+ Plus

Compacttest BMW R nineT/5

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de streep-5 modellen heeft BMW een jubileummodel gelanceerd in stijl van de stamhouder. De designers hebben echter meer gedaan dan enkel de R nineT van een blauw jasje te voorzien!

Blauw/wit, noem het maar de nationale kleuren van de Beierse motorfabrikant, zijn het voornaamste stijlkenmerk van dit jubileummodel van de R nineT. Precies dezelfde kleuren die ook het uiterlijk bepaalden van het oer-model R75/5 uit 1969, het jaar dat BMW de productie van motorfietsen verplaatste van München naar Berlin-Spandau. Dat betekende tevens de start van de /5-lijn en exact vijftig jaar later moet deze special edition R nineT /5 een vervolg aan dat succes gaan geven. De nieuweling rijdt uiteraard technisch duidelijk meer gerijpt en modern het toneel op, ondanks dat het blok ervan inmiddels ook alweer een jaartje of negen oud is. Net als bij alle nineT-modellen vertrouwt BMW ook hier immers weer op de lucht-/oliegekoelde boxer van de 2010 GS.
De o zo herkenbare, duistere brom van de tweecilinder voelt dan ook bijna als een warm bad. En zoals verwacht verwent de 110 pk sterke boxer bij de testrit door het Taunusgebergte met flinke spierballen over het hele toerenbereik. Misschien wel juist daarom voelt het ontbreken van een toerenteller (die overigens wel optioneel beschikbaar is) niet echt als een groot gemis, wat eveneens geldt voor het ontbreken van een versnellingsindicator. In plaats van een hypermodern TFT-scherm prijkt boven de ronde koplamp een grote ronde, analoge snelheidsmeter met daarin een klein LCD-schermpje. Het is dezelfde unit die ook op de R nineT Pure dienst doet, en puristisch is de uitstraling van het cockpitje ook inderdaad.

Die Pure komt trouwens op vele andere vlakken ook overeen met de /5: wielbasis, balhoofdhoek en naloop zijn bijvoorbeeld identiek, net als de axiale Brembo remklauwen en de Ø 43 mm telescoopvoorvork. Die laatste overigens wel met de stilistisch obligate vorkpootrubbers, zoals het ’69-model die ook had. Ondanks dat de voorvork niet instelbaar is, verschaft ‘ie in combinatie met de actieve zit wel een zeker en vertrouwd gevoel met het asfalt. De achterschokbreker, waarvan zowel veervoorspanning als uitgaande demping kan worden aangepast, geeft gaten in het wegdek daarentegen ongegeneerd door aan het achterwerk. Gelukkig wordt dat deels gecompenseerd door de nieuwe getrapte en chique afgewerkte buddy, die de /5 van wat extra rij-/zitcomfort voorziet. Het zadel leent zich daarbij voor zowel een sportieve als meer toergeoriënteerde rijstijl, waarbij ook rijders van wat kleiner statuur nog een stabiele band met de ondergrond kunnen opbouwen dankzij het smalle silhouet.
In tegenstelling tot de Pure staat de /5, net als de standaard R nineT, op een setje prachtige 17 inch spaakwielen. De standaard gemonteerde Metzeler Roadtec Z8 Interacts vormen daarbij tijdens de testrit een mooi harmonieus geheel met de motor. Rechtuit stabiel, vertrouwd in bochten en ook met een buitensporig actieve rechterhand houden ze de boel strak in het gareel. Dat alles constant vergezeld door een onderhoudende, maar nooit overdreven aanwezige geluidscoulisse. En een smakelijke optiek, die samen met de extra’s op uitrustingsgebied iets meer dan 2.400 euro extra kosten ten opzichte van de Pure. Alles heeft zo zijn prijs immers!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.