+ Plus

Column Nikki van der Spek MP23-2012

Tenminste dat is de bedoeling tegenwoordig, daarom bestaan er tegenwoordig ook webwinkels. Webshops zijn perfect voor de luie of ontzettend drukke motorrijder, die graag vanaf de bank zijn tweewieler wil opfleuren met vaak nutteloze accessoires. Een fantastisch concept, want alle prijzen zijn online te vergelijken. Aangezien ik zelf ook als echte Nederlander voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, koop ik geen kettingset bij Jan als dezelfde set bij Piet twintig euro goedkoper is. Ondanks dat ik met een aantal webshops zeer goede ervaringen heb, en ik deze iedereen kan aanbevelen, heb ik de laatste tijd ook minder prettige ervaringen gehad en was het ook de laatste keer dat ik er iets besteld heb. Over twee jaar wil ik met mijn vriend in vier maanden van ons koude kikkerlandje naar Zuid-Afrika te rijden op onze Honda Africa Twins, ‘the long way down’. Lekker overwinteren op een andere plek op de wereld en tegelijkertijd de ultieme relatietest. Ik zal mezelf namelijk best tegenkomen als ik twee weken voor een Afrikaanse grenspost moet staan wachten, omdat het tempo daar iets lager ligt dan hier. Het is een leuke maar ook tijdrovende klus om alles voor die trip te regelen. Om niet vlak voor het begin van de reis een enorme krater in onze financiën te slaan, zijn we nu dus al langzaam bezig om de uitrusting en onderdelen aan te schaffen. Hup, even het internet op, op zoek naar juiste spullen. Al snel twee helmen gevonden die aan onze wensen voldeden en ook nog eens goed uit een test kwamen. Dus besteld en meteen online betaald met Ideal, een makkie zou je denken. Niet dus. Nadat ik drie weken later nog geen helmen had gezien, heb ik toch maar even een e-mail naar de webshop gestuurd met de vraag wanneer ik de helmen kon verwachten. Vier dagen later kreeg ik bericht dat de helmen niet meer leverbaar waren in die maat. Geen ramp, maar laat dat dan even weten aan een klant. Aangezien ze geen vergelijkbare helmen hadden, vroeg ik de order te annuleren en het geld terug te storten. Ondertussen zijn we weer drie weken verder en heb ik nog steeds geen cent terug gezien. Ik ben benieuwd of het bedrag op de rekening staat voordat we naar Zuid-Afrika vertrekken. Gelijktijdig met de helmen heb ik ook een grote bestelling geplaatst aan kettingsets, remblokken, filters voor het onderhoud van onze lesmotoren. Ook hier had ik na twee weken nog niets in huis, dus opnieuw een e-mail verstuurd. Antwoord kwam er niet, maar een week later kreeg ik wel een pakket met daarin de helft van de bestelde spullen. De rest stond in backorder volgens de bon. Prima, maar communiceer even! Argghhh! Wel prettig was dat alle linker remblokken er bij zaten, maar dat ze bij de webshop geen idee hadden wanneer de rechter nageleverd zouden worden, zucht. Als ik online schoenen bestel, krijg ik toch ook niet eerst de linkerschoen opgestuurd met de mededeling dat de rechter drie weken later volgt? Een vreemde vergelijking misschien, maar voor sommige webshops is het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld. Uiteindelijk heb ik dus maar weer een e-mail die kant op gestuurd, waarop het antwoord kwam dat ik in de toekomst per mail of telefoon contact op moest nemen voor wat betreft de levertijden van bestelde artikelen. Nu kan het natuurlijk aan mij liggen, maar dat lijkt me de omgekeerde wereld. Helemaal als er niet of pas dagen later door zo’n shop wordt geantwoord. Waarschijnlijk worden de resterende onderdelen pas bezorgd als de lesmotoren alweer aan een volgende beurt toe zijn. Dan remmen ze ondertussen al met staal op staal…. Gelukkig zijn er nog genoeg goede webshops die je wel op de hoogte houden over de voortgang van je bestelling, maar voor al die andere shops moet het toch een kleine moeite zijn om e-mail te sturen als een bestelling wordt vertraagd? Zo kocht ik onlangs een ander zadel voor mijn Africa Twin en die was al verzonden voordat het geld was overgeschreven. Daar ben ik erg blij mee, want dan krijg ik geen houten reet als ik straks 24.000 kilometer in het zadel moet zitten.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-