+ Plus

Compacttest Buell Ulysses XB12XT

Erik Buell houdt zijn zaakjes bij voorkeur kort en daarmee wijkt de Amerikaan inmiddels al 25 jaar af van de gebaande paden. Twee jaar terug deed Buell dat laatste letterlijk door met de Ulysses XB12X een heuse all-road toe te voegen aan modelgamma dat tot dan toe altijd uit eigenzinnige naaktlopers had bestaan. Dit jaar krijgt de Ulysses er in de vorm van XB12XT een wat meer toeristisch georiënteerde variant bij.Diep in de heuvels van Andalusië kijken twee paar ogen elkaar onderzoekend aan. Het ene paar is van ondergetekende, die zich met een lichtjes samengeknepen bilpartij over een met dikke keien bezaaid geitenpad omhoog en omlaag heeft gewerkt om op ooghoogte te komen met het andere paar ogen. En dat behoort toe aan een bovengemiddeld gespierde stier, die zich waarschijnlijk op zijn beurt afvraagt wat iemand in hemelsnaam bezielt om deze uithoek van een gigantische stierfokkerij in het zadel van een machine als de XB12XT te verkennen. En dan nog met een rode jas aan ook! Hoogste tijd om te vertrekken, voordat deze stier in opleiding besluit een voorschot op zijn toekomst te nemen en man en paard flink op de horens neemt. Op een ruig geitenpad heb je met een XB12XT duidelijk weinig te zoeken, maar waar de zandpaden wat breder en meer glad gestreken zijn, weet de XT zich nog best aardig te redden. Toch komt deze variant van de Ulysses XB12X het meest tot zijn recht op het strakke asfalt dat zich in vrolijke krullen door de Andalusische heuvels slingert. Asfalt past de Pirelli Diablo Strada’s onder de XT ook stukken beter dan grind en zand, iets wat de Pirelli Scorpion Sync’s onder de X nog wel een smakelijk tussendoortje vinden. Ander schoeisel dus voor de XT, die uiteraard op nog een aantal andere punten van zijn meer avontuurlijke broer verschilt. Zo wordt de voorband bijvoorbeeld afgedekt door een kort spatbord, waar de X het doet met een hoog geplaatst snavelvormig spatbord. Een duidelijk voorbeeld dat het accent bij de XT nog meer naar straatgebruik is verschoven. Dat blijkt ook wel uit de veerwegen, want die zijn met twee keer 125 millimeter een aanzienlijk stuk korter dan de 165/162 millimeter van de X. Door deze aanpassing van veren en demping hangt ook het zadel minder hoog boven het asfalt en ligt het zwaartepunt lager. De zithoogte ging van een aanzienlijke 808 millimeter naar een stukken toegankelijker 780 millimeter. Dat verschil in zithoogte merk je bij een direct vergelijk meteen, want je zit duidelijk een etage lager en daardoor gevoelsmatig ook wat meer ‘in’ de motor. De zitverhoudingen steken goed in elkaar, waardoor je het best een poos kunt uitzingen op het comfortabele zadel. En daar geeft het aangename stuurgedrag trouwens ook alle aanleiding toe. Uiteraard is ook hier weer het bekende Buell-dogma ofwel de ‘Trilogy of Technology’ van toepassing: massacentralisatie, chassisstijfheid en een laag onafgeveerd gewicht. Ergo: de benzine huist dus in het kenmerkende Buell frame, de motorolie heeft onderdak in de swingarm, de uitlaat hangt op de bekende plek onder het blok en in het voorwiel treffen we het Zero Torsional Load remsysteem, waarbij de enorme enkele 375 millimeter schijf op de velg is gemonteerd. Voortvloeiend uit die typische Buell-leer is het aantal millimeters tussen de wielassen met 1370 aan de krappe kant, maar dat maakt de XT allerminst tot een zenuwachtige sturende machine. Integendeel, de droog 211 kg wegende Buell, voelt, na een wat looiig gevoel in de eerste kilometers, heerlijk stabiel aan en laat zich met speels enthousiasme van bocht naar bocht dirigeren. De vering is in de standaard afzetting een tikje slap, waardoor de XT van voor wat duikt tijdens remmen en achter een beetje blijft nadeinen op slecht wegdek. Maar zowel voor als achter is alles verstelbaar, dus dat biedt voldoende speelruimte voor verbetering. De reactie op remcorrecties in een bocht is trouwens behoorlijk neutraal. De opstelneiging is gering, waardoor je de XT mooi zuiver op de lijn kunt houden. De rem zelf werkt lekker krachtig, al is het eerste gevoel wat sponzig. Tussen de imposante framebalken hangt het bekende, van Harley-Davidson stammende 1203 cc Thunderstorm-blok, dat voor 2008 op een aantal punten werd verfijnd. Het blok kreeg grotere krukpennen, een verbeterd smeersysteem en een aangepast injectiesysteem. Hierdoor kan de V-twin nu onder andere maximaal 7100 toeren draaien en dat zijn er 300 meer dan voorheen. Een druk op de startknop resulteert in een waar pandemonium van schudden, trillen, een lekker in het oor liggend lawaai en een ‘naijlen’ van het gas als je in de vrijstand een slinger aan het hendel geeft. Eenmaal op pad verdwijnt dat wat brachiale gevoel al snel en lift je ontspannen mee op de breed uitgesmeerde vermogensafgifte van de XT. De voelbaar hard werkende Buell lijkt het best in zijn nopjes tussen de 3500 en pakweg 6500 toeren, een lekker breed gebied waarin je naar wens schakellui kunt rond tokkelen of sportief in de weer kunt met de vijfbak. Die schakelt vrij nauwkeurig, maar vraagt in ruil wel om een nadrukkelijke bediening. Kleine onvolkomenheden zijn er uiteraard ook. De lange jiffy voelt niet heel erg stabiel aan, de tankdop is los, het dashboard is vrij simpel, de hogere ruit produceert vrij veel turbulentie en er is geen ABS leverbaar. Maar dat zijn door de bank genomen toch zaken waarmee te leven valt, zeker gezien de rijke standaard uitrusting van de XT. De ruime driedelige kofferset, de 12V-aansluitingen in het dashboard en onder het zadel, de handkappen, de ruggesteun voor de duopassagier en de handvatverwarming maken de Ulysses XB12XT helemaal klaar voor een rit richting de zon. Voor dit zeer complete pakket betaal je € 13.995,-. Dat maakt de XT niet alleen een overweging waard voor bijvoorbeeld Stelvio- of Vardero-klanten, maar zeker ook voor mensen die een € 500,- minder kostende Ulysses XB12X op het oog hebben. [KASTEN][Bild: XB12X_STA01]ULYSSES XB12X OOK AANGEPASTOok de XB12X heeft dit jaar de beschikking over de gemodificeerde Thunderstorm-krachtbron, maar belangrijker is wellicht dat de stuuruitslag met maar liefst 20° is vergroot naar 74°. Hierdoor moet de X een stuk beter te manoeuvreren zijn dan voorheen. Verder is de voorvork met een diameter van 36 mm 3 mm dikker dan die van de XT, dit om het rijwielgedeelte iets stijver te maken. [Im Openerbild]+Vermogen: lekker breed uitgesmeerdUitrusting: rijk en compleetStuurgedrag: licht en voorspelbaar-ABS: niet leverbaarHoge ruit: produceert vrij veel turbulentie!Versnellingsbak: precies, maar vraagt nadrukkelijke bediening Prijs: misschien ook concurrent voor XB12X[Bild: 7j101277]TECHNISCHE GEGEVENS BUELL ULYSSES XB12XTMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, krukas dwars op de rijrichting, twee tandwiel aangedreven onderliggende nokkenassen, twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydraulische klepstoters, stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 49 mm, 494 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 88,9 x 96,8 mmCilinderinhoud 1202 ccCompressie 10,0 : 1Max. vermogen 69 kW (94 pk) bij 6800 tpmMax. koppel 104 Nm bij 6500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, op de velg gemonteerde enkele schijfrem voor Ø 375 mm, zeszuiger remklauw, enkele schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1370 mm, balhoofdhoek 66,2°, naloop 123 mm, veerweg v/a 125/125 mm, zithoogte 780 mm, drooggewicht 211 kg, max. belading 188 kg, tankinhoud/reserve 16,7/3,1 liter.Garantie 2 jaarKleuren rood, blauw en zwartPrijs NL € 13.995 / B € 12.395 INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, tel. +31(0)71-581 37 50[Bilder+Unterschriften][Opener linker Seite: Buell dag 20642, kein Unterschrift][Aktion Bild rechter Seite: Buell dag 20566, kein Unterschrift][Details][7j101866]Alles staat er in, maar de cockpit oogt wel wat karig.[7j101862]Het 1203 cc Thunderstorm is op een aantal punten verfijnd.[7j101856]De standaard kofferset is ruim bemeten en een echte aanwinst.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.