+ Plus

Column Maarten Siffels 19-2009

Voor het regelen van een andere motor had ik mezelf een maand gegeven. Als je begin juni de boel de grindbak in rijdt, moet het immers niet veel langer gaan duren. Zonde van deze prachtige zomer! Bovendien stonden ook nog dagjes Zolder, Zandvoort en Carole (net boven Parijs) op het programma. En vergeet het Zwarte Woud-weekend eind september niet!Voor de aankoop van een nieuwe motor moest eerst de financiële ruimte bepaald worden. Er werd afscheid genomen van de beschadigde R1200S, die in originele staat (nou ja…) aan een handelaar doorverkocht werd. Die zette hem vervolgens voor € 2.400,- meer op zijn site te koop, maar dat zijn nu eenmaal dingen waar je nooit te lang bij stil moet staan. Via Marktplaats werden de achtergebleven speciale BMW-onderdelen te koop aangeboden. Akrapovic uitlaat, Rapid Bike, carbon achterspatbord, de paddock stand en nog wat klein grut. Was allemaal binnen een week weg, behalve de tanktas, die wilde niemand hebben.Verder besteedbaar bedrag werd berekend aan de hand van de vakantie met de motormaat, die nu niet doorging. Met behulp van afschriften en creditcardrekeningen heb ik becijferd wat de Pyreneeën-trip vorig jaar gekost heeft. O ja, en ik kreeg nog een beetje belasting terug. Even lief naar de vrouw gekeken. Dat kon er toch ook nog wel bij? Ze vond van wel. En die aanslag die ik een maand later kreeg, daar heb ik haar maar niks over verteld…Daarmee was het financiële speelveld afgebakend. Van mijn BMW-dealer Harry Meijer kreeg ik een goed aanbod voor een bijna-nieuwe R1200S. Moest ik wel wat bij lenen, via BMW Leasing. Ik heb er een paar dagen over nagedacht en besloten het niet te doen. Op mijn werk wordt bezuinigd, er staan banen op de tocht, dus wil ik de vaste lasten liefst zo laag mogelijk houden. Met dat besluit lag de weg naar de tweedehandsmarkt open! En naar de vraag wat ik eigenlijk wil. Want na pakweg tien BMW’s is het natuurlijk leuk om iets anders te proberen. Wel een tweecilinder, dat stond vast. En eentje van de sportieve soort. Ik dook in de stapel MotoPlussen en Motorrads, las vergelijkingstesten en maakte een rijtje kandidaten. Hoog op het lijstje kwamen Aprilia RSV, Ducati 999/749 en Honda SP2. KTM’s RC8 viel af, want te kort op de markt en nog te duur. Als referentie besloot ik ook naar BMW’s te zoeken. Uiteindelijk waren de S-jes en ik heel veel kilometers samen gelukkig geweest. Na een paar dagen online zoeken, vergelijken en diep in de ziel kijken, bleven twee kandidaten over. Eén avontuurlijke: een Aprilia RSV1000R Factory van 2004, pas in 2006 op kenteken gezet, geheel origineel en met slechts 4.800 km op de teller. Voor en achter Öhlins, radiale remtechniek, veel carbon, gesmede wielen. Een toppertje! De tegenkandidaat was een vertrouwde: een BMW R1100S, een Van Harten Special. Ook uit 2004, rijk voorzien van goodies, met ongeveer 22.000 km onder de wielen. Net ingereden dus.Voordat ik afspraken ging maken, werd een motormaat geconsulteerd. Zelf een overtuigd BMW-rijder, die zijn S intussen al een keer of vier opnieuw heeft opgebouwd. Verrassend genoeg stuurde hij me regelrecht richting Aprilia. Die stond bij een motorzaak in Havelte. “Maar”, vertelde de eigenaar, “ik heb ook nog een zaak in Amsterdam”. Daar moest hij morgen toch heen met een vrachtwagen motoren. Nam hij de Aprilia meteen mee. De volgende ochtend, bij Motor Center Amsterdam, ging ik meteen voor de bijl. Het sollicitatie-gesprek-effect. Na vijf seconden weet je eigenlijk al of dit de geschikte kandidaat is. Puntgave fiets. En een aansporing om een paar kilo af te vallen, want de zithouding bleek een stukje sportiever dan mijn buikomvang gewend was. Met Evert Aalten, de baas van de motorzaak, kwam ik snel tot zaken. Snel wil zeggen: na een uur of twee. Evert neemt graag de tijd om zaken, leven, motorervaringen en wederzijdse kennissen uitgebreid door te nemen. Naar de BMW ben ik niet eens meer gaan kijken.Intussen is het nieuwe setje banden op de Aprilia alweer aan vervanging toe. Het heeft me een maandje gekost om vriendjes met de fiets te worden, maar ik durf en kan er steeds meer mee. Geholpen door de jongens van HK Suspension beschik ik over goede veringafstellingen voor weg en circuit. De achterrem doet het niet, maar dat schijnt gewoon te zijn. En olie bijvullen is monnikenwerk. Daarvoor moet je de halve kuip demonteren. Zoals ik al bij die tien BMW’s ervaren heb, zitten (Europese?) motorfietsen niet altijd logisch in elkaar.De onverkoopbare BMW tanktas komt trouwens goed van pas. Met hulp van twee riempjes die ik nog had, blijkt die namelijk perfect op een Aprilia te passen!Maarten Siffels NEUES BUMaarten Siffels werkt in de media, rijdt al ruim dertig jaar motor en laat jaarlijks zo’n 20.000 fun-kilometers onder zijn wielen verdwijnen. Hij maakt elke zomer een rondje door de Alpen en rijdt de laatste tijd regelmatig een knie aan de grond tijdens een circuitdag. Zijn BMW werd na een schuivertje met wat glijschade verkocht en na rijp beraad heeft hij nu dus een Aprilia RSV1000R Factory gekocht om lekker van het naseizoen te gaan genieten.

Lees meer over

BMW Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-