+ Plus

Alpenmasters 2021: deel 2

We bevinden ons nog steeds rond de hoogste top van de Oostenrijkse Alpen, de 3.798 meter hoge Großglockner. Na de eerste vier duels (zie MotoPlus 17/2021) is het nu tijd voor de resterende drie groepen en uiteraard de grote finale.

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Wie aan het waarheidsgehalte van deze gevleugelde woorden twijfelt, is bij het zien van deze foto waarschijnlijk in een keer bekeerd. Alhoewel hier maar een klein stukje van de Großglockner Hochalpenstraße is afgebeeld, is het ruim voldoende om je een idee te geven van wat motorrijders op het 48 kilometer lange traject tussen het dalstation in Ferleiten en Heiligenblut kunnen verwachten: stuurplezier van de bovenste plank! De Alpen hebben alles wat motorrijden tot zo’n verslavende bezigheid maakt. Steile klimmen, haarspeldbochten, spannende afdalingen, wegdek van uiteenlopende kwaliteit en ga maar door. Kortom, de ideale omgeving om de kwaliteiten van een motorfiets onder een vergrootglas te leggen. Topsnelheid, rechtuitstabiliteit, licht of onderhoudskosten zijn hier van ondergeschikt belang. Wat in deze omgeving echt telt zijn de primaire deugden van een motorfiets: een zachte gasrespons halverwege een haarspeldbocht, krachtig een bocht uit accelereren, een makkelijke handling en een stel puike remmen, die niet schrikken van een snelle afdaling met twee personen.

 

Voor dit doel hebben we onze bekende 1.000-punten-beoordeling teruggebracht naar 500 punten. De belangrijkste rijdynamische criteria worden daarbij zwaarder gewogen, terwijl minder doorslaggevende aspecten een kleinere rol spelen. Het is de essentie van motorrijden waar het hier om gaat. Verder niets.
Wat de keuze voor de motorfietsen betreft, hebben we de actualiteit laten prevaleren. Alleen motoren die dit seizoen nieuw op de markt zijn of in ieder geval in technische zin zijn gewijzigd, komen voor een plek in de Alpenmasters in aanmerking. Uitzonderingen: de BMW F900XR (crossover, MotoPlus 17/2021) en de Triumph Tiger 900 Rally Pro (mid size adventure, deze uitgave). Deze werden afgelopen jaar al gepresenteerd, maar waren tijdens de voorgaande Alpenmasters niet van de partij.

 

De weg naar de finale is onbarmhartig. In de zeven categorieën plaatste zich telkens een machine voor de grote finale. De eerste vier duels (MotoPlus 17/2021) leverden de volgende finalisten op: Ducati Monster+ (mid nakeds), de Ducati Multistrada V4 S (adventure XL), de Yamaha Tracer 9 GT (crossover) en de Energica Eva Ribelle RS (elektrisch). Met de winnaars van de nog resterende drie groepen uit de ze uitgave komt het aantal finalisten dan op zeven, die in die finale aantreden tegen de winnaar van de vorige editie, de R1250GS. Die finale lees je aansluitend op de drie resterende groepen in deze MotoPlus.

Lees meer over

BMW Energica Eva Ribelle

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 5 naked bikes

Vergelijkingstest 5 naked bikes

reactie(s) - 19 januari, 2023

Naakt en sterk zijn ze allemaal, maar dan is de vraag: willen we met een twin naar Tirol of met een vierpitter naar ...
Eerste Test: BMW S1000RR

Eerste Test: BMW S1000RR

reactie(s) - 6 januari, 2023

De S1000RR krijgt voor modeljaar 2023 een flinke injectie ingrediënten van de afgelopen jaar gelanceerde M1000RR. ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-