+ Plus

Column Jacob Schoenmaker MP 04-2012

MotoPlus trapte 2012 af met een uitgebreide rapportage over 38 doorrijders. Hierbij ging het natuurlijk niet over doorrijders na een ongeluk, maar over motormuizen die ook ’s winters durven te rijden. Moet je een bikkel zijn om bij drie graden Celsius op de motor te stappen? In MotoPlus nummer 1 van dit jaar werden de doorrijders in het zonnetje gezet als heroïsche poolreizigers. De openingszin luidde dan ook: “Waar het gros van het Nederlandse motorpark inmiddels al lang en breed in de warme stal staat, trotseren deze winterharde motorrijders de snijdende wind of striemende regen”. Stoer en onverschrokken kijken 37 mannen en 1 vrouw de camera in. Het mag duidelijk zijn, ’s winters motorrijden is topsport. Hun dagelijkse beproevingen doen in geen enkel opzicht onder voor die van Willem Barentsz en zijn mannen. De Mount Everest beklimmen is voor watjes, ’s winters motorrijden is voor echte bikkels! Een grotere opsteker voor mijn ego zo aan het begin van het jaar kan ik me niet voorstellen. En trots laat ik dan ook de reportage aan mijn vijfjarige dochtertje zien. “Kijk lieverd, pappa hoort ook bij deze groep doorbijters die ’s winters motorrijdt”. Maar zij kent pappa helaas wel beter en laat zich niet voor de gek houden. Zo was ze er vorige week bij toen er bloed geprikt moest worden. Als pappa iets niet is, dan is het wel een bikkel. Gelukkig zijn mijn collega’s wel onder de indruk wanneer ik ’s winters met mijn helm onder de arm op het werk arriveer. Reacties als “Tsjonge, je zult het wel koud hebben” vallen mij ten deel. Het is kennelijk een publiek geheim dat je het op de motor in de winter helemaal niet koud hoeft te hebben. Een goed motorpak houdt namelijk alle kou buiten en de warmte binnen. Zo’n pak beschermt je wat de temperatuur betreft net zo goed tegen de elementen als de carrosserie van een auto. Als ik op de fiets de kleine naar school breng, heb ik het een stuk kouder, dan wanneer ik op de motor naar het werk rijd. De auteur van de Motoplus reportage vraagt zich af wat deze mannen en vrouwen in hun strijd tegen Koning Winter drijft? Nou, dat blijkt zonder uitzondering de noodzaak om op het werk te komen te zijn. Echt gezellig is het niet om ’s winters in het aardedonker op de motor tussen de file door te moeten manoeuvreren. Maar het is nog altijd beter dan in diezelfde file in de auto stil te staan of in de overvolle coupes met de beslagen ramen van de NS te zitten. Bovendien heeft niet iedereen een parkeerplek in de buurt van het werk. Als ik mijn auto voor mijn werk op Beursplein 5 in de Bijenkorfgarage parkeer, mag ik aan het einde van de dag 50 euro aftikken. Dat is naast de file een tweede reden om de motor te pakken, die gratis op de stoep en voor de deur kan worden geparkeerd. De doorrijders waren het er unaniem over eens dat je bij vorst en sneeuw de motor moest laten staan. Verder leer ik van het artikel dat er kennelijk winterbanden voor de motor zijn. Wellicht is de aanschaf hiervan de moeite van het overwegen waard? Even speuren op internet leert echter dat winterbanden voor de motor worden afgeraden door de KNMV. Deze winterbanden hebben namelijk pas effect bij gladheid door ijsvorming of sneeuw. Dat is ook volgens de KNMV het moment om de motorfiets te laten staan. Kortom, als het echt koud wordt laten we de motor in de garage. Zolang het niet vriest is het prima uit te houden op onze geliefde tweewieler. En laat de niet-motorrijders maar denken dat we echte bikkels zijn. Ik ben blij dat dit motorblad deze mythe in stand houdt. Jacob Schoenmaker is ee enorme bikkel, die ook ’s winters op zijn BMW K1300S de snijdende kou trotseert om voor de RTL-Z het beursnieuws te kunnen presenteren.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-