+ Plus

Catalonië, Spanje

Voor het eerst vormde het circuit van Montmelo het decor voor een WK Superbike-weekend en voor Michael van der Mark werd het zijn beste weekend van het seizoen. De Yamaha-coureur won de Superpole-race en werd in de langere tweede race tweede. Slechts klassementsleider Jonathan Rea en Chaz Davies scoorden in Barcelona een paar punten meer dan Van der Mark.

Sinds de races in Estoril en Aragon presenteert Michael van der Mark zich als de best scorende Yamaha-coureur. In Barcelona passeerde Van der Mark teamgenoot Toprak Razgatlioglu in de tussenstand. Met onbedoelde hulp van de Turkse spektakelman zelf, want na een zware crash in de zondagse warm-up schakelde hij zichzelf uit voor de rest van het weekend. Na drie uitstekende wedstrijden kijkt heeft de steeds sterker wordende Van der Mark nu een voorsprong van 21 punten ten opzichte van Razgatlioglu. Beiden zijn samen met Ducati’s Chaz Davies nog in de running voor de derde plaats in het kampioenschap. Met de races in Magny-Cours en Estoril nog op het programma zette Jonathan Rea in Barcelona een stap richting zijn zesde opeenvolgende titel. De Kawasaki-coureur won met de eerste race op zaterdag met overmacht, werd achter Van der Mark tweede in de Superpole-race en liep met een vierde plek in de slotwedstrijd nog uit op Scott Redding. Die werd op zaterdagmiddag nog wel tweede achter Rea, maar verloor op zondag alleen maar punten. “Het doel was om punten terug te pakken op Jonny, maar we hadden zelfs nog een slechtere dag”, stelde een teleurgestelde Redding vast, nadat hij het in het begin van de race Rea erg lastig had gemaakt. Remproblemen zorgden er voor dat hij Rea moest laten gaan.

 

Van der Mark kon content zijn met zijn optreden in Barcelona. Startend van de vijfde plaats dook Van der Mark in de eerste wedstrijd agressief binnendoor bij Razgatlioglu, die achter kopstarter Rea als tweede de race wilde beginnen. “Toen ik instuurde voor de eerste bocht, zette de motor een stap opzij en ik moest de rem loslaten en ik raakte bijna Toprak. Het kostte ons allebei een paar plaatsen en dat was niet ideaal”, vond Van der Mark zelf ook. Achter Scoitt redding en Michael Ruben Rinaldi zocht Van der Mark vergeefs zijn ritme en zag ook nog Alvaro Bautista langszij komen. Van der Mark beschikte echter over een goed eindschot. “Ik probeerde constant te blijven rijden en aan het eind kon ik Alvaro en Rinaldi nog inhalen. De vierde plaats is niet slecht, maar ik had gehoopt te kunnen meedoen voor het podium. Ik weet zeker dat we wat vinden.”
Dat lukte Van der Mark op zondagochtend. Achter Rea had hij de tweede plaats in handen, totdat Bautista op de snelle Honda beide mannen passeerde. Direct daarna vloog de Spanjaard echter met een highsider van zijn machine. Bautista bleef ongedeerd, maar ontbrak in de laatste race vanwege technische problemen. Rea schampte de glijdende Honda van Bautista en wilde al bijna zijn eigen machine loslaten. Van der Mark glipte rechts voorbij en bouwde zelfs een voorsprong op ten opzichte van de geschrokken Rea. Ten Kate Yamaha-rijder Loris Baz revancheerde zich voortreffelijk van de ‘slechtste race van mijn leven’ door een verkeerde bandenkeus op zaterdag met een derde plaats. “Ik ben heel blij”, glom Van der Mark na zijn eerste zege sinds Jerez 2019. “Wat er gisteren ontbrak, was er nu wel. Ik had veel vertrouwen. Ik dacht dat ik iets sterker was dan Jonny. Maar toen Alvaro passeerde ons op het rechte stuk, dacht ik ‘dit wordt een leuk gevecht’. Totdat hij onderuit ging. Ik had wat geluk met mijn plek op de baan, maar ik voelde me zó goed. We hebben een grote stap gezet ten opzichte van dag 1.”

 

De verwachting dat hij ook in de laatste race voor de winst kon gaan, maakte Van der Mark volledig waar. Hij was als snelste weg, maar werd daarna gepasseerd door Rinaldi en Davies. De Welshman stak Rinaldi echter voorbij, waarna Van der Mark in de zevende van twintig ronden profiteerde van een foutje van de Italiaan. Verrassend was het optreden van Garret Gerloff. De 25-jarige Amerikaanse Yamaha-coureur jaagde Van der Mark op en passeerde hem zelfs. Een ronde later counterde de Nederlander en prikte zijn machine weer een ronde later zelfs even voor die van Davies. De Ducati-rijder was echter te sterk en werd de zevende winnaar van 2020. Van der Mark leek niet sterk genoeg om Gerloff achter zich te houden, maar toen die in de laatste ronde wijd ging, was Van der Mark onverbiddelijk. “Het was een leuke zondag, maar ik wilde graag winnen”, was Van der Mark eerlijk. “Mijn start was fantastisch en mijn pace was goed. Chaz en Rinaldi kwamen me wel voorbij, maar ik bleef er gewoon achter. Ik wilde de banden niet al te snel kapot te rijden. Mijn ritme was goed. Ik kon langs Rinaldi komen en ik probeerde naar Chaz te rijden, maar uit het niets kwam in een keer Garrett. Maar gelukkig kon ik ‘m weer passeren. Ik probeerde Chaz in te halen, maar op het ene deel was hij sterk, op het andere gedeelte was ik beter. Aan het eind was ik aan het worstelen met de voorband. In de voorlaatste ronde maakte ik een fout en Garrett kwam er langs, totdat hij ook iets te wijd ging en ik onderdoor kon. De laatste bochten heb ik verdedigd. Ik ben erg blij met deze tweede plaats. Maar ik hoop dat we de machine nog wat kunnen verbeteren voor de laatste paar ronden.”

Hoewel hij niet verder kwam dan een vijfde plaats op zaterdag deed Jeffrey Buis toch goede zaken in de Supersport 300-wedstrijd. Teamgenoot en concurrent Scott Deroue en Bahattin Sofuoglu, tweede en derde in de tussenstand, kregen slechts via de ‘last chance’-race een plek in de hoofdrace. Deroue moest tevreden zijn met de dertiende plaats, Sofuoglu werd nog negende. In de zondagrace leek Deroue voor een sensatie te zorgen door te gaan winnen, maar in de laatste bocht werd hij gepasseerd door zijn Japanse teamgenoot Yuta Okaya. Buis werd derde, waarna Koen Meuffels met een vierde plaats het succes van het MTM Kawasaki Motoport-team compleet maakte. Andrea Locatelli stelde op zondag met zijn tiende seizoenszege de WK Supersport 600-titel veilig.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-