+ Plus

Column Maarten Siffels 07-2010

Een mailtje van Steven. Hij heeft een deal gemaakt. De BMW R1200GS wordt ingeruild tegen een KTM RC8. Een zo goed als nieuwe fiets met maar drieduizend kilometer op de teller. Een heftige keuze, waarmee hij een sprong van zo’n veertig pk maakt. Wat ik ervan denk, vraagt hij. Hij maakt zich een beetje zorgen over het ontbreken van ABS bij de KTM. Mijn eerste reactie is meteen terugmailen dat het geen reut uitmaakt. “Hoe vaak heb je het nou nodig gehad? Wat? Het heeft drie keer je leven gered, zeg je? Ja, in dat geval….” Maar dan besef ik dat zijn vraag een onderbouwd antwoord verdient. Steven is een ‘Wederintredende Heropstijger’, die mede door mijn enthousiaste motorverhalen twee jaar terug aan de GS is gegaan. En dat schept verantwoordelijkheid! We hebben hem namelijk met de GS niet alleen meegelokt naar het Zwarte Woud, maar ook naar het circuit van Zandvoort. Daar is hij de enige die vanaf zijn motor het hele circuit kan overzien. En ook de enige die een keukentrapje nodig heeft bij het afstappen. Waarom dan een GS als je toch wat sportiever wil? Ten eerste omdat het reuze goed gaat, vlot rijden op zo’n groot ding. Zoals wel vaker geldt “dat je het gewicht nauwelijks voelt, zodra de wielen rollen”. Ten tweede omdat zijn liefde achterop zou gaan. Met dat doel was ze geheel in helm en motorkleren gestoken. Stond beeldig, maar vervolgens bleef het daarbij. Het geplande uitje met vriendin achterop is het afgelopen jaar exact één keer voorgekomen, dus heeft Steven besloten dat het tijd wordt voor een serieus speeltje. Dan maar minder uitzicht in Zandvoort. Omdat ik net Wikipedia open heb staan bij ‘nootmuskaat’, (de vriendin van mijn broer hield vol dat je met een teveel aan nootmuskaat iemand kunt vermoorden. Is niet waar, je gaat er hoogstens van hallucineren) tik ik ‘ABS’ in het zoekvak. Tussen resultaten als Algemeen Boeren Syndicaat, Algemene Bathmense Sportvereniging en Acrylonitril Butadieen Styreen vind ik het gezochte Anti Blokkeer Systeem. Ik citeer: “Een groot voordeel van ABS is dat het voertuig bestuurbaar blijft wanneer er een noodstop uitgevoerd wordt. Een eventueel voorliggend obstakel kan hierdoor ontweken worden. Met ABS kun je ook veilig remmen in een bocht of bij een variërend wegdek (bijvoorbeeld wanneer de linkerwielen zich nog op het asfalt bevinden terwijl de rechterwielen op een veel gladdere berm rijden)”. Dat laatste geldt vooral voor auto’s of voor de Piaggio MP3, neem ik aan.In mijn antwoord aan Steven laat ik het ‘voorliggend obstakel’ links liggen en refereer ik vooral aan de noodstop. Dat je, als je goed kunt remmen, met de radiale klauwen van de KTM, er net zo snel mee stil staat als met ABS op een GS. Waarvan in principe geen woord gelogen is. Praktijk is natuurlijk dat ABS bij een blinde-paniek-noodstop voorkomt dat je te hard remt en het voorwiel blokkeert, of over de tramrails onderuit schuift (is mij ooit gebeurd). Terwijl je toch zo snel mogelijk stil staat. Het is niet voor niets dat Honda en BMW veel geld en research investeren in ABS-systemen die geschikt zijn voor sportieve motorfietsen. Onontkoombare conclusie: met ABS is het veiliger. Maar ja, om daar nou die fraaie RC8 voor te laten staan….Zo goed mogelijk leren remmen en zo min mogelijk noodstops maken, wordt dus het advies. Dat gaat Steven lukken, daar ben ik van overtuigd. Toen we hem twee jaar geleden voor het eerst mee namen naar het Zwarte Woud, moesten we bij elke kruising nog vijf minuten op hem wachten. Bij de koffiepauze kwam hij met vuurrood hoofd onder z’n helm vandaan, zwetend als een otter. Maar hij hield vol en was de eerste die na het weekend vroeg “wanneer gaan we weer?” Intussen is hij zoveel beter gaan rijden, dat hij het tempo moeiteloos bij kan houden. Hij heeft VRO-cursussen gevolgd en hij heeft in Zandvoort de opleidingsgroepen bij het circuitrijden doorlopen. Dat doet veel voor je kijk- en bochtentechniek. Zoveel, dat je een snellere, betere rijder wordt, die beter anticipeert en mogelijke gevaren beter kan inschatten. Wat dus weer leidt tot minder noodstops!Briljante redenering, dacht ik zo. Steven ook, hoewel hij nog een slag om de arm houdt. “Ik hoop er geen spijt van te krijgen. Het betekent toch weer opnieuw leren rijden”. Ik denk dat het reuze mee gaat vallen. Maar mocht je binnenkort een man met een zwarte helm op een oranje KTM zien, geef hem dan een beetje ruimte. In verband met de noodstop.

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-