+ Plus

BMW R1150R

Hij ziet er duidelijk mooier uit dan zijn voorganger en is in directe vergelijking met zijn opvolger nog lang niet uit de tijd. Wat dat betreft zijn er voldoende redenen om je licht eens te laten schijnen op de tweede generatie van BMW’s vierkleps roadster.

Dag cowboyzadel! Vaarwel lompe tank! Auf Wiedersehen oliekoelerknutselwerk! De opvolger van de sinds 1994 verkochte en altijd al iets verwassen ogende R1100R (de eerste vierklepsboxer) ziet er zo op het eerste gezicht duidelijk bevalliger uit. Elegantere, weliswaar ook bredere dubbelspaaks aluminium gietwielen, wezenlijk subtieler vormgegeven draagarmen van de Telelever en de van de GS overgenomen RVS uitlaatpartij maken het nieuwe design daarbij helemaal af. Maar niet alleen optisch, ook technisch veranderde er een hoop voor de R in 2001. Zo kreeg de Bierse roadster er niet minder dan vijf pk bij, terwijl ook het koppel over de volle linie beter werd gevuld. Veranderingen die de R1150R tot een opmerkelijk laagtoerig koppelwonder maken, dat zelfs beduidend sterkere machines bij een tussensprintje tamelijk makkelijk zijn achterwerk toont. Passend daarbij was de nieuwe zes- in plaats van vijfversnellingsbak, waarvan de hoogste versnelling desgewenst af fabriek ook als overdrive kon worden uitgevoerd.

Eveneens nieuw in 2001: voor zo’n tweeduizend gulden extra werd de fiets uitgerust met het optionele integrale ABS, waarbij het remhendel ook de achterste remklauw activeert. Een extraatje dat minder gewenning behoefte dan de bij het ABS-pakket inbegrepen elektronische remkrachtversterker, die enkel wat doet wanneer de machine op contact staat. Staat het contact af, dan gaat de reminstallatie dermate minder bijtgraag te werk, dat menig R1150R nieuweling er bij het rangeren een bevuilde onderbroek aan over hield. Maar afgezien van deze faux pas en het bij menig exemplaar nogal nerveuze ‘constantfahrruckeln’, tot 2003 (komst dubbele ontsteking) tenminste, is de R1150R ook vandaag de dag nog altijd een topmachine. Eentje die dankzij zijn uiterst lichtvoetige stuurkarakter minder ervaren motorrijders probleemloos in een boxeradept transformeert. Zeker in de scherpere, begeerlijke Rockster uitvoering!

AANKOOPTIPS
Bij een koude motor wil af en toe de V-snaar, die de dynamo aandrijft, piepende geluiden maken. Op zich niet dramatisch, wel dient deze bij kilometrages over de 40.000 kilometer worden vervangen. Ander punt van aandacht, de coating van het voorste carterdeksel houdt niet bijster lang stand en ook het verchroomde kunststof rond het instrumentarium oogt al snel behoorlijk verweerd. Beide schoonheidsfoutjes. Veel belangrijker daarentegen is het controleren van de speling van het achterste wiellager. De nagenoeg spelingsvrije Paralever ophanging lijdt namelijk behoorlijk onder een uitgebluste achterschokbreker. Lekkages rond de achteras zijn zeker geen zeldzaamheid. Ook belangrijk, een topfitte accu, omdat het ABS een te lage spanning beantwoord met een nogal nerveus knipperen van het controlelampje. De onderhoudsintervallen met betrekking tot het vervangen van de remvloeistof komt overigens tamelijk nauwkeurig, het ABS is namelijk zeer gevoelig voor zelfs de kleinste zwevende deeltjes en dan wordt het echt duur. De beste verzekering voor een goede koop: een tot drie cijfers achter de komma ingevuld onderhoudsboekje!

MARKTSITUATIE
Over het aanbod is er niets te klagen, toch heeft dit geen grote invloed op het altijd nog relatief hoge prijsniveau van de boxer. Als je al een exemplaar onder de vier mille vindt, dan is het er zonder twijfel eentje die het klokje rond heeft gelopen en waarschijnlijk zonder ABS, maar met onderhoudsachterstand wordt aangeboden. Vanaf zo’n vijfduizend euro daarentegen is het aanbod van goed onderhouden, nette machines met een acceptabel kilometrage meer dan ruim te noemen. Vaak ook nog met de nodige accessoires, met name kuipruitje en kofferset blijken populair onder R-rijders. De nieuw nog beduidend duurdere Rockster wordt daarbij doorgaans overigens voor een vergelijkbare prijs aangeboden, met uitzondering van het jubileummodel ‘Edition 80’. Hier wordt door liefhebbers flink (lees: meer dan zeven mille) voor betaald, mits de machine in absolute originele staat verkeert (witte velgen!) en er niet al teveel kilometers op de teller staan. Voor de reguliere 1150R geldt echter dat de prijzen zo rond de € 6.500,- wel ophouden.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-