+ Plus

Column Maarten Siffels 11-2010

“Afscheid van mijn dealer”. Toegegeven, het klinkt een beetje melodramatisch. Ergens tussen “Dood van een handelsreiziger” en “Suske en Wiske in Tuka-Tuka-land”. Toch is het pas de derde keer in mijn motorleven dat ik echt van dealer wissel.Er zit wel lijn in. Van de binnenstad van Amsterdam verhuis ik steeds meer richting ‘dealer-in-de-provincie’. En eindig ik waarschijnlijk ergens voorbij Buitenpost (Fr). Altijd is ontrouw van mijn kant de oorzaak. Wat begint als een vrijblijvend oriëntatieritje op een ander merk, eindigt met een nieuwe liefde. En met het onvermijdelijke afscheid….Daarom is het tijd voor een verlaat, maar niet minder gemeend eerbetoon aan mijn vertrouwde, verlaten sleutelaars van weleer. Begonnen ben ik bij Mokum Motors in de Van Ostadestraat. Toen nog Yamaha-dealer, waarvan de technische kant gedreven werd door Karel, die alles wist van het opvoeren van je tweetakt, en de zakelijke kant door Victor, die alles wist van honden. Een vrolijk zootje ongeregeld, dat regelmatig met elkaar overhoop lag. Een vriendelijke kabouter, Theo genaamd, probeerde tevergeefs de boel bij elkaar te houden. Ik heb er van mijn RD250 een 350 laten maken en had er daarna mijn grijs geïmporteerde XS750 in onderhoud. Via Theo kreeg mijn XS alle fabrieksmodificaties toegediend (dat waren er nogal wat), hoewel ik daar volstrekt geen recht op had. Topzaak!Mokum werd verlaten voor een Kawasaki Z1000, die weer de sleutel was voor mijn volgende langdurige dealerrelatie. De Z1000 werd namelijk uit de stalling gestolen. Maar aangezien er een haperend contactje zat bij de startknop en het ding meestal niet thuis gaf, kon ik hem al na een week weer ophalen bij de Gemeentelijke Domeinen. De Kawa had die week lekker buiten in de regen gestaan, dus dat werd duwen. Best een eind, van ergens halverwege Haarlem vandaan. In de stad aangekomen kwam ik langs een klein motorzaakje, gevestigd in een voormalige melkwinkel. Moto Dick. Ze deden vooral BMW, maar dat maakte niet uit. Na een paar dagen liep de Kawa weer als een zonnetje en een paar weken later kocht ik mijn eerste BMW en deed hem bij dit zaakje in onderhoud. In de volgende jaren heb ik er nog vijf motoren gekocht en ingeruild. Moto Dick werd het verlengde van mijn huiskamer, mijn favoriete koffiehonk. Tot ik mijn GS wilde inruilen voor een RT. Het bedrag dat ik geoffreerd kreeg, lag zo laag dat ik na een rondje bellen besloot mijn heil elders te zoeken. Het scheelde te veel, de dealerliefde werd gewoon te duur! Ik ben nog wel terug geweest voor een bandje af en toe, maar toen ze ook nog eens door BMW van het officiële dealerstempel werden ontdaan, ruilde ik Moto Dick in. Voor een megadealer in een glaspaleis langs de snelweg.Dat was even wennen! Of beter gezegd: dat wilde maar niet wennen. Reuze gelukkig was ik dan ook toen ik een paar jaar later een sportievere BMW wilde hebben, een R1100S, en deze geleverd kon krijgen door Harry Meijer in Badhoevedorp. Traditiedealer, van vader op zoon, derde generatie in de zaak. Strak gerunde, schone werkplaats. Niet goedkoop, maar zeer servicegericht. Ik heb er vier motorfietsen gekocht, diverse schades op laten knappen, een berg banden afgenomen en liters zure koffie achter over geslagen (bestaat er niet ergens een cursus Barrista voor Bikers?). Voor mijn trouw en regelmatige donaties werd ik beloond met leenfietsen voor een prikkie, als ik net voor een clubweekend weer eens motorloos was, en lange zaterdagmiddagen slap geouwehoer met de monteurs, als die met mijn motor bezig waren. Dijk van een zaak!Vervolgens verhuisde ook Harry naar een glaspaleis, reed ik mijn R1200S de grintbak in en kocht ik een Aprilia. En daarmee kom ik nu bij Roké in Mijdrecht. Leuke, enthousiaste jongens. Van Harry Meijer had ik eigenlijk nog geen afscheid genomen, tot ik er vorige week nog even langs ging. Even kijken bij de HP2S. Blijft mooi natuurlijk (ok, je moet er van houden). Even een praatje maken met de jongens, even een handje geven. Maar ja, ze voelden het en ze lieten het merken ook. Ik was geen klant meer, de band tussen mij en de firma Meijer is, in ieder geval tijdelijk, verbroken. Toch nog bedankt Harry, voor de service en de kwaliteit. En meteen ook nog even dank aan Victor van Mokum Motors, aan Ken Halpern (die we veel te jong hebben moeten missen) en John van Moto Dick. Op naar Roké in Mijdrecht. Eens kijken of zij hun plek in dit rijtje gaan verdienen.

Lees meer over

BMW Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-