dat moet pret garanderen? “Het werkt”, verzekert ontwikkelaar Giampiero Testoni. “De Ego heeft vanuit stand een enorm koppel, koppeling en versnellingsbak zijn overbodig. Dat zou alleen maar extra gewicht betekenen.” En zwaar is de Energica met 258 kilo toch al.

Eenmaal onderweg wacht de volgende verrassing, want stil is deze superbike allerminst. Hij produceert namelijk middels tandwielen in de primaire aandrijving een diepfrequente huilende klank. Na een paar kilometer in het stadsverkeer van Modena kan alles scepsis al overboord. De Ego barst van de energie, binnen drie tellen flits je volgens de makers van 0 naar 100 km/uur. Bij een stoplichtsprint is enige voorzichtigheid op zijn plaats, want op ieder gascommando reageert de Ego zeer direct. Flink gas geven, kun je dus beter buiten de bebouwde kom doen. Het is verbazingwekkend om te zien hoe er in het display voortdurend koppelweergaven van meer dan 150 Nm voorbij schieten. Bij het sluiten van het gas, treedt er een pseudo-motorrem in werking om energie terug te winnen. In bochten blijkt de Ego prettig stabiel volgt de superbike heel nauwkeurig de gekozen lijn. In langzame bochten laat het gewicht zich evenwel gelden en daar is met name het 100 kilo wegende accupakket debet aan.

Na 72 onderhoudende en stevige kilometers wordt er nog 54% accucapaciteit in het display weergegeven, onder de 25% mag de Ego niet komen. En dat is natuurlijk het grote manco van de Ego, want wie wil er na amper 100 kilometer nu drie uur lang bij een laadpaal staan te wachten voor ‘ie weer verder kan? Indien je zo’n paal vindt natuurlijk, dat ten eerste. Maar de mensen rond Energica-directeur Livia Cevolini zijn hoopvol dat met de groeiende populariteit van elektrische auto’s ook het aantal snellaadstations met gelijkstroom groeit. Daar kost het namelijk maar een half uurtje om de accu’s tot 85% op te laden. Tijden hebben ze in ieder geval nog wel even, want de Ego komt pas in 2015 op de markt. Dan meteen ook met Bosch ABS, dat op dit prototype nog ontbreekt.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.